2021-11-18, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Att han lär vara GM? Sa de så? Nej. De kom inte runt honom, men mördaren kan vara någon annan, det var väl vad man kunde utläsa från pressträffen.

Misstänkt kan man kalla det.
Dom kom inte runt SE men att han var mest trodliga GM
Citera
2021-11-18, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det finns ett flertal vittnen på mordplatsen som inte identifieras av någon annan.
Att SE tillhör denna skaran är inte speciellt uppseendeväckande.

Vilka vittnen är det.

SE ljuger ju som en häst flyger. Att han inte hörde något utan nästan snubblar över Palme o först då märker att nått hänt. Låter rätt otroligt.
Citera
2021-11-18, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Visst kan SE ha fått mycket av det han säger (som t.ex. "mörkblå täckjacka") från media, det är ju helt klart. Men just det här som jag tog upp nu, om SE:s troligen helt korrekta beskrivning av gärningsmannens rörelsemönster under flykten, det kan han ju inte ha fått från media.

Så frågan är då hur han kunde veta det. Kanske hade Lisbeth eller Hans J berättat det för honom på mordplatsen? Eller chansade han bara, och hade en rent osannolik tur och prickade rätt? Kan det inte vara sant som han säger, att han faktiskt såg gärningsmannen fly från platsen?
En annan mindre osannolik förklaring är ju att han själv var GM och bara återgav sina egna
rörelser .
Citera
2021-11-18, 12:32
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleakHouse
Jag har viss förståelse för att man inte kan känna sig 100 % att SE är GM.

Men osannolik som GM? Komigen. Beakta följande:

a) SE var definitivt där innan det small.

b) Finns inga uppgifter om att han var där efter skotten.

c) Ser ut mördaren som flyr enligt vissa uppgifter och tolkningar av dessa.

d) Pekar ut ett vittne längs mördarens flyktvägen som inget annat vittne kunnat placera där.

e) Under hela sin medverkan i utredning bidrar han med en salig blanding av ändringar, lögner och orimligheter. Vissa enskildheter stämmer.

f)Hade vapenvana och tyckte illa om Palme.

g) Gör ett förtäckt erkännande i media?

Om du hade varit polis, hade du skrivit av honom då?

Ja, man kan inte säga att det var han 100 %. Det saknas ett rykande vapen eller DNA.
Han var definitivt "där" innan det small? Var menar du? Inga uppgifter om att han var "där" efter det small? Om jag förstår dig rätt är "där" detsamma som "mordplatsen"? Vet vi att SE befann sig på mordplatsen när det small? Nej, det är ditt antagande. En felaktig premiss. Svårt att diskutera då.

Det spelar ingen roll om SE är den enda som sett LJ. Det var möjligt att se LJ i gränden. Från mordplatsen kunde man se LJ i gränden ca 40 sekunder efter mordet.

Signalementet passar inte särskilt väl in på SE, även om vissa likheter finns.

SE:s utsagor måste man granska och analysera innan man kan dra någon slutsats av det. Att SE ändrar och överdriver och ljuger säger varken bu eller bä. Frågan är varför han gör det.

PU fann uppgifter om att SE hanterat vapen på 1950-talet, men ingenting om att han gjort det senare. Det man funnit är att SE sköt med salongsgevär 30 år före Palmemordet.

Tyckte illa om Palme. Ja, men det talar inte för att SE sköt honom. För att begå ett sådant här attentat räcker det inte med att "tycka illa om". Det är bara att titta på historiska attentat mot offentliga personer.

Det där förtäckta erkännandet är en del av hans spekulationer, han nämner ju inte bara den teorin. Hursomhelst kan GM inte ha blivit avsnäst av OP i sådan grad att GM i en handvändning gick från kontaktsökande och intresserad till att skjuta ihjäl honom. LP hörde eller såg ingenting sådant. SE lägger fram en barnslig teori bara.
Senast redigerad av Sobrilbil 2021-11-18 kl. 12:35.
Citera
2021-11-18, 12:42
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Polisen tog inte ens Stefans namn på mordplatsen

Citerar från Gunnar Walls blogg

"Kari Poutiainen skriver att:

