2021-11-22, 17:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Jag har snabbt försökt ögna i tråden efter att ha sett artiklarna på SVT och reagerar på att de lyfter 3,5 år gamla detaljer från inledningen i ett fall där en fällande HR-dom kom för ett halvår sen.

Rättsexperten uttalar sig "hade inte tvekat en sekund"
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/rattsexpert-om-jouraklagarens-beslut-i-hjarstafallet-jag-hade-inte-tvekat-en-sekund

Ville spärra av, men fick nej
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/ville-sparra-av-47-aringens-bostad-i-hjarstafallet-fick-nej

Är det starten på en serie av reportage där man tänkt lyfta fram ödesdigra utredningsmissar och att jäviga personer förekommit i utredningen?
Kan det indikera om att en tidigare nedlagd FU om eventuell medbrottsling är på gång att öppnas?
Har SVT fått nys om någon intern utredning om utredningen är förestående eller pågår?
Är det jouråklagarens MB tur att sluta?

Listan på frågor kan bli längre...

-----

Jag har sett i tråden att HD flyttat tillbaka till huset hon inte ville sova över i när SD och hon levde separerade. Nu går det visst bra. Mitt hjärta ömmar för barnen Wesstr*m om hörnet som riskerar att se henne dagligen beroende från vilket håll de tar sig till och från hemmet.

Länk till ett tidigare inlägg med länk till mycket bantad sammanfattning om fallet
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Ah, men tack!

Missade denna artikel!

Riktigt intressant att höra Alheim säga:"”Jag hade inte tvekat en sekund”"

Det har ju varit min (oerfarna och lekamanna) fråga hela tiden, vad som gjorde att man inte kunde gå vidare!

Ja rent av märkligt att någon lyfter på locket så här sent efter både faällande dom och att SD är död. Något som puttrar någonstans?
Senast redigerad av notknapparen 2021-11-22 kl. 18:09.
Citera
2021-11-22, 17:53
Medlem
Skibladners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
■ 1: ) Ja, du har absolut rätt till punkt och pricka i detta fallet, jag är kommen ifrån en annan planet ... men nu, för att återgå till trådens Topic och det gamla mordet på L*na Wesstr*m 2018.

■ Den 21:e Maj 2018, satt St*fan Davidss*n:s kamrat J*rry G*ay i ett polisförhör i samband med mordet på L*na Wesstr*m.

■ Vid det aktuella tillfället, och under polisförhöret, berättade J*rry G*ay om bland annat vilka jackor hans kamrat St*fan Davidss*n hade, han berättade om en jacka med orange-färgade detaljer och så vidare.

■ 2: ) Den 5:e Juni 2018, och vid det aktuella tillfället då poliserna genomsökte St*fan Davidss*n:s hus vid Bet*sv*gen, fann man inga orange-färgade fiber-snören eller trådar som kunde överensstämma med den orange-färgade fiber-tråden som tidigare hade upptäckts på det avlidna brottsoffret L*na Wesstr*m bakom bullerplanket i Nya Hj*rsta Ör*bro.

■ Beträffande den 5:e Juni 2018 och under den då pågående polisundersökningen av St*fan Davidss*n:s hus, letade man bland annat efter en jacka med brand-gula detaljer, någon sådan, upptäcktes aldrig av de då sökande poliserna.

Mvh/JM.

Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Jag har snabbt försökt ögna i tråden efter att ha sett artiklarna på SVT och reagerar på att de lyfter 3,5 år gamla detaljer från inledningen i ett fall där en fällande HR-dom kom för ett halvår sen.

Rättsexperten uttalar sig "hade inte tvekat en sekund"
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/rattsexpert-om-jouraklagarens-beslut-i-hjarstafallet-jag-hade-inte-tvekat-en-sekund

Ville spärra av, men fick nej
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/ville-sparra-av-47-aringens-bostad-i-hjarstafallet-fick-nej

Är det starten på en serie av reportage där man tänkt lyfta fram ödesdigra utredningsmissar och att jäviga personer förekommit i utredningen?
Kan det indikera om att en tidigare nedlagd FU om eventuell medbrottsling är på gång att öppnas?
Har SVT fått nys om någon intern utredning om utredningen är förestående eller pågår?
Är det jouråklagarens MB tur att sluta?

Listan på frågor kan bli längre...

-----

Jag har sett i tråden att HD flyttat tillbaka till huset hon inte ville sova över i när SD och hon levde separerade. Nu går det visst bra. Mitt hjärta ömmar för barnen Wesstr*m om hörnet som riskerar att se henne dagligen beroende från vilket håll de tar sig till och från hemmet.

