2021-11-24, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Att den svenska sjukhusvården behöver resursförstärkas är jag den första att hålla med om. Såg på TV att vi tydligen har lägst antal sjukvårdsplatser per capita i hela EU. Det är sjukt dåligt i ett land som vill kalla sig välmående och en humanitär supermakt.
Att vi i Sverige däremot skulle överräkna våra döda i Covid19 jämför med andra länder vet jag däremot inte var du får ifrån. Mig veterligen räknar vi, åtminstone i Västeuropa de döda på ungefär samma sätt. Har man detekterats med viruset 14 dagar innan döden inträffar räknas man som avliden i covid19. Det är inte där skillnaden ligger, utan mest på hur väl man lyckats skydda befolkningen från smitta, som i sin tur smittar ned riskgrupperna som avlider om de blir smittade. Mycket smittspridning = många döda. As simple as that.
Nej det är inte så enkelt extremt mycket annat som påverkar som fetma och andra underliggsnde sjukdomar och i Sverige räknar vi ju de som haft laboratoriebekräftad c19 30 dagar efter dödsfallet som c19 döda. Torde ge högre dödssiffror
Citera
2021-11-24, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Färre som hamnar på sjukhus.
Det är en marginell skillnad att vaccinera 80% istället för 70%.

Dels för att det inte är särskilt många personer.

Dels för att nästan hälften av dem redan har antikroppar och inte belastar sjukhusen mindre av att vaccineras.

Dels för de i mycket större utsträckning är unga och friska personer som redan från början har mycket låg risk för svår covid.
Citera
2021-11-24, 09:42
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Den här retoriken är ju helt fruktansvärt. Hon säger i grunden att ovaccinerade är "människor som sprider sjukdomar som vi andra ska hålla avstånd ifrån". Det kan sluta hur illa som helst.

Det är inte ovaccinerade som sprider covid-19, utan den som är sjuk.
“Vaccinerad, med rätt att sprida.“ För då har man "gjort vad man kunnat".

Nattklubbar har väl varit öppna nästan ett par månader nu, utan att det lett till ohejdad smittspridning. Så varför behövs plötsligt vaccinpass?
Citera
2021-11-24, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Den här retoriken är ju helt fruktansvärt. Hon säger i grunden att ovaccinerade är "människor som sprider sjukdomar som vi andra ska hålla avstånd ifrån". Det kan sluta hur illa som helst.

Det är inte ovaccinerade som sprider covid-19, utan den som är sjuk.

Ja, helt fruktansvärd och dessutom inget som främjar mindre smittspridning i samhället.
FHM och Tegmark framstår som gravt inkompetenta och oetiska.
Citera
2021-11-24, 09:45
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
“Vaccinerad, med rätt att sprida.“ För då har man "gjort vad man kunnat".

Nattklubbar har väl varit öppna nästan ett par månader nu, utan att det lett till ohejdad smittspridning. Så varför behövs plötsligt vaccinpass?

För Regeringen ser att de yngre inte har vaccinerat sig så de behöver något för att sätta press på dem. Nattklubbar är livsviktigt för de yngre. Bara i denna tråd så hade du ett par unga 20-åringar som gick runt och trodde det var världens undergång förra året när krogarna och nattklubbar stängde tidigt.

Fast nu kommer de som verkligen inte vill bara vaccinerna sig eller hemmafester framöver.

Nog kommer alla krogar inte orka med att kolla detta.

"Yo, ID och Vaccinpass"
Citera
2021-11-24, 09:53
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Jag tror diagnosen är autism, inte psykopat.

Jag skulle kunna hålla med dig om det inte gäller människor. Hade jag begärt tillstånd från etiknämnden för en undersökning där jag smittar ner en kohort med ett nytt okänt virus så hade jag fått grisnit, det finns inte på kartan.
Citera
2021-11-24, 09:53
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
De unga är drivande i smittspridningen nu, så det är rimligt.
Vill de inte vaccinera sig, så får de ta ansvaret att inte gå på krogen.
Tror du missuppfattat något. Man sprider inte för att man är ovaccinerad, man sprider for att man är smittad. Då spelar det ingen roll om man hör till en ovaccinerad minoritet eller vaccinerad majoritet. Den som verkligen vill ta ansvar stannar hemma vid symptom och testar sig för att kolla om man bär på smitta. Ett vaccinpass berättar just ingenting om huruvida någon sprider smitta eller ej, inte ens om huruvida man är mottaglig för smitta eftersom även vaccinerade kan smittas och sen smitta vidare. Eftersom det finns långt fler vaccinerade är det väl så viktigt att se till att den gruppen sköter sig. Vad en minoritet ovaccinerade med hög grad av naturlig immunitet gör är nog av mindre betydelse, särskilt eftersom vaccinet inte är vidare effektivt.