”Jag hade ett 45 minuter långt telefonsamtal med Stefan G 1988. (G var den som försökte ge Olof Palme konstgjord andning. Jag hittade mina minnesanteckningar från samtalet häromveckan.) Han berättade att efter Olof Palmes kropp förts bort, gick han till en polispiket och fick en gasbinda att torka bort blod med. Till hans förvåning visade poliserna inget intresse att höra honom. De tog inte ens hans namn, vilket gjorde honom arg. I vredesmod lämnade han brottsplatsen innan journalisterna anlände. Detta går i linje med vad Engström uppgivit om polisens ointresse.”

https://gunnarwall.wordpress.com/2020/06/12/ar-du-saker-pa-att-inte-engstrom-hade-alibi-krister-petersson/#comment-17130

Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Det finns en liten skillnad mellan SE och SG. SE ber om att få lämna sina uppgifter men nekas. SG väntar på att någon ska komma och fråga honom. Men tröttnar blir arg och drar när ingen gör det.

Det handlar oavsett om ett ointresse från polisens sida och något, som för oss utomstående, SE var först med att förmedla. I Rapport-inslaget den 6/4 1986.
Varefter bl.a. Expressen skrev om det dagen efter, den 7/4 där både Glantz och Leif L. nämndes där inte heller de togs på namn.

Nu efteråt ser vi att även Vallin talade om ointresse även Rytterstål (via hennes mamma) och ser att det var flera som inte togs på namn.

Glantz kamrater (Ersson, Israelsson, Bäsen)
Syster Vallin
Jan Andersson
och Bengt Palm (som ingen sett)
Citera
2021-11-18, 13:00
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Eller Glantz skulle det också kunna vara.

Det framgår inte hur dessa kvinnor avgjorde att mannen varit med vid "återupplivningsförsök"
Hade de sett och läst om SE i media... senare och då gjort kopplingen?
Eller såg det att Glantz fortfarande var lite blodig i ansiktet efter försöken att i piket 1230 medelst gasbinda försökt torka ansiktet utan att lyckas helt?

SE säger ju heller inget om detta...varför?
Är det språngmarschen som döljer detta avvikande? Blev det pinsamt att tala om att han inte var kvar och hjälpte till ytterligare?

Nej, personligen blir detta lite svårsmält. Låter som TP's sagoberättande/spekulerande fast här åt andra hållet.

Eller har kvinnorna missuppfattat?
Kanske en reporter som ville ringa till redaktionen och som möjligen hade vissa drag som ev. påminde om SE?
Eller minns dom helt galet?

Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Jag vill inte hugga det i sten, men jag har för mig att personen som går in på Bohemia är just Glantz, har för mig jag läst det i någon tidning i nära anslutning till mordet, kanske att han själv sagt detta, eller någon i hans sällskap. Kanske för att tvätta av sig (spekulation). Minns jag rätt, hade väl även Glantz skinnjacka på sig den aktuella kvällen. Kan förklara varför något vittne (kanske rent av den där Jan Nilsson) säger sig ha sett en mansperson i skinnjacka försvinna in i gränden. Har SG gått med bestämda steg, eller knallat in i högt tempo i gränden, är det ju inte omöjligt att denne JN gissat att det var GM?

Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Om vittnesuppgiften stämmer bör det vara SG eller SE, eftersom ingen annan mansperson påstår sig ha hjälpt till med återupplivningsförsöken. Enligt SG och hans vänner tyder ingenting i deras vittnesmål på att SG varit inne på Bohemia. Kvar finns bara SE. Och vittnen från Bohemia beskriver en man som är inne en kort stund omkring 23.30, vars signalement stämmer in på SE.

Jag har inte sett något om att Glantz skulle ha gått in på Bohemia, men spekulerade mest kring vilka alternativ som skulle kunna finnas.
Men finns uppgifter om Glantz och Bohemia så blir det alternativet så klart troligare.

Själv har jag tyckt det varit mest troligt att det är en journalist som velat låna telfonen. (Men det var ett tag sedan jag tittade på)

Här vet vi ju som sagt inte hur damerna på Bohemia kopplat personen till återupplivningsförsök. (Väl?)
Hörde de rent utav hur personen sa detta till någon eller i telefon?
Ex. en journalist som ringer sin redaktion och säger sig ha fått en intervju med en(Anna H) som deltagit i återupplivningsförsöken.

