Citat:
Vad är mänsklig rätt och hur skiljer den sig från lag? Det är omoraliskt att vandalisera, åtminstone i allmänhet, om man gör det urskillningslöst. Det kan vara moraliskt om man vandaliserar specifika mål, men det var ju inte vad som hände här. Jag talar om demonstranter men jag skiljer på demonstranter och vandaler, demonstranterna gör inget fel alls i något avseende. Vandalerna vandaliserar men det är ju helt obetydligt i sammanhanget, ett försumbart brott när vi diskuterar sånt som mord och självförsvar. Man har naturligtvis inte rätt att skjuta någon för att denne vandaliserar något.
Jag förstår vad du syftar på när du säger att det är de som söker konfrontation, men jag menar att Kyles resa dit var i sig att söka konfrontation, han sökte upp de och inte tvärtom.
Det är säkert rätt att Grosskreutz inte hade blivit skjuten om han inte varit beväpnad. Det förändrar inte att han sköt (i luften, men antagligen hade för avsikt att skjuta Kyle) i syfte att försvara sig själv och eller andra. Precis som Kyle alltså, hade Kyle inte varit beväpnad så hade vi inte haft det här fallet alls.
Att avväpna de som använder vapen på ett otillåtet sätt är ju en början, men det finns alldeles för mycket vapen i landet ändå, det räcker inte på långa vägar. Det är väldigt mycket våld (i synnerhet då självmord, men också sånt som våld i nära relationer eller masskjutningar) som genomförs med helt lagliga vapen.
Jag förstår vad du syftar på när du säger att det är de som söker konfrontation, men jag menar att Kyles resa dit var i sig att söka konfrontation, han sökte upp de och inte tvärtom.
Det är säkert rätt att Grosskreutz inte hade blivit skjuten om han inte varit beväpnad. Det förändrar inte att han sköt (i luften, men antagligen hade för avsikt att skjuta Kyle) i syfte att försvara sig själv och eller andra. Precis som Kyle alltså, hade Kyle inte varit beväpnad så hade vi inte haft det här fallet alls.
Att avväpna de som använder vapen på ett otillåtet sätt är ju en början, men det finns alldeles för mycket vapen i landet ändå, det räcker inte på långa vägar. Det är väldigt mycket våld (i synnerhet då självmord, men också sånt som våld i nära relationer eller masskjutningar) som genomförs med helt lagliga vapen.
Att demonstrera för något, inga problem. Att bränna ned en bensinmack jämfört med att mörda någon är såklart stor skillnad moraliskt och lagligt. Här är vi helt överens.
Hade Rosenbaum, Huber, Grosskreutz eller någon av de andra brottslingarna som misshandlade, vandaliserad och brände ned Kenosha inte varit där hade inget av detta heller hänt. Hade staten gjort sitt jobb hade inte detta hänt. Hade Jakob Blake inte våldtagit en minderårig och försökt köra på en polis hade inget av detta hänt. Hade de våldsammaste elementen av Antifa som flögs mellan upplopp av "okänd" finansiär 2020 häktats hade inte detta hänt. Hade Kamala Harris och andra Demokrater inte betalt borgen för de som faktiskt blev häktade hade inte detta hänt. osv. osv.
Visst Kyles handlingar ledde honom till platsen och jag hade inte gjort de val han gjorde. Var han medveten om att det fanns en risk att hamna i en farlig situation? Ja annars hade han ju tagit med sin väst och "sitt" vapen. Var han ute efter att hamna i en konfrontation? Kanske jag vet inte hur han tänkte, men alla filmer från kvällen och hans vittnesmål pekar enligt mig på att så inte var fallet. Jag uppfattar det som att han ville skydda sitt samhälle från att brinna ned och hjälpa folk i allmänhet.
Ett gevär är helt ofarligt tills den som håller i det bestämmer sig för att använda det. Laglydiga vapenägare skjuter inte folk, förutom i självförsvar. Kriminella bär vapen för att öka sitt våldskapital, hota och försvara sitt kriminella leverne. I de allra flesta fall är det någon som har ett vapen olagligt som står för konfrontation, skjutningar och våld, både i USA och Sverige. Resonemanget att avväpna laglydiga för att icke laglydiga ska slippa bli provocerade så de inte tar till våld tycker jag därför är skevt. Dock håller jag med om att det är något som är fel med USAs vapenhantering. Jag är inte helt säker men jag tror att vi har fler lagliga vapen (per capita) i Sverige och trots det är vi långt ifrån mängden händelser (per capita) som du nämner.
Grosskreutz sköt förmodligen en hel del skott under kvällen. Han hade en Glock med förlängt magasin. Alltså plats för 17-33 patroner beroende på typ av mag. När pistolen beslagtogs var det 9 skott i magasinet+patronen i loppet. Mig veterligen sköt han aldrig i närheten av Kyle men jag kan ha missat det. Han vittnade dock att han drog pistolen innan han närmade sig Kyle för han tänkte stoppa honom och att Kyle inte sköt honom förrän han riktade pistolen mot honom. GK har efter eget vittnesmål inte rätt till självförsvar i lagens mening. Han springer fram till Kyle och riktar vapnet mot honom. Enligt Wisconsins självförsvarslagar får du inte provocera (rikta pistolen) och du ska i första hand fly konfrontationen (inte springa fram och initiera den).
Summa sumarum Kyle och andra civilister som honom var där av goda anledningar. Betydande delar av demonstranterna var där av onda anledningar. Det som krävs för att onskan ska segra är att de goda inte ställer sig upp och säger ifrån.