2021-11-22, 13:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja, den mössan finns till och med avritad i ett tidigt förhör.

"Stor luva ... Mössa", tycks AB säga på LAC-bandet när han tillfrågas om signalement.

Eller om det är någon annan i närheten som säger det ...

Även IM är som bekant inne på mössa:

1:a mars 1986: "mörk mössa"

14:e mars 1986:

"en stickad mössa [...] mörk, väldigt mörk"

"en grovt stickad mössa som var uppvikt"

"Upprullad kant, men en bred kant ..."

"F: Var det någonting uppe då? [Tofs?]
M: Nej den var platt. Jag vet inte om du har sett "Gökboet", filmen, där har, vad heter han skådespelaren, huvudrollsinnehavaren har en sån mössa."

Två referenser till Jack Nicholson alltså?

NEJ. Det är IM som säger JN-mössa. AB säger enbart mössa. Det finns endast EN JN-referens.
Citera
2021-11-22, 13:44
Medlem
Motorprinsens avatar
[quote=Draifos|78020408]Men om det nu skulle vara så enormt otroligt svårt för SE att räkna ut att Lisbeth måste ha råkat förväxla Anders B med gärningsmannen, hur förklarar ni då att nästan alla palmeexperter (Hans Holmér, Gunnar Wall, Lars Borgnäs, Thomas Pettersson/Filter m.fl.) kan säga att det nog var just så här det gick till?

Sedan tycker jag att det antyds här ibland att den här uppfattningen om turerna kring den mörkblå täckjackan (och som alltså även jag delar) skulle innebära att man därmed pekar ut SE som mördaren, och så är det ju inte.

Det fetade: Äntligen!

Din teori är annars att SE först mördade OP och sedan försökte mörda LP, därefter flyr han?

Dagen efter påstår SE att kvinnan han sköt på och vars man SE just dödat med ett skott i ryggraden sagt till honom att mördaren bar en mörkblå täckjacka?

Det borde inte vara ”så enormt otroligt svårt” att räkna ut detta för SE.

Eftersom SE, som mördare, kastar en blick åt sidan och sett AB och även registrerat jackan?

Och att SE, mördaren, skulle räkna ut att LP skulle förväxla honom, mördaren, med ett vittne?
Citera
2021-11-22, 13:54
Medlem
[quote=Motorprinsen|78020680]
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Men om det nu skulle vara så enormt otroligt svårt för SE att räkna ut att Lisbeth måste ha råkat förväxla Anders B med gärningsmannen, hur förklarar ni då att nästan alla palmeexperter (Hans Holmér, Gunnar Wall, Lars Borgnäs, Thomas Pettersson/Filter m.fl.) kan säga att det nog var just så här det gick till?

Sedan tycker jag att det antyds här ibland att den här uppfattningen om turerna kring den mörkblå täckjackan (och som alltså även jag delar) skulle innebära att man därmed pekar ut SE som mördaren, och så är det ju inte.

Det fetade: Äntligen!

Din teori är annars att SE först mördade OP och sedan försökte mörda LP, därefter flyr han?

Dagen efter påstår SE att kvinnan han sköt på och vars man SE just dödat med ett skott i ryggraden sagt till honom att mördaren bar en mörkblå täckjacka?

Det borde inte vara ”så enormt otroligt svårt” att räkna ut detta för SE.

Eftersom SE, som mördare, kastar en blick åt sidan och sett AB och även registrerat jackan?

Och att SE, mördaren, skulle räkna ut att LP skulle förväxla honom, mördaren, med ett vittne?

Så Engström frågar Lisbeth vilken klädsel GM hade ?

Eller var det Lisbeth som berättade det spontant till Engström?
Citera
2021-11-22, 14:02
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Måste ställa en frågan om hur får isåfall Engström reda på mörkblå täckjacka av Lisbeth...

Frågar Engström verkligen Lisbeth vad hade GM för kläder ?

Eller säger Lisbeth spontant till Engström han hade mörkblå täckjacka...

För jag tror att det fanns vittne som stod med Lisbeth o försökte lugna henne som t.ex Hages väninna...

Eller slet sig Lisbeth loss en liten stund o hade ett kort samtal med Engström om GM klädsel...

Eller var det mer att Lisbeth typ Skrek rätt ut till alla på brottsplatsen att GM hade mörkblå täckjacka..

