Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Ja de fallen är onekligen väldigt olika, jag erkänner något motvilligt att det vore fel att döma Kyle, men när det gäller de där dräggen, åtminstone två av de, så kan jag inte föreställa mig att man skulle komma undan med självförsvar (när det gäller han som körde i bilen efter far och sonen så är det möjligt att han bör, eller inte bör, frias, vi får se vad som kommer fram i rättegången. det såg onekligen ut som att han hjälpte de med att boxa in Arbery och i så fall så är han ju lika skyldig som de enligt lagstiftningen, vilken dock inte känns särskilt rättvis när det gäller just sånt). Det är ju inte självförsvar när du fullständigt oprovocerat jagar någon med gevär, denne försöker freda sig och du skjuter ihjäl honom. Även om jag absolut kan tänka mig att skytten sköt för att han var rädd för sitt liv, så var det tveklöst de som initierade situationen. Så inte alls som i Kyles fall.
Ja, även om jag som sagt inte är insatt i Arbery-fallet så ger det mig betydligt värre lynchningsvibbar än händelserna i Kenosha, som för min del mest framstår som resultatet av en salig blandning dåliga beslut under ett våldsamt upplopp.
Och även om det kanske är lite fult att jämföra dödsoffer så får man ju ändå säga att det är en jävla skillnad på att aktivt uppsöka en konfliktzon och bete sig på det sätt som t.ex. Rosenbaum gjorde, och att bara vara ute och jogga i ett fridfullt område för att sedan plötsligt bli genskjuten och mulad av tre arga rednecks.
Citat:
Jag tror faktiskt att det finns en hygglig förståelse bland oss på vänstersidan om att Rittenhouse bör få komma undan med självförsvar. Vi ser honom som ett drägg som genom hans agerande orsakade två personers död och en tredje person kroppsskada och dessutom utsatte andra för onödig risk, men så om lagen ser ut gjorde han inte något straffbart, rimligtvis. Jag hade förväntat mig att han skulle fällas för något mindre vapenbrott men nu har ju domaren kastat ut det så jag gissar på ingenting alls.
Jag tror att det där är en ganska vanlig inställning på både höger- och vänstersidan faktiskt. Absolut, i den här situationen handlade det om självförsvar och det är inte så svårt att lista ut hur man borde döma detta utifrån amerikansk lagstiftning. Men händelsen, situationen och debatten är också extremt tröttsam. Normala människor vill varken se våldsamma upplopp eller beväpnade tonåringar. Jag skulle tro att ditt synsätt går hem bland såväl normalt funtade republikaner som demokrater. Jag tror också att dessa är betydligt fler (men också betydligt tystare) än extremhögern och extremvänstern.
Citat:
Fast att juryn tar tid på sig är lite oväntat. Jag hoppas faktiskt att han frias, även om jag inte skulle gråta någon tår direkt om han fick fängelse. Sen så är han ju ung och dum, man bör ge straffrabatt åt unga och man bör ha förståelse för att de kan vara dumma i huvudet för att deras hjärna inte är fullt utvecklad.
Jag väntade mig också att deras diskussioner skulle gå snabbare. Framför allt hoppas jag att de dömer på samma sätt som domaren, för då går det åtminstone att tolka in lite mer stabilitet och enhet i beslutet. Det sämsta utfallet, rent politiskt, vore nog om juryn väljer att fälla Rittenhouse medan domaren deklarerar mistrial. Då kommer det bli ett jävla liv.
Citat:
Ett annat intressant lite smått relevant fall är att Qanon-shamanen precis dömdes till 41 månaders fängelse, detta trots att han enligt DN konstaterats ha "övergående schizofreni" vad nu det innebär, samt bipolaritet, ångest och depression. Har han faktiskt schizofreni (och det är väl aldrig övergående?) så tycker jag det är ett mycket hårt straff, jag tycker någon form av tvångsvård, att han tvingas äta antipsykotiska över en viss tid (och sedan förhoppningsvis fortsätter med det självmant) tycker jag hade varit mer rimligt.
Av alla de som stormade byggnaden så verkar han ju dessutom ha varit en av de som skötte sig lite bättre än vad många andra gjorde. Men han stack ju ut med sin utstyrsel också, så många ser väl honom som en galjonsfigur för hela händelsen. Det är givetvis tragiskt om han dömts hårdare på grund av detta, men det verkar tyvärr vara så det fungerar numera. Individer blir till tvådimensionella karikatyrer i en politisk debatt. Det är så jag väljer att tolka det totalt tondöva hjälteförklarandet av de olika inblandade personerna i Kenosha-kaoset i alla fall.