Du önskar juridisk rådgivning.
Det här är en förvaltningsrättslig process, det är därför du som klagande som har att visa att det överklagade beslutet är felaktigt.
Vill du diskutera juridiken är det detta som gäller.
Ja, men det känns som extremt låg nivå och bara svammel från din sida. Det här hjälper ingen. Ta reda på vad som gäller istället för att lägga tid på såna här "detta"-skitinlägg.
Ja, men det känns som extremt låg nivå och bara svammel från din sida. Det här hjälper ingen. Ta reda på vad som gäller istället för att lägga tid på såna här "detta"-skitinlägg.
Du efterfrågade information om det skett korrekt. Jag svarade på den frågan. Att du inte gillar svaret betyder inte att det saknar relevans.
Du verkar ha haft det rörigt omkring dig och med dig själv - men av vad som framkommer i det där beslutet är det svårt att se att det fanns skäl att omhänderta katten.
Det håller jag med dig om.
Fast länsstyrelsen tycks sällan ingripa och även "förstå" människors situation. Jag ringde för att fråga om någon hade djurförbud och fick snarare en irrelevant utläggning om att människan får ha partner med djur osv och att djurförbuder var gammalt och inte säger något om dagsläget. En annan anmälde jag då hunden inte sköttes, kastades runt mellan människor som inte ens klippte klorna så de växte in i tassen och jag tog hunden till veterinären för att lidandet med för långa klor skulle åtgärdas. När han var väldigt sjuk, gjorde de sig onåbara. Osv. Strax efter att de återigen hade hunden dog den, av hjärnblödning (hjärtat fick jag först höra) och jag gissar med tanke på problemen hunden hade, att den dog pga våld och fick självdö. När jag gjorde ny anmälan då, framkom det att de aldrig kontrollerat djurhållningen efter att ha skickat ett sms till mig som skulle gå till ägarna och jag utgick från att de då skulle söka upp personerna.
Jag gissar att hem och katt var i sämre skick än vad som uppges, även om LPT under längre perioder sannolikt är orsaken.
Fast länsstyrelsen tycks sällan ingripa och även "förstå" människors situation. Jag ringde för att fråga om någon hade djurförbud och fick snarare en irrelevant utläggning om att människan får ha partner med djur osv och att djurförbuder var gammalt och inte säger något om dagsläget. En annan anmälde jag då hunden inte sköttes, kastades runt mellan människor som inte ens klippte klorna så de växte in i tassen och jag tog hunden till veterinären för att lidandet med för långa klor skulle åtgärdas. När han var väldigt sjuk, gjorde de sig onåbara. Osv. Strax efter att de återigen hade hunden dog den, av hjärnblödning (hjärtat fick jag först höra) och jag gissar med tanke på problemen hunden hade, att den dog pga våld och fick självdö. När jag gjorde ny anmälan då, framkom det att de aldrig kontrollerat djurhållningen efter att ha skickat ett sms till mig som skulle gå till ägarna och jag utgick från att de då skulle söka upp personerna.
Jag gissar att hem och katt var i sämre skick än vad som uppges, även om LPT under längre perioder sannolikt är orsaken.
Varför kontaktade inte veterinären länsstyrelsen om hunden var i så dåligt skick?
Gällande TS så går det inte att utläsa att denne skulle haft långa inläggningar och i beslutet hänvisas till hemlösheten. Det är trams, en katt klarar sig givetvis även om den får hänga med någon utan fast bostad.
Jag tror faktiskt inte du trollar. Jag undrar snarare om du ens är fullt läskunnig. Försök läsa och förstå vad som hänt, en gång till. Minst.
Det är du som verkar ha svårt att greppa vad som har hänt. Ditt ärende har hanterats av relevanta instanser. Du har fått fel. Det betyder inte att du måste tycka att du har fel, men myndighet och domstol har kommit fram till att omhändertagandet har gått till på rätt sätt.
Det svar du vill ha, dvs att du har rätt och alla andra har fel kommer du inte att få.
Varför kontaktade inte veterinären länsstyrelsen om hunden var i så dåligt skick?
Gällande TS så går det inte att utläsa att denne skulle haft långa inläggningar och i beslutet hänvisas till hemlösheten. Det är trams, en katt klarar sig givetvis även om den får hänga med någon utan fast bostad.
Inte en susning.
Det är inte trams om hon är inlåst mycket. Däremot är bostadslöshet inte ett skäl för omhändertagande. Folk sover sällan på gatorna utan hos människor de känner eller hyr kortare perioder.
