2021-11-20, 15:25
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Nej, ett halvautomatiskt vapen tillhör familjen semi-automatiska vapen. Det finns ingen som säger automatpistol om en semi-automatisk pistol.

Det är inte helt sant. Jag håller helt med om grundpoängen, säger man automatvapen så talar man normalt om vapen som skjuter fler kulor med ett avtryck, men jag har absolut hört folk kalla pistoler (vanliga semiautomatiska) för "automatics".
2021-11-20, 15:31
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Nej, ett halvautomatiskt vapen tillhör familjen semi-automatiska vapen. Det finns ingen som säger automatpistol om en semi-automatisk pistol.
Nej, det finns hel och halvautomatiska pistoler. Men den gemensamma beteckningen är automatpistol.
Semi eller Full-auto är ett anglosaxiskt begrepp som ungdomar valt att kopiera från valfritt krigsspel.
2021-11-20, 15:34
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Det är inte helt sant. Jag håller helt med om grundpoängen, säger man automatvapen så talar man normalt om vapen som skjuter fler kulor med ett avtryck, men jag har absolut hört folk kalla pistoler (vanliga semiautomatiska) för "automatics".
Inte folk som har erfarenhet av vapen, det är möjligt att någon som är helt okunnig har sagt så men det betyder inte att det är rätt. Vad skulle motsatsen till en ”automatic” vara? En pistol man gör mantelrörelse på mellan varje skott? Det finns knappt längre.
2021-11-20, 15:37
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Nej, det finns hel och halvautomatiska pistoler. Men den gemensamma beteckningen är automatpistol.
Semi eller Full-auto är ett anglosaxiskt begrepp som ungdomar valt att kopiera från valfritt krigsspel.
Men om du säger automatiskt så menar du helautomatisk, jag har aldrig hört någon referera till ett halvautomatiskt vapen som automatiskt.

Semi är latin och kom in i vårt språk den vägen, inte via engelskan.
2021-11-20, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain

Jag har hört folk som när de talar om jorden benämner den som att den vore platt. Det betyder inte att de har rätt, eller talar sanning.

Bara för att någon säger automatvapen och syftar på ett semiautomatiskt vapen, betyder det inte att de har rätt.

Kyle hade ett semiautomatiskt vapen, ett tryck ett skott, och han smugglade det inte över någon delstatsgräns heller, och inte sköt han svarta personer som media fortfarande beskriver det som trots att domen redan fallit.
2021-11-20, 15:53
Medlem
Citat:
Nej jag anser fortfarande inte skateboards vara dödliga vapen.
Under rätta omständigheter kan vad som helst användas för att döda och enligt din teori därför anses som ett dödligt vapen.

Hade jag exempelvis stått högvakt (vilket skett) och en kille sprungit mot mig med en skateboard i högsta hugg så hade jag åkt dit för dråp om jag avfyrat mitt vapen, helt enkelt eftersom man enligt principen med våldstrappan inte kan möta en skateboard med 5,56x45mm NATO

Att Kyle inte åkte dit för det var helt enkelt eftersom en av de skjutna männen bar på en pistol, därför ansåg juryn att dödligt våld var rimligt även gentemot de som ej bar på ett dödligt vapen.

Om du ligger ner på marken och jag svingar en skateboard med full kraft mot ditt huvud så kan jag med tre svingar döda dig så ja det är en mycket allvarlig attack. Sparka någon i huvudet som ligger ner kan också vara dödligt beroende på hur det träffar.
Kyle råkade ut för detta plus en Glock riktad mot sitt huvud.
Blir man attackerad med den mängden våld av flera vuxna män så är man i allra högsta grad utsatt för dödligt våld. Hade han inte skjutit dom så hade de ju dödat Kyle. Blev de provocerade och triggade ja säkerligen men pågrund av att de var/är sjuka i huvudet. Du kan ju inte bara attackera människor som du stör dig på. Det blir ännu värre när du är en psykopat som försöker bränna ner samhället men blir förbannad på den som släcker.
Alla blir vi irriterade av saker vi ser då och då men de flesta av oss bränner inte ner städer och attackerar människor bara för det.
2021-11-20, 16:01
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Men om du säger automatiskt så menar du helautomatisk, jag har aldrig hört någon referera till ett halvautomatiskt vapen som automatiskt.

Semi är latin och kom in i vårt språk den vägen, inte via engelskan.
Automatvapen kan vara både halv eller helautomat. Men förstår att missbedömningen gjordes och ska tänka på det nästa gång jag använder den termen.

