2021-11-25, 01:41
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribba-in
Jag träffade 3 personer på ca 2.5 timmar på olika ställen... Hur många andra som inte vet ngt röstar bara på "vad jag brukar"... Borde krävas nån typ av "körkort" på att läst på lite om politik och vad partier vill..
Det är tänkt att grundskolan ska ge den kompetensen.
Körkort hade kunnat vara relevant för kandidater till kommunfullmäktige (och riksdagen), men en fullkomligt omöjlig idé för väljare.
Citera
2021-11-25, 01:43
Medlem
Citat:
Om talmannen inte anser att hon behöver "sondera" igen så kan omröstning ske så snart som möjligt.
Rätta mig om jag har fel, det var i alla fall så jag fick intrycket utav nyheterna tidigare idag.

Det jag tror kan bli lite kul är om V tänker att "nu kan vi få lite mer"... De kan ju kräva lite mer om de skall släppa fram Magda som statsminister.. Men då försvinner C gissar jag.

Först skall Magda återväljas.
Citera
2021-11-25, 01:44
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Nu har jag inte rökt på men fattar ändå inte vad du menar...
Om inga brott sker kring valröstning så kan alla rösta för vad de tror på.

Om man sedan håller på med kohandel bara för att behålla makten så skadar man Sverige...

Vad är din illusion? Förklara gärna..

Vi har ju sett att det i praktiken inte spelar någon roll hur folk röstar eftersom partierna ändå oberoende av det kan rösta fram vilken statsminister de vill. Makten utgår alltså inte från folket utan utifrån partierna eller partiledningarna, dv.s en handfull personer i landet. Detta är inte direkt bättre än i Kina.
Citera
2021-11-25, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Sossarna är såklart internt splittrade, men de har aldrig varit lika invandringsliberala som vi på den borgerliga kanten varit.

Ändå om inte C och MP samt V varit stöd så hade de säkert ta i lite hårdare.
Otroligt försiktig Statsminister 2018
https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/s-stramar-upp-flyktingpolitik/
Citera
2021-11-25, 01:45
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Vem tjänar mest på denna splittring, Mp eller S?
Troligen blir det en S minoritetsregering som administrerar fram till valet. Tror S tjänar på att slippa ge en rad förryckta kompromisser till stollarna i Mp. Nu kan de agera mer fritt i saker som t.ex. Cementa-affären och söka majoriteter där de inte har Mp som en black om foten.
Mp tjänar mest, för som litet parti måste de kompromissa mest.
S tjänar också, för nu kan de strunta i sådana Mp-idéer som det inte finns stöd för bland de andra partierna.

Vi får väl se hur det går.
Men min gissning är att S utan Mp kommer att försöka sno väljare från M och SD snarare än från V eller Mp.
Citera
2021-11-25, 01:45
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Körkort hade kunnat vara relevant för kandidater till kommunfullmäktige (och riksdagen), men en fullkomligt omöjlig idé för väljare.

Men skolan går ju helt in på att lära ut att SD är onda och att sossarna är goda.
Citera
2021-11-25, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Vi har ju sett att det i praktiken inte spelar någon roll hur folk röstar eftersom partierna ändå oberoende av det kan rösta fram vilken statsminister de vill. Makten utgår alltså inte från folket utan utifrån partierna eller partiledningarna, dv.s en handfull personer i landet. Detta är inte direkt bättre än i Kina.

Det gör det väl inte! Det handlar ju bara om att det finns för många dumma, knasiga och verklighetsfrånvända personer som röstar...
Hade alla tyckt lika så kanske FI fått alla röster... vad vet jag
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ändå om inte C och MP samt V varit stöd så hade de säkert ta i lite hårdare.
Otroligt försiktig Statsminister 2018
https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/s-stramar-upp-flyktingpolitik/
Ja, ända sedan Ny Demokratis dagar.
Kanske rentav längre än så, men det vågar jag inte babbla om, för det var före min tid.
Citera
Medlem
MrsEjPKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prempion
Hon utlovade att bli statsminister för en S+MP-regering. När SD+M+KD-budgeten blev antagen insåg MP att deras inflytande i en sådan regering skulle bli starkt begränsat och att en dörrmatteroll ökar risken för att de hamnar under 4%. Därför ville de inte inte ingå i den nya regeringen.

Det är praxis att när samarbetspartier hoppar av så avgår statsmistern. Skulden faller då på partiet som avbrutit samarbetet. Det brukar konstateras att ingen annan är tänkbar som statsminister och statsministern blir omvald.

Magdalena Andersson hade kunnat sitta kvar, men det hade startat en debatt om maktfullkomliga sossar som Annie Lööf skulle kunna utnyttja som argument för varför hon är bättre lämpad, eller åtminstone som argument för att stödja Ulf Kristersson trots att han inte fryser ut SD. Med Magdalena Anderssons avgång är den anklagelsen borta. Hon kommer troligen utlova en rent socialdemokratisk regering om hon blir omvald, och de andra partierna har inget val än att rösta som de gjort tidigare, dvs hon kommer bli vald.

Ok.Tack för ett seriöst svar.
Citera
2021-11-25, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Först skall Magda återväljas.

Det blir hon såvida inte xtra köprösten får panik....
Citera
2021-11-25, 01:48
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Det gör det väl inte! Det handlar ju bara om att det finns för många dumma, knasiga och verklighetsfrånvända personer som röstar...
Hade alla tyckt lika så kanske FI fått alla röster... vad vet jag

En majoritet av folket röstade på partier som gick till val på att byta ut S-regeringen mot en M-regering. Det blev alltså folklig majoritet för det men det hjälpte ju inte.
Citera
2021-11-25, 01:49
Medlem
Citat:

Ingen aning vilken ålder du har men jag har barn ifrån ålder under 15 till 18.
Ingen av dem har fått den kunskapen i skolan...
Är det ngt du hoppas och tror ungdomar i skolan får?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in