Citat:
Ursprungligen postat av
Ghana
Ja, verkar finnas ett visst stöd för detta och det är olyckligt. Tveksamt om stödet är särskilt starkt dock, tror de flesta är rätt likgiltiga. Folk vill bara kunna leva sina liv normalt, och säger politiker och media att ovaccinerade är ett hinder för det, ja då får man väl införa vaccinpass. Men har svårt att tro att särskilt många aktivt propagerar för det, det är iaf inte bilden jag får när jag rör mig runt och pratar med folk. Tvärtom känns det som folk i gemen varit nöjda med situationen de senaste två månaderna, där vi ju inte haft vaccinpass men de har kunnat leva som vanligt.
Lite anekdotiskt men i min bekantskapskrets och familj så är stödet ganska stort för passen, även om ingen propagerat för passen tidigare i egentlig mening. De tycker bara att alla åtgärder man kan göra är bra, för vad är problemet? Men det är en billig åsikt att ha för personer som dels är vaccinerade och heller inte drabbas av konsekvenserna av restriktioner i någon stor utsträckning.
Är man redan vaccinerad, jobbar hemifrån och inte ens i vanliga fall stannar på krogen efter 22, inte går på sportevenemang och liknande så kostar det liksom inget att vara för passivt positiv till vaccinpass.
Jag tycker som sagt det är tveksamt, samma med vaccinationstvång men det är mest av ideologiska skäl och inte som du påpekar att många nog resonerar - "Vill bara att det ska vara som vanligt så jag gör som jag blir instruerad och det borde alla andra också göra".