Alltså, Poppy hade Plan A och Plan B hem. Poppy var ju absolut inte övergiven. Det är fel. Om inte pålisen hade kört iväg mig hade vi ju tagit hand om henne. Pålisen körde iväg mig för att idiotläkaren (som jobbar med autister och kallar autism för "sjukdom") Ann* Kub*t ("det är många som har problem med henne", som dom sa på M69 i Huddinge) skrev ett vårdintyg på mig. Anna Kubat hade ingen koll på mig öht. Jag hade träffat henne en gång under året. I sedvanlig ordning kom jag ut från M69 (tror jag har varit där fem gånger i år - pga. idiotpåliser), men det här har gjort att Poppy kanske är död nu då. Man får inte veta.
Hur skulle "djurskyddet" ha kunnat gjort rätt i det här? Och jag undrar om det är lagligt; att inte prata med mig och kontrollera om Poppy har ett hem. För mig känns det inte så. Å, som sagt: om det är lagligt måste ju lagarna göras om. Lagarna respekterar isf. inte banden som finns mellan djur och människor.
Senast redigerad av Iknowafewthings 2021-11-24 kl. 07:31.
Anledning: Redigerat med hänsyn till 0.10
Du tycker det är korrekt att det inte går att få veta om Poppy lever ens nu då? Trots att flera personer försökt ta reda på det. Har det relevans? Jag efterfrågar information om vad du tycker om det.
Det är du som verkar ha svårt att greppa vad som har hänt. Ditt ärende har hanterats av relevanta instanser. Du har fått fel. Det betyder inte att du måste tycka att du har fel, men myndighet och domstol har kommit fram till att omhändertagandet har gått till på rätt sätt.
Yes! $taten har alltid rätt! Det vet vi sen gammalt. Du kan ju omöjligt ha läst allting som postas kring det här iaf. Det du skriver är inte särskilt intressant eftersom du antagligen inte ens har läst.
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Det svar du vill ha, dvs att du har rätt och alla andra har fel kommer du inte att få.
Du tycker det är rätt att det inte går att få reda om Poppy lever nu, oxå va? Trots att flera personer försökt få ut det ur "djurskyddet".
PS. Du som skriver så mycket om rätt å fel vet väl om att det inte finns något rätt/fel? DS.
Jag har ringt fredag, måndag och idag (tisdag) och lämnat meddelande till länsstyrelesen att någon från den juridiska avdelningen ska höra av sig. Ingen har ringt. Så klart. länsstyrelsen, eller "djurskyddet" ringer aldrig tillbaka. En skötare på Prima Gröndal (är där - helt fel ställe för mig - för aspergerrelaterade saker) har försökt få tag på någon på "djurskyddet", men har inte fått tag på någon där.
"djurskyddet" är relativt okontaktbara, ringer aldrig tillbaka, svarar inte på mail direkt. Det duger liksom inte. Den anmälan jag gjorde hos dom är spårlöst borta, och jag vill veta varför. Det är aldrig någon som hör av sig kring den. Som ni kanske börjar förstå är inte "djurskyddet" någon seriös verksamhet. Det verkar vara rejält illa ställt där, och det är ju extremt tragiskt om Poppy ska dö pga. idioter på "djurskyddet"/länsstyrelsen.
Men det är väl som de juridiskt kunniga i tråden skriver. Det har tagits upp i rätt instanser och gått lagligt till. Och att bevisbördan låg på dig eftersom det är du som överklagar och det gjorde du inte bara en gång utan två. Det låter helt logiskt. Man kan ju inte hålla på älta samma rättsprocess i evigheter tills att man får rätt. LS är "frikända".
Du hade din chans i rättsinstanserna, det sket sig bägge gångerna och inte vet jag om det hade kunnat gå annorlunda. Det är lite oklart vad du framförde för skäl. De här hemmen t ex har väl inte trätt fram och tydligt sagt att de kan ta över Poppy? Då finns inga bevis för att de existerar.
Du har inte visat dina ljusa sidor precis i kontakten med tjänstemännen. Har de möjligen kommit med någon motanmälan? Du har hängt ut dem, förolämpat, uppviglat, hotat... Och jag kan tänka mig de upplever telefonsamtalen från dig och andra som trakasserier.
LS tycker att det inte finns nån anledning att harva mer i samma spår. Du blir ghostad pga det. Har de inte kommunicerat nåt i den stilen till dig?
