2021-11-10, 09:07
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ta en titt på bilden (länken ovan) och tänk då att Palme ligger någon meter till höger i bild.
Läser du LJ's förhör så blickar han ned mot mordplatsen för att se om han ska dit och hjälpa till.
För att se detta bör han alltså stå lite mer till vänster i bild... ungefär vid väggen till det sk. "Kulturhuset"(Birka Hostel)
Läs sedan SE's förhör och vart han ska ha iakttagit LJ.

Så detta är inte på något sätt omöjligt.

Vad har LJ sagt i förhör? Såg han SE?
Citera
2021-11-10, 09:11
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Fast det här med Skandiamannen. De vet att han slutade strax innan på Skandia. Kommer ut och 50 m därifrån 2 min senare skjuts Palme.

Han berättar han kommit fram till paret, försökt hjälpa dem, träffat på 2 andra som redan var där, pratat med Lisbeth och visat vägen för Polisen.

INGEN AV DESSA HAR SETT HONOM.

Däremot kan vittnen se en person som liknar honom skjuta paret, fly från platsen, springa och försökt stoppa ned någonting i sin handledsväska etc.

NO BRAINER. Mannen måste ha varit komplett galen. Over and out.

Noll rätt. Out, bara out!
Citera
2021-11-10, 09:14
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Tack för bilden.

Jag vill fortfarande dock påstå att det är omöjligt att i det ljuset (eller rättare sagt avsaknande av ljus) kunna göra den beskrivning SE gör. Att det rör sig om en 20-25 åring med blå täckjacka. Att han gör den beskrivningen är inte konstigt då han stod uppe i trappan när han såg LJ. Frågan är, gjorde han det som GM eller modig gubbe som sprang efter mördaren (vilket han sedan ändrade till poliser)?

Teoretiskt vore det möjligt för SE att ha sett LJ från mordplatsen, men då borde han stått centralt. Jag har själv varit på mordplatsen för några veckor sedan i dagsljus och håller med dig. Jag kunde inte åldersbestämma en person till 20-25 år från mordplatsen. Kanske var det lättare på kvällen om det var mörkt, men upplyst just där LJ stod, så kontrasten blev större, men jag är tveksam till det? Förmodligen har han bara dragit till med åldern om han är oskyldig. Någon utförligare beskrivning av LJ gör man inte från mordplatsen, det är jag övertygad om efter att ha varit på plats.
Citera
2021-11-10, 09:15
Medlem
Det finns ett flertal vittnen på mordplatsen som inte identifieras av någon annan.
Att SE tillhör denna skaran är inte speciellt uppseendeväckande.
Citera
2021-11-10, 09:23
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Det råder ju tvivel om vilken tid han var ute och åt middag. Om han använt stämpelklockan hade man vetat när han gick och när han kom tillbaka. Hänvisa till var du fått den informationen ifrån.

Det är definitivt inte ointressant att han blånekar till ett samtal som vi vet har ägt rum och som skulle kunna ge honom alibi. Även om han hann ut så att han stötte ihop med OP utanför porten efter samtalet med väktarna, är det extremt långsökt att han förnekar samtalet, eftersom det handlar om sekunder. Kan han få polisen att tro att samtalet var lite lite längre så har han alibi.

Vet du vad, jag kan ha ett falskt minne där och behöver gå tillbaka och titta efter.
Vi har dock vittnesmål på att han var ute och käkade (drack middag).

Väktare vittnade om Stig Engström
Förhör med Skandias väktare, från förundersökningsprotokollen i Palmemålet mot Christer Pettersson, visar dock att Engström faktiskt lämnade byggnaden. En väktare vittnade om att hon mött Engström i receptionen. Han hade då uppgett att han varit ute och ätit middag.

Hans Holmérs säger i Anne-*Marie Åshedens bok "Förbannelsen" att detta var vid 21-tiden:

"Sen har vi då Engström i Skandiahuset. Hans upp* gifter stämmer inte om vad han gjorde på kvällen. Han säger att han varit inne på Skandia hela kvällen. En vittnesuppgift säger att han kommit in vid 21*-tiden."

Skandiaväktaren berättar nu också för magasinet Filter att Engström vid tillfället varit alkoholpåverkad efter att ha "druckit middag". Ett faktum som hon tidigare hade undvikit att berätta av hänsyn till kollegan.

https://www.expressen.se/nyheter/skandiamannens-forsvunna-minuter-/

Det är definitivt inte ointressant att han blånekar till ett samtal som vi vet har ägt rum och som skulle kunna ge honom alibi. Även om han hann ut så att han stötte ihop med OP utanför porten efter samtalet med väktarna, är det extremt långsökt att han förnekar samtalet, eftersom det handlar om sekunder. Kan han få polisen att tro att samtalet var lite lite längre så har han alibi.

