Citat:
Ursprungligen postat av
pf10
Du ska nog se att det kommer ännu fler restriktioner om vi får en ny våg. Detta är en metod men det är samspelet mellan restriktionerna och människors beteende som är avgörande.
Absolut.
En ovaccinerat som smittas får oftast symptom och håller sig hemma utan vidare smittspridning (min teori, inte hittat fakta som underbygger det än, enbart sunt förnuft).
En vaccinerat som smittas får antingen inga eller smärta symptom, och tänker kanske ”äsch jag är jo vaccinerat, och FHM/regeringen säger jo att det är ovaccinerade som är problemet, så jag går på jobbet även om jag är lite hängig”.
Jag är rädd vaccinerade tar extra risker nu som de fått ”grönt ljus” från FHM, de kan jo ”bevisa” sin säkerhet, egen om säkerheten kan vara falsk.
Om man vill ha ett bättre samspel mellan restriktion och beteende, så är negativsmittapass 1000x bättre än vaccinpass, och det tror jag du förstår?
Frågan är varför regeringen/FHM inte förstår det? Är det för att syftet inte är att hejda spridningen, utan för att tvinga fler att ställa sig på led?
Läskigt.