2021-11-20, 01:14
Medlem
Psykdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rozenkvarts
Hört att det knullas friskt i jourrummen. Stämmer det tror du?

Det knullas nog fan aldrig i jourrummen. Men kanske inte helt ovanligt att kärlek uppstår på arbetsplatsen.
Citera
2021-11-20, 01:38
Medlem
Psykdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Hej kära kollega! Vad fick dig att välja psykiatri? Jag var rätt nära att välja det som specialitet, men det blev radiologi för mig(jag valde rätt). Ångrar du dig?

Hej,

Kul med en kollega!

Valde psykiatrin pga ovissheten. Både ovissheten i mötet med patienten men även ovissheten i vad psykiatri faktiskt är. Allt som oftast är det ju en stor gissningslek. Och alla människor är olika och varje pat svarar annorlunda på sin behandling. Tycker att det är en fascinerade utgångspunkt. Jag mår nog rätt bra av att hjälpa andra människor. och ibland är det skönt att få vältra sig i andras ångest istället för ens egen... Är väl ett tecken på att även jag borde spendera ett par timmar hos en psykolog, haha.

Man kanske inte får använda fb som en chatt - men varför valde du radiologi?
Citera
2021-11-20, 02:03
Medlem
Psykdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123ddd
Om man har(och haft sen lång tid tillbaka) rxtrema sömnsvårigheter, vad är det skonsammaste du skulle rekommendera?
Handlar om svår insomning och tidiga/många uppvak, sovtid i snitt 3 h/natt.

Nuvarande medicinering:
187,5 mg venlafaxin
50 mg propavan
5-7,5 imovane

Hej,

Svårt att säga. Att behandla sömnstörningar är väldigt individuellt och du står på en konservativ behandlingsregim. Jag antar att du testat skonsammare varianter som exempelvis Circardin och rådgivning kring sömnhygien etc? KBT har god effekt mot sömnstörningar. Kanske att Seroquel skulle vara något att testa.
Citera
2021-11-20, 02:25
Medlem
Psykdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
David Eberhard har åtminstone något driv, kanske inte ett godsint driv, men han verkar vilja något mer än att gömma sig i en skrubb och träffa så få patienter som möjligt och håva in 85 k i månaden.

Min erfarenhet är tyvärr att det finns en del av den typen. Det finns absolut också de drivna som gärna jobbar och som har ett genuint intresse. Har f ö jobbat med (eller rättare sagt för) en av Eberhardarna. Han var mycket olik sin bror David. Akademisk, obeslutsam och trevlig.

Ny fråga, hur ser du på transkraniell magnetisk stimulering? Det fanns inte på den psykiatriklinik jag gjorde min AT på. Men det låter lite för bra för att vara sant. Min pseudovetenskapsvarnare ringer.

David hinner nog inte träffa så många patienter medan han twittrar, bloggar, skriver krönikor och ställer upp i riksdagsval. Förstår verkligen inte varför han lyfts till skyarna. Om något så är han en obotlig narcissist som med alla tillgängliga medel försöker vara relevant.

Har nog för lite kunskaper om rtms för att kunna ge dig ett intelligent svar på fråga. Men jämför du det med ect så är det alltid positivt att inte behöva söva en patient för att genomföra en behandling. Du kan kan också rikta behandlingen till det området av hjärnan som du önskar.
Citera
2021-11-20, 02:54
Moderator
Allaballawallas avatar
Hur ser du på det eventuella sambandet mellan ökad konsumtion av cannabis i Sverige (Och övriga världen för den delan.), Alexitymi och den potentiella risken för en allt större likgiltighet gentemot sin omvärld bland befolkningen i stort som följd av detta?

Om så är fallet att det finns ett tydligt samband tror du att detta är något KBT kan hjälpa till att rätta till, eller ser du det hela som hyfsat kört?
Citera
2021-11-20, 02:59
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykdoktorn
David hinner nog inte träffa så många patienter medan han twittrar, bloggar, skriver krönikor och ställer upp i riksdagsval. Förstår verkligen inte varför han lyfts till skyarna. Om något så är han en obotlig narcissist som med alla tillgängliga medel försöker vara relevant.

