Citat:
Ursprungligen postat av
WbZV
Vi kan självklart inte reducera lagstiftningen på detaljnivå till det medfödda, annars skulle ju alla länder ha exakt samma lagstiftning, vilket de bevisligen inte har.
Men det var ju det som var lite min poäng, att det finns andra aspekter att ta hänsyn till. Men annars håller jag ju med om att "undvikande av smärta" är en viktig aspekt.
Citat:
Däremot ser jag det underliggande moralsystemet som drivande för lagstiftningen, och där anser åtminstone jag att moralsystemet är medfött. Att alla länder förbjuder att man stjäl från sin granne är knappast något som går att härleda a prori utifrån ren logik. Att lejon kan leva som bästa vänner trots att de gladeligen stjäl varandras föda visar att alla samhällen inte behöver ha ett sådant förbud.
Det där med a priori är ju intressant. Kant skulle ju mena att vi absolut kan härleda en pliktetik från vårt "rena förnuft", nu är jag inte en kantian, så ska inte argumentera för den positionen (och för att jag inte riktigt kan det heller hehe). Men det finns bevisligen moralfilosofiska inriktningar som påstår att moral och etik går att härleda från a priori kunskap. En annan intressant inriktning är den inom epistemologin som hävdar att normativitet (värden) är
nödvändiga för att vi ska ens kunna ha kunskap om saker och ting.
Menar bara att det finns olika perspektiv på dessa frågor.
Citat:
Sedan behöver medfödd moral inte innebära att man föds med ett genetiskt färdigkodat regelsystem, utan det räcker förmodligen att vi föds med en liten bias i våra tankemönster för att vi skall utveckla ungefär samma moraluppfattning som andra människor när vi växer upp i umgänge med sådana. Att vi känner skuld när vi bryter mot regler och därför undviker att bryta mot regler, åtminstone när vi riskerar upptäckt, är förmodligen nödvändigt för att vi skall kunna avhålla oss från att öppet stjäla från andra människor som exempel.
För mig så skiljer jag gärna på biologiska funktioner och moral som koncept. Det behöver man såklart inte göra, om man ex. är emotivist, men det är en inriktning jag inte riktigt ställer mig bakom.