Länk till ett tidigare inlägg med länk till mycket bantad sammanfattning om fallet
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Det är anmärkningsvärt att en åklagare kan beordra polisen att avstå från att spärra av!!!!!
Jäv, svågerpolitik, revirpinkande?
Der osar illa inom rättsväsendet i Örebro. Tingsrättens chef avgår. ”Nu ska vi göra juridik av det här” sa Björn Lindén och flinade. Otrevlig människa enl. vad jag sett av honom när jag satt som åhörare.
Senast redigerad av Skibladner 2021-11-22 kl. 17:56.
Citera
2021-11-22, 18:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Ja, jag vet vad jag skrev. Men jag har inte skrivit att jag tror att polisen tänkte så.

Ok, det skrev du inte. Men du skrev att "han", underförstått jouråklagare MB, vilken har fått info från polisen i ärendet.
Citera
2021-11-22, 19:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Varför skulle barnen W må dåligt av att se HD? HD har inte gjort dem något ont.

Menar du att de skäms över vad deras mamma gjort när de ser HD?

Har du ingen som helst inlevelseförmåga här?

HD är ju väldigt starkt förknippat med mordet på flera sätt.

- Oavsett om man tror att hon döljer något mer eller inte (helt oskyldig) så måste det ändå vara jobbigt att ständigt påminnas.

- HD har varit otroligt lojal mot SD och både ljugit i förhör och i rätten för att skydda honom. Även här kan man se detta på olika sätt, men det måste ändå kännas jobbigt då hon faktiskt har försökt skydda SD. Nu kan jag tänka mig att HD både har trott på SDs oskyldighet, iaf till en viss gräns, och blivit utsatt för hans lögner/gaslighting. Men hon har ändå på det vis hon har agerat, skyddat en mördare.

- HD har uttryckt obehagliga saker om Lena, bl a uttryckt att hon önskat henne död.

- HD har visat ett extremt obehagöligt beteende genom att återlogga Lenas avloggade cacher, då väldigt tidigt efter hennes död.

- HD har gått så långt att hon försökt plantera det "blodiga akrobatsexet" hos en vän, och även i rätten , vilket känns helt sjukt. Och även om det är "sjukt", dvs i den bemärkelsen att hon har varit såpass hjärntvättad av SD att hon tyckte att det var det hon måste göra, så finns det nog gränser även hos hjärntvättade kan jag tänka.
Nu vet jag att det finns flera olika fall där hjärntvättade männsikor begår fruktansvärda saker, så ibland är just det där något som jag har lite svårt att förstå.

Här är det lite svårt att avgöra hur HD funkar, även om hon verkar klara av sitt jobb mm. JS verkade tycka att HD var prcis som en kvinna som levde i ett kontrollerat förhållande, och han var ju väldigt nära henne.

Men oavsett, för Lenas anhöriga måste det här sticka i ögonen, även om de nu skulle kunna tänka att även HD har varit utsatt för SDs påverkan, precis som Lena.

- HD har så vitt jag vet aldrig sagt något som visat att hon önskat att hon inte hade gjort som hon gjort/sagt. Tänker att man kanske med tiden kan se att man gjort fel, och har önskat att man inte ljugit eller sagt/gjort olämpliga saker, när man vet att Lena dött under så hemska omständigheter.

HD har ju egna barn och borde tänka på att det är något fruktansvärt som hänt deras mamma. Hon kunde i förhör yttrat något om att hon önskat att hon aldrig hade sagt något/gjort som hon gjort.

Så även jag som både trott att HD kan vara helt oskyldig till mordet/anstiftan mm kan faktiskt se att för Lenas anhöriga skulle det verkligen kunna kännas jobbigt att HD bor där.
Senast redigerad av notknapparen 2021-11-22 kl. 19:16.
Citera
2021-11-22, 19:27
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ok, det skrev du inte. Men du skrev att "han", underförstått jouråklagare MB, vilken har fått info från polisen i ärendet.

Men ÅK fattade ju ett eget beslut utan att ta hänsyn till vad polisen tyckte.
Citera
2021-11-22, 19:39
Medlem
Citat:

Hur exakt vet du det? Att han inte delvis påverkades?
Citera
2021-11-22, 19:45
Medlem
Citat:
Jo, absolut.
Inget nytt för oss som deltagit i tråden sedan start.

Det jag har undrat över är ju ändå, att trots Lena saknas på ett sätt som gör att alla alarmklockor ringer, det finns indikationer på att relationen visst pågått vad än SD påstår i förhör vid det här skedet), och nu den erfarna teknikern som hittar både blodiga byxor i tvätten, flera fläckar på golvet som skulle kunna vara blod och den underliga stora mängden papper som ligger utspritt mellan tvättstugan och ut i källartrappen, inte får göra en riktig husrannsakan.

Dagen efter beslutdes det dock helt annorlunda.
Då spärrade man av huset.

Därför missades det ju att det faktiskt fanns en blodfläck på tvättmaskinen...

Pappret var dessutom flyttat på dagen efter, och viss städning verkade ha gjorts.

