2021-11-19, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Här är domen där Sakariye Ali Ahmed döms till fängelse i åtta år för mord samt försök till mord.

Göteborgs tingsrätt:

Folk här inser väl att han inte kommer sitta ett skit i fängelse. Även om han nu får sitta inlåst så blir det på sin höjd 4.5 år.

Men de kommer överklaga detta och få det bytt till sluten ungdomsvård. Det är jag helt övertygad om.

Sverige är kört

Tack för att svenskarna röstat på S och V!
Tack så hemskt mycket!

Är så glad jag lämnade Sverige 6 år sedan, i samband med att flyktingkrisen skedde. Visste det bara skulle gå käpprätt åt helvete efter det.

2015 var den riktiga vändpunkten för Sverige.
Kort efter 2015 skedde alla mord i Malmö.
Efter det så spårade hela samhället ur.

Sverige är det nya El Salvador om 5 år.
Citera
Medlem
DontWantWars avatar
Beklagligt att straffet inte blev betydligt längre. Bättre än 1 år på ungdomsanstalt iallafall.

Är man tillräckligt gammal att stoppa korven i pirabrödet är man gammal nog att sitta tiden för ett mord / övriga grova brott
Citera
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Här är domen där Sakariye Ali Ahmed döms till fängelse i åtta år för mord samt försök till mord.

Göteborgs tingsrätt:
Utmärkt, helt i linje med vad jag bedömde direkt efter detta hände. Det strängaste man i princip kunde åstadkomma med tanke på hans ålder. Att han är ute om fem år är dock alltjämt stötande.
Citera
2021-11-19, 12:50
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cellfort
Folk här inser väl att han inte kommer sitta ett skit i fängelse. Även om han nu får sitta inlåst så blir det på sin höjd 4.5 år.

Men de kommer överklaga detta och få det bytt till sluten ungdomsvård. Det är jag helt övertygad om.

Sverige är kört

Tack för att svenskarna röstat på S och V!
Tack så hemskt mycket!

Är så glad jag lämnade Sverige 6 år sedan, i samband med att flyktingkrisen skedde. Visste det bara skulle gå käpprätt åt helvete.
Om du är så lycklig över att ha lämnat Sverige, varför sitter du här...? Vill du komma tillbaka? :-)

Han kommer väl släppas i oktober 2026, om deltidsfrigivning fortfarande existerar då.
Citera
2021-11-19, 12:54
Medlem
Citat:
Jag tror som du angående att det blir ungdomsvård, men jag tror faktiskt att det då leder till en lagändring i så fall. Till och med gamle tokliberalen Sarnecki tycker ju att sådana som polismördaren ska sitta minst tio år. Var inte så orimligt pessimistisk.
Citera
2021-11-19, 12:56
Medlem
Citat:
Galna Sverige slår till igen!
Rättssystemet är katastrof.
Skatterna är katastrof.
Bostadspriserna och köerna är katastrof.

Finns ingen anledning att bo kvar i Sverige.

Lycka till, till er alla som väljer att bo kvar i skitlandet Sverige.

Om 10 år kommer polisens anställda ha halverats, garanterat! Ingen kommer vilja bli polis i det nya Sverige.

det fetade

Nya utvecklingen i spännande Sverige. Polisen har börjat tröttna. För farligt jobb, för liten utdelning i domstolar för det hårda jobbet, för låg lön. Märks i svårigheterna med antagningarna - unga vänder sig från yrket.
När poliserna också upplever sig sakna stöd uppifrån och av politiker och domstolar finns inte mycket kvar.
Det var inte längesedan polisyrket var högstatus trots beskedlig lön. Nu går det mot väktare-status. Trots det urlöjliga beslutet att göra poliser till akademiker med examination pol kand lr liknande. Men helst snofsiga polisflickor vill gärna ståta som a-k-a -d-e-m-i-k-er.
Bättre hade varit att satsa pengarna detta kräver på högre löner och träningslokaler för mer tyngd och styrka och dådkraft i aspiranterna.

