2021-11-23, 20:01
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Detta kan också hjälpa:
Hur många generationer hjälplösa studenter har inte bokstavligen förgiftats av den snåla, hånfulla nihilismen hos en professor, som aldrig skrivit ett bestående verk, som hänsynslöst bedrivit mannamån, som smädat och kränkt så gott som alla viktiga och nyskapande diktare i de sista generationerna.
Sven Stolple var förtjust i 90-talisterna.

Jag tog inte med det stycket därför att jag tror inte att det handlar om den avlidne. Så här står det:

Citat:
I själva verket skulle man kunna skriva svensk litteraturs historia inte efter dess positiva, skapande genier utan efter dess nihilister, dess dödgrävare, dess förgiftare. Hur många generationer hjälplösa studenter har inte bokstavligen förgiftats av den snåla, hånfulla nihilismen hos en professor, som själv aldrig kunnat skriva ett bestående verk, som hänsynslöst bedrivit mannamån, som smädat och kränkt så gott som alla viktiga och nyskapande diktare i de sista generationerna.

Mitt intryck är att det här syftar på någon annan. Professorn omtalas som ett exempel i en reflektion om hur den svenska litteraturens historia skulle kunna skrivas, men inget tyder på att han är den döde.
Citera
2021-11-23, 20:07
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Ja, den nihilistiske professorn kan vara Olle Holmberg men han är nog inte den döde, ingen kan gärna hävda att Stolpe aldrig skrev ett ont ord om honom för det gjorde han i mängd.
Citera
2021-11-23, 20:24
Medlem
Falstaff-Kafirs avatar
Det kan vara ingen mindre än Vilhelm Ekelund? Enligt Stolpe
Han var oförsonlig mot så gott som alla svenska diktare och kritiker. Han smädade Karlfeldt, Heidenstam, Selma Lagerlöf, Edith Södergran, Klara Johansson, och om fyrtiotalisterna skrev han ursinnig, att de borde piskas offentligt på ett torg.

Han var privat en inte bara besvärlig utan halvt mentalsjuk person, förgiftad av hat, förakt [...] Han var så misstänksam, att han ständigt överföll också vänner och gynnare med de råaste okvädningsord.

Stolpe förintade ett manuskript han hade skrivit om Ekelunds aforismer efter att Ekelund attackerat honom med "en otrolig råhet".

Från Låt mig berätta mera:
Jag tog fram en den bunt brev jag har från honom - de ligger långt tillbaka i tiden - och läste för första gången åter igenom dem.
Citera
2021-11-23, 20:28
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det låter som en rimlig kandidat - men då ska man komma ihåg att före 1940 var Böök en av de allra mäktigaste personerna i svenskt kulturliv och en person som många i dåtiden behandlade med djup vördnad, t o m kryperi.

Böök uppträdde och skrev ofta med ambitionerna och laterna hos en professor (även om han inte hade titeln) - det gjorde däremot aldrig Ekelöf.

Förvisso, men Böök var väl romantiker snarare än nihilist.

Sedan det där med kraniet. Böök torde vara en av de mer bildsköna männen på den svenska parnassen, i klass med Karlfeldt.

Anledningen att Ekelöf dök upp på radarn är att han brukar räknas som ett av huvudnamnen i den svenska modernistiska rörelsen, som startade med tidskriften "Spektrum", vilken drev gäck med just Stolpe. Kan ha sått fröet till ett livslångt agg ...

Det borde väl stå något om det hela i Stolpe-biografin "Blåsten av ett temperament" (2014).

Såg att Schulman kallar Stolpe för "ur-ondskan". Möjligen projicerade den senare sig själv i nekrolog-sågningen.

Eller så fick han en katharsis av ärkefiendens bortgång. Proppen gick ur för memoarskrivande.
Senast redigerad av Dalulven 2021-11-23 kl. 21:08.
Citera
2021-11-23, 20:37
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Saker som talar för Ture Nerman:

Han dog 1969 (ett par år innan Stolpes bok), och begravdes i Stockholm. Stolpe bodde 1969 i Mjölby och åkte alltså "upp" till begravningen (vad fan han nu gjorde där?)

