2021-11-15, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Om jag vill göra coq au vin, men tänker mig det som matlåda och således inte vill ha en hel kyckling utan en benfri variant så man slipper slabba med fingrarna på jobbet, vad blir bäst? Bröst? Lårfilé?

Kanske överspelat nu men,

Gör grytan enligt anvisningarna och häll sedan ut i en långpanna. Låt svalna, så här på hösten brukar jag ställa ut den på balkongen. När grytan efter en kvart eller så är lagom ljummen kan man rensa kycklingen med fingrarna. Om man vill maximera hållbarheten kan man ge den ett snabbt uppkok innan man portionerar upp i matlådorna.
Citera
2021-11-15, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Jag har massa potatis som måste ätas upp. Har inte så mycket ork att göra något speciellt med den dock. Men totalvägrar kokt potatis eller klyftpotatis i ugnen. Har förätit mig. Gillar stekt potatis men den fastnar alltid i stekpannan. Vad gör jag för fel? Finns det något annat sätt som är enkelt som jag glömt som man kan göra med potatis? Idag blir det potatismos.

Jag brukar göra "afrikansk kyckling". Bekanta till mig som kommer från nordöstra delarna av den kontinenten brukar behandla potatis som vilken annan grönsak som helst. Så här ungefär:

Ta en långpanna eller annan lämplig ugnsform. Lägg i en kyckling i delar tillsammmans med delad potatis, lök, vitlök, tillsätt sedan några grönsaker (lämpligtvis sådant du hittar i kylen som börjar bli dags att äta upp). Det kan vara sådant som exempelvis paprika, morot, blomkål, zucchini eller tomater. Krydda med chili och en aning curry och spiskummin. Lite salt förstås. Om du inte haft i vanliga tomater så toppa med en eller två förpackningar konserverade tomater. Häll på en aning vatten så att det täcker. Överblivet vin kan också följa med. En korvsnutt som blivit över kan vara gott. Om du inte har kyckling kan du göra slarviga pannbiffar av köttfärs (krama bitar av okryddad köttfärs med ena handen och lägg i, det gör inget om en del köttfärssmulor kommer med också).

In i ugnen en till två timmar. Klart!

Potatisen är ju fortfarande kokt men kanske kan accepteras då smaken är lite annorlunda än vanlig kokt. Lättlagat är det iallafall. Om du inte är en sådan som har en massa mysko bortglömda grönsaker längst in i kylen rekommenderas de fyndlådor med trötta, lite halvt vissna grönsaker många butiker börjat med på sista tiden.
Citera
2021-11-15, 14:28
Medlem
klybans avatar
Citat:
Too late. Körde exakt som det stod i mängderna för 8 portioner.

Det var nog den tråkigaste och minst ätbara wok jag någonsin gjort smakade bara massa soja. Kollar man mängden sås och vatten är det inte så konstigt kanske...

Fick slänga skiten för att det blev så oätbart >.<
Första gången du gör sån här typ av mat?
Ställer den frågan för att det ska smaka en del soja är ju rätt självklart med den mängden och 75ml.

Kanske du ska byta soja, jag använder Yamasa och det är en Japansk soja som finns i välsorterade Asienbutiker.
Kikkoman funkar väl också, men Yamasan är lite mildare i sältan och har en lite liten mer buljongliknande smak mot kikkoman.
Och har du använt några av de tunga Kinesiska sojorna, så kan det nog tom bli lite för mycket soja.

Kan detta vara förklaringen för dig?
För när jag tittar på receptet så ser jag inget som inte skulle göra den annat än god.

Även inser jag att den saknar chili, gillar du chili så ska du definitivt ha med detta i woks, ja, i alla fall i mitt tycke då och denna.

