2021-11-23, 00:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Du svarade inte på detta. Varför har inget av hemmen kontaktat LS?
Det är en lite svår fråga det där. Vill inte gå in på det nu. Man kan säga som så att "djurskyddet" inte riktigt går att ha kontakt med. Jag vetefan vad dom håller på med, men det är uppenbarligen en verksamhet som inte fungerar. T.ex. finns det inte ett spår av den anmälningen som jag gjorde. Dom kanske anser att den är irrelevant, men den ska ju tas upp.

Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Edit, tillägg: Finns inget som tyder på att Poppy är avlivad. De har kostat på veterinärbesök med seniorprover, vilket kostar cirka 1500 kr. Tänderna ska hon få fixade också, vilket kostar åtskilliga tusenlappar till. Detta för att hon ska kunna adopteras. Hur ska man kunna tolka det på annat sätt?
jJag vet inte hur man ska tolka det. Det sjuka är att jag inte får veta något om hon lever ens. Det är, så klart, inte acceptabelt på något sätt. Jag var väldigt medgörlig och artig - i början - med "djurskyddet", men dom har skött det här så extremt illa, så jag är inte ett dugg artig mot dom.

Det möte (10 minuter hade dom avsatt) jag hade med dom var riktigt vidrigt: tre personer mot (ja, det var verkligen mot mig) mig med ett plastfönster mellan. Ulrika Lundberg t.ex. var en riktigt otrevlig person som sa några riktigt olämpliga saker. Dom svarade inte heller på någon av dom frågor jag skrivit ned på papper innan. I det läget vågade inte ens t.ex. Ulrika Lundberg uppge sitt namn.
Citera
2021-11-23, 00:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 123ddd
Känns inte så troligt att de först lägger ner massa pengar och resurser på veterinär, för att sen avliva?
Hur gick det med ditt personliga ombud, har du fått någon hjälp med myndighetskontakterna? Jag tycker synd om dig, och jag hoppas och tror att Poppy lever och mår väl. 💞
Mja. Det personliga ombudet fick iaf. prata med Isabel Lundahl i förra veckan. Enligt ombudet visste Isabel Lundahl inte vart Poppy är, eller om hon lever (vad jag förstod). Jag förstår inte hur man kan ta så lätt på såna här saker som "djurskyddet" gör. Det är väldigt respektlöst. Om det är lagligt eller inte, det dom gör, får vi väl se.
Citera
2021-11-23, 00:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du verkar ha haft det rörigt omkring dig och med dig själv - men av vad som framkommer i det där beslutet är det svårt att se att det fanns skäl att omhänderta katten.
Det håller jag med dig om.
Nej, det fanns inga skäl att omhänderta/kidnappa Poppy. Det här skulle ha lösts på ett lite mer seriöst sätt än hur det är nu. Förvaltningsrätten hoppar över den "detaljen" att Poppy faktiskt har hem i sitt beslut. Jag förstår inte varför.

Jag ringde i fredags och bad att någon från den juridiska avdelningen på länsstyrelsen ska ringa upp mig, och jag gjorde samma sak idag. Någon där borde ju kunna få grepp om det här ens har gått lagligt till. Jag vill inte lägga pengar på en jurist.

Och, så det är klart och tydligt: jag har inga problem med att Poppy nu hamnar hos en bra ägare, och jag hjälper mer än gärna till med omplacering och att berätta om hur man hanterar Poppy. Om hon ens lever då. Det skulle vara bra att få veta. Jag ska bort från sverige. Poppy är enda anledningen till att jag är kvar nu: jag fick inte tag på något hem till henne i februari då jag ville lämna sverige. Och backar man längre är två andra katter (jag hade tre, en dog 2019 och en 2020, tog hand om dom från ett katthem 2006) anledningen till att jag fortfarande är kvar. Jag fick FETT!!! nog av det här skitlandet redan 2014, men har blivit kvar då. Nu bör jag kunna lämna det här haveriet till land i alla fall. Jag lär aldrig vilja bo i sverige igen.
Citera
2021-11-23, 10:19
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realFEZ
Nej, det fanns inga skäl att omhänderta/kidnappa Poppy. Det här skulle ha lösts på ett lite mer seriöst sätt än hur det är nu. Förvaltningsrätten hoppar över den "detaljen" att Poppy faktiskt har hem i sitt beslut. Jag förstår inte varför.

Jag ringde i fredags och bad att någon från den juridiska avdelningen på länsstyrelsen ska ringa upp mig, och jag gjorde samma sak idag. Någon där borde ju kunna få grepp om det här ens har gått lagligt till. Jag vill inte lägga pengar på en jurist.

Och, så det är klart och tydligt: jag har inga problem med att Poppy nu hamnar hos en bra ägare, och jag hjälper mer än gärna till med omplacering och att berätta om hur man hanterar Poppy. Om hon ens lever då. Det skulle vara bra att få veta. Jag ska bort från sverige. Poppy är enda anledningen till att jag är kvar nu: jag fick inte tag på något hem till henne i februari då jag ville lämna sverige. Och backar man längre är två andra katter (jag hade tre, en dog 2019 och en 2020, tog hand om dom från ett katthem 2006) anledningen till att jag fortfarande är kvar. Jag fick FETT!!! nog av det här skitlandet redan 2014, men har blivit kvar då. Nu bör jag kunna lämna det här haveriet till land i alla fall. Jag lär aldrig vilja bo i sverige igen.

