2021-12-01, 10:37
Medlem
Erki122s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isakn
Jag tycker att ni ovaxinerade ska förbjudas att vistas utomhus. Arest i hemmet tills ni tänkt färdigt. Klarar ni inte av ett liv i samhället så ska ni inte leva bland oss andra som tar ansvar.
  1. Ni har gapat om att vi ska dö som flugor - vi lever fortfarande!
  2. Ni pratar om att vi sprider som ni - ja? Det är inte det saken handlar om, men eftersom ni har otur när ni tänker fattar ni inte att det handlar om belastning på sjukvård när era feta kroppar ska läggas i in och sövas ner på IVA. Ni fattar inte att vaccinet hindrar nya typer av Covid.
  3. Ni anpassar er efter regler i trafiken, det är INTE en rättighet att få köra mot rött i trafiken. Det är inte en rättighet att välja egen hastighet för "staten ska inte bestämma över mig".
  4. När situationen för oss alla ändras får man anpassa sig, på savannen hade ni blivit uppätna av lejon eller ihjälslagna av flocken. Idag belastar ni oss andra med sjukvårdskostnader mm.

Antivaxare är jordens avskum. Ni är de typer som förråder hela nationer i krig. Jag hade inte önskat er närvaro för ni är slödder.
Som sagt, jag hoppas att reglerna utökas så att ni bara får gå till matbutiken. Gå hem och dra något gammalt över er.

Blir man så här rubbad i huvudet efter sprutorna?
Skulle inte förvåna mig att ni vaxxade personer kommer gå runt med droppställning om några månader, rädda för att träffa på en icke vaxxad person....Det vore ju döden för er
Citera
2021-12-01, 10:41
Medlem
Room531s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Så, idag är dagen.

Hur fungerar det? Tar vi upp telefonen eller ett papper som visar vaccinintyget som en kontrollant sedan skannar av QR-koden på, eller visar vi bara upp intyget och kontrollanten går i god tro om att intyget inte är förfalskat?

Jag är medveten om att man skannar QR-koden vid resor osv, däremot har jag svårt att se att nattklubbar exempelvis har ett system att tillgå för att utföra dessa handlingar.
Det fungerar genom social olydnad och vägra strafföreläggande för att överlasta rättssystemet. Samma med eventuella maskkrav. Så att polisen får gå tillbaka till (nåja) att prioritera faktiska brott som stölder, rån och..kanske undersöka korruption och muthärvor? (Men oj, ingick inte just det i uppgifterna...)
Senast redigerad av Room531 2021-12-01 kl. 11:00.
Citera
2021-12-01, 10:50
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Ber om ursäkt.
Skrev fel. Skulle vara 67,5%

I Danmark är 75,8% av hela befolkningen fullvaccinerade jämfört med 67,5% för Sverige.
I Belgien är 75% av den belgiska befolkningen vaccinerad jämfört med 67,5% av alla svenskarna.
Endast 58% av de mellan 18-29 år i Stockholm är fullvaccinerade.

https://www.expressen.se/debatt/skippa-storhetsvansinnet-krav-vaccinpass-pa-bred-front/

Varför utgår du inte från Folkhälsomyndighetens siffror? Du fick ju länken t.om.

Istället lutar du dig mot en debattartikel. Utan källhänvisning
Citera
2021-12-01, 11:02
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gilipolla
1:The voluntary consent of the human subject is absolutely essential. This means that the person involved should have legal capacity to give consent...[13]
Eftersom det är helt frivilligt att vaccinera sig och du kan välja att avstå så kan du inte åberopa den klausulen...
Citera
2021-12-01, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Chilla din penis förihelvete. Problemet är inte andras val utan tvång av varandra. Du får tycka allt det där men du får inte agera så det går ut över andra. Lösningen är att lyckas fortsätta leva med människor som vill ha ihjäl varandra men som inte har det. Istället för att ha ihjäl sina fiender så vore det bättre att lyckas lugna dem om att man inte är deras.
Ingenting av det här har att göra med om man är vaccinerad eller inte utan att det inte är tydligt uttalat att rätten att hindra andra från att göra oss illa inte ger oss rätt att tvinga andra till att göra oss bra. Rätt till eget men inte andras. Andras får man om de vill ge det så man vill att andra ska vilja ge, men ingen får ta för att de skulle ha rätt att få. Ingen som velat mig illa har förstått att jag ville dem väl.
Amen.

