2021-11-18, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Vad är mänsklig rätt och hur skiljer den sig från lag? Det är omoraliskt att vandalisera, åtminstone i allmänhet, om man gör det urskillningslöst. Det kan vara moraliskt om man vandaliserar specifika mål, men det var ju inte vad som hände här. Jag talar om demonstranter men jag skiljer på demonstranter och vandaler, demonstranterna gör inget fel alls i något avseende. Vandalerna vandaliserar men det är ju helt obetydligt i sammanhanget, ett försumbart brott när vi diskuterar sånt som mord och självförsvar. Man har naturligtvis inte rätt att skjuta någon för att denne vandaliserar något.

Jag förstår vad du syftar på när du säger att det är de som söker konfrontation, men jag menar att Kyles resa dit var i sig att söka konfrontation, han sökte upp de och inte tvärtom.

Det är säkert rätt att Grosskreutz inte hade blivit skjuten om han inte varit beväpnad. Det förändrar inte att han sköt (i luften, men antagligen hade för avsikt att skjuta Kyle) i syfte att försvara sig själv och eller andra. Precis som Kyle alltså, hade Kyle inte varit beväpnad så hade vi inte haft det här fallet alls.

Att avväpna de som använder vapen på ett otillåtet sätt är ju en början, men det finns alldeles för mycket vapen i landet ändå, det räcker inte på långa vägar. Det är väldigt mycket våld (i synnerhet då självmord, men också sånt som våld i nära relationer eller masskjutningar) som genomförs med helt lagliga vapen.

Att demonstrera för något, inga problem. Att bränna ned en bensinmack jämfört med att mörda någon är såklart stor skillnad moraliskt och lagligt. Här är vi helt överens.

Hade Rosenbaum, Huber, Grosskreutz eller någon av de andra brottslingarna som misshandlade, vandaliserad och brände ned Kenosha inte varit där hade inget av detta heller hänt. Hade staten gjort sitt jobb hade inte detta hänt. Hade Jakob Blake inte våldtagit en minderårig och försökt köra på en polis hade inget av detta hänt. Hade de våldsammaste elementen av Antifa som flögs mellan upplopp av "okänd" finansiär 2020 häktats hade inte detta hänt. Hade Kamala Harris och andra Demokrater inte betalt borgen för de som faktiskt blev häktade hade inte detta hänt. osv. osv.

Visst Kyles handlingar ledde honom till platsen och jag hade inte gjort de val han gjorde. Var han medveten om att det fanns en risk att hamna i en farlig situation? Ja annars hade han ju tagit med sin väst och "sitt" vapen. Var han ute efter att hamna i en konfrontation? Kanske jag vet inte hur han tänkte, men alla filmer från kvällen och hans vittnesmål pekar enligt mig på att så inte var fallet. Jag uppfattar det som att han ville skydda sitt samhälle från att brinna ned och hjälpa folk i allmänhet.

Ett gevär är helt ofarligt tills den som håller i det bestämmer sig för att använda det. Laglydiga vapenägare skjuter inte folk, förutom i självförsvar. Kriminella bär vapen för att öka sitt våldskapital, hota och försvara sitt kriminella leverne. I de allra flesta fall är det någon som har ett vapen olagligt som står för konfrontation, skjutningar och våld, både i USA och Sverige. Resonemanget att avväpna laglydiga för att icke laglydiga ska slippa bli provocerade så de inte tar till våld tycker jag därför är skevt. Dock håller jag med om att det är något som är fel med USAs vapenhantering. Jag är inte helt säker men jag tror att vi har fler lagliga vapen (per capita) i Sverige och trots det är vi långt ifrån mängden händelser (per capita) som du nämner.

Grosskreutz sköt förmodligen en hel del skott under kvällen. Han hade en Glock med förlängt magasin. Alltså plats för 17-33 patroner beroende på typ av mag. När pistolen beslagtogs var det 9 skott i magasinet+patronen i loppet. Mig veterligen sköt han aldrig i närheten av Kyle men jag kan ha missat det. Han vittnade dock att han drog pistolen innan han närmade sig Kyle för han tänkte stoppa honom och att Kyle inte sköt honom förrän han riktade pistolen mot honom. GK har efter eget vittnesmål inte rätt till självförsvar i lagens mening. Han springer fram till Kyle och riktar vapnet mot honom. Enligt Wisconsins självförsvarslagar får du inte provocera (rikta pistolen) och du ska i första hand fly konfrontationen (inte springa fram och initiera den).

