2021-11-22, 14:45
Medlem
Sobrilbils avatar
Att ha alibi måste inte vara att någon går i god för att man befunnit sig på en viss plats. Om man beskriver vad som hände på en viss plats och det stämmer överens med verkligheten har man alibi.

Ville bara nämna det. Nu ska jag gå på toaletten och bli osynlig.
Citera
2021-11-22, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Slutsatsen blir då enligt dig: Securitas ljuger och är därför inblandade i mordet på OP! Varför lät Securitas SE vara med i mordkomplotten och varför "skyddade de inte SE" i förhören?

Tankefel.
Jag tror inte på någon konspiration,och jag hänvisar till att jag skriver att jag inte TROR att AK är inblandad.
Det kvittar egentligen..de klara oklarheter som kvarstår runt henne borde ha utretts...särskilt om hon jobbat ensam på kvällen vilket därigenom resulterat att receptionen stått obemannad vilket spekulationsvis innebär att insmuggel av mordvapen kunnat ske..exempelvis.

Det är naturliga saker att reda ut,och det skulle klargöra läget inne på Skandia några timmar innan mordet.Det närmast måste vara av intresse i samband med hypotes SE,som ju inte alls är den hypotes som jag tror på som den mest sannolika.
Citera
2021-11-22, 14:50
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag menar bara att om nu alla de här palmeexperterna kunde räkna ut (och det vet du att de har gjort) att Lisbeth troligen förväxlade Anders B i mörkblå täckjacka med gärningsmannen, då är det väl inte orimligt att tänka sig att SE kunde räkna ut samma sak.

Du tror inte att dessa palmeexpeerter har haft lite mer uppgifter att går på och haft tid att värdera och analysera detta utifrån andra uppgifter.
Det blir sagolikt med en Super-Stig.

SE's räknar ut att Lisbeth såg AB och vet därmed att det är det hon lägger på minnet och sedan säger?

Vi talar fortfarande om en chansning oavsett....
SE är synsk sa Motorprinsen...

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Här förstår jag inte vad du menar. Det vi diskuterar nu har väl ingen bäring alls på den sk. skuldfrågan.

Det var ju du som tog upp SE i rollen som vittne här och att även då kunde ha ljugit om samtal!
Har inte det förekommit ett samtal så gissar han lik förbenat rätt ändå på vad Lisbeth uppfattat.
Citera
2021-11-22, 14:52
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag har helt missat hur du kan påstå att SE "har tillgång till vapen"!
Är det något du själv hittat på? Eller finns det ens en koppling mellan SE och vapen?
"har tillgång till vapen", har jag skrivit det?

Mitt inlägg handlade iofs om motivbilden men eftersom jag är övertygad om att SE är gärningsmannen så måste han självklart haft tillgång till vapen. Han hade jobbat på FMV och verkade familjär med revolvrar, " … personligen skulle jag använt mig av ett smidigare vapen" som han uttryckte det i det halva erkännandet. Kanske en erfarenhet han gjorde när han kämpade med att få ner GW:s spädgris i den lilla väskan eller när den låg och skvalpade i rockfickan. Kanske fanns det rentav någon i den närmaste bekantskapskretsen som hade tillgång till vapen …?

Edit: Det var alltså skribenten/bloggaren som jag citerade som skrev "har tillgång till vapen". Om han är gärningsman, vilket jag tror, så måste han ju självklart haft tillgång till vapen.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-11-22 kl. 15:27.
Citera
2021-11-22, 15:00
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
"har tillgång till vapen", har jag skrivit det?

Mitt inlägg handlade iofs om motivbilden men eftersom jag är övertygad om att SE är gärningsmannen så måste han självklart haft tillgång till vapen. Han hade jobbat på FMV och verkade familjär med revolvrar, " … personligen skulle jag använt mig av ett smidigare vapen" som han uttryckte det i det halva erkännandet. Kanske en erfarenhet han gjorde när han kämpade med att få ner GW:s spädgris i den lilla väskan eller när den låg och skvalpade i rockfickan. Kanske fanns det rentav någon i den närmaste bekantskapskretsen som hade tillgång till vapen …?
Du har fått för dig att det är ett halvt erkännande. Helt taget ur luften. Finns ingen substans, inga skäl att tro att det är ett halvt erkännande.
Citera
2021-11-22, 15:02
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Tja om man vill avgöra om Engström läst sig till mörkblå täckjacka eller fått info från Lisbeth är ju en viss skillnad...

