Citat:
Ursprungligen postat av
Dunderklumpig
Hej. Fick medicin(Sertralin) utskrivet för panikångest men jag pratade med ett flertal vänner som sa jag skulle undvika den så jag började aldrig äta den. Lider fortfarande av det och tänkte söka läkare nu igen. Jag vill absolut inte äta någon medicin varje dag. Vad skulle du rekommendera för något man kan ta när jag börjar känna av panikångesten? Som hjälper för stunden och bara behövs då och inte varje dag.
Sertralin låter som ett bra första läkemedel att testa vid panikångest och depression. Tycker inte att du ska vara rädd för att ta den om du verkligen besväras av ångesten. Men annars så fungerar ju tyvärr alltid pulshöjande träning, haha. Åtminstone 30min om dagen/fyra dagar i veckan.
Känner du att en panikångestattack smyga sig på så kan du andas i fyrkant. Andas in 4 sek, håll andan 4 sek, andas ut 4 sek, håll andan 4 sek. Sen upprepar du det om och om igen. Och sen lurar du samtidigt hjärnan med att hålla på med någonting annat, typ spela soduko på telefonen och tugga tuggumi. Det här är ju dock inget långvarit tipps att leva efter.
Testa Sertralin ett tag och utvärdera sedan tillsammans med din läkare. Vårdcentralen brukar erbjuda typ 10 session av KBT till psykolog etc. Och prata med anhöriga om du mår dåligt! Hoppas att du snart mår bättre igen! Ta hand om dig!