Citat:
Ursprungligen postat av
pf10
Många av de länder som har hög smittspridning och samtidigt en förhållandevis hög vaccinationsgrad har samtidigt väldigt många som är ovaccinerade. Mycket av orsaken går att finna där. Men många andra faktorer i människors beteenden påverkar så klart också.
Sedan är det ju som så att vaccinen i sig faktiskt minskar risken för att smittas. Blir man inte sjuk så smittar man förstås inte heller andra. Men även de som trots allt blir sjuka så har man sett den totala mängden virus de huserar och kan utsöndra till omgivningen är betydligt
mindre över tid jämfört med ovaccinerade, vilket gör att möjligheterna rent tidsmässigt för att smitta sjunker drastiskt.
En
annan studie har visat att vaccinerade som blir smittade av deltavarianten har 63% lägre risk att smitta någon som är ovaccinerad. Då får man förstås också ha i åtanke att det är långt ifrån givet att en vaccinerad person blir smittad från första början, även om de utsätts för viruset. Är den andra parten som blir utsatt också vaccinerade så minskar risken ytterligare. En
studie som undersökte data från Israel visade att vaccinskyddet kan vara nära på 89% i nära kontaktmiljöer som hemmet.
Även om skyddet tycks bli sämre över tid så finns det absolut noll och intet som ens antyder att vaccinen inte skulle ha någon som helst effekt på smittspridningen. Det är enbart önsketänkande från antivaxxare som lagt ner hela sin själ och personlighet i att vara just antivaxxare.
Rapporter som visar nergång på 70% är mindre studier (>10k fall) eller labbtestar (virusmängden i nos och svalg är mindre, vilket i teorin borde ge lägre smittspridning).
Nu är det inte så, det visar tydligt i data från 68 länder och 2000+ counties i USA (makrodata med flera hundratusen fall), samt data från 100% vaccinerade kryssning- och marinfartyg (US Navy) där smittan har spridits som en farsot bland den fullvaccinerade populationen.
Nej, du har ingen entydiga bevis för att vaccinen stävjar smittan, att kalla makrodata med över 1 miljard människor, och hundratusentals fall, för ”faktoid” är oärlig och antivetenskapligt.
Förklaringen är enkel, även om vaccinerade får smärre symptom, mindre virusmängd i slemhinnorna(tvetydig data från vården), och har lägre ”brutto smittspridning”, så lever många vaccinerade på ett sätt som i sig ökar risken för att smitta markant.
Vaccinerade tar helt enkelt större risker, och du som bombsäkert påstår att det är ovaccinerade som sprider, är med på å fundamentera riskbeteende.
”Jag kan inte få corona, jag är vaccinerat.”
”Jag kan inte sprida smittan, jag är vaccinerat”
”Jag är bara förkyld, det kan inte vara covid, jag är vaccinerat”
Är bara tre av otaliga argument från vaccinerade jag har hört senaste veckan.
Det är en mycket farlig hållning, en ”sanning” cementerat av FHM, regering och ”gröna disketten”.
Det är svårt att se sammanhang mellan vaccinationsgrad och smittspridning när man ser rådata från hela världen, North Dakota(låg vaccgrad, låg spridning) vs Minnesota (hög vaccgrad, hög spridning), Portugal vs Belarus, vad hände i Japan, Indien?
Det är frågor som måste besvaras, innan man kan slå på stort och säga att vaccinet hejdar smittan i den verkliga världen, och inte enbart i labmiljö och innanför husets fyra väggar.