Har han fått info direkt från Lisbeth så är han inte GM..
Precis, ett samtal med Lisbeth är inte förenligt med SE som GM
Och det är väl därför denna fråga blir så känslig.

Faktum är ju att han prickar rätt med uppgifterna om vad Lisbeth har sagt.
Har han mörk rock på sig, så blir ju gissningen än mer "märklig"... men i vilket fall handlar det om tur att prickar rätt.

När folk tagit upp just denna fråga, här och på andra forum, så märks det att de som har SE som GM inte ens kan tillstå "tur" eller "chansning".
Man hamnar i försvarsposition direkt och vill försöka visa på hur enkelt SE kunna gissa på att Lisbeth uppfattat mörkblå täckjacka.

Citat:
Låt säg att Engström säger att han fått info av Lisbeth o Lisbeth säger att hon aldrig pratat med Engström....?

Det enda som kvarstår eg är att Engström säger att han fått info av Lisbeth...

Ja och jag tror faktiskt det skulle vara sannolikt att Lisbeth nekar eller inte minns ett sådant samtal.
Frågan är vad Lisbeth minns/mindes från mordplatsen ens.

Citat:
Lisbeth säger blå Täckjacka..

Så hur kan Engström veta att Lisbeth har sagt blå täckjacka till polisen i förhör ?

Tja det är ju 50/50 ...Chansen att hon ska säga något annat än blå täckjacka eller mörk rock finns väl knappast ?

SE kan inte veta vad Lisbeth sagt till polis.

50/50? När vi sitter här och tittar i alla papper så kanske det verkar så enkelt? (Eller gråaktig ulster som Delsborn såg?)

Nej, vi har ingen aning om hur Lisbeth kan ha missuppfattat.
En minnesbild från något helt annat tillfälle eller person på mordplatsen.
(Iklär GM ett plagg från personerna i G:a Stan? Kunde varit röd jacka, tex.?)
Citera
2021-11-22, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
NEJ. Det är IM som säger JN-mössa. AB säger enbart mössa. Det finns endast EN JN-referens.

I det här förhöret med Anders Björkman säger att mannen som sköt var klädd i en mörk eller mörkblå stickad mössa som var hoprullad ett par gånger och samt ett mörkt rockliknade plagg som gick ner till knäna.
I övrigt upptäckte Björkman inget mer i klädesväg.
Björkman såg inget vapen eller om gm burit på något.

https://drive.google.com/file/d/1LsQohHM9j7N8EZb0-akaOp_DAciOFVZz/view
860301 E 13-A
Citera
2021-11-22, 15:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
I det här förhöret med Anders Björkman säger att mannen som sköt var klädd i en mörk eller mörkblå stickad mössa som var hoprullad ett par gånger och samt ett mörkt rockliknade plagg som gick ner till knäna.
I övrigt upptäckte Björkman inget mer i klädesväg.
Björkman såg inget vapen eller om gm burit på något.

https://drive.google.com/file/d/1LsQohHM9j7N8EZb0-akaOp_DAciOFVZz/view
860301 E 13-A

Absolut. AB beskriver huvudbonaden mycket bra. Jag har läst hans förhör flera ggr. Det jag reagerade jag på, är som sagt inte beskrivningen av själva mössan (upprullad, ribbstickad, bred kant, osv), utan att AB skulle ha sagt (som IM gör) "Jack Nicholson-mössa", det har aldrig AB sagt i förhören. Det blir ju fel (anser jag), om man påstår att även AB skulle ha benämnt mössan, som just en JN-mössa, som han bar i Gökboet .
Citera
2021-11-22, 15:19
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Precis, ett samtal med Lisbeth är inte förenligt med SE som GM
Och det är väl därför denna fråga blir så känslig.

