2021-11-24, 12:32
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EAGLEofGOLD
..och som så många påtalat hade detta med avtalet genomförts utifall Ebba Buschs intention varit så, att hennes fina ord inte bara var ett spel vilket de bevisligen var.

Det är mycket möjligt att Ebba aldrig hade backat, men det förblir obevisbara hypoteser eftersom Esbjörn inte behagade gå med på att träffa Ebba där och då.
2021-11-24, 12:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Helt rätt, hon borde bosätta sig i en skokartong på Mynttorget för att visa att hon inte behöver en bostad. Det gäller för övrigt alla borgerliga politiker. De skulle vinna många röster bland samhällets svaga och utstötta genom en sådan handling av solidaritet. De skulle i handling bevisa att ingen behöver en bostad för att vara lycklig, sådana behov är inget annat än uttryck för narcissism och brist på anständighet!

Men den typen av offerkofta- argumentation är väl ingen behjälpt av.
Det blir väl samma typ av argumentation som Ebba själv använder, men i kubik.

Ebba är på inget sätt medellös, eller utan bostad, och har alla möjligheter att köpa ett bra boende till sig och barnen.

Det är inte så att den enda bostad Ebba måste köpa är just den här bostaden som den ofrivillige säljaren måste sälja til henne.

Vad som fleas, är svårt att veta, kanske han är pressad från olika håll.
Men det står helt klart att mannen inte vet vilket ben han ska stå på, vilket är riktigt oroväckande.

Affären är förmodligen redan avgjord och inget kan ändra på det, misstänker jag.

Däremot är det en affär som är gjord på ett sätt som för mig känns okänsligt både mot Esbjörn och även mot sitt eget parti.

En egenskap som är helt klart undervärderad i vårt samhälle idag, är omtanken om andra, om våra släktingar, de äldre, våra grannar, vårt samhälle.

Rent ut sagt vanlig hederlighet.

Personligen skulle jag aldrig kunna bo i ett hus som jag visste att säljaren var mycket tvåhågsen och sedan ångerfull att sälja och att jag kört "hårt mot hårt", visserligen helt lagligt, men med metoder som fått gubben att falla till föga.

Att argumentera med barnen som argument (två barns framtida boende) var faktiskt det uttalande som fick mina nackhår att resa sig. Det var då jag fattade hur använder retoriken.

Det argumentet har varken med husköpet att göra eller är något annat än ren och skär manipulationen.

Så alternativen är inte att Ebba måste bo antingen i Esbjörns hus eller i en skokartong.
2021-11-24, 12:35
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Har det klargjorts att hennes erkännande av förtal är ett grovt brott?
Enda jag kan se är att hon erkänt förtal och fått ett strafföreläggande. Visserligen har väldigt många tidningar satt en rubrik om just grovt förtal. Men jag kan inte någonstans finna att det var det hon erkände.

Har du ett bra underlag?

Ebbas förtal var inget grovt brott, däremot var graden av förtalsbrott grovt. Hade hon erkänt ett grovt brott, hade hon inte kommit undan med ett strafföreläggande enligt de juridiskt kunniga i den här tråden.
2021-11-24, 12:38
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Och ändå så valde Ebba att tjata sig blå om att få köpa huset.

Var finns det något slags bevis för att Ebba har "tjatat sig blå"? Tvärtom så tyder allt på att Esbjörn ville sälja fastigheten till Ebba och var nöjd med det ett antal dagar efter kontraktsskrivningen. Han har till och med uttalat sig till rätten att det inte ligger något slags tvång bakom avtalet, utan var hans vilja.

Esbjörns uttalande om "tjat", var något som har uppkommit i efterhand. Han har även sagt att han ångrade sig först när hon röjde sly, så han är inte konsekvent i vad han påstår har hänt.
2021-11-24, 12:41
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Så sant! Jag tycker det talat ganska väl för att Ebba anser sig viktigare än partiet. Och att hon är van vid en kultur där ledarens ord inte ifrågasätts.
Ingen har sagt att Ebba ska leva som bostadslös eller i en hyresrätt i ett särskilt utsatt område. Men det hade varit att rekommendera att hon köpte en bostad som låg ute till försäljning. Samt skött som bostadsaffärer med hjälp av mäklare.

För att tjata till sig ett hus av en dement gammal farbror visade sig ju inte vara ett vinnande koncept. För även om hon får huset kan ju ingen tycka att denna affär varit något positivt.
Övertygande argumentation!

Hade Esbjörn använt sig av mäklare, hade det inte förändrat ett endaste dugg för Ebba. Han ångrade sig när Ebba röjde sly och då var den hypotetiska mäklarens roll över.
2021-11-24, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Ebba är på inget sätt medellös, eller utan bostad, och har alla möjligheter att köpa ett bra boende till sig och barnen.

Det är inte så att den enda bostad Ebba måste köpa är just den här bostaden som den ofrivillige säljaren måste sälja til henne.

Men det står helt klart att mannen inte vet vilket ben han ska stå på, vilket är riktigt oroväckande.

Affären är förmodligen redan avgjord och inget kan ändra på det, misstänker jag.