"Automatvapen är ett samlingsbegrepp för halv- och helautomatiska vapen. Ibland ser man att begreppet automatvapen felaktigt används enbart för helautomatiska vapen. (se definition nedan)"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Automatvapen

När det handlar om vapen så är det enbart i engelskan man använder termen semiautomat.
Men jag förstår att kids idag kopierat från COD, BF, CS eller vad fan de lirar på nätterna.
Du kan fråga valfritt svenskt skytte eller jaktlag här i sverige om de säger halvautomatiskt gevär eller semiautomatiskt gevär.
https://skytte.astrosweden.se/sv/articles/1764/halvautomat
https://torsbohandels.com/sv/varumarken/browning/halvautomat.html
https://www.sakosverige.se/hagelgevar/halvautomat-och-pumpgevar
https://jakthandeln.se/jakt/basta-halvautomat-studsare/
https://www.jakt.se/halvautomater
Senast redigerad av kato85 2021-11-20 kl. 16:09.
2021-11-20, 16:07
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Om du ligger ner på marken och jag svingar en skateboard med full kraft mot ditt huvud så kan jag med tre svingar döda dig så ja det är en mycket allvarlig attack. Sparka någon i huvudet som ligger ner kan också vara dödligt beroende på hur det träffar.
Kyle råkade ut för detta plus en Glock riktad mot sitt huvud.
Blir man attackerad med den mängden våld av flera vuxna män så är man i allra högsta grad utsatt för dödligt våld. Hade han inte skjutit dom så hade de ju dödat Kyle. Blev de provocerade och triggade ja säkerligen men pågrund av att de var/är sjuka i huvudet. Du kan ju inte bara attackera människor som du stör dig på. Det blir ännu värre när du är en psykopat som försöker bränna ner samhället men blir förbannad på den som släcker.
Alla blir vi irriterade av saker vi ser då och då men de flesta av oss bränner inte ner städer och attackerar människor bara för det.
Varför sköt han inte varningsskott då?
Nu var det ett tag sedan jag gjorde skyddsvaktsutb. men som jag minns var det följande:
Ropa (Stopp/Halt)
Sikta mot vederbörande
Skjut varningsskott bredvid vederbörande
Skjut verkanseld mot vederbörande

Kyle hade kanske sluppit skjuta ifall han bara riktat vapnet och skjutit i luften och gått baklänges, men nu blev det inte så.
Senast redigerad av kato85 2021-11-20 kl. 16:10.
2021-11-20, 16:14
Medlem
massuppfittarens avatar
https://anonfiles.com/B6gdodW3u6/01D9CDB7-1622-4331-9F8E-78CF2DB62EFE_jpeg

En rätt bra sammanställning av medias lögner
2021-11-20, 16:17
Medlem
Citat:
Varför sköt han inte varningsskott då?
Nu var det ett tag sedan jag gjorde skyddsvaktsutb. men som jag minns var det följande:
Ropa (Stopp/Halt)
Sikta mot vederbörande
Skjut varningsskott bredvid vederbörande
Skjut verkanseld mot vederbörande

Kyle hade kanske sluppit skjuta ifall han bara riktat vapnet och skjutit i luften och gått baklänges, men nu blev det inte så.

Han låg ner på marken och blir slagen i huvudet med en skateboard samt sparkad i huvudet och en pesona förlsöler även ta hans vapen och du tycker att han skulle skjutit varningsskott, herregud då hade Kyle varit död idag. Han blev attackerad av sjuka individer med uppsåt att döda honom, hur kan du inte begripa det. Hans enda chans är att skjuta dessa individer som har jagar honom och attackerar Kyle när han ligger ner.

Du verkar ha mycket stora problem med att sätta dig in i en annan människas situation, pinsamt resonerande och korkade slutsatser från din sida.
2021-11-20, 16:20
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Han låg ner på marken och blir slagen i huvudet med en skateboard samt sparkad i huvudet och en pesona förlsöler även ta hans vapen och du tycker att han skulle skjutit varningsskott, herregud då hade Kyle varit död idag. Han blev attackerad av sjuka individer med uppsåt att döda honom, hur kan du inte begripa det. Hans enda chans är att skjuta dessa individer som har jagar honom och attackerar Kyle när han ligger ner.

Du verkar ha mycket stora problem med att sätta dig in i en annan människas situation, pinsamt resonerande och korkade slutsatser från din sida.
Som sagt det är bara vad någon utbildad på vapen skulle gjort, skjuta varninsskott och backa bakåt medans man siktat för att behålla kontrollen.
Men jag förstår att 17-åriga Kyle inte visste bättre.
2021-11-20, 16:26
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Som sagt det är bara vad någon utbildad på vapen skulle gjort, skjuta varninsskott och backa bakåt medans man siktat för att behålla kontrollen.
Men jag förstår att 17-åriga Kyle inte visste bättre.

Nej, du vet inte bättre. Det är olagligt att skjuta varningsskott och hade han avlossat ett sådant så hade inte bara en till åtalspunkt funnits, det hade funnits stor risk för att han blivit fälld på den eftersom det inte räknas som självförsvar att skjuta varningsskott.

Jag har svårt att avgöra om du ger dåliga råd med flit eller för att du bara tror att man kan ersätta kunskap med tyckande. Kyle gjorde bevisligen allt rätt, så kör upp dina råd i röven så vi andra slipper höra dig tala.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in