Ska jag vara krass så är också det sekundärt utifrån att han vet/fick reda på vad hon uppfattat för signalement.

Ali Lindholm har i första spaningsuppslaget skrivit att "När han(SE) kom fram till Palme, så sade Lisbeth att gärningsmannen hade mörkblå täckjacka."
Varken något om fråga eller samtal alltså.

Ja, Karin J. har sagt att hon följer Lisbeth och försöker lugna henne.
Men utöver att Karin "missat" att SE talat med Lisbeth så "missar hon" även när Leif L. försöker hjälpa Söderström med att få in Lisbeth i polisbilen.

Ser alltså inte varför några korta ord från Lisbeth skulle vara omöjligt.
Citera
2021-11-22, 14:07
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ska jag vara krass så är också det sekundärt utifrån att han vet/fick reda på vad hon uppfattat för signalement.

Ali Lindholm har i första spaningsuppslaget skrivit att "När han(SE) kom fram till Palme, så sade Lisbeth att gärningsmannen hade mörkblå täckjacka."

Men utöver att Karin "missat" att SE talat med Lisbeth så "missar hon" även när Leif L. försöker hjälpa Söderström med att få in Lisbeth i polisbilen.

Det är inte bara omöjligt utan troligt.

Annars är SE synsk.
Citera
2021-11-22, 14:23
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
1.Men om det nu skulle vara så enormt otroligt svårt för SE att räkna ut att Lisbeth måste ha råkat förväxla Anders B med gärningsmannen, hur förklarar ni då att nästan alla palmeexperter (Hans Holmér, Gunnar Wall, Lars Borgnäs, Thomas Pettersson/Filter m.fl.) kan säga att det nog var just så här det gick till?

2.Sedan tycker jag att det antyds här ibland att den här uppfattningen om turerna kring den mörkblå täckjackan (och som alltså även jag delar) skulle innebära att man därmed pekar ut SE som mördaren, och så är det ju inte. Möjligheten finns ju också att SE bara ljuger och överdriver om att han själv skall ha sett den mörkblå täckjackan (och fått höra om den direkt från Lisbeth på plats). Det kan ju faktiskt, som flera här har varit inne på, också handla om att han bara vill sätta sig i händelsernas centrum och placera sig närmare brottet än han egentligen var.

1. Att Lisbeth uppfattat AB's blåa täckjacka är en sak, men här har vi SE med i bilden och som "räknat ut det"?
Vill du mena att HH, Wall och Borgnäs påstår att SE den 1/3, räknat ut att Lisbeth såg Anders B så får du nog komma med källor.

I rollen som GM med mörk rock så....

2. I rollen som vittne så blir det ändå en gissning som går hem eller hur...
Och även här måste man beakta uppgiften om den sk. förväxlingen och vad den har för inverkan på scenariot, eller ska man mena att det inte ens hänt. Vittnet SE ljuger även där.
Citera
2021-11-22, 14:29
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Det är inte bara omöjligt utan troligt.

Annars är SE synsk.

Ja, det är mycket SE har koll på som han inte borde i det fall han vore GM. Synsk är kanske den enkla förklaringen?
Citera
2021-11-22, 14:31
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
NEJ. Det är IM som säger JN-mössa. AB säger enbart mössa. Det finns endast EN JN-referens.

Om du läser vittnesmålen höjs kvalitén i tråden. Du borde läsa minst ABs förhör, sä kan du släppa sargen.

Jag börjar tro att du spelar korkad på grund av någon dold agenda eller bokstavsdiagnos. Jösses!
Citera
2021-11-22, 14:35
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Om man bortser från sådana här saker så kan man nog aldrig föreställa sig SE som gärningsman.

https://blogg.vk.se/janhagglund/2020/06/14/del-tva-marinofficerare-moraliskt-ansvariga-for-mordet-pa-olof-palme/
Det jag däremot har sett som mycket troligt är att en enskild labil individ, civil eller inte, som har tillgång till vapen skulle ha kunnat uppfatta det som legitimt att mörda statsminister Olof Palme.
En avgörande faktor till att högern kunde erövra det politiska initiativet i Sverige under 1980-talets första hälft var u-båtsjakterna. Med hjälp av påstådda sovjetiska u-båtskränkningar piskade ett militär-medialt etablissemang – uppbackat av näringsliv och borgerliga partier – fram en hatstämning som idag är svår att föreställa sig.