Jag har aldrig påstått eller hävdat att det är ointressant. Jag säger bara att man blir inte klok på honom. Han ljuger om väldigt mycket och ändrar sedan storyn. Och VET VI att samtalet har ägt rum vet vi på exakt samma grunder att han var ute och drack middag.
Citera
2021-11-10, 09:30
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Teoretiskt vore det möjligt för SE att ha sett LJ från mordplatsen, men då borde han stått centralt. Jag har själv varit på mordplatsen för några veckor sedan i dagsljus och håller med dig. Jag kunde inte åldersbestämma en person till 20-25 år från mordplatsen. Kanske var det lättare på kvällen om det var mörkt, men upplyst just där LJ stod, så kontrasten blev större, men jag är tveksam till det? Förmodligen har han bara dragit till med åldern om han är oskyldig. Någon utförligare beskrivning av LJ gör man inte från mordplatsen, det är jag övertygad om efter att ha varit på plats.

Som sagt, jag jobbar där. Jag går sträckan från gamla Skandia till trappan minst 4 gånger varje dag (av andra anledningar än Palmemordet självklart )

Att kunna ge beskrivningen (addera att han pekade ut honom på ett foto också) SE gör av LJ från det avståndet är mer eller mindre omöjligt.
Citera
2021-11-10, 09:36
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Som sagt, jag jobbar där. Jag går sträckan från gamla Skandia till trappan minst 4 gånger varje dag (av andra anledningar än Palmemordet självklart )

Att kunna ge beskrivningen (addera att han pekade ut honom på ett foto också) SE gör av LJ från det avståndet är mer eller mindre omöjligt.

Men du vet väl att Skandias entré inte ligger på samma plats som 1986?

Faller din uträkning att SE precis hinner fram och och panga paret Palme då?
Citera
2021-11-10, 09:42
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Men du vet väl att Skandias entré inte ligger på samma plats som 1986?

Faller din uträkning att SE precis hinner fram och och panga paret Palme då?

Jag är fullt medveten om detta.

När har jag nämnt någon om någon uträkning?
När har jag påstått att SE har pangat paret Palme?
Citera
2021-11-10, 09:44
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Jag är fullt medveten om detta.

När har jag nämnt någon om någon uträkning?
När har jag påstått att SE har pangat paret Palme?

Du skrev väl om antalet meter tidigare och pratade sekunder?

Ni SEkmedlemmar får acceptera att SE hade alibi.
Citera
2021-11-10, 09:49
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Tack för bilden.

Jag vill fortfarande dock påstå att det är omöjligt att i det ljuset (eller rättare sagt avsaknande av ljus) kunna göra den beskrivning SE gör. Att det rör sig om en 20-25 åring med blå täckjacka. Att han gör den beskrivningen är inte konstigt då han stod uppe i trappan när han såg LJ. Frågan är, gjorde han det som GM eller modig gubbe som sprang efter mördaren (vilket han sedan ändrade till poliser)?

Citat:
Ursprungligen postat av csvens

Ja på vilket sätt bedömde ni personer på ett trovärdigt sätt då?
Ni är ju jäviga.

SE utvecklar sedan iakttagelsen. Krulligt fylligt hår och de smala byxorna och benen.
Men det framgår också senar att det är en gissning från SE's sida. Han sträcker sig upp till 75 år .

Skulle ni se en idag tidstypisk tonåring med luva ovan en keps(konturerna av detta), så skulle ni inte gissa på någon äldre person precis..

Så SE's iakttagelse är på inget sätt omöjlig....
Lisbeth talar om "samma skrämmande blick" på LJ... det kanske inte är möjligt, men det är hennes uppfattning (gissning eller lögn)
Citera
2021-11-10, 09:49
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Du skrev väl om antalet meter tidigare och pratade sekunder?

Ni SEkmedlemmar får acceptera att SE hade alibi.

När skrev jag om det?

Jag har varit tydlig hela tiden gällande att jag INTE propagerar för att SE är GM.

Och fimpa gärna hela snackat om "SEkmedlemmar". Oerhört tråkig debattstil.
Citera
2021-11-10, 09:51
Medlem
Polisen tog inte ens Stefans namn på mordplatsen

Citerar från Gunnar Walls blogg

"Kari Poutiainen skriver att:

”Jag hade ett 45 minuter långt telefonsamtal med Stefan G 1988. (G var den som försökte ge Olof Palme konstgjord andning. Jag hittade mina minnesanteckningar från samtalet häromveckan.) Han berättade att efter Olof Palmes kropp förts bort, gick han till en polispiket och fick en gasbinda att torka bort blod med. Till hans förvåning visade poliserna inget intresse att höra honom. De tog inte ens hans namn, vilket gjorde honom arg. I vredesmod lämnade han brottsplatsen innan journalisterna anlände. Detta går i linje med vad Engström uppgivit om polisens ointresse.”

https://gunnarwall.wordpress.com/2020/06/12/ar-du-saker-pa-att-inte-engstrom-hade-alibi-krister-petersson/#comment-17130
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in