2021-11-24, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joohnn
Min brors son fick Corona för en vecka sen och ända han hade var lite snuva EN dag. Ingen feber eller hosta och han testade positivt......
Jag känner massvis med barn och tonåringar som haft Corona och endast trötthet som symtom

Dottern fick lätta förkylningssymtom och jag fick ännu lindrigare symtom än dottern när jag insjuknade ett halvår senare. Jag har flera underliggande sjukdomar) både hon och jag har antikroppar enligt test.

Mamma och hennes man blir vanligtvis jättesjuka av vanliga förkylningar, men inte sjuka alls av Corona. Trots allt finns det en liten risk att bli svårt sjuk om man har en jävla otur, så därför har jag levt försiktigt sen jag hörde talas om det. Och pga mina sjukdomar. Men blev smittad ändå när en person hostade mig i ansiktet.

Känner fler som haft Corona än inte. Och endast nån enstaka har fått influensasymtom med tyngre hosta och hög feber. (Min sambo t.ex, min teori är att han fick i sig en stor mängd virus då han delade sovplats med henne när hon var sjuk, )

Det mest lustiga av allt är alla som verkligen utsatts för viruset men inte insjuknat. Känner massvis. Som att vissa inte kan få viruset.
Min äldsta t.ex. har levt i karantän med oss andra i vår lilla lägenhet, delat kök, toa osv när vi insjuknat i omgångar. Men inte blivit smittad. Har också testat negativt för antikroppar flera ggr.
Senast redigerad av granskottet80 2021-11-24 kl. 01:28.
Citera
2021-11-24, 07:13
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Japan hade värsta vågen efter Olympiska Spelen
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-01-29..latest&facet=none&uniformYAxis=0&pickerSort=as c&pickerMetric=location&Metric=Confirmed+cases&Int erval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=~JPN
Men som ni ser vände den tvärt neråt !
Den 13 Augusti blev det tillåtet skriva ut Ivermectin - eller köpa det fritt.
12 dagar senare tvärvänder kurvan.

Slump?
Hittepå.

https://fullfact.org/health/japan-not-using-ivermectin-instead-vaccines-treat-covid-19/

Det är vaccinet samt en disciplinerad befolkning som gör att kurvorna går ner.
Citera
2021-11-24, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Många av de länder som har hög smittspridning och samtidigt en förhållandevis hög vaccinationsgrad har samtidigt väldigt många som är ovaccinerade. Mycket av orsaken går att finna där. Men många andra faktorer i människors beteenden påverkar så klart också.

Sedan är det ju som så att vaccinen i sig faktiskt minskar risken för att smittas. Blir man inte sjuk så smittar man förstås inte heller andra. Men även de som trots allt blir sjuka så har man sett den totala mängden virus de huserar och kan utsöndra till omgivningen är betydligt mindre över tid jämfört med ovaccinerade, vilket gör att möjligheterna rent tidsmässigt för att smitta sjunker drastiskt.

En annan studie har visat att vaccinerade som blir smittade av deltavarianten har 63% lägre risk att smitta någon som är ovaccinerad. Då får man förstås också ha i åtanke att det är långt ifrån givet att en vaccinerad person blir smittad från första början, även om de utsätts för viruset. Är den andra parten som blir utsatt också vaccinerade så minskar risken ytterligare. En studie som undersökte data från Israel visade att vaccinskyddet kan vara nära på 89% i nära kontaktmiljöer som hemmet.

Även om skyddet tycks bli sämre över tid så finns det absolut noll och intet som ens antyder att vaccinen inte skulle ha någon som helst effekt på smittspridningen. Det är enbart önsketänkande från antivaxxare som lagt ner hela sin själ och personlighet i att vara just antivaxxare.
Rapporter som visar nergång på 70% är mindre studier (>10k fall) eller labbtestar (virusmängden i nos och svalg är mindre, vilket i teorin borde ge lägre smittspridning).

Nu är det inte så, det visar tydligt i data från 68 länder och 2000+ counties i USA (makrodata med flera hundratusen fall), samt data från 100% vaccinerade kryssning- och marinfartyg (US Navy) där smittan har spridits som en farsot bland den fullvaccinerade populationen.

