2021-11-20, 10:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BuffWett
Idag har ca.85% av Sveriges befolkning tagit åtminstone en spruta. Och ca.81% har lyckats ta två. Vi har alltså omkring 15% ovaccinerade i Sverige.
Det är nästan exakt i motsvarighet till hur många som går på socialbidrag i Sverige (15-16%).
Det säger väl det mesta om varför det är svårt att nå fram till dem, och få dem att förstå den risk och belastning som de utsätter samhället för.
nåt säger mig att dom där siffrorna är skittrams.

kom inte med nån källa ffrån fhm eller scb...statligt kontrollerade.
Citera
2021-11-20, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Du ska nog se att det kommer ännu fler restriktioner om vi får en ny våg. Detta är en metod men det är samspelet mellan restriktionerna och människors beteende som är avgörande.
Absolut.
En ovaccinerat som smittas får oftast symptom och håller sig hemma utan vidare smittspridning (min teori, inte hittat fakta som underbygger det än, enbart sunt förnuft).

En vaccinerat som smittas får antingen inga eller smärta symptom, och tänker kanske ”äsch jag är jo vaccinerat, och FHM/regeringen säger jo att det är ovaccinerade som är problemet, så jag går på jobbet även om jag är lite hängig”.

Jag är rädd vaccinerade tar extra risker nu som de fått ”grönt ljus” från FHM, de kan jo ”bevisa” sin säkerhet, egen om säkerheten kan vara falsk.

Om man vill ha ett bättre samspel mellan restriktion och beteende, så är negativsmittapass 1000x bättre än vaccinpass, och det tror jag du förstår?

Frågan är varför regeringen/FHM inte förstår det? Är det för att syftet inte är att hejda spridningen, utan för att tvinga fler att ställa sig på led?

Läskigt.
Citera
2021-11-20, 10:33
Medlem
RonPaul2008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norsk80
Absolut.
En ovaccinerat som smittas får oftast symptom och håller sig hemma utan vidare smittspridning (min teori, inte hittat fakta som underbygger det än, enbart sunt förnuft).

En vaccinerat som smittas får antingen inga eller smärta symptom, och tänker kanske ”äsch jag är jo vaccinerat, och FHM/regeringen säger jo att det är ovaccinerade som är problemet, så jag går på jobbet även om jag är lite hängig”.

Jag är rädd vaccinerade tar extra risker nu som de fått ”grönt ljus” från FHM, de kan jo ”bevisa” sin säkerhet, egen om säkerheten kan vara falsk.

Om man vill ha ett bättre samspel mellan restriktion och beteende, så är negativsmittapass 1000x bättre än vaccinpass, och det tror jag du förstår?

Frågan är varför regeringen/FHM inte förstår det? Är det för att syftet inte är att hejda spridningen, utan för att tvinga fler att ställa sig på led?

Läskigt.

Det kan stämma faktiskt.
Citera
2021-11-20, 10:38
Medlem
Citat:
Jag kan kontra med en direktlänk också till FDA som starkt avråder från användning av Ivermektin då det inte har någon säkerställd effekt mot covid-19 och det också kan vara farligt vid feldosering och korsinteraktion med andra läkemedel.

https://www.fda.gov/consumers/consumer-updates/why-you-should-not-use-ivermectin-treat-or-prevent-covid-19

Det samlade forskningsläget säger helt enkelt nej just nu till Ivermetin då effekten och säkerheten av det mot covid-19 inte är säkerställd. Det blir väldigt märkligt att vissa och ena sidan säger nej till vaccin som har betydligt större belagd effekt på framför allt svår sjukdom samtidigt som de blir helt till sig över ett läkemedel med högst tveksam effekt och oklarheter vad gäller säkerhet. Det är mot bakgrund av detta högst oansvarigt att föra fram Ivermektin som någon mirakelmedicin mot covid-19.

Vilket är den "samlade forskningsläget" som är överens? De du hör om i massmedia som bara ger dig en vinkel? Finns minst lika många på andra sidan som har skrikit sig hesa under pandemin om att Ivermektin är en effektiv behandlingsmetod och t.o.m läkare som behandlat patienter med Ivermektin mot Covid som tillfrisknat och som blivit av med sina jobb pga detta. Varför? För alla ska till varje pris pusha sprutorna. Jag tycker att det är beklagligt att en effektiv behandlingmetod har svartmålats och mörkats som hade kunnat rädda liv. Tycker inte ni andra?

