2021-11-17, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Som om polisen skulle ha kapacitet att upprätthålla det här ändå? Eller låt mig gissa, staten kommer skita i alla invandrargäng och fokusera som vanligt på svenskarna?

Det är inte polisen som gör kontrollerna utan arrangörerna själva.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Vi får vänta och se...
Några är säkert nitiska medan andra ser möjligheter att tjäna pengar genom att smittsäkra på andra sätt. Som i början på pandemin, när vissa gym stängde medan andra höll öppet som vanligt.
Den som har is i magen struntar i ett par arenabesök och avvaktar utvecklingen.

Det jag tycker är så märkligt är varför vaccinförespråkarna visar sådan enorm skadeglädje så fort de tror att ovaccinerade ska komma att begränsas på något sätt. Som om de inte förstår vilket hot mot demokratin sådant här är på flera plan. Det splittrar människor och det är ett hot mot informationsfriheten och människor integritet.

Tycker uppriktigt synd om de som inte förstår helheten ur ett större perspektiv.

För att de vet innerst inne att de har varit idioter och vill att alla ska sitta i samma båt för de framstår de som mindre idioter...
Är man under 80 år gammal och har tagit detta gift så är man en idiot per automatik och man saknar allt vad riskanalys heter.
Sen kan de kalla andra för foliehattar, antivaxxer och annat larv. Så om någon förnuftig person bryr sig om vad dessa dårar kallar en...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Det lär väl vara några miljoner fotbollsspelare som vaccinerat sig. Hur många fler har fallit ner döda på fotbollsplanen i år jämfört med andra år?

Några miljoner 😂😂 den siffran drog du fram ur röven på 2 sek negro.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Du tycks ej förstå vad indirekt diskriminering betyder. Googla det.

En person som inte kunnat ta vaccin av medicinska skäl har alldeles solklart blivit utsatt för indirekt diskriminering om han blir portad från en fotbollsmatch. Och det är olagligt enligt diskrimineringslagen.

Skulle vara intressant att se i domstol. Men jag har jävligt svårt att se att den portade i detta fall skulle få rätt.
Citera
2021-11-17, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av engalunda
Japp, dom som vägrar vaccinera sig kan gott stanna hemma och tänka över sitt beslut. Det är ingen rättighet att vistas ut bland oss ansvarstagande människor, de är ett privilegium.
Och ge mig inte att de är orättvist, gå o ta den lille sprutan bara så kan du leva som oss andra du me.

Vaddå stanna hemma lol. Jag skiter väl i dessa sammankomster. De stora förlorarna är de företagare som lever på evenemang osv. Jag klarar mig fint. Det är knappast så att jag kommer och springa och vaccinera mig bara för att gå på bio eller på en jävla hockeymatch.

Och aldrig i livet att jag sjunker så lågt som du att jag frivilligt låter dessa mörka totalitära krafter få all denna makt i vårt samhälle. Det Sverige du kände förr finns inte längre. Det kommer inte stanna här. Tror du på riktigt att regimer är beredda att frivilligt ge ifrån sig denna makt de fått. Aldrig. Nästa gång är det någon annan anledning att strypa åt människors friheter lite till, och lite till, och lite till. Sen slutar det som i Kina. Du sitter där som en jävla nolla och undrar vad som händer.

Det här är en slippery slope som är extremt farlig och människor är så jävla efterblivna att de inte kan lära sig av historien. Hoppas du får vad du förtjänar. Jag har pengar, ekonomisk frihet och är inte beroende av någon. Jag kommer klara mig förhållandevis bra. Det är de svaga stackarna, de vanliga människorna som kommer bli rövknullade. Men, men. Om det är detta de vill ha, varsågoda...
Citera
2021-11-17, 21:50
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Dom kan införa hur många pass dom vill, frankenvaccinet får dom behålla och inte som att dom kommer kunna stoppa någon från att gå någonstans heller. Tog man sig in utan biljett gör man det nu med och fejka vaccinpass är väldigt enkelt lex Frankrike.

Dom börjar bli riktigt desperata att få i folk giftet nu innan biverkningarna blir allt för tydliga även för fåren.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kexchoklad123
Det är inte polisen som gör kontrollerna utan arrangörerna själva.

Visst i första hand, men vad gör de om folk inte lyder? Kanske vissa har vakter, men de kan bara göra så mycket om flertalet skiter i uppmaningarna. Till slut tillkallas ju polis. Svenskar är i regel "skötsamma" och underkastar sig det mesta staten säger till dem, men detta gäller ju knappast för invandrare, och därmed blir detta något som främst kommer drabba svenskar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Som om polisen skulle ha kapacitet att upprätthålla det här ändå? Eller låt mig gissa, staten kommer skita i alla invandrargäng och fokusera som vanligt på svenskarna?
En kompis var nyligen i Tjeckien på arbetsrelaterade ärenden. Där behövde han visa upp Covidpass på alla restauranger. Funkade jättesmidigt, bara en sån där kod eller tag eller vad det heter i mobilen att visa upp.
Måste känts bra för både kunder och personal att veta att alla som vistas i lokalen är vaccinerade, och därmed minskat risken för smittspridning i lokalen avsevärt.