Nej, du har ingen entydiga bevis för att vaccinen stävjar smittan, att kalla makrodata med över 1 miljard människor, och hundratusentals fall, för ”faktoid” är oärlig och antivetenskapligt.

Förklaringen är enkel, även om vaccinerade får smärre symptom, mindre virusmängd i slemhinnorna(tvetydig data från vården), och har lägre ”brutto smittspridning”, så lever många vaccinerade på ett sätt som i sig ökar risken för att smitta markant.
Vaccinerade tar helt enkelt större risker, och du som bombsäkert påstår att det är ovaccinerade som sprider, är med på å fundamentera riskbeteende.
”Jag kan inte få corona, jag är vaccinerat.”
”Jag kan inte sprida smittan, jag är vaccinerat”
”Jag är bara förkyld, det kan inte vara covid, jag är vaccinerat”
Är bara tre av otaliga argument från vaccinerade jag har hört senaste veckan.

Det är en mycket farlig hållning, en ”sanning” cementerat av FHM, regering och ”gröna disketten”.

Det är svårt att se sammanhang mellan vaccinationsgrad och smittspridning när man ser rådata från hela världen, North Dakota(låg vaccgrad, låg spridning) vs Minnesota (hög vaccgrad, hög spridning), Portugal vs Belarus, vad hände i Japan, Indien?

Det är frågor som måste besvaras, innan man kan slå på stort och säga att vaccinet hejdar smittan i den verkliga världen, och inte enbart i labmiljö och innanför husets fyra väggar.
Citera
2021-11-24, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Hittepå.

https://fullfact.org/health/japan-not-using-ivermectin-instead-vaccines-treat-covid-19/

Det är vaccinet samt en disciplinerad befolkning som gör att kurvorna går ner.
Disciplinerat?
Har du varit i verkligheten senaste 3 månaderna?
Folk spottar på marken, hostar och harklar på stadsbussen och tunnelbanan.
”Jag är lite hängig, men går på jobbet ändå, vaccinet ger mig skydd”.

Finns ingen disciplin, vill man hejda spridningen, så får man gå åter till hemarbete och fjärrstudier, vaccinbevis kommer inte hjälpa.
Citera
2021-11-24, 08:17
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norsk80
Disciplinerat?

Finns ingen disciplin, vill man hejda spridningen, så får man gå åter till hemarbete och fjärrstudier, vaccinbevis kommer inte hjälpa.
Om du läste lite mer så ser du att vi diskuterar Japan.
Citera
2021-11-24, 08:21
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disputator
Dr. Julie Ponesse, Professor i etik, beskriver i filmen nedan sin syn på vad som händer, varför det händer och hur vi kan återfå en tryggare tillvaro för alla. Hon talar inte om Covid-19, hon talar om den medmänsklighet, frihet och trygghet vi förlorat och hur vi kan återvinna den.

Julie utmanar dig som åskådare och om du är beredd att verkligen lyssna och ta till dig av det hon säger kommer du ta med dig många tankar kring din samtid och vad du vill ha ut av den och hur du kan påverka den.

Jag uppmanar alla att se den, det är 20 väl spenderade minuter.

https://www.youtube.com/watch?v=mIGJk7DXU0w
Såg på denna faktiskt. Brukar inte ha så mycket till övers för youtubeklipp.

Men hon börjar med att presentera en felaktig premiss om räven när hon säger att den inte har ett funktionellt värde (lite parafraserat) och att den endast är till för socialacceptans. Det är milsvid skillnad mot vad vaccin erbjuder. Denna premiss är helt uppåt väggarna fel.

Sedan skulle jag också vilja se en källa från cdc, "The chief scientific advisor of the uk government", Israels motsvarighet till Tegnell eller tillochmed Fauci själv, säger att vaccin inte kan förebygga transmission.

Kan du länka till något sådant uttalande?

Sedan önskar jag också en länk till the lancet - studien hon refererar till som hon menar visar på vaccineffektiviteten avtar "så mycket som 92 procent" på dag 15.