De 8 åren för polismördaren står sig absolut inte i Hovrätten. Det blir max 6. Som sagt, han är i sina bästa förbrytar-år som 22 åring. Den vandrande mördarmaskinen har mycket ogjort och han kommer ut ännu mer skadad i hjärnan.
Senast redigerad av Stallbackshjonet 2021-11-19 kl. 13:16.
Citera
2021-11-19, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Mycket bra inlägg.
Håller helt med dig angående rättens bedömning.
8 år är nog max vad man kan få ut under gällande omständigheter.

Däremot så blir det lite knas i själva netto straffet.
Om grabben blev dömd till 4 års ungdomsvård så är det också just 4 år som skall avtjänas eftersom ingen rabatt utgår.
När han nu blev dömd till 8 års fängelse så får han tillgodoräkna sig rabatten och således blir netto straffet 5 år och 3 månader

Differens 1 år och 3 månader

Ja, alltså jag vet inte. Men jag får verkligen inte ihop hur hon tänkt....

Det där med "knas i differensen" är nog för att man inte förstår syftet med 2/3dels frigivning, kontra sluten ungdomsvård.

"Den sista tredjedelen" är ju en "villkorlig dom" dvs ett straff, fast det inte avtjänas på anstalt. Tanken med detta är ju att skapa ett incitament för personen att sköta sig första tiden "i frihet". Dvs att personen skall försöka hitta arbete, bostad, kanske skaffa familj osv. istället för att återgå till kriminaliteten. För då vet personen att om den återfaller i brott under den villkorliga frigivningen, så döms den för det brottet + återstående tid av den villkorliga frigivningen.

Syftet med sluten ungdomsvård är ju att "ungdomen" i och med straffet skall omhändertas av vuxenvärlden och där fortsätta sin skolgång och också "behandlas" för att inte leva ett fortsatt liv i kriminalitet eller missbruk. En ung person behöver ju denna tiden, och behovet av en "villkorlig frigivning" finns ju inte på samma sätt. I dom allra flesta fall där någon döms till ungdomsvård eller sluten ungdomsvård så är ju personen fortsatt minderårig/omyndig, när den avtjänat ungdomsvården, och skall fortsätta bo hemma (alt. LVU), fortsätta sin skolgång osv.

P.S jag tänker INTE diskutera varken villkorlig frigivning eller sluten ungdomsvård, utan detta var endast svar på KommissarieBecks inlägg/fundering.
Citera
2021-11-19, 13:02
Medlem
Cuckslayers avatar
Den här skräpnegern borde givetvis bli avrättad.
Nu är han istället ute igen om 5 år. Vilket härligt system vi har.

Vad tycker poliser om att deras liv är värt 5 år i fängelset?

Nu är det fritt fram för blattar och negrer att skjuta ihjäl poliser.
Senast redigerad av Cuckslayer 2021-11-19 kl. 13:05.
Citera
2021-11-19, 13:02
Medlem
Hoaxwatchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Om du är så lycklig över att ha lämnat Sverige, varför sitter du här...? Vill du komma tillbaka? :-)

Han kommer väl släppas i oktober 2026, om deltidsfrigivning fortfarande existerar då.

Han var smart nog och lämnade Sverige i tid, men det var inte du.

OnT: Som sagt, blir nog sluten ungdomsvård i 4,5 år till slut.
Citera
2021-11-19, 13:06
Medlem
Sunt-fornufts avatar
Sa inte dessutom modern till svinet att han var oskyldig? Enkelbiljett till Somalia?
Citera
2021-11-19, 13:08
Medlem
Bajslukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok

Du tror alltså att om en utomlandssvensk besöker Flashback, så är det för att denne vill "komma tillbaka"?

Du lever inte upp till ditt användarnamn direkt..
Citera
2021-11-19, 13:43
Medlem
Smegmas avatar
Ett hån. Åtta år och ute efter fem. Inget statuerat exempel direkt. Skulle varit intressant att veta vad Råttungen fått för straff i Somalia om han hade knäppt en polis där?

Kom till Sverige och lev jävel. Pizza, kaffe och bulle får du för besväret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in