Han verkar vara en person, både karaktärs- och åsiktsmässigt, av typen Stolpe beskriver.

Hans "ohyggliga kranium", kan man inte se det lite här?
https://jkn.kulturhotell.se/files/fullsize/73095998530c15e20afc504f82928dbc.jpg

Han var mot kristendomen, och kan givetvis beskrivas som nihilist (han verkade åsiktsmässigt följa "dit juden gick" under hela sitt liv).

Nerman kan nog vara en gångbar kandidat. Jag hittade det här när jag läste om honom:

https://www.worldcat.org/title/borgerlig-begravning-en-handledning-utarbetad-av-ture-nerman-och-per-anders-fogelstrom-utgiven-av-fo rbundet-for-religionsfrihet/oclc/557690956

Han har alltså skrivit en handledning för borgerlig begravning tillsammans med Per Anders Fogelström. De var båda aktiva inom någon slags religionsfientlig förening som hette Förbundet för religionsfrihet. En fråga de bedrev opinionsbildning för var att det allmänna skulle tillhandahålla "officianter" för att hålla låda vid borgerliga begravningar. Detta apropå Stolpes beskrivning av begravningen, som är borgerlig och där någon "ung ateist" fyller prästens roll.
Citera
2021-11-23, 20:50
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Falstaff-Kafir
Det kan vara ingen mindre än Vilhelm Ekelund? Enligt Stolpe
Han var oförsonlig mot så gott som alla svenska diktare och kritiker. Han smädade Karlfeldt, Heidenstam, Selma Lagerlöf, Edith Södergran, Klara Johansson, och om fyrtiotalisterna skrev han ursinnig, att de borde piskas offentligt på ett torg.

Han var privat en inte bara besvärlig utan halvt mentalsjuk person, förgiftad av hat, förakt [...] Han var så misstänksam, att han ständigt överföll också vänner och gynnare med de råaste okvädningsord.

Stolpe förintade ett manuskript han hade skrivit om Ekelunds aforismer efter att Ekelund attackerat honom med "en otrolig råhet".

Från Låt mig berätta mera:
Jag tog fram en den bunt brev jag har från honom - de ligger långt tillbaka i tiden - och läste för första gången åter igenom dem.

Tycker Ekelund låter som en god kandidat med tanke på dessa formuleringar. Varifrån kommer de? – Jfr. hur Gösta Oswald inför Ekelunds jordfästning på Skogsö oroar sig över "vad svartrockarna kommer att ställa till med" (citerat ur hans sjukjournal, efter Birgitta Holms bok om Gösta Oswald). Kanske uppträdde någon ur deras litterära krets som extra "officiant" och förargade Stolpe.
Citera
2021-11-23, 20:52
Medlem
von-der-Wettets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Nerman kan nog vara en gångbar kandidat. Jag hittade det här när jag läste om honom:

https://www.worldcat.org/title/borgerlig-begravning-en-handledning-utarbetad-av-ture-nerman-och-per-anders-fogelstrom-utgiven-av-fo rbundet-for-religionsfrihet/oclc/557690956

Han har alltså skrivit en handledning för borgerlig begravning tillsammans med Per Anders Fogelström. De var båda aktiva inom någon slags religionsfientlig förening som hette Förbundet för religionsfrihet. En fråga de bedrev opinionsbildning för var att det allmänna skulle tillhandahålla "officianter" för att hålla låda vid borgerliga begravningar. Detta apropå Stolpes beskrivning av begravningen, som är borgerlig och där någon "ung ateist" fyller prästens roll.

Det stämmer onekligen väl in på Stolpes redogörelse för begravningen. Men hade Nerman verkligen det inflytande på svenskt kulturliv som Stolpe sålunda beskriver:

Men i svenskt kulturliv var han en ständig risk, en källa till ständiga kriser. Han var som en smygande pest – rätt som det var, kände man fläkten av hans hat, hans avundsjuka, hans gemenhet.

Har för mig att jag läst någon historia om hur Ekelöf i samband med någon litterär tillställning viskat någon i örat på var och en av de samlade som också var och en bleknade.

Hade Nerman "en sfär" som plågade Stolpe? Kretsen kring Ekelöf ringaktade Stolpe.

