2021-11-24, 13:43
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Så varför gick inte esb på tillträdesdagen där han visste hon skulle vara om det var svårt att komma i kontakt med henne?
Varför kontakt henne efter hon sänt breven?

Du lägger allt på Busch men inget på esb för ta sitt ansvar.
Esb valde också själv stänga dörren till Busch som gör dra sig tillbaka från avtal svårare.

Esb nu ombud har även påpekat att det handlar om pengar och inte fastighet.

Esbjörn tjatade och tjatade till att han fick vad han begärde.
Han personifierar girigheten när han tjatar om att han vill ha mer och mer efter att alla papper är påskrivna.
2021-11-24, 13:51
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Gissar du har underlag till dina påstående om Dietz.
Det konstiga är att inte samma underlag krävs från Ebba. När Ebba säger att en liten fågel viskat i hennes öra om att det inte är Esbjörn som ångrat sig, utan hans omgivning som påverkar honom. Krävs inga andra bevis än Ebbas ord. Bevis krävs inte heller för att kvinnan som äger pensionatet försöker få Esbjörn att låta henne ärva huset.
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Det hör till god ton att länka till fakta , i annat fall så gör du dig löjlig.
Se ovanstående svar. Och googla de påstående jag hävdar så ska du se att det stämmer. God ton är inte vad som präglar den här tråden. Vilket du själv bevisar genom att hävda att jag gör mig löjlig istället för att komma med relevanta motargument.
2021-11-24, 13:53
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Esbjörn tjatade och tjatade till att han fick vad han begärde.
Han personifierar girigheten när han tjatar om att han vill ha mer och mer efter att alla papper är påskrivna.
Var det så? Det stämmer alltså inte att det gick till som Ebba berättat?
Ebba:
- Jag bjuder 3,8
Esbjörn:
-3,9!
Ebba:
- Tagit, affär på den.
2021-11-24, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
För mig räcker det att Ebba sagt.
Först sa Esbjörn nej, sedan kanske och till sist Ja.

I h-e heller. Allra först sade han ja, närmare bestämt 20/8-2020, då han skrev under köpekontraktet.
Sluta ljug så förbannat.
2021-11-24, 14:35
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ebba:
- Jag bjuder 3,8
Esbjörn:
-3,9!
Ebba:
- Tagit, affär på den.

Nu kräver hans nya ombud att avtalet ses över, liksom prislappen.
– Om det blir det så kanske jag kan få Esbjörn att acceptera priset, och därmed acceptera att fastigheten är såld, säger Sture Tersaeus.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/28ovGv/esbjorns-ombud-ifragasatter-prislappen-for-huset-behover-rattas-till
2021-11-24, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu förmodar jag att jag tangerar OfT, men det är väl mängder av människor som har gjort olagliga saker och dömts för det.

Att Ebba väljer att förtala just den här personen just i det läget, det är väl det det handlar om?

Det är ytterligare ett av hennes fulknep (manipulativa grepp) som hon använder för att få övertag i husaffären.

Det handlar inte om vilka brott som folk har mest förståelse för, förtal, trafikbrott eller sexuella övergrepp mot barn i en husaffär som inte har med detta att göra i det här läget.

Hon har som politiker däremot alla möjlighetr att arbeta för sina och sitt partis åsikter, vi lever ju i en demokrati.

Vad var syftet med att påtala och göra brottet uppmärksammat?

För Ebba (för henne som person) använder hon detta för att själv framstå som hederlig (tar parti för barnen återigen) och undergräva Esbjörns förtroende (indirekt). Detta är ett grepp för att få ett övertag över Esbjörn och hans möjligheter.

Som sagt, hon har förlorat mycket i anseende i mina ögon efter detta.

Det visar att hon är beredd att överträda många moraliska och till och med olagliga handlingar för att få till husköpet.

Att partiet stöder henne trots att hon är beredd att offra hela partiet, visar på vilken makt hon har över människor.

