2021-11-24, 09:19
Medlem
Det här var en intressant vaccindebatt som jag rekommenderar att alla tittar på:

https://m.youtube.com/watch?v=gDukRXMD5Oo
Citera
2021-11-24, 09:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Norsk80
Rapporter som visar nergång på 70% är mindre studier (>10k fall) eller labbtestar (virusmängden i nos och svalg är mindre, vilket i teorin borde ge lägre smittspridning).

Nu är det inte så, det visar tydligt i data från 68 länder och 2000+ counties i USA (makrodata med flera hundratusen fall), samt data från 100% vaccinerade kryssning- och marinfartyg (US Navy) där smittan har spridits som en farsot bland den fullvaccinerade populationen.

Nej, du har ingen entydiga bevis för att vaccinen stävjar smittan, att kalla makrodata med över 1 miljard människor, och hundratusentals fall, för ”faktoid” är oärlig och antivetenskapligt.

Förklaringen är enkel, även om vaccinerade får smärre symptom, mindre virusmängd i slemhinnorna(tvetydig data från vården), och har lägre ”brutto smittspridning”, så lever många vaccinerade på ett sätt som i sig ökar risken för att smitta markant.
Vaccinerade tar helt enkelt större risker, och du som bombsäkert påstår att det är ovaccinerade som sprider, är med på å fundamentera riskbeteende.
”Jag kan inte få corona, jag är vaccinerat.”
”Jag kan inte sprida smittan, jag är vaccinerat”
”Jag är bara förkyld, det kan inte vara covid, jag är vaccinerat”
Är bara tre av otaliga argument från vaccinerade jag har hört senaste veckan.

Det är en mycket farlig hållning, en ”sanning” cementerat av FHM, regering och ”gröna disketten”.

Det är svårt att se sammanhang mellan vaccinationsgrad och smittspridning när man ser rådata från hela världen, North Dakota(låg vaccgrad, låg spridning) vs Minnesota (hög vaccgrad, hög spridning), Portugal vs Belarus, vad hände i Japan, Indien?

Det är frågor som måste besvaras, innan man kan slå på stort och säga att vaccinet hejdar smittan i den verkliga världen, och inte enbart i labmiljö och innanför husets fyra väggar.

Givetvis är vaccinet en falsk trygghet. I UK har man redan observerat att vaccinerade smittas i högra grad än ovaccinerade. Effektiviteten är alltså starkt negativ för alla vaccinerade över 30 år vecka 36-42. Kolla på graferna och fundera på varför skyddet störtdyker ner till negativa nivåer.

“Latest U.K. data suggests that anyone vaccinated more than a few months ago is at a much higher risk of Covid-19 infection and, therefore, more likely to be infected than their unvaccinated counterparts. The vaccinated now pose the most significant risk for Covid transmission.”

Siffrorna kommer från deras myndigheter och rapporten finns länkad i artikeln för er som vill se källa.

https://www.riotimesonline.com/brazil-news/modern-day-censorship/fully-vaccinated-people-in-uk-suffer-much-higher-infection-rates-than-unvaccinated-and-its-getting-w orse-every-day/

I Sverige kommer vi snart se samma mönster då nästan hälften av alla smittade vecka 45 var vaccinerade (trots att vi inte rekommenderade vaccinerade att testas då).
Senast redigerad av hasse3344 2021-11-24 kl. 09:33.
Citera
2021-11-24, 09:34
Medlem
laxkaviars avatar
Kan någon ge tips på grupper som planerar demonstrationer etc?
Citera
2021-11-24, 10:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ingen diciplin... Då har du inte varit i Japan, där gör man som man blir tillsagd hur skulle annars Kamikaze fungerat?

Soldater gör generellt som de blir tillsagda, oavsett om de är japanska eller svenska soldater.
Citera
2021-11-24, 10:04
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corrosion
Soldater gör generellt som de blir tillsagda, oavsett om de är japanska eller svenska soldater.
Svenska soldater skall ju MBL förhandla först så troligtvis inte...
Citera
2021-11-24, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Sedan skulle jag också vilja se en källa från cdc, "The chief scientific advisor of the uk government", Israels motsvarighet till Tegnell eller tillochmed Fauci själv, säger att vaccin inte kan förebygga transmission.

Kan du länka till något sådant uttalande?

Sedan önskar jag också en länk till the lancet - studien hon refererar till som hon menar visar på vaccineffektiviteten avtar "så mycket som 92 procent" på dag 15.

Får jag en länk till den är du snäll?

Du vill att jag ska googla åt dig?
Här är de två som kanske är mest intressanta, resten får du googla själv.
Fauci: https://www.youtube.com/watch?v=mP9iHyj1uiU
Walensky: https://www.cdc.gov/media/releases/2021/s0730-mmwr-covid-19.html

När det gäller studien hon hänvisar till så vet jag inte vilken det kan vara, just minskningen efter 15 dagar reagerade jag också på.. i övrigt finns det ju ett antal studier som pekar åt samma håll vad gäller avtagande skydd, t.ex denna: https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)02183-8/fulltext
Citera
2021-11-24, 10:55
Medlem
Härligt att de flesta vaccinpundares skydd är så lågt lagom till jul.

Men såklart att pundarna skall få ett pass ändå.

Viktigast är som sagt inte att stoppa smittan utan hoppet om att alla får naturlig immunitet. Bara hoppas mickemusvaccinet inte har negativ påverkan i det avseendet.
Citera
2021-11-24, 11:00
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlixtarDunder
Härligt att de flesta vaccinpundares skydd är så lågt lagom till jul.

Men såklart att pundarna skall få ett pass ändå.