Stolpe skriver:
Den döde hade en osläcklig hunger efter erkännande, beröm

Att Ekelöf hade behov av beröm är omvittnat.

Närmare detaljer om Ekelöfs begravning kanske någon känner till. Var ägde den rum? Sigtuna?

Vad gäller kranium och blick så finns det en rad bilder på Ekelöf som kan användas i detta sammanhang.

Har för mig att jag läst någon historia om hur Ekelöf i samband med någon litterär tillställning viskat någon i örat på var och en av de samlade som också var och en bleknade.
Senast redigerad av von-der-Wettet 2021-11-23 kl. 21:01.
Citera
2021-11-23, 20:55
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retrotroll
Fredrik Böök (död 1961)? Elak typ.

Citat:
Ursprungligen postat av HontraPoints
Böök tror jag också: Fredrik Böök

Citat:
Det låter som en rimlig kandidat - men då ska man komma ihåg att före 1940 var Böök en av de allra mäktigaste personerna i svenskt kulturliv och en person som många i dåtiden behandlade med djup vördnad, t o m kryperi.

Fredrik Böök känns som en osannolik kandidat. Om man läser Svante Nordins biografi får man bilden av en begåvad, framgångsrik, socialt kompetent och generös person. Han var förvisso stridbar och saknade inte fiender, men även dessa erkände att han var en skicklig skribent. Tanken att Böök skulle ha tjatat till sig inbjudningar till konferenser är rätt långsökt.

Citat:
Böök uppträdde och skrev ofta med ambitionerna och laterna hos en professor (även om han inte hade titeln) - det gjorde däremot aldrig Ekelöf.

Böök hade en professur i Lund under några år på 1920-talet.
Citera
2021-11-23, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Förvisso, men Böök var väl romantiker snarare än nihilist.

Jag tänker mig att Stolpe kanske uppfattade Böök som en ulv i fårakläder: borgerligt konservativ men inte egentligen kristen och framförallt inte katolik.

Men jag är inte särskilt inläst på Böök - det är inte många numera.
Citera
2021-11-23, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Fredrik Böök känns som en osannolik kandidat. Om man läser Svante Nordins biografi får man bilden av en begåvad, framgångsrik, socialt kompetent och generös person. Han var förvisso stridbar och saknade inte fiender, men även dessa erkände att han var en skicklig skribent. Tanken att Böök skulle ha tjatat till sig inbjudningar till konferenser är rätt långsökt.

Stolpe var verkligen inget sanningsvittne, han överdrev, spånade och hittade på lika vilt som Trump. Både om sina favoriter och sina fiender. Särskilt i de här memoar- /kåseriböckerna.

Citat:
Böök hade en professur i Lund under några år på 1920-talet.

intressant, tack för tipset.
Citera
2021-11-23, 21:13
Moderator
Stolpe angrep visserligen Böök i sin debutbok Två generationer men det var väl närmast en ung mans fadersuppror mot sin tidigare litterära idol och det är svårt att tänka sig att Stolpe skulle ha beskrivit honom på det här sättet. De hade vad jag förstår ett ganska gott förhållande trots den unge Stolpes angrepp; en gång när Stolpe skulle köra Böök någonstans manade denne, med tanke på Stolpes hetsighet som bilförare, att "kör nu inte båda generationerna i Strömmen".
Citera
2021-11-23, 21:13
Medlem
Falstaff-Kafirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Tycker Ekelund låter som en god kandidat med tanke på dessa formuleringar. Varifrån kommer de? – Jfr. hur Gösta Oswald inför Ekelunds jordfästning på Skogsö oroar sig över "vad svartrockarna kommer att ställa till med" (citerat ur hans sjukjournal, efter Birgitta Holms bok om Gösta Oswald). Kanske uppträdde någon ur deras litterära krets som extra "officiant" och förargade Stolpe.
De är tagna från Sven Stolpes 40 svenska författare. Lite mer om Ekelund enligt Stolpe
Skillnaden är den, att Strindberg vräkte ut sitt hat och sina sjuka inbillningar i sina böcker, därmed fläckande dem, medan Ekelund reserverade sitt pöbelsinne och sin avund för privata utgjutelser [...]
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in