2021-11-20, 10:01
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Förmodligen kommer det att födas precis lagom många kaniner så att populationen inte överstiger idealet. De få dö av ålderdom eftersom sjuka och skadade djur inte äts upp av rovdjur. För jag antar att det här med att leva i evighet inte gäller djuren.

Det som får mig att fundera lite är hur gud ska möblera om inredningen på alla rovdjur. Ett lejon tex kan inte leva på vegetabilier, dess matsmältning är inte anpassad för det. Tarmsystemet måste bli betydligt längre som hos gräsätare. Huggtänderna måste bort och tänderna måste bli bredare och käkarna måste börja kunna röra sig i sidled. Magsyrorna måste bytas ut. Det är mycket fix här.

Hur det kommer att gå till får vi nog aldrig reda på. Taktiken hos ttps och andra är ju att försvinna när frågorna blir för obekväma och påträngande. När de tvingas inse konsekvenserna av sitt resonemang så är det huvudet i sanden som gäller.
Och trots att du hävdar omöjlighet finns exempel på lejon som tvärvägrade kött och blod.
Läs om "little tyke"
Citera
2021-11-20, 10:17
Medlem
Citat:
Förmodligen kommer det att födas precis lagom många kaniner så att populationen inte överstiger idealet. De få dö av ålderdom eftersom sjuka och skadade djur inte äts upp av rovdjur. För jag antar att det här med att leva i evighet inte gäller djuren.

Det som får mig att fundera lite är hur gud ska möblera om inredningen på alla rovdjur. Ett lejon tex kan inte leva på vegetabilier, dess matsmältning är inte anpassad för det. Tarmsystemet måste bli betydligt längre som hos gräsätare. Huggtänderna måste bort och tänderna måste bli bredare och käkarna måste börja kunna röra sig i sidled. Magsyrorna måste bytas ut. Det är mycket fix här.

Hur det kommer att gå till får vi nog aldrig reda på. Taktiken hos ttps och andra är ju att försvinna när frågorna blir för obekväma och påträngande. När de tvingas inse konsekvenserna av sitt resonemang så är det huvudet i sanden som gäller.
Gud har redan gjort det en gång förut, så varför ifrågasätta evangeliet?

Åt markens djur, åt himlens fåglar och åt dem som krälar på jorden, allt som har liv i sig, ger jag alla gröna örter att äta. Gen 1:30

Djur fick äta växter, inte varandra, vid skapelsen. Efter Noas ark ändrades allt när vi och djur fick börja äta kött.
Citera
2021-11-20, 10:34
Medlem
Citat:

Ingen människa kommer att leva för evigt på jorden.

Men det vill jag ha sagt, bröder: kött och blod kan inte ärva Guds rike, och det förgängliga (kött) kan inte ärva oförgänglighet. 1Kor 15:50

Kött kan inte leva för evigt.

Nu skapar jag en ny himmel och en ny jord. Det som varit skall man inte mer minnas, inte längre tänka på. Nej, gläd er och jubla för evigt över det som jag skapar. Jag skapar om Jerusalem till jubel och dess folk till glädje. Jag skall jubla över Jerusalem och glädjas över mitt folk. Där skall inte mer höras gråt och klagan, där skall aldrig mer ske att spädbarn dör eller att gamla inte får leva sin tid ut. Den dör ung som dör hundraårig, den som inte blir hundra anses förbannad. De skall bygga hus och bo i dem, odla vingårdar och äta deras frukt. Det de byggt skall inte bebos av andra, det de odlat inte ätas av andra. Alla i mitt folk skall bli gamla som träden, mina utvalda får njuta frukten av sin möda. Jes 65

