2021-11-18, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Det är vad du och köpt massmedia hoppas.

Din kalla likgiltighet inför vaccinens ödesdigra effekter säger mig tillräckligt om dig för att veta att du inte är vår vän och att dina "råd" är gift.

Verkligheten är tuff ibland.
Dessutom så hjälper det inte att vara rabiat uppeldad intill löjlighetens gräns som många vaccinmotståndare är.
Det är kontraproduktivt.
Citera
2021-11-18, 14:27
Medlem
Det går undan i den demokratiska republiken Sverige.
Igår infördes det totalitära samhället.
Idag flyttas stolparna, inget gym eller restaurang om man inte böjer sig för regimen och medicinerar sig med experimentell nödgodkänd medicin man ej behöver och som är extremt ineffektiv.
Detta baserad på något svammel om worst case scenario simulering.
Ett scenario denna totalitära åtgärd kommer ha noll effekt på.
Undras var stolpen ligger imorgon och hur lång tid det tar innan eliminering blir åtgärden?
Citera
2021-11-18, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Folkhälsomyndigheten sa precis i sin presskonferens idag att i September 2021 var risken att hamna på IVA...

5/100.000 för vaccinerade
15/100.000 för ovaccinerade

Är dessa siffror verkligen befogade att stänga ner hela Sverige med Covidpass?

Och det där är ju knappast en generell risk. En klar majoritet som hamnar på IVA eller dör är över 80. Att som vaccinerad i arbetsför ålder gå runt och vara nojig är verkligen fullständigt absurt. Det är så bortom absurt att det inte finns ord för det.
Citera
2021-11-18, 14:28
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .WhyAreYouGeh.
Kan arbetsplatser införa vaccinpass och sparka den som inte är vaccinerad? Det är väl i princip då jag kommer överväga att ta skiten.
Eller är det ett argument för att behöva göra motstånd.
Citera
2021-11-18, 14:29
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Och det där är ju knappast en generell risk. En klar majoritet som hamnar på IVA eller dör är över 80. Att som vaccinerad i arbetsför ålder gå runt och vara nojig är verkligen fullständigt absurt. Det är så bortom absurt att det inte finns ord för det.
Någon som vet om det här kravet gäller gym?
Citera
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
Okej, vad ska den enskilde medborgaren bidra med, menar du? Sin kropp för vettlösa vaccinexperiment? Nej, min kropp är min, inte statens.

Det är därför det är valfritt!!! Du missar BARA vissa nöjen tills vi får mer kontroll över denna smitta. När vi har mer fungerande behandlande läkemedel och fler immuna kommer inte dessa covidpass behövas .. varför är ni så lättkränkta. Ni beter som värsta BLM eller kränkta regnbågstanter
Citera
Medlem
Gunnebostängsels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .WhyAreYouGeh.
Kan arbetsplatser införa vaccinpass och sparka den som inte är vaccinerad? Det är väl i princip då jag kommer överväga att ta skiten.

Nej, enligt Unionen:

Citat:
Min arbetsgivare kräver att jag vaccinerar mig. Får arbetsgivaren göra så?

Nej, arbetsgivaren får inte kräva att du vaccinerar dig. Däremot kan det i särskilda fall finnas skäl att tillfälligt, under en begränsad tid, omplacera någon som inte har vaccinerat sig. Det krävs då att det är medicinskt motiverat att du får andra arbetsuppgifter.

Om din arbetsgivare uppger att du kommer sägas upp om du inte vaccinerar dig bör du snarast kontakta din fackliga representant. Rent praktiskt är arbetsgivaren inte förhindrad att säga upp dig, men du bör då inleda en (i många fall utdragen) process mot arbetsgivaren för att få rätt, och får då hjälp från facket. Detsamma gäller om arbetsgivaren istället väljer att omplacera dig eller att särbehandla dig på något annat vis.

Citat:
Min arbetsgivare vill veta om jag har vaccinerat mig eller inte. Måste jag berätta det?

Arbetsgivaren får fråga, men du har ingen skyldighet att svara.

En anställd är inte skyldig att svara på någonting som rör hälsan så länge det inte handlar om en pågående rehabilitering.

Arbetsgivaren måste också vara medveten om att en dokumentation över vilka som är vaccinerade kan vara en känslig personuppgift och då gäller det att förhålla sig till dataskyddsförordningen, GDPR, som har få undantag kring detta. Utgångspunkten är att arbetsgivaren inte får behandla personuppgifter om hälsa.

Bra och ha detta att hänvisa till.

https://www.unionen.se/rad-och-stod/coronaviruset
Citera
2021-11-18, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Någon som vet om det här kravet gäller gym?

Vet ej. Ska se presskonferensen nu.
Citera
2021-11-18, 14:30
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
Man måste legitimera sig med bank-id för att ens kunna kommentera på DN:s kommentarsfält, så nej, det är inte representativt för något alls. Väldigt få framför kontroversiella åsikter om de inte får göra det anonymt, vilket är begripligt i Sverige.

Nej precis, det är anekdotiskt som jag skrev. Det samma gäller i skogsmarans bekantskapskrets, där är stödet för vacinpass högt.
Citera
2021-11-18, 14:31
Medlem
PA-Staffans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
För att det finns en grund för att påstå att ovaccinerade i högre grad belastar samhället, både genom att de lättare blir sjuka, lättare och större grad sprider smittan (eftersom deras sjukdom i princip alltid blir allvarligare) och deras belastning på vården är större.

Jag vet inte, jag går aldrig på hockey...

Se mina sakliga argument ser du ovan.

Bättre hade ju varit om alla vaccinerat sig. Exakt samtidigt. Överallt. Då hade pandemin upphört, med stor sannolikhet.
Det kan man absolut påstå. Men där pekar mycket på att det är tvärtom. Hursomhelst är det vaccinpassen vi diskuterar nu. Och hockey.

Du gjorde dig lustig över att kritiker av vaccinpass är arga för att de inte får gå på hockey. Att det skulle vara av det som kritiken av ett vaccinpass i huvudsak bestod.

Min undran är om det inte är förespråkarna av vaccinpass som är mest sugna på hockey. Men det vet du alltså inte för att du aldrig själv går på hockey...

Sen får jag passa över pucken igen. Det är inte dina sakliga argument jag efterfrågar. Läs igen.
Senast redigerad av PA-Staffan 2021-11-18 kl. 14:36.
Citera
2021-11-18, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Det är därför det är valfritt!!! Du missar BARA vissa nöjen tills vi får mer kontroll över denna smitta. När vi har mer fungerande behandlande läkemedel och fler immuna kommer inte dessa covidpass behövas .. varför är ni så lättkränkta. Ni beter som värsta BLM eller kränkta regnbågstanter

Du är naiv om du tror att de kommer att nöja sig med nuvarande restriktioner. Det visar att du varken förstår frågan eller hur tyrannisk makt fungerar.
Citera
2021-11-18, 14:32
Bannlyst
passar man på att döda så många konservativa och äldre som i de flesta fall är konservativa, som möjligt nu så det inte finns tillräckligt många röster att vinna fler val?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in