Faktum är ju att han prickar rätt med uppgifterna om vad Lisbeth har sagt.
Har han mörk rock på sig, så blir ju gissningen än mer "märklig"... men i vilket fall handlar det om tur att prickar rätt.

När folk tagit upp just denna fråga, här och på andra forum, så märks det att de som har SE som GM inte ens kan tillstå "tur" eller "chansning".
Man hamnar i försvarsposition direkt och vill försöka visa på hur enkelt SE kunna gissa på att Lisbeth uppfattat mörkblå täckjacka.

Ja och jag tror faktiskt det skulle vara sannolikt att Lisbeth nekar eller inte minns ett sådant samtal.
Frågan är vad Lisbeth minns/mindes från mordplatsen ens.

SE kan inte veta vad Lisbeth sagt till polis.

50/50? När vi sitter här och tittar i alla papper så kanske det verkar så enkelt? (Eller gråaktig ulster som Delsborn såg?)

Nej, vi har ingen aning om hur Lisbeth kan ha missuppfattat.
En minnesbild från något helt annat tillfälle eller person på mordplatsen.
(Iklär GM ett plagg från personerna i G:a Stan? Kunde varit röd jacka, tex.?)
Och mörk rock lär han ha haft, annars fanns det ingen anledning för honom att säga att han blivit förväxlad med GM pga att han hade mörk rock. Så ja, den här vittnesuppgiften om att LP sagt "mörkblå täckjacka" indikerar väldigt starkt att SE var på platsen i form av vittne.
Citera
2021-11-22, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Absolut. AB beskriver huvudbonaden mycket bra. Jag har läst hans förhör flera ggr. Det jag reagerade jag på, är som sagt inte beskrivningen av själva mössan (upprullad, ribbstickad, bred kant, osv), utan att AB skulle ha sagt (som IM gör) "Jack Nicholson-mössa", det har aldrig AB sagt i förhören. Det blir ju fel (anser jag), om man påstår att även AB skulle ha benämnt mössan, som just en JN-mössa, som han bar i Gökboet .

SE hade väl en keps på huvudet eller?
Kan man förväxla en keps med en ihoprullad mössa?
Citera
2021-11-22, 15:31
Medlem
TheRotters avatar
Om SE är gärningsman och kommer tillbaka till Skandia och berättar att någon sagt att är Olof Palme som har blivit skjuten,

ja då ska han (återigen) tacka sin lyckliga stjärna för att det var någonting som faktiskt framkom vid mordplatsen.

Låt säga att LP hade satt sig i Söderströms bil och berättat om offrets identitet i samband med detta eller att hon inte sagt någonting om det förrän exempelvis i ambulansen... ja då hade han väl varit rökt?

Inte för att en statsministermördare direkt efter dådet måste handla så värst rationellt, men det hade ju varit enklare om han bara nämnt för väktarna att någon man blivit skjuten.
Senast redigerad av TheRotter 2021-11-22 kl. 15:36.
Citera
2021-11-22, 15:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
SE hade väl en keps på huvudet eller?
Kan man förväxla en keps med en ihoprullad mössa?

Tydligen kan man förväxla en upprullad mössa med en "herrhatt" och kraftfull frisyr, så ingenting är väl omöjligt? Och om SE var GM, har jag ingen aning. Men det är inte omöjligt. Det är dock lika möjligt att han är ett senkommet vittne, som stått i periferin och ljugit om alla sina förehavanden på platsen.

Jag har ingen aning om SE bar en keps, det är vad han själv påstår? Dock hade han väl flera olika kepsmodeller? Inte ens väktaren HO vet ju vilken specifik keps han hade (om han ens bar en keps eller huvudbonad), HO berättar ju i förhöret vad SE brukade bära, och helgarderar sig. Väldigt osäkert alltså. HO är även osäker om SE bar en gammal eller nyare täckjacka, hur lång den var, vilken färg, eller om det rentav var en rock, mörkblå eller svart. Rörigt. Vilket är trist. Det kryllar av frågetecken, kring förhöret med HO. I princip ingenting går att hugga i sten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in