2021-11-17, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlussenSTHLM
Enligt dig borde han ha släppt sitt vapen och låtit sig bli ihjälslagen?

Nu är det ju såhär, att det var flera personer som var i konfrontationer under kravallerna, flera personer som bar vapen, bara Kyle Rittenhouse som sköt och dödade människor, 2 döda, en skadad. Min poäng är att han själv skapade situationen genom att spela bonanza och springa runt med sin AR15 och sikta på folk, han hade ju själv uttalat sig om att han ville skjuta looters innan.

Att Rosenbaum är smutsens smuts motsäger jag mig inte, han är den lägsta formen av individ, barnvåldtäktsman, men det hade ju kyle ingen aning om.
2021-11-17, 21:40
Medlem
Scrip7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Okej, det är skumt.
Ja det är det. Kan bara vara ett av två alternativ. Antingen så begick de ett misstag när de hanterade filen, eller så gjorde de det med avsikt. Oavsett så är det en katastrof för åklagaren.
2021-11-17, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winningfeast
Ja, håller med. Det yrkandet var väldigt skumt utav försvaret om dem inte tror att dem kommer att förlora. Men det var samtidigt en stor vinst för försvaret, det lät som på domaren att han skulle bestämma om en mistrial om Rittenhouse fälls, om jag inte hörde fel?

Kanske. Men det är väldigt svårt för en domare att besluta om mistrial efter en fällande utsaga från juryn. Händer inte ofta.
2021-11-17, 21:43
Medlem
DannyButtermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSmoker
Är försvaret helt efterblivna? hur kan dem be om misstrial utan prejudice? helt sjukt

Citat:
Ursprungligen postat av enoent
Denna rättegång är en shitshow utan like.

Försvaret gjorde just ett gigantiskt misstag. Får se om det går att rädda.

Citat:
Ursprungligen postat av Scrip7
Ja. Jag är förvånad att åklagarna inte hoppade på det på en gång och tog den dealen. Försvaret gör ett grovt misstag.

Försvaret har kanske blivit rädda av att juryn inte ännu har kommit överens och börjar tro att juryn vill se om filmen för att övertyga de jurymedlemmar som vill fria. En friande dom brukar ju gå fortare för juryn att besluta. Men domaren sa något i stil med att han skulle överväga det, men inte i detta skede utan han ville köra på. Jag tror juryn kommer med besked idag eller i morgon. Vid fällande dom tror jag domaren dömer mistrail whithout. Försvaret verkade inte förstå den ”hinten” från domaren.

Situationen med drönarfilmen kan ha skapat en extra livlina för Kyle
2021-11-17, 21:45
Medlem
DannyButtermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enoent
Kanske. Men det är väldigt svårt för en domare att besluta om mistrial efter en fällande utsaga från juryn. Händer inte ofta.

Nej, men hur vanligt är det att man diskuterar mistrail pga något som upptäcktes dagen innan juryn skickades iväg för övervägning?
Senast redigerad av DannyButterman 2021-11-17 kl. 21:48.
2021-11-17, 21:46
Medlem
Scrip7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DannyButterman
Försvaret har kanske blivit rädda av att juryn inte ännu har kommit överens och börjar tro att juryn vill se om filmen för att övertyga de jurymedlemmar som vill fria. En friande dom brukar ju gå fortare för juryn att besluta. Men domaren sa något i stil med att han skulle överväga det, men inte i detta skede utan han ville köra på. Jag tror juryn kommer med besked idag eller i morgon. Vid fällande dom tror jag domaren dömer mistrail whithout. Försvaret verkade inte förstå den ”hinten” från domaren.

Situationen med drönarfilmen kan ha skapat en extra livlina för Kyle
Svårt att säga vad de tänkte. Hade de varit normala så hade de bett om mistrial with prejudice.

