2021-11-24, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är deltavarianten som ställer till det.

"The Delta variant was first detected in India in October 2020"
Källa: https://www.business-standard.com/article/current-affairs/decoded-how-delta-variant-first-found-in-india-is-spreading-across-globe-121062600980_1.html

Delta fanns långt innan massvaccinering började...
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nej det är inte så enkelt extremt mycket annat som påverkar som fetma och andra underliggsnde sjukdomar och i Sverige räknar vi ju de som haft laboratoriebekräftad c19 30 dagar efter dödsfallet som c19 döda. Torde ge högre dödssiffror

Förstår inte vad du menar rörande de underliggande sjukdomarna. Menar du att vi skulle ha mycket mer av det i Sverige än i Norge och Finland?. Om en person avlider i mycket nära anslutning till en covid19-infektion håller jag det för ytterst osannolikt att covid19-infektionen inte skulle ha något med saken att göra. Detsamma gäller i alla länder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
De tvingas inte men får ett bra incitament🙂

Smittspridningen i sig anser jag irrelevant utan snarare minskningen av antal döda och sjukhusinlagda.
Vi tar ifrån dig din värdighet och allt som gör ditt liv värt att leva, tills du ger efter.

"Bra incitament".
Citera
2021-11-24, 10:47
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phony
Fanns det verkar lite sidådär med det. I Tyskland sprids smittan mer än någonsin, långt fler än i början av pandemin då vi inte hade vaccin, inte använde mask, inte hade restriktioner, inte tvättade händerna, etc. I de flesta länder dör vaccinerade i långt större utsträckning än ovaccinerade trots att majoriteten är vaccinerade.

Vaccinet är helt enkelt inte särskilt effektivt och nu när det börjar snackas om dos nr 4, ja då inser jag att jag verkligen gjort rätt som avstått. Jag kan förstå mycket gamla och sköra att de vill ta det som ett extra skydd, de har inte så mycket att förlora och kanske mycket att vinna, men för den överväldigande majoriteten av befolkningen behövs inget vaccin då Covid är harmlöst för dom. Barn och ungdomar bör verkligen inte vaccinera sig, det är absurt.

Dessutom kommer snart Paxlovid som minskar risken för behov av sjukhusvård eller död för högriskpatienter med 89 procent. Jag tycker det låter som en mycket bättre approach än att vaccinera sig med 200 doser.

Du glömmer (?) helt bort att det är en annan variant av viruset som cirkulerar nu än då och som visat sig vara många gånger bättre på att replikeras och därmed spridas. Det går därför inte att jämföra med hur det såg ut förra vintern med hur det ser ut nu. Undrar hur det hade sett ut om vi INTE hade haft vaccin? Ja, det ser vi kanske i Bulgarien och Rumänien. Länder som inte direkt hanterade det exemplariskt förra vintern men som nu upplever katastrof.
Citera
2021-11-24, 10:51
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts

Är jag "lättkränkt och känslig" då eller är det i princip ett tvång ?

(FB) Vad är "The Great Reset"?

Sverige ska vara ledande i genomförandet av Agendan 2030, på hemmaplan och globalt. Genomförandet innebär en successiv omställning av Sverige som modern välfärdsstat. Sverige ska transformeras till världens första fossilfria välfärdsland. Sverige ska vara en internationell förebild när det gäller ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet, med en samstämmig politik som tar hänsyn till fattiga människors perspektiv och mänskliga rättigheter.

Agenda 2030 är en angelägenhet för hela samhället. För att Sverige även fortsättningsvis ska kunna visa vägen mot en hållbar utveckling måste hela samhället vara delaktigt.

Alla ska vara med och ingen ska lämnas utanför.

Länk till regeringen: https://www.regeringen.se/49e20a/contentassets/60a67ba0ec8a4f27b04cc4098fa6f9fa/handlingsplan-agenda-2030.pdf
Senast redigerad av Moksha 2021-11-24 kl. 10:55.
Citera
2021-11-24, 10:52
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Du glömmer (?) helt bort att det är en annan variant av viruset som cirkulerar nu än då och som visat sig vara många gånger bättre på att replikeras och därmed spridas. Det går därför inte att jämföra med hur det såg ut förra vintern med hur det ser ut nu. Undrar hur det hade sett ut om vi INTE hade haft vaccin? Ja, det ser vi kanske i Bulgarien och Rumänien. Länder som inte direkt hanterade det exemplariskt förra vintern men som nu upplever katastrof.