Och nej, jag försvarar på inget vis sexuella övergrepp på barn (eller någon annan heller).
Nu ligger detta i politiktråden så jag svarar i enlighet med hur jag uppfattar den.

Frågan gällde vilket som var värst, förtal eller högt överskridande av hastighet. I det avseendet bedömer jag att fart orsakar fler allvarliga skador och dödsfall än förtalet av en i domstol dömd person vilket bestod i att nämna just detta.

Politiskt tror jag inte Ebba lider av förtalet. Hade han inte varit dömd för just sexbrott mot barn hade det politiskt varit ett mycket stort problem. Nu blir det väldigt svårt att ta upp det kritiskt utan att nämna grundorsaken, och då faller kritiken mot Ebba.

Förtalet i sig finns det en separat tråd om att vara i fortsättningsvis.
2021-11-24, 15:08
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ebba:
- Jag bjuder 3,8
Esbjörn:
-3,9!
Ebba:
- Tagit, affär på den.

Till och med du håller med om att Esbjörn ville sälja och Esbjörn ville ha 3.9 miljoner.
Vad i alla fridens dar bråkar han om då, han ville sälja och fick vad han ville?
2021-11-24, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Vad i alla fridens dar bråkar han om då, han ville sälja och fick vad han ville?
Någon påpekade att han borde kunnat klämma Ebba på betydligt mer och han var för snäll?

Kan man inte ärva huset så kan man ju iaf se till så att det finns en trave pengar...
2021-11-24, 15:18
Medlem
Citat:
Det konstiga är att inte samma underlag krävs från Ebba. När Ebba säger att en liten fågel viskat i hennes öra om att det inte är Esbjörn som ångrat sig, utan hans omgivning som påverkar honom. Krävs inga andra bevis än Ebbas ord. Bevis krävs inte heller för att kvinnan som äger pensionatet försöker få Esbjörn att låta henne ärva huset.
Se ovanstående svar. Och googla de påstående jag hävdar så ska du se att det stämmer. God ton är inte vad som präglar den här tråden. Vilket du själv bevisar genom att hävda att jag gör mig löjlig istället för att komma med relevanta motargument.
Helt rätt! Ebba Busch borde delta i den här tråden och ge underlag till sina påståenden för att vara trovärdig. För Majkgård är det givetvis tvärtom, så länge hon inte deltar i tråden har hon ingenting att bevisa, att hon har ärvt fastigheter tidigare är en ren slump och helt oväsentligt i sammanhanget eftersom det inte finns några bevis på att hon hade ärvt fastigheterna om inte Ebba Busch hade hunnit köpa dom. Jag håller även med om tonen i tråden, den är verkligen otrevlig. Full av angrepp.
2021-11-24, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu förmodar jag att jag tangerar OfT, men det är väl mängder av människor som har gjort olagliga saker och dömts för det.

Att Ebba väljer att förtala just den här personen just i det läget, det är väl det det handlar om?

Det är ytterligare ett av hennes fulknep (manipulativa grepp) som hon använder för att få övertag i husaffären.

Det handlar inte om vilka brott som folk har mest förståelse för, förtal, trafikbrott eller sexuella övergrepp mot barn i en husaffär som inte har med detta att göra i det här läget.

Hon har som politiker däremot alla möjlighetr att arbeta för sina och sitt partis åsikter, vi lever ju i en demokrati.

Vad var syftet med att påtala och göra brottet uppmärksammat?

För Ebba (för henne som person) använder hon detta för att själv framstå som hederlig (tar parti för barnen återigen) och undergräva Esbjörns förtroende (indirekt). Detta är ett grepp för att få ett övertag över Esbjörn och hans möjligheter.

Som sagt, hon har förlorat mycket i anseende i mina ögon efter detta.

Det visar att hon är beredd att överträda många moraliska och till och med olagliga handlingar för att få till husköpet.

Att partiet stöder henne trots att hon är beredd att offra hela partiet, visar på vilken makt hon har över människor.