Ja, tror som du. Antingen så blir han friad eller så blir det en mistrial.
2021-11-17, 21:47
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RPG-Harry
Ja det är klart man ser en individ med högt våldskapital som ett hot när denne i handling och åsikt är på kollisionskurs med en själv. Problemet i ditt resonemang är ju att demonstranterna som du så fint kallar dem är de som bryter mot mänsklig rätt, lag och moralkod. Det är de som vandaliserar och bränner ned andras egendom. Det är de som söker verbal och fysisk konfrontation med individer som de uppfattar som motståndare. Det är de som våldför sig på andra människor utifrån deras hudfärg och/eller politiska åsikter. Det är ”dina demonstranter” som har gått över gränsen. Moraliskt och lagligt.

Vill man minska antal vapen på gatan kan man ju börja med att avväpna de som inte bär dem lagligt, som Gaige Grosskreutz t.ex. Hade han inte sprungit runt med en pistol som han inte hade rätt att bära på allmän plats hade han inte blivit skjuten.

Vad är mänsklig rätt och hur skiljer den sig från lag? Det är omoraliskt att vandalisera, åtminstone i allmänhet, om man gör det urskillningslöst. Det kan vara moraliskt om man vandaliserar specifika mål, men det var ju inte vad som hände här. Jag talar om demonstranter men jag skiljer på demonstranter och vandaler, demonstranterna gör inget fel alls i något avseende. Vandalerna vandaliserar men det är ju helt obetydligt i sammanhanget, ett försumbart brott när vi diskuterar sånt som mord och självförsvar. Man har naturligtvis inte rätt att skjuta någon för att denne vandaliserar något.

Jag förstår vad du syftar på när du säger att det är de som söker konfrontation, men jag menar att Kyles resa dit var i sig att söka konfrontation, han sökte upp de och inte tvärtom.

Det är säkert rätt att Grosskreutz inte hade blivit skjuten om han inte varit beväpnad. Det förändrar inte att han sköt (i luften, men antagligen hade för avsikt att skjuta Kyle) i syfte att försvara sig själv och eller andra. Precis som Kyle alltså, hade Kyle inte varit beväpnad så hade vi inte haft det här fallet alls.

Att avväpna de som använder vapen på ett otillåtet sätt är ju en början, men det finns alldeles för mycket vapen i landet ändå, det räcker inte på långa vägar. Det är väldigt mycket våld (i synnerhet då självmord, men också sånt som våld i nära relationer eller masskjutningar) som genomförs med helt lagliga vapen.
2021-11-17, 21:51
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Att dom som blir provocerade av fullt laglig och fullt normal open carry ska söka hjälp hos psykolog ja.

Menar du "demonstrera" i form av att vandalisera, hota folk till livet och bränna ner en stad som AFA/BLM gör? Menar du att jag ska tänka mig in i en brottslings situation?

Jo absolut om jag hade varit en psykiskt sjuk brottsling som var ute efter att vandalisera, bränna ner en stad, hota folk till livet och ställa till ett helvete för invånarna med hjälp av mina maskerade medbrottslingar, men det hade ju berott på att jag visste vilka som var brottslingarna i ekvationen och vem som stod upp för det rätta, och därmed i värsta fall hade rätten på sin sida att skjuta mig, eftersom jag var brottslingen.

Men varifrån har du fått att Kyle var emot en "demonstration"? Blandar du ihop "demonstration" med kriminella upplopp utförda av brottslingar?

"Stryka omkring"? menar du som dom maskerade AFA/BLM-brottslingarna? Kyle gick runt synligt utan ansiktsmask, frågade om folk behövde hjälp och släckte bränder, det är inte att "stryka omkring" annat än i en psykiskt sjuk brottslings hjärna. Skulle jag se en sån individ gå runt med ljusblåa handskar så man ser hans avtryckarfinger hela tiden, i en open carry-stat, då skulle jag känna mig trygg.

Jamen då är man ju dum i huvudet eller djupt okunnig om samhället man lever i? Open Carry-individer med ljusblåa handskar på sig så man tydligt hela tiden kan se vart fingret är, som använder sig av sin konstitutionella rättighet att bära vapen open carry, om man tolkar det som nåt man blir rädd för då ska man söka vård hos en psykolog, alternativt kanske inte "demonstrera" på det sättet som man gör, dvs genom att gå runt maskerad, bränna ner stan, vandalisera och hota folk till livet.

