2021-11-24, 10:13
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Låt oss bara konstatera att det överlag är gamla och sköra på äldreboenden som dör. Är det något ofattbart? Det hade varit fler utan vaccin, men det är fortfarande vissa som tror att vaccinet ska göra en 90-åring odödlig.

I 5B är det låga dödstal för både ovaccinerad och vaccinerade, men ändå med en klar övervikt ovaccinerade.

Skulle önska att socialstyrelsen tillhandahöll statistik över dödstal på äldreboenden, alla orsaker. Jag tror inte att det är någon högre dödlighet än vad det normalt är. I Stockholm har jag för mig att den genomsnittlige boende på ett äldreboende dör 6 månader efter inflytt.

Ja de gamla är sköra och vaccinet är inte 100% det kommer vi att få leva med. Man vill inte tänka på vad som hänt om vi inte hade haft vaccin, men det är ju bara att kolla neråt Bulgarien för att se det.
Citera
2021-11-24, 10:18
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
När pandemin startade var jag mycket orolig eftersom Tegnell var med vid den förra pandemin och det gick inte så bra med vaccineringarna då. Jag tycker att han har skött sig mycket bra den här gången. Han har ett helt annat lugn och en inställning till riskerna som är rimliga. Min tolkning är att han inte har något val, regeringen ger honom uppdrag som han måste slutföra. Jag tycker att det är ganska tydligt vad som är hans budskap och vad som kommer från politiken på grund av opinionen och media.

I början av pandemin så var det hans senfärdighet som ställde till det. Nu verkar han ha kommit lite i fas, även om de var sena med boosterdosen till gamlingarna.
Citera
2021-11-24, 10:21
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
FHM håller inte med dig, går nu ut igen med att bara ovaccinerade ska vara försiktiga.
"Vaccin är vårt viktigaste verktyg att hantera pandemin, säger Karin Tegmark Wisell.

Hon tillägger:

– Två sprutor ger ett gott skydd mot allvarlig sjukdom och död, men skyddseffekten avtar över tid.

De allmänna råden gäller fortsatt: Hålla avstånd till andra människor om man är ovaccinerad och att man som ovaccinerad undviker platser med mycket folk. "

Att som vaccinerad lärare med Covid-19 gå till arbetet och smitta ner andra är helt enligt vår strategi.

Eftersom vaccinerade uppenbarligen sprider covid effektivt så kan man då kalla det för flockimmunitetsstrategin 2.0? Eller vi skippar 3dje boostern o kör immunisering med naturlig delta istället?
Citera
2021-11-24, 10:22
Medlem
Detta är ju lite underhållande men först säger folk att vaccin kommer rädda allt, och samtidigt att man *tar ansvar* när du tar sprutan och tror alltings blir bra. Nu fortsätter ju en del länder med lockdown och det var väl någon ö/land som skulle ställa in julen även om stora delen är vaccinerade.... Och det bästa av allt är det här med vaccinpass och folk hejdar på det liksom..... Asså det känns som något helt annat nu.. Vi är inne i den kalla perioden och klart som fan virus håller på.
Citera
2021-11-24, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Eftersom vaccinerade uppenbarligen sprider covid effektivt så kan man då kalla det för flockimmunitetsstrategin 2.0? Eller vi skippar 3dje boostern o kör immunisering med naturlig delta istället?

Ja, någon agenda eller strategi som är hemlig måste ligga bakom.
Att FHM med sina resurser inte förstått att även vaccinerade sprider smitta är inte möjligt.
Eller så är det toppstyrt av inkompetens.
Citera
2021-11-24, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vaccinet hjälper så till vida att FÄRRE blir sjuka än om alla skulle ha varit ovaccinerade, och av dom som ändå blir sjuka blir FÄRRE allvarligt sjuka. Men det hjälper inte till hundra procent, och det är det inget vaccin som gör. Samtidigt muterar viruset hela tiden och blir mer smittsamt.