LS har sett till att Poppy har fått vård (som hon inte fick av dig) i syfte att göra henne redo för adoption och det var ett bra tag sedan. Inga som helst tecken på att hon ska avlivas har jag inte kunnat utläsa, annat än din egen oro. Jag tror att hon har fått ett nytt hem nu. Och som jag sagt tidigare, man ska inte hålla på flytta runt en gammal katt mer än absolut nödvändigt.
Tydligare än så här kan jag inte bli och vi fastnar i cirkelresonemang hela tiden, så vi kommer nog inte vidare här. Men eftersom hemlöshet kom på tal, vill jag fråga: Hurdan är din boendesituation nu? Går det över huvud taget skaka fram en bostad i Storstaden när man har så dåliga referenser som du? (Hade det varit här, blev det vandrarhem av enklaste slag via Soc men tak över huvudet, ingen behöver bo på gatan.)
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Citat:
Ursprungligen postat av AdMortem
Det är inte trams om hon är inlåst mycket. Däremot är bostadslöshet inte ett skäl för omhändertagande. Folk sover sällan på gatorna utan hos människor de känner eller hyr kortare perioder.
Ni båda som inte tycker hemlöshet är nåt problem är hundmänniskor. En hund kan vara nöjd och glad bara den får vara med ägaren. Som gammal kattnörd säger jag bestämt ifrån. Det inte kommer funka att hålla på flytta runt, allra helst som TS kisse är gammal med ännu sämre anpassningsförmåga till nya miljöer.
Men det är väl som de juridiskt kunniga i tråden skriver. Det har tagits upp i rätt instanser och gått lagligt till. Och att bevisbördan låg på dig eftersom det är du som överklagar och det gjorde du inte bara en gång utan två. Det låter helt logiskt. Man kan ju inte hålla på älta samma rättsprocess i evigheter tills att man får rätt. LS är "frikända".
Nja. Dom är inte frikända hos JO och pålisen. Det är en annan femma, såvitt jag förstår. Ska vi försöka ta reda på om det gåt lagligt till då. Att dom här idioträtterna sitter och försvarar myndigheters usla beslut vet man redan. Dessutom kommer det anmälas utanför sverige. Dom är inte "frikända" på något sätt.
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Du hade din chans i rättsinstanserna...
Nej. Det där var inget seriöst. Dom instanserna. Vilket skämt dom är. Jag har diskuterat det på annat håll med kunniga på ämnet.
Citat:
Du har inte visat dina ljusa sidor precis i kontakten med tjänstemännen. Har de möjligen kommit med någon motanmälan? Du har hängt ut dem, förolämpat, uppviglat, hotat... Och jag kan tänka mig de upplever telefonsamtalen från dig och andra som trakasserier.
Jag var väldigt beskedlig och artig i början, men dom är helt hopplösa på "djurskyddet". Riktigt vidrigt hur det går till. Jag tror dom har anmält, men det betyder ju inte att något olagligt har gjorts. Jag (m.fl.) kommer fortsätta vara på "djurskyddet" länge. Hur katter behandlas är en väldigt viktig fråga, och det får ju liksom inte gå till så här.
Citat:
Inga som helst tecken på att hon ska avlivas har jag inte kunnat utläsa, annat än din egen oro.
Maila gärna någon på "djurskyddet" och fråga om hon lever. Jag uppmanar fler att göra det. Det tycker jag att man ska kunna kräva att dom svarar på.
Citat:
Tydligare än så här kan jag inte bli och vi fastnar i cirkelresonemang hela tiden, så vi kommer nog inte vidare här. Men eftersom hemlöshet kom på tal, vill jag fråga: Hurdan är din boendesituation nu? Går det över huvud taget skaka fram en bostad i Storstaden när man har så dåliga referenser som du? (Hade det varit här, blev det vandrarhem av enklaste slag via Soc men tak över huvudet, ingen behöver bo på gatan.)
Det är inga större problem att "skaka fram" bostäder för mig. Jag känner en väldans massa människor (som den fejksociala ensamvarg jag är) som kan hjälpa till med sånt. Hade det varit varmare hade jag tältat eftersom jag knappt står ut med att vara inomhus nuförtin'. Jag vill vara ute så mycket som möjligt bara. Sitta i äckliga/tysta lägenheter i "sthlm" är inget för mig. Men jag fixar ingen bostad på längre tid eftersom jag ska fara från det här otroligt vidriga landet inom kort. Jag har en sak jag måste göra i början av december. Tyvärr måste jag stanna i det här (återigen!) otroligt vidriga landet tills dess.