Får jag en länk till den är du snäll?

Här har du en studie publicerad i samma tidskrift som pekar på annat:
https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)02183-8/fulltext
Citera
2021-11-24, 08:21
Medlem
DerRoteBarons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femtehjulet
Har det gjorts någon utredning om hur de tidigare restriktionerna fungerade? Tänker då främst på att hålla avstånd, undvika kollektivtrafik och att arbeta hemifrån för de som har möjlighet. Fungerade inte dessa?
De länder som haft hårdast restriktioner är för närvarande de länderna med värst smittspridning.

Citat:
Ursprungligen postat av femtehjulet
Är smittspridningen och trycket på sjukvården så akut och mycket större nu så att vi måste ta till mer drastiska åtgärder? Ser inte ut som det i den offentliga statistiken.
Sverige har sedan början av sommaren legat på en stabil nivå av smittspridning, +- ett par hundra fall. I andra länder har man sett massiva ökningar under samma period. Att det skulle bero på att man inte testade de injicerade här är skitsnack då det bara var under ett par veckor alldeles nyligen. För närvarande har vi drygt 1/10 så många fall, inlagda på sjukhus och IVA som när det var som värst förra säsongen. Vi har för närvarande 2 dödsfall i snitt per dag den senaste veckan, jämfört med 128 när det var som värst förra säsongen.
Så nej, det går inte att motivera åtgärderna med tanke på hur verkligheten ser ut.
Citera
2021-11-24, 08:27
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Det är svårt att se sammanhang mellan vaccinationsgrad och smittspridning när man ser rådata från hela världen, North Dakota(låg vaccgrad, låg spridning) vs Minnesota (hög vaccgrad, hög spridning), Portugal vs Belarus, vad hände i Japan, Indien?
North Dakota, liten population som lever spritt.

Minnesota, Stor population som lever tätare tillsammans, (twin-cities).

Portugal vs Belarus. Vad är det som är märkvärdigt där? Att de har samma smittspridning? Att Portugal testar mer människor? Att man kanske inte ska lita på en diktaturs siffror?

Du utför cherry picking när du väljer områden.
Citera
2021-11-24, 08:31
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DerRoteBaron
Så nej, det går inte att motivera åtgärderna med tanke på hur verkligheten ser ut.
Det är väl hur verkligheten ser ut om några månader som är intressant.

Mycket har ju pekat på att smittspridningen i Sverige ska öka som den gjort i våra grannländer. Än har den dock inte gjort det.
Citera
2021-11-24, 08:36
Medlem
hyssasess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DontWantWar
Precis som alla andra smittsamma sjukdomar med andra ord? Den stora skillnaden är ju att det inte finns något vaccinpass mot dessa!

Nej det är inte samma sak i o med att covid är betydligt farligare och sprids väldigt snabbt
Citera
2021-11-24, 08:45
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Disciplinerat?

Ingen diciplin... Då har du inte varit i Japan, där gör man som man blir tillsagd hur skulle annars Kamikaze fungerat?
Senast redigerad av kimdah2002 2021-11-24 kl. 08:48.
Citera
2021-11-24, 08:53
Medlem
DerRoteBarons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det är väl hur verkligheten ser ut om några månader som är intressant.

Mycket har ju pekat på att smittspridningen i Sverige ska öka som den gjort i våra grannländer. Än har den dock inte gjort det.
Visst får vi vänta och se hur det ser ut längre fram, vi har inte nått kulmen av den här influensasäsongen om man ska utgå från hur det har sett ut historiskt då det sker i januari och februari. Att vi kommer se en ökning från de nivåer vi har i dag är självklart, det vore konstigt om vi inte hade fler fall längre fram än vad vi har nu. Men faktum är att andra länder redan har drabbats av en markant ökning av fall, vissa av dem flera månader tillbaka, vad säger att det inte kommer bli ännu värre där? Vad finns det som pekar på att Sverige skulle få en liknande smittspridning, istället för att trenden skulle hålla i sig där Sverige har relativt få fall i förhållande till hur det ser ut i andra länder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in