2021-11-22, 20:32
Medlem
qwerty-66s avatar
På sambons skola jobbade en lärare 3 dagar med symptom såsom ont i halsen, huvudvärk, snuva o kraxig röst som senare visade sig vara covid19.... Så verkar inte som om folk bryr sig längre. Läraren lyckades sprida smittan på skolan också. Bra jobbat!
Citera
2021-11-22, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
På sambons skola jobbade en lärare 3 dagar med symptom såsom ont i halsen, huvudvärk, snuva o kraxig röst som senare visade sig vara covid19.... Så verkar inte som om folk bryr sig längre. Läraren lyckades sprida smittan på skolan också. Bra jobbat!

Verkligen stolligt.
Vart personen vaccinerad?
Citera
2021-11-22, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66

Vad är problemet?
Är läraren vaccinerad är väl detta i sin ordning?
Citera
2021-11-22, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Om det du säger stämmer så borde den naturliga immuniteten i flera hårt drabbade länder Brasilien, USA, Ryssland mfl, dämpa smittotalen. Det verkar som viruset muterar runt det skydd som byggts upp.

Det muterar inte runt det skydd som byggs upp, sedan kommer det givetvis finnas undantag, men det är ytterst få individer.

Vad som sannolikt är en förklaring (finns säkert flera) är det väldigt vanligt att olika delar av geografiska platser drabbas vid olika tidpunkter. Jag vet inte om jag kan hitta igen den artikeln, eller om det var någon publikation från italienska staten. Men i den fanns en fin redogörelse för vilka områden i Italien som drabbades mellan deras två första vågor av smitta. Det var väldigt tydligt att de områden som drabbades hårdast i våg ett ofta hade väldigt många färre fall i våg två. Sedan kan det givetvis finnas ännu mer lokala områden som skiljer, två hyreshus eller två angränsande stadsdelar. Samma mönster är vanligt vid andra influensor.
Citera
2021-11-22, 21:03
Medlem
81% ökade fallen i Frankrike senaste veckan jämfört med veckan innan.

Har makron tagit bort vaccinpassen och gått på semester?
Citera
2021-11-22, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Vad är problemet?
Är läraren vaccinerad är väl detta i sin ordning?

Nej även vaccinerade smittar andra.
Citera
2021-11-22, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Nej även vaccinerade smittar andra.
Det kanske du bör berätta för FHM och regeringen
Citera
2021-11-22, 21:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Under andra världskriget fick Judar bära en stjärna för att markera att de var just Judar.

Snälla, jag har naturlig immunitet efter att haft det först i slutet av Mars 2020 och sedan en andra sväng runt Juni 2021. Dra inte in mig i din lilla raljering eftersom jag använde munskydd under hela våren 2020 och sommaren fast eran gud Tegnell skrek att det inte fungerade.

Att sedan vänstermedia propagerade fullt ut att det var över och allt annat skit förra året... Äsch, du kan nog läsa vad jag har skrivit under den tiden så kanske du inte vill peka finger och döma så mycket.

Ja, om du inte nu måste skita ur dig för att förbättra på självkänslan.

Jag tycker vi ska ha 2g som i de andra länderna, då får du också pass. Hur lyckas man dra på sig covid 2 gånger om man använder andningsskydd eller var det munskydd du använde? Hur jävla bra är den naturliga immuniteten om man åker på det gång på gång?
Citera
2021-11-22, 21:14
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tycker vi ska ha 2g som i de andra länderna, då får du också pass. Hur lyckas man dra på sig covid 2 gånger om man använder andningsskydd eller var det munskydd du använde? Hur jävla bra är den naturliga immuniteten om man åker på det gång på gång?

Hur?

Ja, jag bor i Stockholm och du frågar som om jag har tillgång och kan välja hur mitt immunsystem fungerar.

Det är en liten del som åker på det flera gånger.

Oavsett hur du känner angående frågan.
Citera
2021-11-22, 21:16
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Hur?

Ja, jag bor i Stockholm och du frågar som om jag har tillgång och kan välja hur mitt immunsystem fungerar.

Det är en liten del som åker på det flera gånger.

Oavsett hur du känner angående frågan.

Misstänker att du smittats av den ursprungliga varianten 2020 sen delta senast, så kanske inte så konstigt egentligen. Tänkte mer på antivaxxernas ständiga mantra om att naturlig immunitet är bäst, inget ont om dig.
Citera
2021-11-22, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
SÅ är det inte, det är ju konstaterat. Uppgången i smitta nu beror dels på att de nya mutationerna är mer smittsamma, och dels på att folk är karantäntrötta. De tar mer risker, helt enkelt, än den första vintern. Vidare kan det vara något med vädret. Det är ju torrt och kallt i Alpländerna nu, kalasväder för detta virus.

Det finns inga belägg för att senare varianter är mer smittsamma än andra senare varianter. Endast mellan de allra första varianterna och från alpha varianten och framåt finns generellt lägre PCR värden i proverna (alltså högre mängd virus). Men det är fortfarande oklart om de faktist sprids snabbare. Det finns inga studier som gjorts specifikt för att mäta detta, utan det är ett antagande eftersom viruset förekommer i högre mängder i individer.

Under första vågen i både i Sverige och de flesta andra länder kunde vi ju inte mäta spridningen särskilt bra, så det är svårt att ens försöka jämföra. I Sverige så visar statistik från IVA att våg ett och två var ganska likvärdiga, trots att det under den första vågen var i huvudsak någon av de tidiga varianterna och i våg två alpha varianten. Det är således inte självklart att de senare varianterna sprids bättre trots högre virusmängder.

Det är torrt väder, men fler och fler länder börjar få gott om individer med naturlig immunitet och flera vaccinerade har drabbats och fått ett bredare och mer långvarigt skydd. Tillsammans kommer detta så småningom att dämpa spridningen tills vi har ett mönster som liknar vanliga influensor (även när man hatar fram positiva PCR prover) även om folk är sämre på att respektera rekommendationer. Har man genomlidit sjukdomen är det ytterst få individer som drabbas igen och majoriteten av dessa få visar endast positivt på ett PCR prov och har ej några symptom.
Citera
2021-11-22, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Misstänker att du smittats av den ursprungliga varianten 2020 sen delta senast, så kanske inte så konstigt egentligen. Tänkte mer på antivaxxernas ständiga mantra om att naturlig immunitet är bäst, inget ont om dig.
Färre än 1%. Det är bäst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in