Citat:
Ursprungligen postat av
N.Armstark
Helt rätt, hon borde bosätta sig i en skokartong på Mynttorget för att visa att hon inte behöver en bostad. Det gäller för övrigt alla borgerliga politiker. De skulle vinna många röster bland samhällets svaga och utstötta genom en sådan handling av solidaritet. De skulle i handling bevisa att ingen behöver en bostad för att vara lycklig, sådana behov är inget annat än uttryck för narcissism och brist på anständighet!
Men den typen av offerkofta- argumentation är väl ingen behjälpt av.
Det blir väl samma typ av argumentation som Ebba själv använder, men i kubik.
Ebba är på inget sätt medellös, eller utan bostad, och har alla möjligheter att köpa ett bra boende till sig och barnen.
Det är inte så att den enda bostad Ebba måste köpa är just den här bostaden som den ofrivillige säljaren måste sälja til henne.
Vad som fleas, är svårt att veta, kanske han är pressad från olika håll.
Men det står helt klart att mannen inte vet vilket ben han ska stå på, vilket är riktigt oroväckande.
Affären är förmodligen redan avgjord och inget kan ändra på det, misstänker jag.
Däremot är det en affär som är gjord på ett sätt som för mig känns okänsligt både mot Esbjörn och även mot sitt eget parti.
En egenskap som är helt klart undervärderad i vårt samhälle idag, är omtanken om andra, om våra släktingar, de äldre, våra grannar, vårt samhälle.
Rent ut sagt vanlig hederlighet.
Personligen skulle jag aldrig kunna bo i ett hus som jag visste att säljaren var mycket tvåhågsen och sedan ångerfull att sälja och att jag kört "hårt mot hårt", visserligen helt lagligt, men med metoder som fått gubben att falla till föga.
Att argumentera med barnen som argument (två barns framtida boende) var faktiskt det uttalande som fick mina nackhår att resa sig. Det var då jag fattade hur använder retoriken.
Det argumentet har varken med husköpet att göra eller är något annat än ren och skär manipulationen.
Så alternativen är inte att Ebba måste bo antingen i Esbjörns hus eller i en skokartong.