Fanns det verkar lite sidådär med det. I Tyskland sprids smittan mer än någonsin, långt fler än i början av pandemin då vi inte hade vaccin, inte använde mask, inte hade restriktioner, inte tvättade händerna, etc. I de flesta länder dör vaccinerade i långt större utsträckning än ovaccinerade trots att majoriteten är vaccinerade.

Vaccinet är helt enkelt inte särskilt effektivt och nu när det börjar snackas om dos nr 4, ja då inser jag att jag verkligen gjort rätt som avstått. Jag kan förstå mycket gamla och sköra att de vill ta det som ett extra skydd, de har inte så mycket att förlora och kanske mycket att vinna, men för den överväldigande majoriteten av befolkningen behövs inget vaccin då Covid är harmlöst för dom. Barn och ungdomar bör verkligen inte vaccinera sig, det är absurt.

Dessutom kommer snart Paxlovid som minskar risken för behov av sjukhusvård eller död för högriskpatienter med 89 procent. Jag tycker det låter som en mycket bättre approach än att vaccinera sig med 200 doser.
Citera
2021-11-24, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Till vilken nytta ska man tvinga den lilla grupp som inte vill?

Om man inte ser någon minskad smittspridning av 70 procent vaccinerade, vad är den förväntade effekten av 80 procent?

De tvingas inte men får ett bra incitament🙂

Smittspridningen i sig anser jag irrelevant utan snarare minskningen av antal döda och sjukhusinlagda.
Citera
2021-11-24, 10:30
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phony
Fanns det verkar lite sidådär med det. I Tyskland sprids smittan mer än någonsin, långt fler än i början av pandemin då vi inte hade vaccin, inte använde mask, inte hade restriktioner, inte tvättade händerna, etc. I de flesta länder dör vaccinerade i långt större utsträckning än ovaccinerade trots att majoriteten är vaccinerade.

Vaccinet är helt enkelt inte särskilt effektivt och nu när det börjar snackas om dos nr 4, ja då inser jag att jag verkligen gjort rätt som avstått. Jag kan förstå mycket gamla och sköra att de vill ta det som ett extra skydd, de har inte så mycket att förlora och kanske mycket att vinna, men för den överväldigande majoriteten av befolkningen behövs inget vaccin då Covid är harmlöst för dom. Barn och ungdomar bör verkligen inte vaccinera sig, det är absurt.

Dessutom kommer snart Paxlovid som minskar risken för behov av sjukhusvård eller död för högriskpatienter med 89 procent. Jag tycker det låter som en mycket bättre approach än att vaccinera sig med 200 doser.

Det är deltavarianten som ställer till det.
Citera
2021-11-24, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
De tvingas inte men får ett bra incitament🙂

Smittspridningen i sig anser jag irrelevant utan snarare minskningen av antal döda och sjukhusinlagda.

Om man inte nappar på incitament så blir det större för att till slut bli tvång om man inte gjort det "frivilligt".
Illusion av frihet.
Citera
2021-11-24, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Om man inte nappar på incitament så blir det större för att till slut bli tvång om man inte gjort det "frivilligt".
Illusion av frihet.

Absolut, för lättkränkta och känsliga individer så kan det säkert upplevas så.
Citera
2021-11-24, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är deltavarianten som ställer till det.

Det finns alltid en ursäkt, eller hur.
Citera
2021-11-24, 10:43
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Absolut, för lättkränkta och känsliga individer så kan det säkert upplevas så.
Herregud vad naiv du är.
Jag har lägenhet och affärer i Spanien (dit kan jag fortfarande åka)
Jag har affärer och familj i USA (dit kan jag inte åka)
Fortsätter det här eller blir värre så är jag "tvingad" att ta vaccinet eller så kommer det kosta oerhörda pengar och jag kan inte träffa mina barn.

Är jag "lättkränkt och känslig" då eller är det i princip ett tvång ?

Förlora massor med miljoner och möjligheten att träffa familj vs. ta vaccinet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in