2021-11-23, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Tycker Ekelund låter som en god kandidat med tanke på dessa formuleringar. Varifrån kommer de? – Jfr. hur Gösta Oswald inför Ekelunds jordfästning på Skogsö oroar sig över "vad svartrockarna kommer att ställa till med" (citerat ur hans sjukjournal, efter Birgitta Holms bok om Gösta Oswald). Kanske uppträdde någon ur deras litterära krets som extra "officiant" och förargade Stolpe.
Ekelund sket högaktningsfullt i akademier och lärda konferenser, fina frackmiddagar osv. I varje fall efter att han lämnat lyriken bakom sig (och emigrerat) runt 1909.
Citera
2021-11-23, 21:21
Medlem
PulverBraxs avatar
Nu går jag OT men ni här inne i tråden är sannerligen en motpol mot majoriteten av trådar och människor här på FB, hatten av!

Att besöka tråden och de diskussioner som förs är som att stiga in i en herrklubb ano 1955.
Citera
2021-11-23, 21:23
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falstaff-Kafir
De är tagna från Sven Stolpes 40 svenska författare. Lite mer om Ekelund enligt Stolpe
Skillnaden är den, att Strindberg vräkte ut sitt hat och sina sjuka inbillningar i sina böcker, därmed fläckande dem, medan Ekelund reserverade sitt pöbelsinne och sin avund för privata utgjutelser [...]

Gissade att det kunde vara den. Och i Ande och dikt heter det – i Stolpes uppgörelse med Erik Hjalmar Linders kristna litteraturhistoria som han ansåg alltför naturalistisk-positivistisk i dess litteratursyn – i förbifarten om Ekelund, som han menar övervärderas av Linder: Även Vilhelm Ekelunds finaste aforismer skildrar en andlig kamp på ett lägre stadium. Det finns hos Ekelund alltid kvar ett betydande mått av föroreningar – människoförakt, högmod, revanschlust, personliga ressentiments – vilka tillsammans hindrar hans framträngande till de högsta sfärerna.

Och att Stolpe annars inte synes ha ägnat Ekelund något större intresse jämfört med andra sina fiender och meningsmotståndare, kanske också kan synas tala för att det verkligen är han som är den döde.
Citera
2021-11-23, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Nu går jag OT men ni här inne i tråden är sannerligen en motpol mot majoriteten av trådar och människor här på FB, hatten av!

Att besöka tråden och de diskussioner som förs är som att stiga in i en herrklubb ano 1955.
Det är fint och trevligt att vara bildad.
Citera
2021-11-23, 21:36
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax

Jag delar er uppfattning till fullo! En ytterst stimulerande konversation, som jag dock själv inte anser mig värd att delta i.
Citera
2021-11-23, 21:54
Medlem
Falstaff-Kafirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von-der-Wettet
Vad gäller kranium och blick så finns det en rad bilder på Ekelöf som kan användas i detta sammanhang.

Stolpe om Ekelöfs kranium.
Detta kranium är onekligen något kusligt. Den höga fantastiska kupolen, likgiltig inför måttets estetik, har växt ut på egen hand till en jätterotunda, där det finnes minnesekon, både under- och fjärranifrån, ur kroppen och världen, men bara en lag: den suveräna hjärnans.
Gunnar Ekelöf hade enligt mig inte en jättekonstig huvudform. När Bertil Malmberg säger att Ekelöf har en "marsinnevånares huvud" verkar det vara lätt skämtsamt i betydelsen övermänskligt intellekt - "[utvecklat] genom en kedja av mutationer, mycket äldre än jordemänniskan, hos den högcerebrala eliten på vår redan litet trötta grannplanet."

Jag lutar dock åt att den döde är Vilhelm Ekelund.
Citera
2021-11-23, 22:00
Medlem
Tjyvass avatar
Var det en egenkär jävel som dog för egen hand?
Citera
2021-11-23, 22:10
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Sen får man väl tänka på att Stolpe hade smak för goda historier och tillspetsade framställningar – den här slutar väl rentav med att han hör ett kusligt skrik långt bortifrån som indikerar att den döde är på väg att hämtas ned till helvetet.