Michanek(AB) eller Schönstedt(Expressen) ?

Schönstedt vill jag minnas att han berättar om hur han går ned i Tunnelbanan för att ringa men att någon där slitit av samtliga lurar till telefonautomaterna.
Citera
2021-11-18, 13:20
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Med tanke på att kulan var helmantlad och hur den såg ut när man återfann den, borde du nog fundera på om formuleringen "slets sönder" är relevant nog för att beskriva OP som en ihopknycklad aluminiumburk. Sånt trams passar bra på Netflix, men blir lätt hånat här i tråden!

Läser du obduktionsprotokollet kommer du att se att kulan passerade OPs ryggrad, men "slets sönder" finns det inget som talar för om man i samma protokoll studerar både ingångshål och utgångshål.

Har du läst obduktionsprotokollet?

Där står på sidan 4. ( min fetning)

”5:e bröstkotan uppvisar en trattformig defekt av hela kotkroppen med trattandes öppen framåt och med trattspetsen riktad bakåt. Från trattbasen hänger mot sidorna en del upp till 1 cm stora benfragment. I djupet av defekten observeras blod och delar av förstörd ryggmärg.

http://lennartremstam.blogspot.com/2015/06/protokoll-over-rattsmedicinsk-obduktion.html

Som obduktionsprotokollet refererar får man nog beskriva skadan på Palmes 5:e bröstkota som att ryggraden är krossad och söndersliten i upp till cm-stora benbitar.
Ungefär som författarna till nedanstående rader också gjort.

Journalisten Borgnäs uppger nedan att ”ryggraden krossades”

https://www.expressen.se/nyheter/mordaren-skot-forst-mot-lisbet/

Postaren ”Reedme” skriver:

”Nån uttryckte det som att kulan slet sönder centrala nervsystemet här i nån av trådarna??”

Senast redigerad av coli 2021-11-18 kl. 14:13.
Citera
2021-11-18, 13:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jag har inte sett något om att Glantz skulle ha gått in på Bohemia, men spekulerade mest kring vilka alternativ som skulle kunna finnas.
Men finns uppgifter om Glantz och Bohemia så blir det alternativet så klart troligare.

Själv har jag tyckt det varit mest troligt att det är en journalist som velat låna telfonen. (Men det var ett tag sedan jag tittade på)

Här vet vi ju som sagt inte hur damerna på Bohemia kopplat personen till återupplivningsförsök. (Väl?)
Hörde de rent utav hur personen sa detta till någon eller i telefon?
Ex. en journalist som ringer sin redaktion och säger sig ha fått en intervju med en(Anna H) som deltagit i återupplivningsförsöken.

Michanek(AB) eller Schönstedt(Expressen) ?

Schönstedt vill jag minnas att han berättar om hur han går ned i Tunnelbanan för att ringa men att någon där slitit av samtliga lurar till telefonautomaterna.

Jag vet inte vad jag fått det ifrån exakt, men har bestämt för mig att jag läst någonting om Bohemia och Glantz, att han begett sig in dit efter mordet, eller bara har gått förbi, stannat utanför, osv. Men, jag vill betona att min hjärna kan ha "pusslat ihop detta". Dock stämmer ju Glantz dåligt in på den man (som eventuellt) gått in på restaurangen och satt sig efter mordet. Frågan är ju om personen ens gick in på Bohemia minuterna efter mordet? Det kan väl lika gärna ha varit så, att mannen (säg GM) mellanlandade på Bohemia ett par tre minuter innan han gick ut i gränden och på Sveavägen (om mordet var planlagt)? Något exakt klockslag finns väl inte? Känns ju nästan rimligare, att GM samlade krafter inne på Bohemia innan mordet, än sprang in där efter? Verkar ju korkat av GM, att först springa in i gränden, sedan in på en restaurang med ett rykande vapen på fickan?
Citera
2021-11-18, 13:33
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Så vi är mer lättkränkta idag menar du ?

Idag har vi ihjäl varann för väldigt små anledningar men 1986 då kunde man inte ?
Har du något exempel?