Även känns det lite som att ris skulle passa bättre till denna rätt.
Men är lite förvånad att du inte tyckte den var okey åtminstone, för när jag ser på receptet så ser det inte ut att bli annat än gott.
Det enda som jag funderar på, det är om så mycket vatten verkligen ska vara med.
För vatten i såna här rätter har jag funnit är ofta problematisk för smaken och späda ut den med vatten.
Skulle hellre tagit mer yamasa, och skippat vattnet.
Citat:
Ursprungligen postat av billingvar
Kanske överspelat nu men,

Gör grytan enligt anvisningarna och häll sedan ut i en långpanna. Låt svalna, så här på hösten brukar jag ställa ut den på balkongen. När grytan efter en kvart eller så är lagom ljummen kan man rensa kycklingen med fingrarna. Om man vill maximera hållbarheten kan man ge den ett snabbt uppkok innan man portionerar upp i matlådorna.
Så gör jag när jag är lat med, och när jag kokar av skroven, så kokar jag ibland kycklingbenen och vingarna med skrovet.
Sen upp på en tallrik och svalna i 5 minuter, och sen rensa och i sin coq au vin eller vad man nu gör för gryta.

Jag ska också göra mig en kyckling i vin snart, har allt utom champinjoner som jag så gärna vill ha i denna.
Och detta citronmos är hur gott som helt till denna rätt, men även hasselbackspotatisar blir goda här, och gärna med rejält "brända", så de är knapriga ofta och en god ost på dom och riktigt, även så med svartpeppar, helst en cheddar eller parmesan/pecorino som ost.
Citera
2021-11-15, 15:09
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Första gången du gör sån här typ av mat?
Ställer den frågan för att det ska smaka en del soja är ju rätt självklart med den mängden och 75ml.

Kanske du ska byta soja, jag använder Yamasa och det är en Japansk soja som finns i välsorterade Asienbutiker.
Kikkoman funkar väl också, men Yamasan är lite mildare i sältan och har en lite liten mer buljongliknande smak mot kikkoman.
Och har du använt några av de tunga Kinesiska sojorna, så kan det nog tom bli lite för mycket soja.

Kan detta vara förklaringen för dig?
För när jag tittar på receptet så ser jag inget som inte skulle göra den annat än god.

Även inser jag att den saknar chili, gillar du chili så ska du definitivt ha med detta i woks, ja, i alla fall i mitt tycke då och denna.

Även känns det lite som att ris skulle passa bättre till denna rätt.
Men är lite förvånad att du inte tyckte den var okey åtminstone, för när jag ser på receptet så ser det inte ut att bli annat än gott.
Det enda som jag funderar på, det är om så mycket vatten verkligen ska vara med.
För vatten i såna här rätter har jag funnit är ofta problematisk för smaken och späda ut den med vatten.
Skulle hellre tagit mer yamasa, och skippat vattnet.

Wok har jag gjort ibland, dock är det förmodligen första med kinesisk soja jag gjort. Brukar göra thaiwok när jag wokar grejer.

Vet inte riktigt vad som hände, för svart som natten och oätlig blev den Inte alls lika ljus som på bilden på receptet.
Citera
2021-11-15, 15:33
Medlem
klybans avatar
Citat:
Wok har jag gjort ibland, dock är det förmodligen första med kinesisk soja jag gjort. Brukar göra thaiwok när jag wokar grejer.

Vet inte riktigt vad som hände, för svart som natten och oätlig blev den Inte alls lika ljus som på bilden på receptet.
Du hade nog en något för tung kinesiska soja, för själv kan jag inte se något i receptet som inte skulle göra det gott, och en mängd av 75ml för 4port.
Hoppas det inte är någon colorit eller liknande, för då förstår jag att det gick åt skogen och inte blev så ätbart.

Kolla närmare på vad det är för soja, så kanske någon kan svara dig om den faktiskt var för tung för receptet.
Har dock själv inte jätte erfarenhet av Kinesiska sojor, har själv inte använt dom i maten alls nästan.
Utan soja jag använder idag är denna Yamasa, sen har jag ett par för sweet basil chicken och av thailändsk typ.(Tunn soja, tjock söt soja och ostronsås, exakta namn kan jag inte på dom nu.)
Citera
2021-11-16, 07:43
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Du hade nog en något för tung kinesiska soja, för själv kan jag inte se något i receptet som inte skulle göra det gott, och en mängd av 75ml för 4port.
Hoppas det inte är någon colorit eller liknande, för då förstår jag att det gick åt skogen och inte blev så ätbart.

