2021-11-17, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auswanderer
Okej, sant, som du skrev kan jag inte dömas för mord om jag dödar en superintelligent råtta. Men det handlar väl ytterst om att lagen ser som den gör, eller? Vi behöver inte lag som är baserad på intelligens, eftersom vi aldrig sett en råtta som kan prata eller en utomjording, så rimligtvis borde lagen bara gälla just människor. Men den dagen råttor börjar prata, besitta en intelligens på 100 IQ, så är jag ganska övertygad om att de komr få samma rättigheter som oss (kanske inte omgående, men at some point). Eller tror inte du det?
Etikerna anser det som sagt oetiskt att blanda in intelligensen ens på artnivå, och IQ-testerna skevas av att kravet på normalfördelat utfall utesluter tester som visar tydliga diskontinuiteter i intelligens.
Citera
2021-11-17, 22:07
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppruckare
Nej, att reglerna felmäter intelligens så att de som klassas som intelligenta trots att de är ointelligenta fyller styrelserna, medan de verkligt intelligenta rensas ut.

Se mitt förra inlägg.
Jepp, det är ju tråkigt, men samtidigt förstår jag inte varför det skulle vara relevant? Intelligens är såklart inte ett relevant kriterium i alla avseenden. Men i många avseenden är det faktiskt relevant, framför allt inom juridiken och rättsväsendet..
Citera
2021-11-17, 22:08
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
Etikerna anser det som sagt oetiskt att blanda in intelligensen ens på artnivå, och IQ-testerna skevas av att kravet på normalfördelat utfall utesluter tester som visar tydliga diskontinuiteter i intelligens.
Tur då att dessa etiker är så få och de inte fått genomslag för sina idéer inom vare sig rättsväsendet eller juridiken.
Citera
2021-11-17, 22:09
Medlem
Jag tänker att människorna och de första utomjordingarna (ifall vi nu talar om intelligenta och det förekommer en kommunikation) så kommer det ses som ytterst allvarligt när första mordet sker.

Eftersom där finns en önskan om att fred ska råda och inte ett krig.

Sedan tänker jag att även om människan inte har lagar emot mord på utomjordingar, så har utomjordingarna lagar kring mord på de egna. Liksom människan har det.

Så där kommer givetvis krav på att straffa mördaren utifrån offrets lagramar.

Men mest troligt är att människan och en intelligent utomjording helt enkelt hamnar i krig mot varandra.
Citera
2021-11-17, 22:13
Medlem
Citat:
För enkelhetens skull har jurister satt en kronologisk ålder, men om du läser förarbetena så står det att det har att göra med ett barns mognad och mentala förmågor. Du var säkert Einstein när du var 5, men de flesta 5-åringar är inte tillräckligt intelligenta för att ta personligt ansvar och utöva rättigheter som äganderätten, rörelsefrihet etc.
Riksdagen röstar fram lagarna, de skrivs inte av jurister. Om intelligens kan mätas tillförlitligt är det inte mer komplicerat än kronologisk ålder, och om intelligenstesterna inte är tillförlitliga blir resultat även om "de flesta" skeva. Jag har dessutom sett schimpanser vars planering överträffar den hos företagsstyrelseledamöter som får över 100 på IQ-tester men inte fattar att tillverkning med fler komponenter är mer sårbar.
Citera
2021-11-17, 22:21
Medlem
Citat:
Jepp, det är ju tråkigt, men samtidigt förstår jag inte varför det skulle vara relevant? Intelligens är såklart inte ett relevant kriterium i alla avseenden.
Vansinnig bagatellisering. Att företagen styrs av totalt konsekvenstänklös dumhet leder till produktionskollaps. Det är inte bara "tråkigt".