Ny jord där det enligt Upp inte finns något hav, så det kan inte vara denna jord. Den som dör när han är hundra år är ung och anses förbannad. De ska bli gamla som träden, inte leva för evigt. Som Paulus förklarar i 1Kor 15 blir vi odödliga först vid uppståndelsen, då vi får en himmelsk kropp (ande) som en ängel. Det är Herrens evangelium, inte JV eller ditt skitsnack.
Citera
2021-11-20, 11:17
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Och trots att du hävdar omöjlighet finns exempel på lejon som tvärvägrade kött och blod.
Läs om "little tyke"
Just. Tvärsäkerheten är stor, men det är också okunskapen.
Citera
2021-11-20, 11:27
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Exakt, tanken på en global översvämning där allt liv räddades på en ark är full av tokigheter.
En vanligt fråga är ju hur det skulle gå att fylla en sådan ark med alla typer av djur och hålla dem vid liv i ett par hundra dagar. Det krävs en hel del foder. Var skulle det få plats, utöver alla djuren? Det måste ju dessutom ha varit torrfoder, vilket kräver mer plats än färskt foder.
När man ska beräkna hur mycket hö som t.ex. en häst behöver över vintern så räknar man med 2,5 kilo hö per dag per 100 kilo häst, vilket alltså innebär att hästen äter sin egen vikt i hö på 40 dagar, vilket alltså i sin tur skulle betyda att det grovt räknat skulle ha krävts ungefär 10 gånger kroppsvikten i foder för varje djur på arken.
Det betyder att mindre än 10 % av arkens totala volym skulle kunna ha upptagits av djuren, resten skulle krävas för fodret. Om man dessutom inkluderar det faktum att foder har mycket större volym per vikt än ett kompakt djur så blir siffran snarare närmare 7 % av arkens volym för djur och resten för foder.
De som tror att det finns gott om utrymme på arken för alla djur har alltså inte tänkt efter ordentligt.

Det är det rent fysiskt omöjliga för tiden på själva arken, men vad många helt bortser från är det omöjliga som kommer därefter – vad skulle djuren sedan äta?
Efter att ha varit täckt av vatten under ett par hundra dagar så är det ju bara lera kvar på marken när vattnet runnit undan. Vad ska gräsätare då äta? Och värre blir det för de djur som lever på trädens frukter. Det tar flera år innan ett nytt träd ger frukt.
Och med bara ett enda par bin och ett par humlor så skulle det ju vara svårt med pollineringen över hela planeten de första somrarna.
Och om det bara finns två djur av varje art, då skulle ju flera arter snabbt bli utrotade när köttätande djur blev hungriga. Det skulle kräva flera generationer av bytesdjur innan det skulle kunna gå att hålla ett enda par lejon vid liv, för att inte tala om geparder och hyenor.
Nej, att tro på något så uppenbarligen overkligt som att historien om Noahs ark är sann, det är sannerligen att blunda stenhårt för verkligheten.

För att lösa alla dessa problem så krävs att man hittar på att Gud löste de problemen på något sätt som det inte står något om någonstans i Bibeln.

Du har tydligen inte förkovrat dig i ämnet (för att förklara till det bästa).

Det finns en bok du kan läsa om detta: John Woodromappe, Noah's Ark: A Feasibility Study. Kan köpas på creation.com
Förkovra dig så slipper du vara pinsam.

Återkom sedan.

Framför allt: sluta angripa den Heliga Skrift.
Senast redigerad av Calovius 2021-11-20 kl. 11:29.
Citera
2021-11-20, 13:11
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Läs om "little tyke"

Som fick kokt mat. Helt obehandlat spannmål är en annan sak, både när det gäller finfördelningen av det, alltså tuggandet, och hur det tas upp i matspjälkningssystemet. Plus att hon fick ägg. Sist jag kollade var inte ägg vegetariska.
Men kanske alla rovdjur får kokt spannmål och ägg i paradiset? Frågan är väl bara vem som ska koka maten. Och hur är det med rovfiskarna, vad ska de äta? Alger?
Citera
2021-11-20, 13:30
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Gud har redan gjort det en gång förut, så varför ifrågasätta evangeliet?
För att det är idiotiskt och strider mot allt vi vet?

Citat:
Djur fick äta växter, inte varandra, vid skapelsen. Efter Noas ark ändrades allt när vi och djur fick börja äta kött.
Så det var ombord på arken som alla rovdjur fick ett annat matsmältningssystem. Var var vitsen med det egentligen, varför blev exempelvis de stora katterna rovdjur och inte noshörningarna? Och varför ändra på hela systemet när det funkade att vara vegetarianer innan? Finns det något egenvärde i att djuren äter upp varandra?
Idén med att dränka alla människor och djur var väl att boota om systemet, så att säga. En fräsch nystart. Med bara moraliskt oantastliga människor. Varför då bygga om vissa djur till rovdjur?