Har nog för lite kunskaper om rtms för att kunna ge dig ett intelligent svar på fråga. Men jämför du det med ect så är det alltid positivt att inte behöva söva en patient för att genomföra en behandling. Du kan kan också rikta behandlingen till det området av hjärnan som du önskar.
Har inte träffat David Eberhard själv, men han förefaller inte vara en särdeles sympatisk person

Visst vore det positivt om vi slapp söva patienterna och slapp de risker som ECT ändå innebär. Men samtidigt vore det bara positivt om vi fick samma (smått otroligt fantastiska) effekt som ECT. The jury is still out tolkar jag det som i alla fall. Om det fungerade och vara validerat borde det rimligen ta över på bred front.

Jag valde något internmedicinskt, psykiatri har aldrig lockat mig. Exakt samma anledning till att du dras dit gör att jag springer därifrån . Jag gillar att veta vad jag håller på med och känna mig trygg i att jag fattar mina beslut i ett underlag som det (ofta) finns gott vetenskapligt stöd för. Dessutom har jag lite för lätt att ta in andra människors ångest. Tiden på psykakuten var inte kul.
Citera
2021-11-20, 03:02
Medlem
Tack för en intressant tråd.

För någon som lever med ångest som ofta tar sig uttryck i form av fysiska symtom (yrsel, värk, ryckningar i kroppen m.m), har du något tips vad som kan vara effektivt för att minska detta?
Citera
2021-11-20, 03:20
Medlem
Vad är dina tankar om transaktionsanalys och re-parenting?
Citera
2021-11-20, 07:25
Medlem
Finns det någon medicin som kan hjälpa mig? Har tappat alla känslor, som barn var jag rätt känslosam, men sedan 19 års åldern känner jag ingenting, varken glädje eller sorg, kan bli jävligt arg ibland dock. Även när bekanta dör så känner jag ingenting, detta är inte normalt. Speciellt då jag brukade ha känslor tidigare. Så vad kan detta vara? Har du upplevt någon annan som har detta?
Citera
2021-11-20, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykdoktorn
Hej,

Svårt att säga. Att behandla sömnstörningar är väldigt individuellt och du står på en konservativ behandlingsregim. Jag antar att du testat skonsammare varianter som exempelvis Circardin och rådgivning kring sömnhygien etc? KBT har god effekt mot sömnstörningar. Kanske att Seroquel skulle vara något att testa.

Seroquel (quietapine), zyprexa, mirtazapine, atarax, lergigan, gabapentin, nozinan, circadin, stilnocht, risperidon, theralen har jag provat.(det är dessa jag minns).
Sömnhygien skulle jag kunna doktorera i känns det som. Har gjort allt som rekommenderas, flera ggr dessutom...
Går i kbt, men inte pga sömnen... 😕
Citera
2021-11-20, 10:40
Medlem
Mrallknowings avatar
Varför är det så svårt att få hjälp som en missbrukare inom psykiatrin med tex nertrappningar och vidare vård, varför faller det flesta mellan stolarna?

Är de missbrukare och har nästan alltid kännt att alla läkare som träffar mig bara utgår ifrån att jag ljuger om vad jag intagit ihop att få gratis tabletter utav er.

Jag fick göra min nertrappning själv i slut ändan.

Mvh
Senast redigerad av Mrallknowing 2021-11-20 kl. 10:43.
Citera
2021-11-20, 10:45
Medlem
Mrallknowings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123ddd
Seroquel (quietapine), zyprexa, mirtazapine, atarax, lergigan, gabapentin, nozinan, circadin, stilnocht, risperidon, theralen har jag provat.(det är dessa jag minns).
Sömnhygien skulle jag kunna doktorera i känns det som. Har gjort allt som rekommenderas, flera ggr dessutom...
Går i kbt, men inte pga sömnen... 😕

Kan väll bara passa vidare att alla det psykofarma du nämner zyprexa, nozinan, quietapine förstörde mitt liv, blev människa när jag tog bort det igen ur livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in