Citat:
Men i många avseenden är det faktiskt relevant, framför allt inom juridiken och rättsväsendet..
Citat:
Tur då att dessa etiker är så få och de inte fått genomslag för sina idéer inom vare sig rättsväsendet eller juridiken.
Det har visst genomslag i att lagar om skydd för liv inte får baseras på intelligens medan däremot skyldigheter får baseras på intelligens, samt att förmyndarskap och förvaltarskap i alla fall sägs vara för den förmyndades eller förvaltades "bästa" och inte en värdesänkning.
Citera
2021-11-17, 22:25
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
Riksdagen röstar fram lagarna, de skrivs inte av jurister. Om intelligens kan mätas tillförlitligt är det inte mer komplicerat än kronologisk ålder, och om intelligenstesterna inte är tillförlitliga blir resultat även om "de flesta" skeva. Jag har dessutom sett schimpanser vars planering överträffar den hos företagsstyrelseledamöter som får över 100 på IQ-tester men inte fattar att tillverkning med fler komponenter är mer sårbar.
Tycker du att en 3-åring ska ha samma rättigheter och skyldigheter som en normalt funtad 30-åring?
Citera
2021-11-17, 22:27
Medlem
Jango-fetts avatar
Dom har kommit hit minst sedan 50-talet och probeat våra anus. Jag har ingen sympati för dessa ayys
Citera
2021-11-17, 22:30
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
Vansinnig bagatellisering. Att företagen styrs av totalt konsekvenstänklös dumhet leder till produktionskollaps. Det är inte bara "tråkigt".

Det har visst genomslag i att lagar om skydd för liv inte får baseras på intelligens medan däremot skyldigheter får baseras på intelligens, samt att förmyndarskap och förvaltarskap i alla fall sägs vara för den förmyndades eller förvaltades "bästa" och inte en värdesänkning.
Vissa rättigheter är som du skriver inte baserade på intelligens; rätt till liv, förbud mot dödsstraff osv. Men andra rättigheter är ju beroende av intelligens, ex. rörelsefrihet (ett barn får inte röra sig fritt hur den vill), rösträtt (ett barn får inte rösta), äganderätt (ett barn får inte äga). Så visst är många av våra rättigheter baserade på våra mentala förmågor.
Citera
2021-11-17, 22:32
Medlem
Citat:
Tycker du att en 3-åring ska ha samma rättigheter och skyldigheter som en normalt funtad 30-åring?
Mitt treåriga jag var inte dummare än en företagsstyrelseledamot, och tester som byggs efter normalfördelning blir skeva. En mer relevant fråga är om en företagsstyrelseledamot ska ha samma rättigheter som en uppfinnare som kan tänka ut saker som fungerar och delta i ett verkligt uppbyggande av en civilisation.
Citera
2021-11-17, 22:36
Medlem
Citat:
Vissa rättigheter är som du skriver inte baserade på intelligens; rätt till liv, förbud mot dödsstraff osv. Men andra rättigheter är ju beroende av intelligens, ex. rörelsefrihet (ett barn får inte röra sig fritt hur den vill), rösträtt (ett barn får inte rösta), äganderätt (ett barn får inte äga). Så visst är många av våra rättigheter baserade på våra mentala förmågor.
Att förvaltarksap till skillnad från förmyndarskap numera inte tar bort rösträtten visar att rösträtt inte ens i av testerna skevad form erkänns som intelligensbaserad. Och ägande och rörelsefrihet sägs hos barn handhas av förmyndaren, inte saknas som hos ett djur.
Citera
2021-11-17, 22:37
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
Mitt treåriga jag var inte dummare än en företagsstyrelseledamot, och tester som byggs efter normalfördelning blir skeva. En mer relevant fråga är om en företagsstyrelseledamot ska ha samma rättigheter som en uppfinnare som kan tänka ut saker som fungerar och delta i ett verkligt uppbyggande av en civilisation.
Okej, så om jag förstår dig rätt (???) ska en 3-åring och en normalt funtad 30-åring ha samma rättigheter och skyldigheter i ett samhälle?

Är du verkligen beredd att bite the bullet on that one?? kom igen, du behöver inte göra det.. Dont do it.. noooo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in