Jag har helt missat hur du kan påstå att SE "har tillgång till vapen"!
Är det något du själv hittat på? Eller finns det ens en koppling mellan SE och vapen?
Citera
2021-11-22, 14:35
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
1. Att Lisbeth uppfattat AB's blåa täckjacka är en sak, men här har vi SE med i bilden och som "räknat ut det"?
Vill du mena att HH, Wall och Borgnäs påstår att SE den 1/3, räknat ut att Lisbeth såg Anders B så får du nog komma med källor.
Jag menar bara att om nu alla de här palmeexperterna kunde räkna ut (och det vet du att de har gjort) att Lisbeth troligen har förväxlat Anders B i mörkblå täckjacka med gärningsmannen, då är det väl inte orimligt att tänka sig att SE också kan ha räknat ut det.

Citat:
I rollen som GM med mörk rock så....

2. I rollen som vittne så blir det ändå en gissning som går hem eller hur...
Och även här måste man beakta uppgiften om den sk. förväxlingen och vad den har för inverkan på scenariot, eller ska man mena att det inte ens hänt. Vittnet SE ljuger även där.
Och här förstår jag inte riktigt vad du menar. Det vi diskuterar nu om "mörkblå täckjacka" har väl ingen bäring alls på den sk. skuldfrågan.
Senast redigerad av Draifos 2021-11-22 kl. 14:48.
Citera
2021-11-22, 14:36
Medlem
Citat:

Tja om man vill avgöra om Engström läst sig till mörkblå täckjacka eller fått info från Lisbeth är ju en viss skillnad...

Har han fått info direkt från Lisbeth så är han inte GM..

Låt säg att Engström säger att han fått info av Lisbeth o Lisbeth säger att hon aldrig pratat med Engström....?

Det enda som kvarstår eg är att Engström säger att han fått info av Lisbeth...

Lisbeth säger blå Täckjacka..

Så hur kan Engström veta att Lisbeth har sagt blå täckjacka till polisen i förhör ?

Tja det är ju 50/50 ...Chansen att hon ska säga något annat än blå täckjacka eller mörk rock finns väl knappast ?
Citera
2021-11-22, 14:38
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Att Ann Sofi Olofsson inte har arbetat kvällen den 28 Februari vet vi.
Vidare kan fastslås att ingen ordinarie väktare har jobbat tillsammans med AK den aktuella kvällen,bara timmar innan dådet sker i stort sett utanför S44.
På L18(Skandias datahus) så jobbade uppenbarligen IW.Eftersom ingången till L18 inte hade en reception som behövde befolkas så jobbade hon ensam.
Jag kan fortfarande inte förstå hur dessa vad det verkar vara fakta får förbli outredda genom hela PU.
Jag förstår inte heller varför personer som ser SE i eventuell roll som gärningsman inte bryr sig om scenariot inne på Skandia under kvällen den 28 Februari 1986.
Vidare så kan jag inte begripa varför AK inte utreds.Nu tror jag inte att hon har med dådet att göra,det vill jag understryka..men omständigheterna omkring henne är av sådan art att hon naturligtvis blir intressant att syna närmare i sömmarna.
Hennes far är direkt kopplad till tidskriften Contra,en högintressant publikation i Palmemordssammanhang.
Hon jobbar vad det verkar helt ensam på kvällen den 28 Februari.
Hon åtgärdar inte den larmade bakdörren,och ingen vettig förklaring lämnas till varför.
Hon lämnar Skandia vid en tidpunkt som egentligen är senare än normalt.
Hon kommer inte ihåg,som pigg 26 åring och relativt ny på arbetsplatsen,vad som måste ha varit en exceptionell situation i att arbeta helt själv..i förhör mindre än tre veckor efter mordet.
Hon uppger flera felaktiga uppgifter vid flera olika tillfällen till flera olika "förhörsledare".

Jag vet inte om man skall skratta eller gråta när man ser att sådana här saker har lämnats vind för våg och aldrig utretts ordentligt.
Tyvärr så är jag inte förvånad.Hela PU är en sanslös uppvisning i makaber yrkesinkompetens.

Slutsatsen blir då enligt dig: Securitas ljuger och är därför inblandade i mordet på OP! Varför lät Securitas SE vara med i mordkomplotten och varför "skyddade de inte SE" i förhören?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in