Kolla närmare på vad det är för soja, så kanske någon kan svara dig om den faktiskt var för tung för receptet.
Har dock själv inte jätte erfarenhet av Kinesiska sojor, har själv inte använt dom i maten alls nästan.
Utan soja jag använder idag är denna Yamasa, sen har jag ett par för sweet basil chicken och av thailändsk typ.(Tunn soja, tjock söt soja och ostronsås, exakta namn kan jag inte på dom nu.)
Nu är jag på jobbet, men det är denna flaskan har jag för mig; https://d1hr6nb56yyl1.cloudfront.net/product-images/118304-560.jpg
Citera
2021-11-20, 18:19
Medlem
Har nån varit med om att fryst lax (odlad i Norge) luktar gräs? Öppnade förpackningen och det luktade plötsligt haschtomte i hela köket. Varför?
Citera
2021-11-20, 18:22
Medlem
Nihennas avatar
Ska laga en shepherd's pie till min kompis på torsdag. Funderar dock om man kan förbereda allt dagen innan? Dvs steka ihop köttfärsröran, koka moset, hälla smeten i en form och bara hälla över osten och in i ugnen nästa dag, eller kommer det bli dåligt? Tänker främst på att moset hinner göra saker under natten, t ex blanda sig med färsen istället för att ligga ovanpå.

Hade varit gött att förbereda dagen innan så man hade tid att umgås mer på torsdagen istället.
Citera
2021-11-20, 19:41
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tackmennej
Har nån varit med om att fryst lax (odlad i Norge) luktar gräs? Öppnade förpackningen och det luktade plötsligt haschtomte i hela köket. Varför?
Ätit gott om lax. Aldrig varit med om det. Får gissa att de rökte medan de jobbade på förpackningsavdelningen.
Citat:
Ska laga en shepherd's pie till min kompis på torsdag. Funderar dock om man kan förbereda allt dagen innan?
Borde inte vara några större problem. Mos utvecklar en bismak om man värmer upp det, men den kan man bortse från om man inte är petig.
Citat:
Tänker främst på att moset hinner göra saker under natten, t ex blanda sig med färsen istället för att ligga ovanpå.
Det kan inte hända av sig självt.
Citera
2021-11-21, 16:56
Bannlyst
Citat:
Ska laga en shepherd's pie till min kompis på torsdag. Funderar dock om man kan förbereda allt dagen innan? Dvs steka ihop köttfärsröran, koka moset, hälla smeten i en form och bara hälla över osten och in i ugnen nästa dag, eller kommer det bli dåligt? Tänker främst på att moset hinner göra saker under natten, t ex blanda sig med färsen istället för att ligga ovanpå.

Hade varit gött att förbereda dagen innan så man hade tid att umgås mer på torsdagen istället.

Du lan med fördel laga klart den dagen innan och värma den när det ska ätas.
Att potatismos skulle utveckla någon bismak är skitsnack.
Citera
2021-11-21, 17:11
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Du lan med fördel laga klart den dagen innan och värma den när det ska ätas.
Att potatismos skulle utveckla någon bismak är skitsnack.
Nä, jag trodde det bara var när man mikrade, men har varit med om det när jag värmt i kastrull också. Var kanske ett undantag snarare än en regel.
Citera
2021-11-21, 17:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BePatient
Nä, jag trodde det bara var när man mikrade, men har varit med om det när jag värmt i kastrull också. Var kanske ett undantag snarare än en regel.

Då är det mest troliga att moset har dragit åt sig smak av något i kylen.
Någon bismak i sig utvecklar det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in