Citat:
Känns klart oroväckande om vi går mot en ny dödsvåg.
Står nu att WHO-chefen öppnar för vaccinationstvång.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BjzRg7/who-oppnar-for-vaccinationstvang-sista-utvag
Själv förstår jag inte varför FHM är så saktfärdiga med att rekommendera alla en tredje dos. Bör lämpligen intas 5-6 månader efter den andra. Börjar bli bråttom nu om vi ska undvika ytterligare svår våg i Sverige med allt vad det innebär.
Känns som lugnet före stormen just nu.
Står nu att WHO-chefen öppnar för vaccinationstvång.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BjzRg7/who-oppnar-for-vaccinationstvang-sista-utvag
Själv förstår jag inte varför FHM är så saktfärdiga med att rekommendera alla en tredje dos. Bör lämpligen intas 5-6 månader efter den andra. Börjar bli bråttom nu om vi ska undvika ytterligare svår våg i Sverige med allt vad det innebär.
Känns som lugnet före stormen just nu.
Citat:
Citat:
Alla över 65 får dosen sen 2 månader tillbaka, 6 månader efter andra dosen. Eftersom få har passerat 6 månaderssträcket så finns inte så många att vaccinera än. Du kan nog vara ganska lugn dom planerar tredje dos till alla över 12år efter årsskiftet när det blir aktuellt. Att distribuera stora mängder doser är inte så komplicerat om man inte har så omfattande restriktioner. 2miljoner influensadoser ges varje höst till pensionärer.
Jag tittar på hur många svenskar som har fått påfyllnadsdos, och jämför hur många svenskar som hade fått sin 2:a dos för 6 månader sedan.
Enligt Our World in Data, hade 1,07 miljoner svenskar fått sin 2:a dos 16:e maj 2021. Enligt Folkhälsomyndigheten statistik, så har 570612 påfyllnadsdoser delats ut 18:e november. Folkhälsomyndighetens statistik visar förvisso bara påfyllnadsdoser i gruppen som är 65 år eller äldre, men det visar att många fler svenskar har passerat 6-månadersstrecket, än som har fått påfyllnadsdoser.
Arbetet med att ge påfyllnadsdoser går dåligt. Och jag misstänker att skulden inte ligger på regionerna och deras personal.
I slutet av maj ökade takten på antalet 2:a doser som gavs. Det innebär att ännu fler svenskar snart kommer att passera 6-månadersstrecket. Det är inte bra. Farten behöver ökas.