Demonstranter? Menar du dom brottsliga BLM/AFA-slöddren som röjer runt enbart i dom delstater där korrupta Demokratiska styren tillåter det, och misshandlar, vandaliserar, bränner ner, brukar våld mot civila och beter sig som djur?

Ja om dom var psykiskt sjuka så, eller visste med sig att det var dom som var brottslingarna, vilket det helt korrekt var, så visst. Brottslingar brukar alltid se beväpnade laglydiga medborgare som hot. Det är därför det är så bra att laglydiga medborgare kan bära vapen open carry, och varför det är så mycket mindre brott i Republikanskt styrda delstater/städer. Brottslingarna(inkl. korrupta politiker) har helt enkelt ingen chans mot en lagligt beväpnad befolkning.

Den psykiskt sjuka brottslingen som olagligt bar ett olagligt vapen hade agerat moraliskt korrekt om den sköt ihjäl en open carry-civilist som inte utgjorde ett hot emot brottslingen eller riktade ett vapen emot denne, fören den psykiskt sjuka brottslingen först riktade ett olagligt vapen emot civilisten, först efter att den psykiskt sjuka brottslingen närmade sig och utgjorde ett hot med sitt olagliga vapen?

Det är bra att du så övertydligt klargör din ståndpunkt.

Du är alltså helt omedveten om att de där open carry extremisterna som går omkring med sina ar-15s lite överallt, in på restauranger, in på en polisstation t o m i ett uppmärksammat fall, uppfattas som hot hela tiden av helt vanliga personer? Även av poliser.
Men du kanske tänker att poliserna uppfattar sig själva som kriminella och tänker att allmänheten antagligen har en laglig rätt att skjuta ihjäl de?
2021-11-17, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Det är säkert rätt att Grosskreutz inte hade blivit skjuten om han inte varit beväpnad. Det förändrar inte att han sköt (i luften, men antagligen hade för avsikt att skjuta Kyle) i syfte att försvara sig själv och eller andra. Precis som Kyle alltså, hade Kyle inte varit beväpnad så hade vi inte haft det här fallet alls.

Nej, det är sant, för då hade Kyle varit död.

Du använder dig i grunden av samma idiotiska argument som åklagaren gjorde. Att Kyle bara skulle accepterat att bli grovt misshandlad eller bli dödad.

Submit to the mob.
Senast redigerad av Reiwa 2021-11-17 kl. 21:57.
2021-11-17, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scrip7
Meta datan bevisade däremot att komprimeringen skedde hos åklagaren. 21 minuter efter att de själva fick filen så komprimerades den till en mindre fil. Det var alltså inte när den skickades till försvararen som den blev mindre.

Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Okej, det är skumt.
Exakt, men bra info att vissa chatappar komprimerar utan att man är medveten om det.
Dock så förklarar inte det varför filnamnet ändrats.
Men det här behöver inte ens diskuteras längre eftersom big boy berättade att ett "honest mistake" skett på deras sida när han emailade sig själv fram och tillbaka med filen (om någon nu tror på det).
Dom kan slingra sig i alla fall, det får man ge dom.
2021-11-17, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Jag är helt övertygad om att åklagaren inser att det går dåligt för honom. Det är därför han sysslat med tveksamma tricks.

Men en sak som är bra med det här fallet är att folk på högersidan får upp ögonen för hur åklagare är, det handlar om att vinna till varje pris, oavsett vad sanningen är, och åtalet har ett väldigt stort övertag mot försvaret.

Det handlar en del om att odla fram prejudikat - som staten sen kan handla efter
2021-11-17, 21:59
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Nej, det är sant, för då hade Kyle varit död.

Du använder dig i grunden av samma idiotiska argument som åklagaren gjorde. Att Kyle bara skulle accepterat att bli grovt misshandlad eller bli dödad.

Submit to the mob.

Nej, jag är helt övertygad om att ingen hade attackerat Kyle om han inte varit beväpnad.

(sen är jag ännu mer säker på att han inte hade blivit attackerad om han inte hade varit där, men det är ju en annan fråga)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in