Citat:
Som gammal kattnörd säger jag bestämt ifrån. Det inte kommer funka att hålla på flytta runt, allra helst som TS kisse är gammal med ännu sämre anpassningsförmåga till nya miljöer.
Det är ju helt klart att föredra framför att dödas via Joakim Johansson. Men nu hade inte Poppy flyttats runt. Hon hade, och HAR, ett annat hem.
Nja. Dom är inte frikända hos JO och pålisen. Det är en annan femma, såvitt jag förstår. Ska vi försöka ta reda på om det gåt lagligt till då. Att dom här idioträtterna sitter och försvarar myndigheters usla beslut vet man redan. Dessutom kommer det anmälas utanför sverige. Dom är inte "frikända" på något sätt.
Nej. Det där var inget seriöst. Dom instanserna. Vilket skämt dom är. Jag har diskuterat det på annat håll med kunniga på ämnet.
Jag var väldigt beskedlig och artig i början, men dom är helt hopplösa på "djurskyddet". Riktigt vidrigt hur det går till. Jag tror dom har anmält, men det betyder ju inte att något olagligt har gjorts. Jag (m.fl.) kommer fortsätta vara på "djurskyddet" länge. Hur katter behandlas är en väldigt viktig fråga, och det får ju liksom inte gå till så här.
Maila gärna någon på "djurskyddet" och fråga om hon lever. Jag uppmanar fler att göra det. Det tycker jag att man ska kunna kräva att dom svarar på.
Det är inga större problem att "skaka fram" bostäder för mig. Jag känner en väldans massa människor (som den fejksociala ensamvarg jag är) som kan hjälpa till med sånt. Hade det varit varmare hade jag tältat eftersom jag knappt står ut med att vara inomhus nuförtin'. Jag vill vara ute så mycket som möjligt bara. Sitta i äckliga/tysta lägenheter i "sthlm" är inget för mig. Men jag fixar ingen bostad på längre tid eftersom jag ska fara från det här otroligt vidriga landet inom kort. Jag har en sak jag måste göra i början av december. Tyvärr måste jag stanna i det här (återigen!) otroligt vidriga landet tills dess.
Det är ju helt klart att föredra framför att dödas via J* J*. Men nu hade inte Poppy flyttats runt. Hon hade, och HAR, ett annat hem.
Nu har vi inte fått se all dokumentation. En länk funkade inte, det var väl Kammarrätten? Det saknas text i Förvaltningsrättens dom. Och beslutet du överklagade, som du fick från LS, har vi inte heller sett. Det kan ju finnas nåt vi här på forumet inte sett, som ska gå att använda, men jag tvivlar. Sorry...
När det gäller rättssystemet funkar det inte alla gånger, det vet vi. Brukar läsa en hel del domar som läggs upp här och det är inte precis ovanligt man undrar vad i helvete de håller på med. Det brukar handla om att bevisen inte håller för fällande dom (sällan tvärtom) och mesig lagstiftning. Och då blir man frikänd.
Vad exakt har du polisanmält? Vilket brott är det du anser att de har begått? Jag tvivlar på att polisen ens kommer att utreda detta eftersom det varit ända upp i Kammarrätten. Har du kanske fått nåt besked "Förundersökning nerlagd, brott kan ej styrkas"? Och vad skulle polisen kunna hitta som går under allmänt åtal? dvs att åklagare tar upp det. Det är möjligt att du skulle kunna lämna in en civilrättslig stämning i Tingsrätten, men det tror jag är kört redan från början, vem ska du stämma och för vilket brott? Dessutom blir det dyrt om du förlorar.
Vad skrev du i JO-anmälan? Vad har du fått för respons?
Du skriver att du pratat med kunnigt folk som tycker du ska driva frågan vidare. Vad säger de då?
Jag tänker att det inte är Poppy som har blivit illa behandlad utan du. Det brukar vara så att LS inte lägger två strån i kors för att hjälpa djur, men här har de gått all in och kört över dig. Inte Poppy, jag tror hon har det bra. Ska du kunna driva det här vidare tror jag det du ska försöka med, att de inte tagit tillräcklig hänsyn till dig och dina personliga svårigheter. Göra en pudel och säga "jag ångrar allt dumt jag sagt och gjort, nu mår jag bättre och inser xxx och xxx så nu måste ni ompröva". "Anything you say can be used against you" gäller även här i Sverige och det ligger dig i fatet.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!