2021-11-19, 16:38
Medlem
Folkhälsomyndighetens statistik visar att:
- färre än 0,05% av alla vaccinerade har rapporterat allvarliga biverkningar.
- färre än 0,03% av alla under 60 år har avlidit i Covid-19.
- färre än 0,07% av alla under 60 har hamnat på IVA.
- färre än 0,03% av alla under 40 år har hamnat på IVA.
- färre än 0,005% av alla under 20 har behövt akut vård

Med tanke på att biverkningar normalt även är underrapporterade är troligen differensen än större.

Det är alltså:
- 0,02% högre risk att få en allvarlig biverkan än att avlida av Covid-19 om man är under 60.
- 0,02% högre risk att få en allvarlig biverkan än att bli allvarligt sjuk av Covid-19 om man är under 40.
- 10 gånger högre risk att få en allvarlig biverkan än att bli allvarligt sjuk eller avlida av Covid-19 om man är under 20.
Citera
Medlem
Feministernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Det är möjligt att världen har förändrats väldigt mycket, men varken människornas medvetande eller inställning har förändrats särskilt mycket. De flesta tjatar ju fortfarande om att de hoppas att allt snart ska återgå till att bli som det var före pandemin, utan att reflektera över att det var det som möjliggjorde att vi ens hamnade i den här situationen från första början.

Det tillstånd vi nu har i den svenska "folksjälen" har vuxit fram under två eller tre generationer nu och det är något som inte kommer förändras på kortare tid än, som minst ett, en generation. Det behövs helt enkelt ett generationsskifte där den "nya" bryter helt med det gamla och att det kommer ske är ett ytterst osannolikt scenario.

Såvida vi inte hamnar i ett såpass rejält undantagstillstånd som ett krig eller någon motsvarande total samhällsomstörtande situation, kommer inget att ändras på minst 20 år och troligtvis inte alls om inte något riktigt allvarligt sker. Inte ens en pandemi av den typ vi har nu kommer att ändra på något.

Varken vaccinpass eller protester skyddar oss mot en möjlig ännu värre pandemi inom en inte allt för avlägsen framtid. Sedan millennieskiftet har antalet epidemier med möjlighet att snabbt sprida sig och övergå till pandemier ökat. Svininfluensan (H1N1-pandemin) hade vi knappt tio år innan denna pandemin bröt ut, men ändå verkade inte folk förstå att något sånt här ens kunde hända.

Bara ordet pandemi är ett helt meningslöst o utvattnat ord, som inte betyder någonting längre.

I och med att hela läkemedelsverket i EU är igenomsyrad av bottenlös korruption, där läkemedelsjättarna godtyckligt bestämmer reglerna {el.kriterierna} över vad en pandemi är, så blir ordet blott ett skämt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Bra där att du är konsekvent. Värre med de som vill ställa sig utanför samhället genom att inte vaccinera sig och sedan gnäller som stuckna grisar när de på minsta sätt blir ställda utanför samhället. De som klandrar dem som vill visa hänsyn till varandra för får, men ändå lika förbannat vill vara med i flocken.
Jag har en grundlagsstadgat rätt till min egen kropp, utan att bli diskriminerat eller på något sätt tvungen att injicera något in i min kropp mot min vilja.

Myndigheter har i århundraden försökt ta över ägarförhållanden till sina invånares kroppar genom tvångssteriliseranden, lobotomier, våldtäkter och tvungna aborter, och medicinska experiment.
På bakgrund av det så finns det otaliga lagar för att förhindra att staten gör fysiska övergrepp på sina invånare, och nu försöker man kringgå lagen med någon form av parallell maktstruktur som aldrig för skådats i moderna Sverige.

Och de nyttiga idioterna jublar och applåderar, för det rammar inte dom….. än.
Citera
2021-11-19, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disputator

Med tanke på att biverkningar normalt även är underrapporterade är troligen differensen än större.

Det är alltså:
- 0,02% högre risk att få en allvarlig biverkan än att avlida av Covid-19 om man är under 60.
- 0,02% högre risk att få en allvarlig biverkan än att bli allvarligt sjuk av Covid-19 om man är under 40.
- 10 gånger högre risk att få en allvarlig biverkan än att bli allvarligt sjuk eller avlida av Covid-19 om man är under 20.
Vilket bevisar att införande av coronapass i Sverige inte följer proportionalitetsprincipen.
Pinsamt.
Citera
2021-11-19, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Bra där att du är konsekvent. Värre med de som vill ställa sig utanför samhället genom att inte vaccinera sig och sedan gnäller som stuckna grisar när de på minsta sätt blir ställda utanför samhället. De som klandrar dem som vill visa hänsyn till varandra för får, men ändå lika förbannat vill vara med i flocken.

Du är ett får, och värre än så, eftersom du tror att det handlar om att "visa hänsyn till varandra". Covid-politiken har ingenting med folkhälsa att göra, bara lydnad. Och uppenbarligen sträcker sig din egen hänsyn till andra människor inte längre än till att du inte har några problem med att införa ett apartheid-samhälle för ovaccinerade, där vi är saknar flera grundläggande rättigheter och inte kan röra oss fritt i samhället (vilket snart kommer vara fallet, om inget händer). Allt prat om "solidaritet" och "hänsyn" ekar väldigt tomt i sammanhanget. Du ger mer uttryck sadism och illvilja. Stå för det. Du är inte god bara för att du gör som eliten säger. Tvärtom, du är en medlöpare och understödjer förtryck.
Citera
2021-11-19, 16:47
Medlem
Jag har haft covid och med det tillhörande dödsångest.