Summa sumarum Kyle och andra civilister som honom var där av goda anledningar. Betydande delar av demonstranterna var där av onda anledningar. Det som krävs för att onskan ska segra är att de goda inte ställer sig upp och säger ifrån.
2021-11-18, 01:00
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonKilluminati
Fast det där har ju inte bekräftats alls, det är ju knubbisens version? Inte i någon video har något dödshot uttalats mot Kyle, däremot har han sprungit runt och riktat sin AR15 mot folk.

Så vittnesmål har inget värde längre i rättegångar eller hur tänker du?
2021-11-18, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Så vittnesmål har inget värde längre i rättegångar eller hur tänker du?
Vittnesmål har stort värde. Det är åklagarens uppgift att visa att det finns ”reasonable doubt” när det gäller vittnesmålet ifråga. Om åklagaren inte kan visa det så måste man utgå ifrån att ett dödshotet har förekommit.

En jury kan inte utgå från sina egna föreställningar om vad som har inträffat utan är hänvisad till det bevismaterial, från båda sidor, som presenteras i rättegången.
2021-11-18, 01:14
Medlem
Detta är en politisk rättegång som bara visar på att USAs tid som nation snart är över då man tillåter pöbeln att avgöra domar. Att sedan det är solklart självförsvar gör bara saken ännu mer absurd. Ska han tillåta sig själv bli mördad? Trevligt när Zergy och de andra vänstermupparna försvarar en pedofil förövrigt
2021-11-18, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonKilluminati
Fast det där har ju inte bekräftats alls, det är ju knubbisens version? Inte i någon video har något dödshot uttalats mot Kyle, däremot har han sprungit runt och riktat sin AR15 mot folk.

Du borde titta på filmen ordentligt, han hotade aldrig någon med sitt vapen.
Däremot så påstod en svart kille att han hade gjort det.
Sen kan man ju ge fan i att kalla folk för knubbis.
2021-11-18, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Vittnesmål har stort värde. Det är åklagarens uppgift att visa att det finns ”reasonable doubt” när det gäller vittnesmålet ifråga. Om åklagaren inte kan visa det så måste man utgå ifrån att ett dödshotet har förekommit.

En jury kan inte utgå från sina egna föreställningar om vad som har inträffat utan är hänvisad till det bevismaterial, från båda sidor, som presenteras i rättegången.

Detta är en av anledningarna att det tar sån tid för juryn att nå ett beslut tror jag (tillsammans med utpressningen de är utsatta av utav mobben utanför).

Det sitter förmodligen en eller två vänsteridioter i juryn, som är helt hjärntvättade av det falska narrativ media målat upp, och vägrar ge med sig trots att bevisen på att Kyle är oskyldig är rakt framför dem. För såna här människor står ideologi över lagen, och de tror fullt ut på MSNBCs narrativ att Kyle är vit makt-extremist-rasist-nazist som var ute på stan och letade efter "niggers" att skjuta för skojs skull.

Såna här människor tar tid att bearbeta, och förhoppningsvis ger de med sig till sist, men vissa vänstergalningar är så fastlåsta i sina ideologier att det kan visa sig vara omöjligt. Då blir det en "hung jury" och mistrial.

Vid en mistrial tror jag inte staten väljer att åtala Kyle igen, då åklagaren gjort bort sig något fruktansvärt och sabbat alla chanser för ett vinnande åtal i en ny rättegång.
2021-11-18, 03:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RPG-Harry
Att demonstrera för något, inga problem. Att bränna ned en bensinmack jämfört med att mörda någon är såklart stor skillnad moraliskt och lagligt. Här är vi helt överens.

Hade Rosenbaum, Huber, Grosskreutz eller någon av de andra brottslingarna som misshandlade, vandaliserad och brände ned Kenosha inte varit där hade inget av detta heller hänt. Hade staten gjort sitt jobb hade inte detta hänt. Hade Jakob Blake inte våldtagit en minderårig och försökt köra på en polis hade inget av detta hänt. Hade de våldsammaste elementen av Antifa som flögs mellan upplopp av "okänd" finansiär 2020 häktats hade inte detta hänt. Hade Kamala Harris och andra Demokrater inte betalt borgen för de som faktiskt blev häktade hade inte detta hänt. osv. osv.

