2021-11-20, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag ifrågasätter inte domen men jag ifrågasätter alla nötter som hyllar honom som hjälte. Händelsen kan bara betraktas som sorglig. Det var inte nåt jävla hjältedåd.

Jag skulle säga att döda en pedofil är ett hjältedåd men alla människor har inte samma värderingar.
2021-11-20, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Tja, demonstranterna har ju själva skapat bråk och varit beväpnade med skjutvapen, knivar, basebollsträ mm samt bränt, skövlat och misshandlat. Och du menar att det är enkelriktat? Att "högern" är de våldsamma?

Det är ju helt klart, utan tvivlan, att det är vänsterpöbeln som har kaosat. De har gått runt beväpnade och utfört grova kriminella handlingar på gatorna också är det alla andra som är skurkarna??????

Jag tycker att det är helt rätt att sätta hårt emot den kriminella vänsterpöbeln som hotar folks liv och egendom. De har kommit undan med alldeles för mycket.
Men bu huu fucking huu om någon försöker hindra slöddret från att bränna och plundra.

Det säger väldigt mycket om de tragiska människor som försvar upplopp startade av BLM/Antifa. Då har man en moralisk kompass som är helt och hållet ur funktion.
2021-11-20, 16:40
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HoChiWin
Jag skulle säga att döda en pedofil är ett hjältedåd men alla människor har inte samma värderingar.

Fast för Kyle var de två han sköt två helt främmande människor. Han visste inte vilka brott de hade gjort sig skyldiga till. Han försvarade sig själv och blev friad för det. Varken mer eller mindre.
2021-11-20, 16:49
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Nej, du vet inte bättre. Det är olagligt att skjuta varningsskott och hade han avlossat ett sådant så hade inte bara en till åtalspunkt funnits, det hade funnits stor risk för att han blivit fälld på den eftersom det inte räknas som självförsvar att skjuta varningsskott.

Jag har svårt att avgöra om du ger dåliga råd med flit eller för att du bara tror att man kan ersätta kunskap med tyckande. Kyle gjorde bevisligen allt rätt, så kör upp dina råd i röven så vi andra slipper höra dig tala.
Istället för att riskera bli åtalad för 3 mord så hade han kunnat riskera 1 mord och 1 tillfälle av varningsskott. Vilket hade varit lindrigast, ifall han dömts?
Lätt för dig att i efterhand hävda det var bättre att han sköt dem, eftersom vi nu vet utgången av målet, men utgångar i rättssaker är inte skrivna i sten.
Även märklig logik att anse man ska skjuta verkanseld istället för varningsskott ifall detta är möjligt.
Bry dig inte heller om att besvara mina kommentarer ifall du inte anser det värt mödan.
Senast redigerad av kato85 2021-11-20 kl. 17:00.
2021-11-20, 16:53
Medlem
stone_sleepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0rganet
Jury: VIT

Mördaren: VIT

Domare: VIT

Chans till att bli frikänd?

Du låter som den där pakistanska rasisten som beklagade sig över att Skottland är så vita https://youtu.be/4EYfbjZAFsk
2021-11-20, 16:58
Medlem
När jag läser alla sjuka kommentarer här så förstår jag varför S har styrt i nästan 100 år
2021-11-20, 17:05
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Istället för att riskera bli åtalad för 3 mord så hade han kunnat riskera 1 mord och 1 tillfälle av varningsskott. Vilket hade varit lindrigast, ifall han dömts?
Lätt att i efterhand efter frikännandet hävda det var bättre att han sköt dem, men utgången i skjutningar är inte skrivna i sten.
Även lågintelligent logik att anse man ska skjuta verkanseld istället för varningsskott ifall detta är möjligt.
Bry dig inte heller om att besvara mina kommentarer ifall du inte anser det värt mödan.

Nej, det hade han inte. Han hade dömts för "varningsskottet" och säkert mycket annat, för om du har tid och möjlighet att avlossa ett sådant så råder inte självförsvarssituation. Även lågintelligent folk borde förstå detta. Och din spekulation om att ett varningsskott på något sätt hade fått övriga personer att inte attackera honom är rent kontrafaktiskt eftersom de bevisligen var beredda att döda honom trots att han bar vapen, och trots att han eventuellt precis skjutit någon tidigare. Vad skulle ett "varningsskott" som avlossats långt tidigare ha för effekt här?

Mitt problem är inte att här och nu besvara dina kommentarer, utan att du överhuvudtaget bedömer dina kommentarer vara läsvärda nog att postas och därmed slösa andras tid när du hittills haft totalt fel i allt. Att du inte lär dig?
2021-11-20, 17:06
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Automatvapen kan vara både halv eller helautomat. Men förstår att missbedömningen gjordes och ska tänka på det nästa gång jag använder den termen.

"Automatvapen är ett samlingsbegrepp för halv- och helautomatiska vapen. Ibland ser man att begreppet automatvapen felaktigt används enbart för helautomatiska vapen. (se definition nedan)"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Automatvapen

När det handlar om vapen så är det enbart i engelskan man använder termen semiautomat.
Men jag förstår att kids idag kopierat från COD, BF, CS eller vad fan de lirar på nätterna.
Du kan fråga valfritt svenskt skytte eller jaktlag här i sverige om de säger halvautomatiskt gevär eller semiautomatiskt gevär.
https://skytte.astrosweden.se/sv/articles/1764/halvautomat
https://torsbohandels.com/sv/varumarken/browning/halvautomat.html
https://www.sakosverige.se/hagelgevar/halvautomat-och-pumpgevar
https://jakthandeln.se/jakt/basta-halvautomat-studsare/
https://www.jakt.se/halvautomater
Jag har jagat och haft vapen i ca 20 år, i rätt många jaktlag och skytteföreningar. Både semi och halvautomat används. Vad man inte gör är att kalla det automat om det är halvauto.
Senast redigerad av Memnok 2021-11-20 kl. 17:31.
2021-11-20, 17:21
Medlem
Citat:
Som sagt det är bara vad någon utbildad på vapen skulle gjort, skjuta varninsskott och backa bakåt medans man siktat för att behålla kontrollen.
Men jag förstår att 17-åriga Kyle inte visste bättre.