Bulgarien ligger under Norge med både konfirmerat smittade och andel av testade smittade.
De har bra mycket mer döda så det bekräftar att riskgrupper och gamla ska vaccineras.
Citera
2021-11-24, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Herregud vad naiv du är.
Jag har lägenhet och affärer i Spanien (dit kan jag fortfarande åka)
Jag har affärer och familj i USA (dit kan jag inte åka)
Fortsätter det här eller blir värre så är jag "tvingad" att ta vaccinet eller så kommer det kosta oerhörda pengar och jag kan inte träffa mina barn.

Är jag "lättkränkt och känslig" då eller är det i princip ett tvång ?

Förlora massor med miljoner och möjligheten att träffa familj vs. ta vaccinet.

Syftade inte på dig specifikt utan snarare på individer som gör dramatiska uttalanden och jämför regeringens agerande med Nazi-Tyskland.

Glädjande att du överväger vaccinering.
Citera
2021-11-24, 10:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Fanns det verkar lite sidådär med det. I Tyskland sprids smittan mer än någonsin, långt fler än i början av pandemin då vi inte hade vaccin, inte använde mask, inte hade restriktioner, inte tvättade händerna, etc. I de flesta länder dör vaccinerade i långt större utsträckning än ovaccinerade trots att majoriteten är vaccinerade.

Vaccinet är helt enkelt inte särskilt effektivt och nu när det börjar snackas om dos nr 4, ja då inser jag att jag verkligen gjort rätt som avstått. Jag kan förstå mycket gamla och sköra att de vill ta det som ett extra skydd, de har inte så mycket att förlora och kanske mycket att vinna, men för den överväldigande majoriteten av befolkningen behövs inget vaccin då Covid är harmlöst för dom. Barn och ungdomar bör verkligen inte vaccinera sig, det är absurt.

Dessutom kommer snart Paxlovid som minskar risken för behov av sjukhusvård eller död för högriskpatienter med 89 procent. Jag tycker det låter som en mycket bättre approach än att vaccinera sig med 200 doser.

Ja, de antivirala läkemedlen är såklart en superbra lösning! Dessutom behöver endast de människor ta dem, som verkligen har blivit sjuka.
Citera
2021-11-24, 10:55
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Det finns alltid en ursäkt, eller hur.

Det är ju så det är?
Citera
2021-11-24, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Vi tar ifrån dig din värdighet och allt som gör ditt liv värt att leva, tills du ger efter.

"Bra incitament".

Har man inte vaccinerat sig enligt rekommendationerna får man helt enkelt leva med konsekvenserna; inte svårare än så.

Att missa nattklubbsbesök och konserter ´torde svårligen kunna likställas med att "förlora sin värdighet"
Citera
2021-11-24, 10:56
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NotSoNormalUser
"The Delta variant was first detected in India in October 2020"
Källa: https://www.business-standard.com/article/current-affairs/decoded-how-delta-variant-first-found-in-india-is-spreading-across-globe-121062600980_1.html

Delta fanns långt innan massvaccinering började...

Det vet jag men det handlade om Tyskland i början av pandemin och nu, ursprungsvarianten vs delta?
Citera
2021-11-24, 11:01
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Syftade inte på dig specifikt utan snarare på individer som gör dramatiska uttalanden och jämför regeringens agerande med Nazi-Tyskland.

Glädjande att du överväger vaccinering.
Jag har övervägt vaccinering hela tiden, har dock inte blivit övertygad ännu (om man faktiskt försöker ta in båda sidorna). Har dessutom haft covid.

Att regeringars (inkl sveriges) beslut inte kan ses som ett steg mot en totalitär stat eller fascism kan jag inte för mitt liv förstå att annars vettiga människor inte kan se. Jag tror det ligger ett enormt konfirmationsbias bakom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in