Du har ju överklagat omhändertagningen och högre instans har avslagit din överklagan. Att trakassera Länsstyrelsen med telefonsamtal varenda dag är meningslöst.

Du blev omhändertagen av polis i samband med vräkningen.

Länsstyrelsen gjorde bedömningen att du inte skulle kunna göra den tillsyn av djuret som du enligt lag är skyldig till. Därmed anses katten övergiven. Högre instans delar den bedömningen.

Två anhöriga har kontaktats, ingen ville ta hand om katten. Har dina alternativa hem hört av sig och sagt sig vara beredda att låta katten bo hos dem?
Citera
2021-11-23, 10:36
Medlem
Citat:
Någon där borde ju kunna få grepp om det här ens har gått lagligt till. Jag vill inte lägga pengar på en jurist.

Omhändertagandet har alltså prövats av förvaltningsrätt och Kammarrätt, om jag inte helt missminner mig har du tidigare angett att du överklagat till HFD (som jag utgår från inte lämnat PT). Frågan har således prövats i varje nationell instans varför vi får utgå från att omhändertagandet har skett i linje med rådande lagstiftning.
Citera
2021-11-23, 20:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Omhändertagandet har alltså prövats av förvaltningsrätt och Kammarrätt, om jag inte helt missminner mig har du tidigare angett att du överklagat till HFD (som jag utgår från inte lämnat PT). Frågan har således prövats i varje nationell instans varför vi får utgå från att omhändertagandet har skett i linje med rådande lagstiftning.
Det känns inte som det tagits på allvar alls i dom där "rätterna". Det skulle vara bra om någon här antingen vet om det således "skett i linje med rådande lagstiftning" eller inte. Här utgås inte från något.
Citera
2021-11-23, 20:20
Bannlyst
Jag har ringt fredag, måndag och idag (tisdag) och lämnat meddelande till länsstyrelesen att någon från den juridiska avdelningen ska höra av sig. Ingen har ringt. Så klart. länsstyrelsen, eller "djurskyddet" ringer aldrig tillbaka. En skötare på Prima Gröndal (är där - helt fel ställe för mig - för aspergerrelaterade saker) har försökt få tag på någon på "djurskyddet", men har inte fått tag på någon där.

"djurskyddet" är relativt okontaktbara, ringer aldrig tillbaka, svarar inte på mail direkt. Det duger liksom inte. Den anmälan jag gjorde hos dom är spårlöst borta, och jag vill veta varför. Det är aldrig någon som hör av sig kring den. Som ni kanske börjar förstå är inte "djurskyddet" någon seriös verksamhet. Det verkar vara rejält illa ställt där, och det är ju extremt tragiskt om Poppy ska pga. idioter på "djurskyddet"/länsstyrelsen.
Citera
2021-11-23, 20:28
Medlem
Citat:
Det känns inte som det tagits på allvar alls i dom där "rätterna". Det skulle vara bra om någon här antingen vet om det således "skett i linje med rådande lagstiftning" eller inte. Här utgås inte från något.

Har målet passerat både förvaltningsrätt och kammarrätt utan att beslutet upphävs så har det gått korrekt till.
Citera
2021-11-23, 20:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Har målet passerat både förvaltningsrätt och kammarrätt utan att beslutet upphävs så har det gått korrekt till.
Nja. Det kan ju saknas information för förvaltningsrätt och kammarrätt. Dom kan också vara inkompetenta idioter där. Det kan finnas många skäl till att det missas att det inte ens gåt lagligt till. Det saknas väldigt central information i deras beslut också. Det är inte så att dom lägger massa tid på det här, eller tar det på allvar direkt.
Citera
2021-11-23, 20:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Länsstyrelsen gjorde bedömningen att du inte skulle kunna göra den tillsyn av djuret som du enligt lag är skyldig till. Därmed anses katten övergiven. Högre instans delar den bedömningen.
Jag tror faktiskt inte du trollar. Jag undrar snarare om du ens är fullt läskunnig. Försök läsa och förstå vad som hänt, en gång till. Minst.
Citera
2021-11-23, 20:36
Medlem
Citat:
Nja. Det kan ju saknas information för förvaltningsrätt och kammarrätt. Dom kan också vara inkompetenta idioter där. Det kan finnas många skäl till att det missas att det inte ens gåt lagligt till. Det saknas väldigt central information i deras beslut också. Det är inte så att dom lägger massa tid på det här, eller tar det på allvar direkt.

Ja alltså, det är ju du som klagande som har att lyfta fram omständigheter du menar medför att omhändertagandet var fel.
Citera
2021-11-23, 20:40
Medlem
Citat:
Jadå. Visst. Visst. Det här känns som väldigt meningslösa inlägg i en ganska viktig tråd. Det blir ...brusigt...

Du önskar juridisk rådgivning.
Det här är en förvaltningsrättslig process, det är därför du som klagande som har att visa att det överklagade beslutet är felaktigt.

Vill du diskutera juridiken är det detta som gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in