Här har du en läkare som berättar för Joe Rogan att han behandlat tusentals Covidpatienter med denna medicin:
https://open.spotify.com/episode/7uVXKgE6eLJKMXkETwcw0D?si=xZZAVhXXSfqlH1yQZUWE9A&u tm_source=copy-link

Samma läkare twittrade för en månad sedan att mellan 100-200 kongressledamöter (och många av deras nära) med Covid behandlades under de senaste 15 månaderna med Ivermectin, och att ingen av dem hamnade på sjukhus:
https://mobile.twitter.com/PierreKory/status/1446312291302055940?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1446312291302055940%7Ctwgr% 5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fthetruedefe nder.com%2Fdr-pierre-kory-reiterated-the-effectiveness-of-ivermecti n-as-part-of-a-covid-treatment-protocol%2F

Här är en svensk läkare som behandlat en patient med långtidscovid med Ivermektin:
https://checkfact.org/jag-har-behandlat-en-person-med-ivermektin-mot-langtidscovid-verkar-ha-blivit-helt-frisk/

Det är såklart inte satatistiskt signifikant men intressant att höra hur en svensk läkare gick tillväga med en postcovidpatient.
Senast redigerad av thehawk88 2021-11-20 kl. 10:41.
Citera
2021-11-20, 10:50
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StiQan
Typ som extremt stora demonstrationer med hundratusentals i länder där smitta ej ökat markant. Samt där alla varit ovaccinerade dessutom?

Det var efter restriktioner tog plats. Och dessa demostrationer motades rätt aktivt av polis.
Ej samma nivå av orgie.
Citera
2021-11-20, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WalkerD
nåt säger mig att dom där siffrorna är skittrams.

kom inte med nån källa ffrån fhm eller scb...statligt kontrollerade.

Prova att Googla… faktiskt inte så svårt😉
Citera
2021-11-20, 10:52
Medlem
Citat:
Nej det är väl precis det som de inte är. Det är fortfarande alldeles för många som inte vaccinerat sig som gör att de här åtgärderna krävs. De rabiata antivaxxarna som kommer fortsätta välja att vara ovaccinerade och leda vaccinkriget från pojkrummet är sannolikt inte så många dock.

Gibraltar kör med restriktioner trots 100% vaccineringsgrad. När ska ni inse att vaccinet handlar inte om om att hindra smittspridning
Citera
2021-11-20, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norsk80
Absolut.

Läskigt.

Det är exakt som du beskriver det!
Jag ser ju själv hur alla ovaccinerade i min närhet ställer in och bokar om, stannar hemma och testar sig vid minsta lilla förkylningssymtom. Medan de vaccinerade hela tiden hänvisar till att de är vaccinerade och att de inte längre behövde testa sig. Och nej, det handlar inte om anekdotisk bevisföring. Se själva hur trängseln ökat på varuhus och köpcentrum, i kommunaltrafiken och ja, överallt. Hur folk nyser, hostar och snörvlar överallt ute bland folk.

Själv är jag övertygad om att både regeringen och FHM mer än väl förstår detta. Sedan varför de väljer att agera som de gör är en annan fråga. Antingen är det samordnade beslut mellan olika länder, eller så känner man sig förpliktigad att visa lite politiska muskler och plocka poäng. Ungefär som när man tidigare införde särskilda begränsningar för barer och restauranger. Nu hittar man på något annat som också bara drabbar nöjesdelen men inte begränsar människors vardag (man "måste" inte gå på fotboll eller konsert).