Och nej, jag försvarar på inget vis sexuella övergrepp på barn (eller någon annan heller).

Exakt, det är ju bara trams att försöka dra några slutsatser om Binninges moral och metoder i den här fastighetsaffären bara för att han är dömd för barnmisshandel och våldtäktsförsök av ett barn. Varken Esbjörn Bolin eller Ebba Busch är barn så det finns ingen anledning för dem att känna till eller nämna Binninges böjelser. Det hör till hans privata sfär och vad han gör på sin lediga tid är helt oväsentligt!

Däremot har KD:s väljarstöd jätte-, jättemycket med fastighetsaffären att göra!
2021-11-24, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa65
Många har rätt! Jag är insnöad på lagtext och dess tillämpning.

Under de senaste dagarna har diskussion uppstått om förlikningsavtalet där Esbjörn fått viss dispositionsrätt skulle vara ogiltigt. Det har hänvisats till JB 4 kap 3§ 1 som lyder

”Bestämmelse vid köp som ej intages i köpehandlingen är ogiltig, om den innebär att
1. förvärvets fullbordan eller bestånd är beroende av villkor”

Läser man kommentaren till denna text står:

”Den första punkten rör s.k. svävarklausuler.”

Svävarklausuler är klausuler som föreskriver att köpet kan gå tillbaka! 3§ 1 är alltså inte tillämplig när Esbjörn bara har motiverats till att sätta sin namnteckning på köpebrevet, genom sin dispositionsrätt, utan någon skrivning om återgång av försäljningen. Denna § är alltså inte tillämplig på Esbjörns förlikningsavtal! Det hemliga sidoavtalet vet vi inte vad det innehåller och BARA om det innehåller en återgångsklausul är det ogiltigt! I kommentarerna till JB 4 kap 3 står:

”Här anges vissa förbehåll som skriftligt måste tas in i köpehandlingen för att gälla, övriga villkor kan alltså avtalas i en annan handling eller muntligen.”

Jag hoppas att alla kan ta till sig detta och förstå vad som gäller i Esbjörns fall!

Varför är detta viktigt? Därför att det förekommer alltför många felaktiga ”tolkningar” av vår lag. Om man vill ge sig på att tyda vad lagen säger är det viktigt att läsa lätt åtkomliga kommentarer och även rättsfall för att förstå vad som menas.

Citaten är hämtade från: https://lagen.nu/1970:994

Det intressanta i detta är att du själv har skrivit tidigare i tråden att det aktuella villkorer är ett villkor av svävarkaraktär, att hade det varit inskrivet i köpehandlingarna hade det varit ett svävarvillkor.
Om ett sådant villkor inte är inskrivet i köpehandlingarna, så är det ogiltigt. Det är hela meningen med lagen.

Du får bestämma dig vilken fot du ska stå på och inte bara säga emot bara för att säga emot och samtidigt blunda för sakförhållandena och till och med dina egna tidigare åsikter.

Det är anmärkningsvärt att du inte kan ta till dig detta och förstå vad som gäller.
Senast redigerad av mzs 2021-11-24 kl. 16:15.
2021-11-24, 16:08
Medlem
Citat:
På åklagarmyndighetens hemsida finns följande att läsa.

Så, Ja det är helt klarlagt att det rör sig om grovt förtal.
Faktum att Ebba dessutom betalat ut ett högt skadestånd till brottsoffret för att återigen slippa att hamna i tinget. Anser iallafall jag bevisar hennes skuld ytligare.

Ebba har inte betalat ut något högt skadestånd.

Skadeståndet som betalades ut var endast av symbolisk karaktär. Detta till följd av flera saker, bland annat att barnvåldtäktsmannen inte vill ha en offentlig tvist om saken, dels att han inte har lidit någon ekonomisk skada eftersom han saknar inkomst och dels eftersom han vid ett utdömt skadestånd hade förlorat hela beloppet till kronofogden till vilken han har stora skulder efter bland annat våldtäktsdomen samt skattebrott.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in