Visst Kyles handlingar ledde honom till platsen och jag hade inte gjort de val han gjorde. Var han medveten om att det fanns en risk att hamna i en farlig situation? Ja annars hade han ju tagit med sin väst och "sitt" vapen. Var han ute efter att hamna i en konfrontation? Kanske jag vet inte hur han tänkte, men alla filmer från kvällen och hans vittnesmål pekar enligt mig på att så inte var fallet. Jag uppfattar det som att han ville skydda sitt samhälle från att brinna ned och hjälpa folk i allmänhet.

Ett gevär är helt ofarligt tills den som håller i det bestämmer sig för att använda det. Laglydiga vapenägare skjuter inte folk, förutom i självförsvar. Kriminella bär vapen för att öka sitt våldskapital, hota och försvara sitt kriminella leverne. I de allra flesta fall är det någon som har ett vapen olagligt som står för konfrontation, skjutningar och våld, både i USA och Sverige. Resonemanget att avväpna laglydiga för att icke laglydiga ska slippa bli provocerade så de inte tar till våld tycker jag därför är skevt. Dock håller jag med om att det är något som är fel med USAs vapenhantering. Jag är inte helt säker men jag tror att vi har fler lagliga vapen (per capita) i Sverige och trots det är vi långt ifrån mängden händelser (per capita) som du nämner.

Grosskreutz sköt förmodligen en hel del skott under kvällen. Han hade en Glock med förlängt magasin. Alltså plats för 17-33 patroner beroende på typ av mag. När pistolen beslagtogs var det 9 skott i magasinet+patronen i loppet. Mig veterligen sköt han aldrig i närheten av Kyle men jag kan ha missat det. Han vittnade dock att han drog pistolen innan han närmade sig Kyle för han tänkte stoppa honom och att Kyle inte sköt honom förrän han riktade pistolen mot honom. GK har efter eget vittnesmål inte rätt till självförsvar i lagens mening. Han springer fram till Kyle och riktar vapnet mot honom. Enligt Wisconsins självförsvarslagar får du inte provocera (rikta pistolen) och du ska i första hand fly konfrontationen (inte springa fram och initiera den).

Summa sumarum Kyle och andra civilister som honom var där av goda anledningar. Betydande delar av demonstranterna var där av onda anledningar. Det som krävs för att ondskan ska segra är att de goda inte ställer sig upp och säger ifrån.

Logiskt sant och mycket bra skrivet. Kyle Rittenhouse är helt oskyldig och i ett sunt samhälle hade man lyft fram honom som en hjälte som anslöt sig för att hjälpa till, trots stor fara. Din sista mening sammanfattar alltsammans klart och koncist: Det som krävs för att ondskan ska segra är att de goda inte ställer sig upp och säger ifrån.
2021-11-18, 03:56
Medlem
Citat:
Nej det verkar inte så. Det där är ju problemet med vapenlagarna de har, bär du vapen så uppfattar folk dig som hot. Men försöker de avväpna dig så har du rätt att skjuta ihjäl de.

25 personer dog i samband med BLM demonstrationerna, som 15-26 miljoner deltog i, det låter verkligen livsfarligt.

BLM/Antifa stod för 534 upplopp under 2020 de dyraste i USA:s historia.

Hade man skippat demonstrationerna baserade på vinklingar och lögner så hade dessa 25 personer inte dött och den enorma skadegörelsen hade undvikits.

Jag kan säga såhär hade någon försökt bränna ner min fastighet så hade jag använt dödligt våld mot den människan och då bor jag i Sverige.
Du beskriver upplopp, anlagda bränder, plundring, misshandel, våldtäkter och mord som att några har gått mot rött.
2021-11-18, 04:12
Medlem
Citat:
1-2 stycken per miljon låter som en ganska normal siffra på andelen dödsfall under demonstrationer.
Om en stor andel av demonstrationerna hade varit upplopp (vilket ju är narrativet från höger) så hade jag förväntat mig en betydligt högre mängd dödsfall än så.

534 upplopp under 2020 med enorm skadegörelse, mord, misshandel, mycket omfattande plundring, människors familjeföretag brändes ned men även våldtäkter.
De som varit inblandade i dessa upplopp är psykiskt sjuka individer utan empati.

Hur är man funtad när man försvarar upplopp där människors liv förstörs.
Dessa psykopater ska inte vara ute i samhället, de borde sitta inlåsta mycket länge. Jag vill inte ha sådant pack runt omkring mig iallafall.
I princip så borde BLM och Antifa anses vara terrorister och behandlas där efter.