Däremot är det en affär som är gjord på ett sätt som för mig känns okänsligt både mot Esbjörn och även mot sitt eget parti.

En egenskap som är helt klart undervärderad i vårt samhälle idag, är omtanken om andra, om våra släktingar, de äldre, våra grannar, vårt samhälle.

Personligen skulle jag aldrig kunna bo i ett hus som jag visste att säljaren var mycket tvåhågsen och sedan ångerfull att sälja och att jag kört "hårt mot hårt", visserligen helt lagligt, men med metoder som fått gubben att falla till föga.

Att argumentera med barnen som argument (två barns framtida boende) var faktiskt det uttalande som fick mina nackhår att resa sig. Det var då jag fattade hur använder retoriken.

Det argumentet har varken med husköpet att göra eller är något annat än ren och skär manipulationen.

Så alternativen är inte att Ebba måste bo antingen i Esbjörns hus eller i en skokartong.
Exakt! Att påstå att någon vill välja boende för att barnen ska bo nära både mamma, pappa och morföräldrar är ett sätt att manipulera åskådarna. Vi vet så klart att det är något som alla egentligen försöker undvika så gott det går!
2021-11-24, 12:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Exakt! Att påstå att någon vill välja boende för att barnen ska bo nära både mamma, pappa och morföräldrar är ett sätt att manipulera åskådarna. Vi vet så klart att det är något som alla egentligen försöker undvika så gott det går!

Barnens skull är människoförakt/hyckleri/barnförakt - vilka barn har pengarna att köpa ett
ruckel för flera miljoner där man sen måste bygga nytt
2021-11-24, 12:44
Avstängd
EAGLEofGOLDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Kan bara hålla med, när Ebba Busch grät ut och beklagade sej över att hon och hennes barn nu var hemlösa är ett mått på hennes likgiltighet mot andra medmänniskor. Det är ett hån mot människor vilka verkligen är hemlösa att dra det kortet och tro någon, överhuvudtaget någon skulle tycka synd om henne, nej Ebba Busch är ingen god människa!
2021-11-24, 12:48
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Var finns det något slags bevis för att Ebba har "tjatat sig blå"? Tvärtom så tyder allt på att Esbjörn ville sälja fastigheten till Ebba och var nöjd med det ett antal dagar efter kontraktsskrivningen. Han har till och med uttalat sig till rätten att det inte ligger något slags tvång bakom avtalet, utan var hans vilja.

Esbjörns uttalande om "tjat", var något som har uppkommit i efterhand. Han har även sagt att han ångrade sig först när hon röjde sly, så han är inte konsekvent i vad han påstår har hänt.
För mig räcker det att Ebba sagt.

Först sa Esbjörn nej, sedan kanske och till sist Ja.

Det är bevis nog för att veta att en övertalnings process ägt rum. Lägg där till Esbjörns brev till Ebba , som hon mottog bara dagar efter att kontraktet var påskrivet, att han ångrat försäljningen.

Samt vittnen som säger att Ebba uppsökte Esbjörn där han bor ett flertal gånger.

Och hans egna ord om att hon tjatade och tjatade. Och hon lurade honom.
2021-11-24, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Barnens skull är människoförakt/hyckleri/barnförakt - vilka barn har pengarna att köpa ett
ruckel för flera miljoner där man sen måste bygga nytt
Egendomlig logik du har….

Ebba är i och för sig ett barn till sina föräldrar….
Annars vet jag många som köpt hus för att barnen ska växa upp med tex trädgård att leka i, bo nära en bra skola eller vad som helst. Menar du att det är hyckleri om föräldrarna betalar då för att ge sina barn en så bra uppväxt som möjligt?

Nej, det är du som fantiserar för att sprida skit om en helt vanlig förälders önskan…
2021-11-24, 12:53
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Hade Esbjörn använt sig av mäklare, hade det inte förändrat ett endaste dugg för Ebba. Han ångrade sig när Ebba röjde sly och då var den hypotetiska mäklarens roll över.
Men om en säljare ångrar sig när en köpare röjer sly. Tyder det väl ändå på att säljaren inte riktigt fattat vad en försäljning innebär. Att Esbjörn anser sig ha saker att säga till om angående huset efter försäljningen betyder väl antingen att han inte förstår begreppet ägande. Eller att han blivet invaggad i tron om att han fortfarande skulle ha bestämmande rätt över huset.
2021-11-24, 12:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Egendomlig logik du har….

Ebba är i och för sig ett barn till sina föräldrar….
Annars vet jag många som köpt hus för att barnen ska växa upp med tex trädgård att leka i, bo nära en bra skola eller vad som helst. Menar du att det är hyckleri om föräldrarna betalar då för att ge sina barn en så bra uppväxt som möjligt?

Nej, det är du som fantiserar för att sprida skit om en helt vanlig förälders önskan

Det är Ebbas önskan Ebba som kan beetaaalaaa - hur många föräldrar kan betala detta.

Har hon haft något riktigt jobb - har hon rika föräldrar eller är det skrattebetalarna som betalar-
if so borde inte skattebetalarna förverkliga alla föräldrars dröm o särskilt skilda

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in