Somliga vill tvinga andra, somliga spelar med och tittar passivt på när andras rättigheter trampas på. Inga av dessa kräk varken bör eller kan förvänta sig medlidande eller nåd. De är fullständigt likgiltiga för vad som händer med folk som inte vill ta "vaccinet", då ska de inte komma och gnälla längre fram när detta är över.

Det bästa en vaccinförespråkare kan göra idag är att hålla käften för en dag kommer det att bli skottpengar på dem.
Citera
2021-12-01, 11:04
Medlem
Citat:
Så, idag är dagen.

Hur fungerar det? Tar vi upp telefonen eller ett papper som visar vaccinintyget som en kontrollant sedan skannar av QR-koden på, eller visar vi bara upp intyget och kontrollanten går i god tro om att intyget inte är förfalskat?

Jag är medveten om att man skannar QR-koden vid resor osv, däremot har jag svårt att se att nattklubbar exempelvis har ett system att tillgå för att utföra dessa handlingar.

Spännande. Jag tror att dom bara frågar vilken nyhetssida man följer. Sedan kommer svaret avslöja ifall man är vaccinerad eller inte
Citera
2021-12-01, 11:05
Medlem
santos_devilles avatar
Efter att ha varit i usa kan jag säga att vaccin-pass och munskydd är skit.

Fick visa vaccin-pass innan jag beställde en pizza på en större kedja. Överallt fick man sätta på sig den där jävla masken när man var inomhus. Ett rent jävla helvete, hoppas verkligen hela ”visa ditt vaccin-pass” failar hårt. Även jag som vaccinerad hatar redan skiten och det kommer bara skapa mer irritation och köer i samhället.

Nej fy fan vad man saknade den svenska modellen när man levde med en utländsk modell.
Citera
2021-12-01, 11:06
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Så, idag är dagen.

Du visar upp qr koden på ditt vaccinationsbevis och legitimerar dig t.ex. med körkortet som äcen det skannas. Blipp, blipp o den som skannar får grönt så får du komma in. Tar 5s per besökare max.
Citera
2021-12-01, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Eftersom det är helt frivilligt att vaccinera sig och du kan välja att avstå så kan du inte åberopa den klausulen...

Det kommer inte vara frivilligt länge till. Du måste kolla framåt, Österrke och Italien. Tvång. Australien, tvång.

Kina, Gissa

Och det kommer komma hit. Om inte motståndet blir starkare än attackerna. Så kommer deras attacker aldrig sluta
Citera
2021-12-01, 11:07
Medlem
Citat:

Det är helt frivilligt att existera också, du kan välja att avstå. Om du väljer att fortsätta existera kan du inte komma och gnälla om vad andra gör mot dig.
Citera
2021-12-01, 11:09
Medlem
Citat:
Du visar upp qr koden på ditt vaccinationsbevis och legitimerar dig t.ex. med körkortet som äcen det skannas. Blipp, blipp o den som skannar får grönt så får du komma in. Tar 5s per besökare max.

Känns trevligt när vanliga medborgare kan kräva bevis på lydnad från andra medborgare.

Förvandlar varje medborgare till en polis. Det är jättesmart, ser fram emot en polisstat
Citera
2021-12-01, 11:17
Medlem
Besticks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Efter att ha varit i usa kan jag säga att vaccin-pass och munskydd är skit.

Fick visa vaccin-pass innan jag beställde en pizza på en större kedja. Överallt fick man sätta på sig den där jävla masken när man var inomhus. Ett rent jävla helvete, hoppas verkligen hela ”visa ditt vaccin-pass” failar hårt. Även jag som vaccinerad hatar redan skiten och det kommer bara skapa mer irritation och köer i samhället.

Nej fy fan vad man saknade den svenska modellen när man levde med en utländsk modell.
En släkting till mig var nyss i Italien och vittnade om motsatsen. Det vill säga att det var knappt några som ens brydde sig att kolla om man hade vaccinpass eller inte. Någon påpekade att han skulle ta på sig munskyddet ibland. Det var i stort sett det hela.

Tror hela den här grejen mest kommer vara en fasad utåt. Ingen kommer orka bry sig till slut. Fortfarande en mycket dålig idé det här som bara skapar förvirring och irritation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in