2021-11-23, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Hur menar du, hade det varit bättre för oss skattebetalare ifall man hade gått på det dyrare alternativet menar du?
Nej, men kanske hade varit bättre om pengarna gick till ett företag som var svenskt, de var det jag menade 😀
Citera
2021-11-23, 00:34
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Vilket fegt avslut då!
"Tyvärr är det för tidigt att säga vad det för för konsekvenser för projektet"
Nåt kan du väl säga?
Lämnas projektet helt? Blir nån annan som tar över? Svenska staten kunde bli ansvarig för övertagandet, vad Liksom?
Ett avslut som är ganska förväntat när man nyss fått reda på att totalentreprenören inte dyker upp på grund av konkurs skulle jag vilja säga.

Här har Trafikverket gått i godan tro att allt var tummen upp och att det skulle fortsätta köras. Det är ganska många parter som är involverade och ingen vill väl mista sin entreprenad på grund av detta och en ny totalentreprenör behöver tas in.

Jag dristar mig att tro att ett sånt arbete tar mer än två timmar att lösa. Det lär nog dröja minst en månad innan man har alla roller besatta och nya avtal klara.
Citera
2021-11-23, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duckyyy
Nej, men kanske hade varit bättre om pengarna gick till ett företag som var svenskt, de var det jag menade 😀

Bara för att de eventuellt betalar skatt i sverige? På den punkten borde man kanske ta sig en funderare på vart skatterna borde betalas. Hur rimligt är det att ett företag skall få konkurrensfördelar enbart pga att de betalar skatt till ett visst land? Blir det en konkurrensfördel så betyder det ju att någon betalar obefogat mycket skatt i någon mening.
Citera
2021-11-23, 01:39
Medlem
Vad jag hört brukar man vara försiktig med för låga anbud för offentliga projekt då det finns risk för konkurs, men det händer ibland att man tänker att det är skitsamma, för priset är så lågt och det inte bör vara problem att upphandla någon ny entreprenör som färdigstället jobbet och att man då sparat en hacka iom det låga priset med första entreprenören. Kanske något sånt i görningen?
Citera
2021-11-23, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Det är inte riktigt så enkelt:

I 13 kapitlet 1§ LOU, som har rubriken ”Tilldelning av kontrakt”, står det att man ska välja leverantör/produkt i följande prioriteringsordning:

1. Det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga
2. Det anbud som innehåller det lägsta priset.

Vad som är mest ekonomiskt fördelaktigt kan alltså tolkas på olika sätt. Det kan exempelvis vara mer ekonomiskt fördelaktigt att t.ex ge kontrakt till en lokal entreprenör eftersom det ger andra ekonomiska ringar på vattnet. Således är det inte strikt att myndigheten/kommunen måste välja det anbud som har lägst pris. Det finns alltså en tolkningskomponent här och därför är det inte alltid så att lägst pris vinner.
Har man jobbat inom kommun eller med kommunala kontrakt så vet man ju dock att det är exakt så det går till, iaf av när det gäller dom kommuner jag haft erfarenhet av. Billigast får nästan alltid kontraktet, sen om det är det billigaste lokala eller bara det som är billigast gör sällan någon större skillnad, när lokalt prioriteras kan det ofta handla om någon beslutsfattares kompis kompis släktings företag också.

Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Bra att det inte står något om kvalitet, då kan man ge jobbet till företag vars anbud inte är realistiska. Sen kan man oja sig när medborgarna inte får avtalad service.
Det är väl ungefär precis exakt vad som händer hela tiden, det blir en tävling i vem som kan fuska mest men ändå uppnå kraven för kontraktet. Dom flesta har t.ex säkert någon gång under sin uppväxt upplevt klassrum där det blir varmt, kvavt och dåligt luft, det är ofta för att ventilation är underdimensionerad för att spara in pengar. Resultatet blir att man får gå tillbaka och göra om ventilation i efterhand till ett högre slutpris än om man inte hade valt det billigaste kontraktet från början, eller så ignorerar man problemet och låter barnen sitta trött och seg i dålig luft.

Samma idioti sker överallt, ett annat exempel när man tar billigaste kontrakten för värme/kyla och sen sitter man där med driftkostnader som är tre gånger högre än om man hade tagit det lite dyrare kontraktet som hade betalat sig själv på ett halvår via lägre driftkostnad.

Vet inte om det blivit bättre nuförtiden men det är rätt fantastiskt vilka beslut som kan tas när prislappen är prioriteten och den som tar beslutet inte har någon kunskap alls.
Citera
2021-11-23, 04:30
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Frågan är hur ett företag som gör jobb i 750 miljoner kronors-klassen kan gå i konkurs helt utan förvarning. Det måste ha ringt många varningsklockor tidigare.
Kanske skickade entreprenören in föregående års redovisning, eller också svarade de hur bra som helst när upphandlaren ringde och frågade om frågetecknen?
Citera
2021-11-23, 06:04
Medlem
https://www.allabolag.se/5567118004/barslund-sverige-ab

Inga vackra siffror Barslund visar upp, och vad jag förstår så försattes det danska moderbolaget i kk igår och det är bara en tidsfråga innan det svenska gör detsamma. Lär ligga mycket obetalda skulder, leasingkontrakt och oväntat höga driftskostnader bakom.
Citera
2021-11-23, 06:11
Medlem
Billigaste alternativet är inte alltid det bästa. I alla upphandlingar oavsett om det är offentliga eller privata gör man en utvärdering av samtliga anbud.

Det kan kallas anbuds analys. Vidare görs även en analys på företaget som lämnat anbudet.

Betalningarna sker i lyft, som oftast är prestationsbaserade.
Citera
2021-11-23, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB
Oftast får dom betalt i efterhand, tror inte det är mycket att vara orolig för.

Nej, så verkar det inte fungera. På Västlänksbygget i Göteborg har en entreprenör spenderat hela budgeten och endast åstadkommit 12% av projektet.
Citera
2021-11-23, 07:10
Medlem
gorillaglues avatar
Några företagare jag känner i italien är just i detta nu i danmark och bygger ett jätteprojekt. Danskt i sverige jätteprojekt. Polskt i tyskland jätteprojekt. Money talks bullshit walks.
Citera
2021-11-23, 07:18
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Nej, så verkar det inte fungera. På Västlänksbygget i Göteborg har en entreprenör spenderat hela budgeten och endast åstadkommit 12% av projektet.
Du skojar?
Citera
2021-11-23, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS

Låter konstigt, källa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in