Viktigast är som sagt inte att stoppa smittan utan hoppet om att alla får naturlig immunitet. Bara hoppas mickemusvaccinet inte har negativ påverkan i det avseendet.
Ja nu när det blir obligatoriskt att vaccinera sig så får vi se om det har ett positiv eller negativ påverkan på smittspridningen, den som lever får se...
Citera
2021-11-24, 11:04
Medlem
Vaccinpass på Nattklubbar

Då var vi där.
https://nyheter24.se/nyheter/976020-aven-nattklubbar-kan-omfattas-av-krav-pa-vaccinpass

Eftersom jag inte är 20 längre så berörs jag själv inte nämnvärt av detta, men det är självklart väldigt tråkigt att regeringen aktivt arbetar med att öka segregeringen i samhället när Sverige redan är ett otroligt splittrat land.
Att faktiskt kunna påvisa att man inte är sjuk genom ett negativt test är ju (och det vet ju alla) det enda sättet att visa att man inte sprider sjukdom. Att gång på gång nonchalant ignorera denna fakta visar ju egentligen bara att vaccinpasset är mer ett maktspel än att faktiskt vilja skydda folket.

Vad tror vi regeringen kommer begränsa sin befolkning från att göra framöver?
Är regeringens nästa steg i maktspelet att sänka oppositionens immunförsvar genom att begränsa inträden på gym? Är det ens möjligt att hindra folk från att vara på gym i.o.m. att de ofta är obemannade?
Senast redigerad av MastodontElvisp 2021-11-24 kl. 11:08.
Citera
2021-11-24, 11:06
Medlem
GeleZachas avatar
Får gå ut och klubba på lördag medan jag fortfarande kan. Får se hur länge detta varar nu, men nattklubbar, bio och konserter och sånt kan jag i värsta fall klara mig utan ett tag.
Citera
2021-11-24, 11:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Man kan förstås ha olika åsikter om huruvida man ska skita i människor som far illa av en samhällsfarligt klassad sjukdom. Jag kan bara konstatera att jag har en betydligt mer pragmatisk syn på frågan än du samt är öppen för nya studier och forskning.

Faktoid nummer 2. Långtidseffekter av sjukdomen är en realitet. Framför allt förlorad lukt och smak är väldokumenterade långtidseffekter men även en mängd andra symptom har samstämmigt rapporterats.

Nej, det vet vi inte alls. Vi är tillbaka till den första faktoiden igen. Tvärtom så har det nu börjat komma studier som visar att vaccinerade både insjuknar mer sällan och sprider smittan i lägre omfattning än ovaccinerade. Det är sant att effekten på smittspridningen verkar avta med tiden, varför boosterdoser diskuteras men att effekten skulle vara noll eller nära där på finns det inget som säger.

Whataboutism, det finns gott om restriktioner på alkoholkonsumtion i syfte att dämpa dess vårdtryck.

Att det finns en och annan förvirrad "expert" som ifrågasätter vaccineringen må nog vara hänt.

Mycket bla bla från din sida. Tyvärr ser nog de flesta igenom dina försök till härskarteknik.

Enligt en omfattande studie från Frankrike är långtidscovid främst förknippat med att tro att man haft covid (men inte med att faktiskt ha haft det).

”The findings of this cross-sectional analysis of a large, population-based French cohort suggest that persistent physical symptoms after COVID-19 infection may be associated more with the belief in having been infected with SARS-CoV-2 than with having laboratory-confirmed COVID-19 infection.”

https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/fullarticle/2785832

Kan fortsätta med siffror från UK vecka 36-42. Vaccinerade smittades i högre grad än ovaccinerade. Effekten av vaccinet sjönk alltså till en markant negativ nivå. Läs igen. Negativ nivå. Länk till rapporten från myndigheterna i UK finns i artikeln.

https://www.riotimesonline.com/brazil-news/modern-day-censorship/fully-vaccinated-people-in-uk-suffer-much-higher-infection-rates-than-unvaccinated-and-its-getting-w orse-every-day/

Så till huvudfrågan, hur ska vaccin-pass minska smittspridningen när vaccinerade efter några månader smittas i högre grad? Även i Sverige börjar detta mönster synas. I Jämtland var 70% av alla smittade vaccinerade vecka 45 trots att vi inte testade vaccinerade i större omfattning. I Sverige låg genomsnittet på nästan hälften av alla fall. När vi nu har börjat testa vaccinerade igen är det nog bara en tidsfråga innan vi når 70% i genomsnitt vilket gör vaccin-passet totalt meningslöst då andelen genombrottsinfektioner är lika med vaccinationsgraden.
Senast redigerad av hasse3344 2021-11-24 kl. 11:10.
Citera
2021-11-24, 11:09
Medlem
Ursprungligen postat av Urbizzo
Japan hade värsta vågen efter Olympiska Spelen
https://ourworldindata.org/explorers...e&country=~JPN
Men som ni ser vände den tvärt neråt !
Den 13 Augusti blev det tillåtet skriva ut Ivermectin - eller köpa det fritt.
12 dagar senare tvärvänder kurvan.

Slump?

Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Hittepå.

https://fullfact.org/health/japan-not-using-ivermectin-instead-vaccines-treat-covid-19/

Det är vaccinet samt en disciplinerad befolkning som gör att kurvorna går ner.

Nej, det är inget 'hittepå':
Här är han som släppte fram Ivermectin. Dr Haruo Ozaki, chef för Tokyo Medical Association
https://www.tokyo-np.co.jp/article/123988

Vaccinet är ju värdelöst att stoppa smitta.
Eller möjligtvis så har Japan fått bättre vaccin. Japan protesterade ju mot de magnetiska nanopartiklarna..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in