Det är antingen eller.
Det ena alternativet är ju relativt harmlöst och kommer säkert att vara lika tandlöst som när man först "beslutade" om munskydd i lokaltrafiken, vilket inte heller blev något krav.
Det andra alternativet visar sig om det kommer fler och fler begränsningar, vilket skulle ge alla som kallats foliehattar rätt en gång för alla.
Citera
2021-11-20, 10:57
Medlem
RonPaul2008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thehawk88
Vilket är den "samlade forskningsläget" som är överens? De du hör om i massmedia som bara ger dig en vinkel? Finns minst lika många på andra sidan som har skrikit sig hesa under pandemin om att Ivermektin är en effektiv behandlingsmetod och t.o.m läkare som behandlat patienter med Ivermektin mot Covid som tillfrisknat och som blivit av med sina jobb pga detta. Varför? För alla ska till varje pris pusha sprutorna. Jag tycker att det är beklagligt att en effektiv behandlingmetod har svartmålats och mörkats som hade kunnat rädda liv. Tycker inte ni andra?

Här har du en läkare som berättar för Joe Rogan att han behandlat tusentals Covidpatienter med denna medicin:
https://open.spotify.com/episode/7uVXKgE6eLJKMXkETwcw0D?si=xZZAVhXXSfqlH1yQZUWE9A&u tm_source=copy-link

Samma läkare twittrade för en månad sedan att mellan 100-200 kongressledamöter (och många av deras nära) med Covid behandlades under de senaste 15 månaderna med Ivermectin, och att ingen av dem hamnade på sjukhus:
https://mobile.twitter.com/PierreKory/status/1446312291302055940?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1446312291302055940%7Ctwgr% 5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fthetruedefe nder.com%2Fdr-pierre-kory-reiterated-the-effectiveness-of-ivermecti n-as-part-of-a-covid-treatment-protocol%2F

Här är en svensk läkare som behandlat en patient med långtidscovid med Ivermektin:
https://checkfact.org/jag-har-behandlat-en-person-med-ivermektin-mot-langtidscovid-verkar-ha-blivit-helt-frisk/

Det är såklart inte satatistiskt signifikant men intressant att höra hur en svensk läkare gick tillväga med en postcovidpatient.

Finns det ens en debatt om alternativa metoder i Svensk TV?
Detta debattklimat påminner om diskussionen om att Jorden är i centrum och inte Solen. Vem fan tror du att du är om du tror att Solen är i centrum när konsensus säger att den inte är det?
Citera
2021-11-20, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuffWett
Idag har ca.85% av Sveriges befolkning tagit åtminstone en spruta. Och ca.81% har lyckats ta två. Vi har alltså omkring 15% ovaccinerade i Sverige.
Det är nästan exakt i motsvarighet till hur många som går på socialbidrag i Sverige (15-16%).
Det säger väl det mesta om varför det är svårt att nå fram till dem, och få dem att förstå den risk och belastning som de utsätter samhället för.

Vad är det för fantasisiffror du höftar till med?
67,5% är vaccinerade med två doser.
Citera
2021-11-20, 11:14
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Roligt att du säger det, för jag gick ute och funderade på just det nu (kollade efter vildsvin)
Dom förstår verkligen just inte att det finns andra tankesätt.

Man ser det på deras barnsliga resonemang också, där ja, det finns inga djupare resonemang faktiskt.

Man tror att folk viker ner sig för att BIDRAG skulle sluta utbetalas?!?!? 😆

I min värld så gör en man allt han kan för att stå på egna ben.
Bidrag från andra är skamligt om man kan undvika det. (Nej, jag bölar inte över dom som verkligen behöver det, som handikappade och sjuka)

Men här sitter dom och tror att folk saknar principer för att dom själva gör det.

Mycket roande.
Det är underhållande och där man kunde bli av med bidrag fanns det ju även belöningar att få, som syltmunkar och gratistid på horhus. Helt fenomenal psykologi här.

Att det är en ynkedom att leva på bidrag är svenskt sedan gammalt. Där är det samma fenomen med massimporten av "ekonomiska migranter" som till chock och förvåning finner det utmärkt att leva på andras bekostnad.

Det är en systematisk fördumning av folket.
Citera
2021-11-20, 11:22
Medlem
Alternativ för Sverige är det enda parti som jag sett tydligt ta avstånd från vaccinpassen. Jag hade egentligen tänkt rösta SD, men så länge de inte höjer sin röst på något sätt mot detta blir det omöjligt. Om de dessutom ska samarbeta med M, som vill gå längre än sittande regim, säger de ja till att göra svenskarna till vaccinslavar.

Vaccinfrågan är den viktigaste politiska frågan just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in