Och med facit i hand, hur gick det egentligen? Blev världen bättre? Vi ser resultatet idag. Är gud nöjd nu eller mördade han en hel planet i onödan?
Citera
2021-11-20, 13:33
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ingen människa kommer att leva för evigt på jorden.

Men det vill jag ha sagt, bröder: kött och blod kan inte ärva Guds rike, och det förgängliga (kött) kan inte ärva oförgänglighet. 1Kor 15:50

Kött kan inte leva för evigt.

Nu skapar jag en ny himmel och en ny jord. Det som varit skall man inte mer minnas, inte längre tänka på. Nej, gläd er och jubla för evigt över det som jag skapar. Jag skapar om Jerusalem till jubel och dess folk till glädje. Jag skall jubla över Jerusalem och glädjas över mitt folk. Där skall inte mer höras gråt och klagan, där skall aldrig mer ske att spädbarn dör eller att gamla inte får leva sin tid ut. Den dör ung som dör hundraårig, den som inte blir hundra anses förbannad. De skall bygga hus och bo i dem, odla vingårdar och äta deras frukt. Det de byggt skall inte bebos av andra, det de odlat inte ätas av andra. Alla i mitt folk skall bli gamla som träden, mina utvalda får njuta frukten av sin möda. Jes 65

Ny jord där det enligt Upp inte finns något hav, så det kan inte vara denna jord. Den som dör när han är hundra år är ung och anses förbannad. De ska bli gamla som träden, inte leva för evigt. Som Paulus förklarar i 1Kor 15 blir vi odödliga först vid uppståndelsen, då vi får en himmelsk kropp (ande) som en ängel. Det är Herrens evangelium, inte JV eller ditt skitsnack.

Du kan ta det här med ttsp. Ni kan väl leta upp en sandlåda att bråka i.
Citera
2021-11-20, 13:37
Medlem
Citat:
För att det är idiotiskt och strider mot allt vi vet?

Så det var ombord på arken som alla rovdjur fick ett annat matsmältningssystem. Var var vitsen med det egentligen, varför blev exempelvis de stora katterna rovdjur och inte noshörningarna? Och varför ändra på hela systemet när det funkade att vara vegetarianer innan? Finns det något egenvärde i att djuren äter upp varandra?
Idén med att dränka alla människor och djur var väl att boota om systemet, så att säga. En fräsch nystart. Med bara moraliskt oantastliga människor. Varför då bygga om vissa djur till rovdjur?

Och med facit i hand, hur gick det egentligen? Blev världen bättre? Vi ser resultatet idag. Är gud nöjd nu eller mördade han en hel planet i onödan?
Efter arken skrev jag. Anledningen var en utökning av straffet Adam fick: att vi får jobba för vår mat. Läs Gen kapitel 9.
Citera
2021-11-20, 13:41
Medlem
Citat:
Du kan ta det här med ttsp. Ni kan väl leta upp en sandlåda att bråka i.
Jag har tagit upp det med titsup. Han blir svarslös när hela hans lilla värld rasar, när allt han har trott på och predikat för andra inte är Bibelns budskap. Du får göra vad du vill med din nyvunna kunskap.
Citera
2021-11-20, 13:43
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius

Framför allt: sluta angripa den Heliga Skrift.

Tycker du. Men vi har yttrandefrihet och kan lufta våra åsikter fritt i Sverige. Om vi tycker att dasspapper är mer värt än bibeln så får vi säga det.
Citera
2021-11-20, 13:50
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Efter arken skrev jag. Anledningen var en utökning av straffet Adam fick: att vi får jobba för vår mat. Läs Gen kapitel 9.

Jaha, så rovdjuren var växtätare när de klev av arken och transformerades senare till rovdjur. Var det en snabb eller långsam process? Jag menar, fanns det generationer av lejon där de inte visste riktigt vad de skulle äta, hur deras nya tänder och klor skulle användas eller blev alla lejon transformerade på ett ögonblick och visste precis hur de skulle lägga upp jakten och hur de skulle anfalla bytesdjuren?

På vilket sätt gör rovdjur att vi får jobba för vår mat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in