I den här teorin ska GM ha gått fram till OP för att ta kontakt. GM var alltså intresserad av att prata med OP och hade en laddad revolver som han först INTE tänkte använda. Men när OP "snäser av" honom mycket kort och tyst drar GM upp revolvern och skjuter OP. Kontakten mellan OP och GM undick LP helt.
Citera
2021-11-18, 13:36
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleakHouse
Jag har viss förståelse för att man inte kan känna sig 100 % att SE är GM.

Men osannolik som GM? Komigen. Beakta följande:

a) SE var definitivt där innan det small.

b) Finns inga uppgifter om att han var där efter skotten.

c) Ser ut mördaren som flyr enligt vissa uppgifter och tolkningar av dessa.

d) Pekar ut ett vittne längs mördarens flyktvägen som inget annat vittne kunnat placera där.

e) Under hela sin medverkan i utredning bidrar han med en salig blanding av ändringar, lögner och orimligheter. Vissa enskildheter stämmer.

f)Hade vapenvana och tyckte illa om Palme.

g) Gör ett förtäckt erkännande i media?

Om du hade varit polis, hade du skrivit av honom då?

Ja, man kan inte säga att det var han 100 %. Det saknas ett rykande vapen eller DNA.

A) Nej. Han pratar med väktarna för länge för att hinna stå och vänta in OP vid Dekorima.

B) Jodå. Sedd av JA. Beskrev saker som endast ett vittne kan ha uppfattat. Hörs eventuellt på LAC-bandet.

C) Han trodde det först, men i sinom tid blev han varse att det var LJ han hade sett.

D) Vem annars kunde se LJ en 40 sekunder efter skotten? HJ hade just sett GM börja springa upp för trappen utom synhåll och var upptagen med att larma. LL hade precis parkerat framför HJ och var också upptagen med att larma. JA såg inte på grund av en skylt i vägen och LP var antagligen chockad. (Eller beskrev inte LP en man som stod och stirrade, en minut efter mordet, enligt en post nyligen?)

AH och SG, plus deras vänner, hade fokus på kroppen? Endast SE stod bra till för att se LJ.

E) Nej, SE var konsekvent i förhör och intervjuer under hela 1986. Däremot kan de som lyssnade och antecknade ha missförstått och kastat om en del saker, plus att han kanske bredde på lite mer privat.

F) Vapenvanan var väl med ett gevär 30 år före händelsen? Att hålla en sån där stor revolver stadigt, utan andra handen som stöd, kräver säkert en del träning. Skytten var maximalt effektiv ...

Vem tycker inte illa om hycklande sossar?

G) Att döma av PH:s PM tycks han ha dragit samma valser på fikarasterna redan under 1986, som i intervjun 1992 ...

Polisen skrev inte av honom. Förhören med personalen på Skandia är oerhört ingående, liksom det bandade förhöret dessförinnan av SE själv. Internutredaren ägnade nästan ett år åt saken, och nu har TP ägnat tolv år och KP tre år åt fenomenet. Plus Anér och "Proletären"!

Men visst, vi hade nog besparats en del utvikningar om SE hade plockats in i mars, och det hade gjorts husrannsakan, med mera ...

Är det "väskan" (Holmér: "handledsväskan") som ska ligga till grund för det?
Senast redigerad av Dalulven 2021-11-18 kl. 13:41.
Citera
2021-11-18, 13:38
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Har du något exempel?

I den här teorin ska GM ha gått fram till OP för att ta kontakt. GM var alltså intresserad av att prata med OP och hade en laddad revolver som han först INTE tänkte använda. Men när OP "snäser av" honom mycket kort och tyst drar GM upp revolvern och skjuter OP. Kontakten mellan OP och GM undick LP helt.

Det är faktiskt Stig Engströms egna ord när han beskriver sin teori om hur det gick till.

Du vill ju tro på Engström, när han uppger att han bara är ett vittne. Varför tror du inte på honom nu?
Citera
2021-11-18, 13:47
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det är faktiskt Stig Engströms egna ord när han beskriver sin teori om hur det gick till.

Du vill ju tro på Engström, när han uppger att han bara är ett vittne. Varför tror du inte på honom nu?
När har jag påstått att SE är trovärdig? Han slirar på sanningen rejält, det är jag övertygad om.

Jag vet att det är SE:s egna ord. Och jag skrev att jag tycker att det är "en barnslig teori".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in