Det slår mig att beskrivningen av begravningen faktiskt innehåller värdefull information som jag inte citerade i trådstarten. Här är resten av texten:

Citat:
Men just som kistan sänktes ned, kände jag plötsligt någonting alldeles nytt. Det var en plågad inbillnings verk naturligtvis – men inte mindre verkligt för det. Just som kistan försvann bakom gravens kant, tyckte jag mig höra ett rop, som av en lom – långt borta. Jag tyckte det var en stämma som ropade: "Hjälp, hjälp!" Jag hörde orden så tydligt, att jag vände mig om och spejade. Vem ropade? Så vände jag blicken mot graven och förstod.

Jag gick undan ett stycke och tänkte på den vanligaste av alla katolska böner till jungfru Maria, som i sin andra hälft säger: "Heliga Maria, Guds moder – bed för oss syndare nu och i vår dödsstund!" Det står inte "bed för mig" utan "bed för oss"... Vinden blåste vasst; jag gick sakta bort på den knarrande skaren.

Det är snö på marken. Begravningen äger rum på vintern, eller möjligen tidig vår. Kanske kan det utesluta en del kandidater?
Senast redigerad av Stabskapten 2021-11-23 kl. 22:14.
Citera
2021-11-23, 22:19
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von-der-Wettet
(...)
Har för mig att jag läst någon historia om hur Ekelöf i samband med någon litterär tillställning viskat någon i örat på var och en av de samlade som också var och en bleknade.

Jag bor i en annan värld men du bor ju i samma - Gunnar Ekelöf betraktad av Olof Lagercrantz:
Det fanns hos Gunnar en lust att såra och betydande talang i genren. Ty han s å g människor och visste var svagheten fanns.

En gång var vi tillsammans på en middag hos en vän. Mitt under måltiden reste sig Gunnar, gick runt bordet och viskade ett ord i örat på varje gäst. Tårar sprang fram var han kom. Det var ett slags svart trolleri.
Citera
2021-11-23, 22:23
Medlem
schizophrenias avatar
Om någon har tillgång till KB:s digitaliserade dagstidningar så skrev Sven Stolpe en text med rubriken Vilhelm Ekelund och karmeliten i Aftonbladet lite drygt två månader efter Ekelunds död. Eventuellt kan det finnas fler ledtrådar där, om nu Ekelund är den huvudmisstänkte. Texten ifråga lär inte ha varit en reservationslös hyllning av Ekelund från Stolpes sida.

https://tidningar.kb.se/?q=VILHELM%20EKELUND%20och%20KARMELITEN
Citera
2021-11-23, 22:25
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Det slår mig att beskrivningen av begravningen faktiskt innehåller värdefull information som jag inte citerade i trådstarten. Här är resten av texten:

Det är snö på marken. Begravningen äger rum på vintern, eller möjligen tidig vår. Kanske kan det utesluta en del kandidater?
Då kan kanske Ekelund strykas från de misstänktas skara, för han dog i början av september. Nerman dog i början av oktober och Ekelöf i mitten av mars.
Senast redigerad av schizophrenia 2021-11-23 kl. 22:28.
Citera
2021-11-23, 22:34
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten

Jag får, speciellt av slutet, intryck av att Den Döde är ett symboliskt koncentrat av allt som Stolpe tyckte illa om. Att han har knådat ihop alla sina hatobjekt till en skräckfigur som han inte bara har nöjet att begrava, utan han njuter även skadeglatt åt ateistens ångestrop när denne finner sig förpassad till ett Helvete han inte trodde fanns.
Att Stolpe kunde vara tarvlig som få är ju väl belagt, men att det här skulle gälla en verklig människa vill jag inte tro ens om honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in