Så vem hann städa? Det var ju full gas på SD hela den dagen och dom åkte direkt efter att han kommit hem från det andra förhöret.
Citera
2021-11-22, 19:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Men det förstår du väl att polisen informerar om allt som framkommit hittills, och det är ju på det beslutsunderlaget han gör bedömningen. Natiurligtvis har han de tidigare anmälningarna i minnet, men jag tror inte en sekund att han tänkte som du gör när han tg beslutet att avsluta husrannsakan.
Citera
2021-11-22, 19:51
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Har du ingen som helst inlevelseförmåga här?

HD är ju väldigt starkt förknippat med mordet på flera sätt.

- Oavsett om man tror att hon döljer något mer eller inte (helt oskyldig) så måste det ändå vara jobbigt att ständigt påminnas.

- HD har varit otroligt lojal mot SD och både ljugit i förhör och i rätten för att skydda honom. Även här kan man se detta på olika sätt, men det måste ändå kännas jobbigt då hon faktiskt har försökt skydda SD. Nu kan jag tänka mig att HD både har trott på SDs oskyldighet, iaf till en viss gräns, och blivit utsatt för hans lögner/gaslighting. Men hon har ändå på det vis hon har agerat, skyddat en mördare.

- HD har uttryckt obehagliga saker om Lena, bl a uttryckt att hon önskat henne död.

- HD har visat ett extremt obehagöligt beteende genom att återlogga Lenas avloggade cacher, då väldigt tidigt efter hennes död.

- HD har gått så långt att hon försökt plantera det "blodiga akrobatsexet" hos en vän, och även i rätten , vilket känns helt sjukt. Och även om det är "sjukt", dvs i den bemärkelsen att hon har varit såpass hjärntvättad av SD att hon tyckte att det var det hon måste göra, så finns det nog gränser även hos hjärntvättade kan jag tänka.
Nu vet jag att det finns flera olika fall där hjärntvättade männsikor begår fruktansvärda saker, så ibland är just det där något som jag har lite svårt att förstå.

Här är det lite svårt att avgöra hur HD funkar, även om hon verkar klara av sitt jobb mm. JS verkade tycka att HD var prcis som en kvinna som levde i ett kontrollerat förhållande, och han var ju väldigt nära henne.

Men oavsett, för Lenas anhöriga måste det här sticka i ögonen, även om de nu skulle kunna tänka att även HD har varit utsatt för SDs påverkan, precis som Lena.

- HD har så vitt jag vet aldrig sagt något som visat att hon önskat att hon inte hade gjort som hon gjort/sagt. Tänker att man kanske med tiden kan se att man gjort fel, och har önskat att man inte ljugit eller sagt/gjort olämpliga saker, när man vet att Lena dött under så hemska omständigheter.

HD har ju egna barn och borde tänka på att det är något fruktansvärt som hänt deras mamma. Hon kunde i förhör yttrat något om att hon önskat att hon aldrig hade sagt något/gjort som hon gjort.

Så även jag som både trott att HD kan vara helt oskyldig till mordet/anstiftan mm kan faktiskt se att för Lenas anhöriga skulle det verkligen kunna kännas jobbigt att HD bor där.

Då får de väl flytta. Det är inte HDs problem.
Citera
2021-11-22, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skibladner
Det är anmärkningsvärt att en åklagare kan beordra polisen att avstå från att spärra av!!!!!
Jäv, svågerpolitik, revirpinkande?
Der osar illa inom rättsväsendet i Örebro. Tingsrättens chef avgår. ”Nu ska vi göra juridik av det här” sa Björn Lindén och flinade. Otrevlig människa enl. vad jag sett av honom när jag satt som åhörare.

Precis som du så har jag sett B. Lind*n live. En otrevlig typ som verkar lägga för mycket av sina personliga åsikter om offer och gärningsmän i fallen han ska döma. Opålitlig och förtjänar inte sitt ämbete.
Citera
2021-11-22, 19:59
Medlem
Asynjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Så vem hann städa? Det var ju full gas på SD hela den dagen och dom åkte direkt efter att han kommit hem från det andra förhöret.

SOA, borde det vara. Han kom ju med både dator och mobil till SD. Hur han nu kunde veta att det skulle behövas?
SD och HD drog mot Arlanda medan SOA städade och eldade i pannan?

Minns att SOA hade googlat något om Polisens rätt till att byta lås...
Citera
2021-11-22, 20:00
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Men det förstår du väl att polisen informerar om allt som framkommit hittills, och det är ju på det beslutsunderlaget han gör bedömningen. Natiurligtvis har han de tidigare anmälningarna i minnet, men jag tror inte en sekund att han tänkte som du gör när han tg beslutet att avsluta husrannsakan.

Så varför tror du att han avslutade husrannsakan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in