Ovaccinerade har redan kunnat gå på nattklubb i 2 månader utan att samhället brakat ihop.
Citat:
Men att ge unga en morot till att vaccinera sig, de kan gå på krogen, är helt rätt väg.

Morot eller piska? Som sagt, ovaccinerade har redan kunnat gå på nattklubb i 2 månader utan att samhället gått under. Nu ska de plötsligt stötas ut och demoniseras trots att de bevisligen inte gjort någon skada.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-11-24 kl. 09:56.
Citera
2021-11-24, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Tror du missuppfattat något. Man sprider inte för att man är ovaccinerad, man sprider for att man är smittad. Då spelar det ingen roll om man hör till en ovaccinerad minoritet eller vaccinerad majoritet. Den som verkligen vill ta ansvar stannar hemma vid symptom och testar sig för att kolla om man bär på smitta. Ett vaccinpass berättar just ingenting om huruvida någon sprider smitta eller ej, inte ens om huruvida man är mottaglig för smitta eftersom även vaccinerade kan smittas och sen smitta vidare. Eftersom det finns långt fler vaccinerade är det väl så viktigt att se till att den gruppen sköter sig. Vad en minoritet ovaccinerade med hög grad av naturlig immunitet gör är nog av mindre betydelse, särskilt eftersom vaccinet inte är vidare effektivt.

Ovaccinerade har redan kunnat gå på nattklubb i 2 månader utan att samhället brakat ihop.

Morot eller piska? Som sagt, ovaccinerade har redan kunnat gå på nattklubb i 2 månader utan att samhället gått under. Nu ska de plötsligt stötas ut och demoniseras trots att de bevisligen inte gjort någon skada.

Därför var det också vansinnigt att man beslutade att sluta testa vaccinerade en period, värdelöst beslut som jag är glad man ändrade. Nu måste man bara uppmuntra till testning med.
Vi har inte haft enorm smittökning, än, men vi har alltid legat några veckor efter tills det når oss. Det är rimligt att arbeta förebyggande, att få upp vaccinationstäckningen minskar belastningen på sjukvården om vi skulle bli hårdare drabbat.
Citera
2021-11-24, 10:04
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Klart Fhom är i en psykos just nu när det är mer vaccinerade än ovaccinerade som dör.

Graf 5a.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2021/covid-19-veckorapport-2021-vecka-45-final.pdf

Samtidigt räknas man som ovaccinerad de två första veckorna efter man tog sprutan.

Så inte undra på att man börjar ta till med fascisthandskarna när det börjar svida om händerna.

Bläddra ner till graf 5B så ser det bättre ut. 5A har med hemtjänst och SÄBO och där var FHM för sena på bollen med boosterdosen. Jag skulle dra slutsatsen att man fortfarande är kass på att följa hygienrutinerna för dessa, testar för dåligt bland personalen och har ovaccinerad personal. Man har alltså inte lärt sig.
Citera
2021-11-24, 10:05
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Bläddra ner till graf 5B så ser det bättre ut. 5A har med hemtjänst och SÄBO och där var FHM för sena på bollen med boosterdosen. Jag skulle dra slutsatsen att man fortfarande är kass på att följa hygienrutinerna för dessa, testar för dåligt bland personalen och har ovaccinerad personal. Man har alltså inte lärt sig.

Givetvis kan det vara så.

Jag lutar mig på att vaccinernas verkningseffekt har sjunkit för de som har tagit vaccinet i början av året.

Vaccinet är ju till för de äldre och riskgrupper.
Citera
2021-11-24, 10:10
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Givetvis kan det vara så.

Jag lutar mig på att vaccinernas verkningseffekt har sjunkit för de som har tagit vaccinet i början av året.

Vaccinet är ju till för de äldre och riskgrupper.

Man undrar ju om de infört sådana där enkla gurgeltester som de har för barn. Det vore ju en enkel sak för en anställd att börja morgonpasset med, inte speciellt invasivt heller i jämförelse med pinnen i näsan. Var tog förresten den där blåsmanicken som finnarna hade tag fram vägen?
Citera
2021-11-24, 10:10
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb

Låt oss bara konstatera att det överlag är gamla och sköra på äldreboenden som dör. Är det något ofattbart? Det hade varit fler utan vaccin, men det är fortfarande vissa som tror att vaccinet ska göra en 90-åring odödlig.

I 5B är det låga dödstal för både ovaccinerad och vaccinerade, men ändå med en klar övervikt ovaccinerade.

Skulle önska att socialstyrelsen tillhandahöll statistik över dödstal på äldreboenden, alla orsaker. Jag tror inte att det är någon högre dödlighet än vad det normalt är. I Stockholm har jag för mig att den genomsnittlige boende på ett äldreboende dör 6 månader efter inflytt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in