Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Vaccinet hjälper så till vida att FÄRRE blir sjuka än om alla skulle ha varit ovaccinerade, och av dom som ändå blir sjuka blir FÄRRE allvarligt sjuka. Men det hjälper inte till hundra procent, och det är det inget vaccin som gör. Samtidigt muterar viruset hela tiden och blir mer smittsamt.
Fanns det verkar lite sidådär med det. I Tyskland sprids smittan mer än någonsin, långt fler än i början av pandemin då vi inte hade vaccin, inte använde mask, inte hade restriktioner, inte tvättade händerna, etc. I de flesta länder dör vaccinerade i långt större utsträckning än ovaccinerade trots att majoriteten är vaccinerade.
Vaccinet är helt enkelt inte särskilt effektivt och nu när det börjar snackas om dos nr 4, ja då inser jag att jag verkligen gjort rätt som avstått. Jag kan förstå mycket gamla och sköra att de vill ta det som ett extra skydd, de har inte så mycket att förlora och kanske mycket att vinna, men för den överväldigande majoriteten av befolkningen behövs inget vaccin då Covid är harmlöst för dom. Barn och ungdomar bör verkligen inte vaccinera sig, det är absurt.
Dessutom kommer snart Paxlovid som minskar risken för behov av sjukhusvård eller död för högriskpatienter med 89 procent. Jag tycker det låter som en mycket bättre approach än att vaccinera sig med 200 doser.