Och här avslöjade du dig själv precis med att du inte vet ett smack om vapen eller hur man bör hantera dessa.

Det finns inget som heter varningsskott i USA, och det är alltid olagligt i princip. Varför?

1) du ska bara trycka på avtryckaren om du är i direkt livsfara, och då för att döda/neutralisera hotet. Har du tid att avlossa varningsskott är du inte direkt livsfara.
2) varningsskott kan skada oskyldiga, speciellt i ett tätbebyggt område

Lagen ser mycket hårt på varningsskott i USA, vilket du borde känt till om du hade haft minsta kunskap om vapen.

Det finns INGEN utbildad i vapen i USA som rekommenderar varningsskott, ingen.

https://www.youtube.com/watch?v=FR4ZiXqI4qM
Senast redigerad av Reiwa 2021-11-20 kl. 17:25.
2021-11-20, 17:22
Medlem
Citat:
Lätt för dig att i efterhand hävda det var bättre att han sköt dem, eftersom vi nu vet utgången av målet, men utgångar i rättssaker är inte skrivna i sten.
Även märklig logik att anse man ska skjuta verkanseld istället för varningsskott ifall detta är möjligt.

Ligger man på marken och blir slagen med en skateboard i huvudet och får en pistol riktad mot sig så tänker man nog inte på att skjuta varningsskott. Då är det överleva som gäller. Knappast så att man ligger där på marken och tänker. Hmm, om jag skjuter ett varningsskott så kanske jag blir endast blir åtalad för att ha skjutit ihjäl en person och ett varningsskott. Den tanken hade troligtvis gjort att Kyle varit död idag.

Så i det här fallet var ett varningsskott inte möjligt. Om Kyle hade varit på benen och haft ett avstånd till dem som jagade honom, visst. Men låg han på marken och fick motta slag av skateboard m.m.
2021-11-20, 17:29
Medlem
Citat:
Varför sköt han inte varningsskott då?
Nu var det ett tag sedan jag gjorde skyddsvaktsutb. men som jag minns var det följande:
Ropa (Stopp/Halt)
Sikta mot vederbörande
Skjut varningsskott bredvid vederbörande
Skjut verkanseld mot vederbörande

Kyle hade kanske sluppit skjuta ifall han bara riktat vapnet och skjutit i luften och gått baklänges, men nu blev det inte så.

Varför håller du på och använder svensk lagstiftning och din skyddsvaktsutbildning som argument? Det är ju helt irrelevant till detta fallet. Han agerade exemplariskt i denna situation och bröt inte mot några lagar.

Att rikta vapnet funkade ju uppenbarligen inte för att avbryta attackerna. Att skjuta varningskott är helt idiotiskt om den andra har ett vapen eller befinner sig på armlängds avstånd. De amerikanska lagarna för självförsvar är helt klart att föredra mot de svenska som är ett jävla skämt.
2021-11-20, 17:34
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Nej, det hade han inte. Han hade dömts för "varningsskottet" och säkert mycket annat, för om du har tid och möjlighet att avlossa ett sådant så råder inte självförsvarssituation. Även lågintelligent folk borde förstå detta. Och din spekulation om att ett varningsskott på något sätt hade fått övriga personer att inte attackera honom är rent kontrafaktiskt eftersom de bevisligen var beredda att döda honom trots att han bar vapen, och trots att han eventuellt precis skjutit någon tidigare. Vad skulle ett "varningsskott" som avlossats långt tidigare ha för effekt här?

Mitt problem är inte att här och nu besvara dina kommentarer, utan att du överhuvudtaget bedömer dina kommentarer vara läsvärda nog att postas och därmed slösa andras tid när du hittills haft totalt fel i allt. Att du inte lär dig?
Varningsskottet borde anses juridiskt rimligt ifall han innan ansett sig tvungen att skjuta den första personen.
Varningsskott anses som dödligt våld inom vissa stater, men betänk alltså att han redan använt dödligt våld, han eskalerade inte våldstrappan utan den var redan på samma nivå, om inte högre ifall han avfyrat varningsskott.
Men det förblir som sagt enbart ett hypotetiskt antagande eftersom verkligheten blev så mycket värre.

Du verkar inte medveten om ett vapens effekt på dig när du blir siktad på, speciellt efter att personen som siktar på dig precis dödat en annan person.
Du springer inte bara på den personen, utan stannar upp eller vänder om.
Enligt ditt resonemang verkar demonstranterna vara fanatiska suicidala zombier som gör allt för att ha ihjäl Kyle.
Titta en gång till på filmen där Kyle blir jagad och du ser att han inte blir angripen när han går baklänges i färdigställning. När han springer med vapnet i remmen däremot så kommer de bakifrån:
https://www.youtube.com/watch?v=iryQSpxSlrg&ab_channel=ChicagoSun-Times
Nu lade Kyle benen på ryggen, ingen kritik i det men som sagt han lät folk komma upp bakom och på sidorna om honom och få honom ned på asfalten, varefter han ansåg sig nödgad att skjuta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in