Vaccin kommer jag inte ta. Det är inget som jag diskuterar på privata fester för det förstör middagsstämningen. På jobbet känner jag ogillandet men vem bryr sig? Dubbel vaccindos gör dig inte till en bättre människa.
Det blir ju väldigt uppenbart på det här forumet.
Citera
2021-11-19, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myrra1988
Jag har haft Corona för över ett år sen. Jag har fortfarande antikroppar och har valt att inte vaccinera mig. Det finns inga studier som visar att nyttan är högre än riskerna att ta vaccinet för oss som har haft covid och har antikroppar. Ändå inskränker folkhälsomyndigheten våra friheter. Det är djupt oetiskt. Om jag inte ville vaccinera mig tidigare så är jag ännu mer ovillig att göra det nu i och med det här förslaget. Det finns dessutom studier som visar att vi har ett högre skydd mot Corona än dubbelvaccinerade samt att vi löper högre risk att få biverkningar av vaccinet än personer som inte har haft covid tidigare.

Håller med dig.
Citera
2021-11-19, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
Du är ett får, och värre än så, eftersom du tror att det handlar om att "visa hänsyn till varandra". Covid-politiken har ingenting med folkhälsa att göra, bara lydnad. Och uppenbarligen sträcker sig din egen hänsyn till andra människor inte längre än till att du inte har några problem med att införa ett apartheid-samhälle för ovaccinerade, där vi är saknar flera grundläggande rättigheter och inte kan röra oss fritt i samhället (vilket snart kommer vara fallet, om inget händer). Allt prat om "solidaritet" och "hänsyn" ekar väldigt tomt i sammanhanget. Du ger mer uttryck sadism och illvilja. Stå för det. Du är inte god bara för att du gör som eliten säger. Tvärtom, du är en medlöpare och understödjer förtryck.

Absolut. Och du får stå för din egen sjukvård om du inte vaccinerar dig. Känns inte ok att du parasitera på samhället om du inte skyddar dig.
Citera
Medlem
Petruccianis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norsk80
Jag har en grundlagsstadgat rätt till min egen kropp, utan att bli diskriminerat eller på något sätt tvungen att injicera något in i min kropp mot min vilja.

Myndigheter har i århundraden försökt ta över ägarförhållanden till sina invånares kroppar genom tvångssteriliseranden, lobotomier, våldtäkter och tvungna aborter, och medicinska experiment.
På bakgrund av det så finns det otaliga lagar för att förhindra att staten gör fysiska övergrepp på sina invånare, och nu försöker man kringgå lagen med någon form av parallell maktstruktur som aldrig för skådats i moderna Sverige.

Och de nyttiga idioterna jublar och applåderar, för det rammar inte dom….. än.

Antar att detta snart kan komma bli ihågkommit i historien ungefär som de kroppsliga tvångsåtgärder som du nämner där? Å andra sidan så förutsätter det ju att sann demokrati och inte totalitär makt segrar, det är ju först efteråt som historien skrivs, av vinnaren.

De som jublar åt detta borde väl fundera på att staten helt godtyckligt kan skriva in vad som helst i ditt "god medborgare"-pass, och om det inte stämmer in med just dig och dina åsikter eller din fysiska status så kan man säga adjöss till att interagera med samhället förutom som nån slags smittspridande bespottad untermensch-parasit. Känns scenariot igen kanske
Citera
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feministerna
Bara ordet pandemi är ett helt meningslöst o utvattnat ord, som inte betyder någonting längre.

I och med att hela läkemedelsverket i EU är igenomsyrad av bottenlös korruption, där läkemedelsjättarna godtyckligt bestämmer reglerna {el.kriterierna} över vad en pandemi är, så blir ordet blott ett skämt.

Spelar antagligen ingen roll vilket begrepp som än används, folk förstår helt enkelt inte kausalitet.

Vaccinpass betyder inte "något som gör dig oövervinnerlig" men det tycks många tro.
Citera
2021-11-19, 16:53
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Vad är logiken med vaccinpass när vaccinerade också smittar sin omgivning??

Och vad kostar detta kalaset?
Varför förbjuda rattfylleri när även nyktra förare krockar emellanåt?
Citera
2021-11-19, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disputator

Det är alltså:
En vaccinerad löper lägre risk att smittas, och ännu lägre risk att föra smittan vidare till andra (som kanske av medicinska skäl inte kan vaccinera sig och är extra utsatta). Hur tänker du kring det? Alltså att det inte bara handlar om dig? Utan om andra i samhället.

Sedan kan jag berätta du räknar procentuell skillnad helt fel. Utan att lägga någon bedömning i huruvida siffrorna stämmer kan jag konstatera att 0,05 är 66,7% mer än 0,03, inte 0,02% mer. Du tänker nog på procentenheter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in