Hoppas det blir nåt liknande här hemma i Sverige! Tror till exempel att antalet besökare på t.ex hockeymatcher och andra evenemang kommer öka om alla måste vara vaccinerade. Folk kommer känna sig mer bekväma att vistas bland folk då.
Och den absoluta majoriteten av befolkningen är ju faktiskt vaccinerad! Vi får inte glömma det.
Citera
2021-11-17, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Som högerperson har jag ofta haft svårt för denna kvinnas idéer. Men nu har hon ju helt rätt i det hon uttrycker !!!

” Professor Wold har tidigare varit kritisk mot covidbevisen, men har nu ändrat uppfattning i frågan.

– Jag bedömde att det fanns en risk att man spelade antivaxxarna i händerna. Att de skulle använda det som ett argument i narrativet om att staten förtrycker sin befolkning. Men de har alltid offerkoftan på. De gnällde ju även när vi inte hade några coronapass så det är lika bra att skita i dem, säger Wold.

Hon menar också att vaccinskeptikerna själva har ett stort ansvar för att smittan fortfarande sprids i samhället, och således också för de åtgärder som nu införs.

– Utan deras propaganda hade vi kunnat ha en tillräcklig vaccinationsgrad för att slippa coronapass och restriktioner. Nu har vi inte det, och det är beklagligt. Det är de ovaccinerade som står för den största delen av smittspridningen, och blir de själva smittade så riskerar de att bli allvarligt sjuka eller till och med dö.”

Agnes förespråkar ju själv naturlig immunitet. Det rimmar ju illa med covidbevis som endast är giltiga om man är "fullvaccinerad".

1 dos vaccin och tillfrisknat efter COVID ska ju räcka enligt Agnes. Oavsett vad man tycker så är det här samma kålsupare. De säger en sak men vänder kappan efter vinden så fort det blåser.

Covidbevisen är inte logiska. Vore det fallet skulle man ta hänsyn till antikroppar och 1 vaccindos. Det gör man inte.
Citera
2021-11-17, 21:53
Medlem
fendadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Jag såg nyss på SVT Aktuellt och det som frustrerar mig mest är att politiker, myndigheter och journalister konsekvent vägrar att ens ta upp naturlig immunitet. Enligt deras narrativ finns det bara två alternativ: antingen är man vaccinerad och då är man säker, eller så är man ovaccinerad och då är man ett hot. De flesta av oss som följt utvecklingen vet att det är betydligt mer komplicerat än så.

Lena Hallengren svarade på en direkt fråga att negativt testresultat inte kommer att accepteras, utan att det är enbart vaccinbevis som gäller. Och därmed bekräftar hon att åtgärderna inte har med smittskydd att göra, utan enbart handlar om att sätta press på alla människor att "ta vaccinet".

Oavsett om man är för eller emot vaccin så är mitt intryck att man inom vetenskapen idag är ganska överens om att naturlig immunitet efter infektion ger ett skydd som är minst lika bra som vaccinering (vilket inte är konstigt eftersom det i båda fallen är kroppens eget immunförsvar som skapar skyddet) men man vet ännu inte hur långsiktigt hållbart det är. Min uppfattning är att naturlig immunitet ger ett överlägset mycket bredare skydd eftersom kroppen har utsatts för hela viruset, men hur länge det varar är fortfarande oklart.

Att undvika allmänna sammankomster med fler än 100 pers är nog inget problem för den som är motiverad att inte ta vaccinet. Jag tycker det skall bli intressant att följa utvecklingen nu, eftersom jag är ganska säker på att andelen vaccinerade på sjukhus stadigt kommer att öka. Det kommer att bli alltmer tydligt att de vaccinerade inte går säkra, trots att de tror att vaccinpasset skyddar dom. Det skall bli intressant att se hur myndigheterna agerar då. Hur länge kan de skylla allt på de ovaccinerade?

Ett välskrivet och balanserat inlägg som tar upp den problematik som omgärdar förslaget. Det är onekligen förbryllande att regeringen presenterar en så svartvit bild av verkligheten (antingen är du vaccinerad och ofarlig eller ovaccinerad och farlig) när vi egentligen har att göra med en skala där parametrar såsom genomgången infektion, naturlig immunitet, antikroppstest, ålder, vikt, kön, övrig hälsostatus m.m. bör vägas in för att ge en så rättvisande bild av en persons s.k. "farlighet" för omgivningen som möjligt.

Allt detta sopar man alltså helt bort och kräver vaccinering när Pfizer själva sagt att den naturliga immuniteten är 17x starkare än det skydd som vaccinet ger (sök Project Veritas på Youtube). Att samtliga under 40 års ålder med i övrigt normal hälsa dessutom löper 0,0003 % risk att dö i viruset måste också vägas emot den inskränkning som regeringen nu gör med hänsyn till den proportionalitetsprincip som är vedertagen i en rättsstat.

Om vi hade haft en hederlig journalistkår (drömma kan man) hade dessa nu fått en guldgruva med kritiska frågor att ställa, deras roll under hela pandemin har dock varit att tillsammans med regeringen så långt som möjligt missleda och ljuga för befolkningen i linje med övriga västvärlden.
Citera
2021-11-17, 21:53
Medlem
Fortfarande ovaccinerad. Hinner jag få vaccinpass före den 7 januari 2022 om jag ringer och bokar vaccintid i morgon?
Citera
2021-11-17, 21:54
Medlem
preben1969s avatar
Bra, dom som är ovaccinerade kan få ha fotboja, det vore perfekt, finns nog nån avlägsen plats ni kan få tillträde till...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in