Vad skulle du säga om jag bränner ner din bostad, ditt föräldrahem eller ditt företags lokaler. Du skulle bara vissla och skratta åt det eller?
Är det okej att jag attackerar dig också gör du ingenting då som någon ryggradslös varelse?
2021-11-18, 04:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Nej, en spark i huvudet rättfärdigar inte att man ska bli ihjälskjuten. I så fall så skulle extremt många dö i USA dagligen.

Att någon kastar en påse mot dig rättfärdigar inte att du skjuter ihjäl någon.

Att en som försökte avväpna dig när du springer iväg efter att ha skjutit ihjäl någon är inte anledning för att mörda ytterligare en människa.

Du måste vara efterbliven om du aldrig har hört talas om ett mer solklart skolboksexempel gällande nödvärn. Och med din egna logik skulle Kyle redan ha varit död efter att han misshandlade en försvarslös kvinna med knytnävesslag i hennes huvud och rygg när hon hade ryggen vänd mot honom. Folk ingrep till slut och stoppade honom men med din logik så skulle det vara rimligt om han i det scenariot hade blivit ihjälskjuten. Så korkad.

Att bli jagad av ligister och kriminella under ett upplopp och bli sparkad, slagen i huvudet med en skateboard, attackerad av någon som försöker ta ditt vapen samt få en Glock riktad mot sig är så mycket nödvärn det kan bli. Hade inte Kyle skjutit så hade han inte överlevt attackerna mot honom.

Han stoppade en misshandel av sin syster, hur korkad är du på en skala från 1-10? En 10:a verkar det som.
2021-11-18, 04:34
Medlem
Citat:
Det här började med att jag skrev att jag tycker att moraliskt sett är Kyle skyldig, men så som lagen ser ut så är han inte det. Då var det många som ville veta vad mitt moraliska problem med hans agerande var, var det kanske att han försvarade sig själv, kan det ha varit att han utbildade sig till brandman, eller att han försökte släcka bränder? Så jag specificerade att det där med att han förutbildade sig till polis förvisso är mycket illavarslande, möjligtvis inte omoraliskt i sig men det tyder på att han är en dålig person, men det stora moraliska problemet var att beväpnade sig och åkte dit för att "skydda någon affär". Hade han inte varit beväpnad och mot all förmodan blivit angripen ändå och ändå lyckats döda sina angripare så hade jag inte haft något moraliskt problem med honom och ur lagens synvinkel gör det nog ingen skillnad.

Det är ju något äckligt med en person som bestämmer sig för att han ska beväpna sig och patrullera en demonstration som han är emot, en person som uttalat en önskan att skjuta mot plundrare (jag håller för övrigt med domaren att det där filmklippet inte borde tillåtas som bevis). Men det betyder inte att jag anser att han ska dömas.

Varför skulle någon som vill bli polis vara en dålig person du är ju fullständigt borta i ditt tänk.

Jadu hade inte Kyle varit beväpnad så hade han varit död idag, efter att han släckte branden i containern så hade de dödat honom. Nu försökte de och misslyckades.

Är det äckligt att stå emot psykopater som sysslar med upplopp i tre dagar i rad och vill bränna ner och förstöra samhället. Detta efter att polisen och borgmästaren gett upp. Hur mår du egentligen din moraliska kompass verkar vara sönder.

Vill du veta vad som verkligen är äckligt i den riktiga världen jo det är politiker, myndigheter och polis som inte går så hårt man kan åt dessa sjuka individer som drar igång dessa upplopp. Borgmästare som tackar nej till hjälp och låter upploppen rulla på.
Något som är extremt sjukt är demokraterna som betalar borgen för dessa psykfall vars enda syfte är att förstöra.
Att hålla de som bränner ner samhället om ryggen det är äckligt om något.
2021-11-18, 05:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Jurybeslut är ett sammansatt ord, ett beslut är ingen jury.
Vi får se imorgon hur det går. Det bådar gott för åklagaren och fallet är med andra ord inte något solklart som ni dårar påstod till en början.
Om det blir travesti på rättvisa o juryn ger vika för alla hot o utpressning försök mm så finns fortfarande Judgment notwithstanding verdict kvar.
Den finns förstås även utan alla doxxningar av jurymedlemmarna o domaren

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in