Citat:
Ursprungligen postat av
Nihenna
Too late. Körde exakt som det stod i mängderna för 8 portioner.
Det var nog den tråkigaste och minst ätbara wok jag någonsin gjort

smakade bara massa soja. Kollar man mängden sås och vatten är det inte så konstigt kanske...
Fick slänga skiten för att det blev så oätbart >.<
Första gången du gör sån här typ av mat?
Ställer den frågan för att det ska smaka en del soja är ju rätt självklart med den mängden och 75ml.
Kanske du ska byta soja, jag använder Yamasa och det är en Japansk soja som finns i välsorterade Asienbutiker.
Kikkoman funkar väl också, men Yamasan är lite mildare i sältan och har en lite liten mer buljongliknande smak mot kikkoman.
Och har du använt några av de tunga Kinesiska sojorna, så kan det nog tom bli lite för mycket soja.
Kan detta vara förklaringen för dig?
För när jag tittar på receptet så ser jag inget som inte skulle göra den annat än god.
Även inser jag att den saknar chili, gillar du chili så ska du definitivt ha med detta i woks, ja, i alla fall i mitt tycke då och denna.
Även känns det lite som att ris skulle passa bättre till denna rätt.
Men är lite förvånad att du inte tyckte den var okey åtminstone, för när jag ser på receptet så ser det inte ut att bli annat än gott.
Det enda som jag funderar på, det är om så mycket vatten verkligen ska vara med.
För vatten i såna här rätter har jag funnit är ofta problematisk för smaken och späda ut den med vatten.
Skulle hellre tagit mer yamasa, och skippat vattnet.
Citat:
Ursprungligen postat av
billingvar
Kanske överspelat nu men,
Gör grytan enligt anvisningarna och häll sedan ut i en långpanna. Låt svalna, så här på hösten brukar jag ställa ut den på balkongen. När grytan efter en kvart eller så är lagom ljummen kan man rensa kycklingen med fingrarna. Om man vill maximera hållbarheten kan man ge den ett snabbt uppkok innan man portionerar upp i matlådorna.
Så gör jag när jag är lat med, och när jag kokar av skroven, så kokar jag ibland kycklingbenen och vingarna med skrovet.
Sen upp på en tallrik och svalna i 5 minuter, och sen rensa och i sin coq au vin eller vad man nu gör för gryta.
Jag ska också göra mig en kyckling i vin snart, har allt utom champinjoner som jag så gärna vill ha i denna.
Och detta citronmos är hur gott som helt till denna rätt, men även hasselbackspotatisar blir goda här, och gärna med rejält "brända", så de är knapriga ofta och en god ost på dom och riktigt, även så med svartpeppar, helst en cheddar eller parmesan/pecorino som ost.