Citat:
Ursprungligen postat av
BleakHouse
Jag har viss förståelse för att man inte kan känna sig 100 % att SE är GM.
Men osannolik som GM? Komigen. Beakta följande:
a) SE var definitivt där innan det small.
b) Finns inga uppgifter om att han var där efter skotten.
c) Ser ut mördaren som flyr enligt vissa uppgifter och tolkningar av dessa.
d) Pekar ut ett vittne längs mördarens flyktvägen som inget annat vittne kunnat placera där.
e) Under hela sin medverkan i utredning bidrar han med en salig blanding av ändringar, lögner och orimligheter. Vissa enskildheter stämmer.
f)Hade vapenvana och tyckte illa om Palme.
g) Gör ett förtäckt erkännande i media?
Om du hade varit polis, hade du skrivit av honom då?
Ja, man kan inte säga att det var han 100 %. Det saknas ett rykande vapen eller DNA.
A) Nej. Han pratar med väktarna för länge för att hinna stå och vänta in OP vid Dekorima.
B) Jodå. Sedd av JA. Beskrev saker som endast ett vittne kan ha uppfattat. Hörs eventuellt på LAC-bandet.
C) Han trodde det först, men i sinom tid blev han varse att det var LJ han hade sett.
D) Vem annars kunde se LJ en 40 sekunder efter skotten? HJ hade just sett GM börja springa upp för trappen utom synhåll och var upptagen med att larma. LL hade precis parkerat framför HJ och var också upptagen med att larma. JA såg inte på grund av en skylt i vägen och LP var antagligen chockad. (Eller beskrev inte LP en man som stod och stirrade, en minut efter mordet, enligt en post nyligen?)
AH och SG, plus deras vänner, hade fokus på kroppen? Endast SE stod bra till för att se LJ.
E) Nej, SE var konsekvent i förhör och intervjuer under hela 1986. Däremot kan de som lyssnade och antecknade ha missförstått och kastat om en del saker, plus att han kanske bredde på lite mer privat.
F) Vapenvanan var väl med ett gevär 30 år före händelsen? Att hålla en sån där stor revolver stadigt, utan andra handen som stöd, kräver säkert en del träning. Skytten var maximalt effektiv ...
Vem tycker inte illa om hycklande sossar?
G) Att döma av PH:s PM tycks han ha dragit samma valser på fikarasterna redan under 1986, som i intervjun 1992 ...
Polisen skrev inte av honom. Förhören med personalen på Skandia är oerhört ingående, liksom det bandade förhöret dessförinnan av SE själv. Internutredaren ägnade nästan ett år åt saken, och nu har TP ägnat tolv år och KP tre år åt fenomenet. Plus Anér och "Proletären"!
Men visst, vi hade nog besparats en del utvikningar om SE hade plockats in i mars, och det hade gjorts husrannsakan, med mera ...
Är det "väskan" (Holmér: "handledsväskan") som ska ligga till grund för det?