2021-11-17, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Nä, jag menar att man nog måste göra en matematisk data-modell över skeendet, ihop med tidpunkter, intervall och olika parametrar som man kan skruva på för att kunba generera olika tänkbara förlopp tillsammans med en skattning av den totala sannolikheten för de olika alternativen.

Även räkna på hur många motsägelser man har för varje case.

Och gärningsmannaprofiler som även dessa ges olika sannolikheter.

Jag tror jag hörde någonstans att Palme utredningen är den största utredningen i hela världen...

Tror du inte dom gjort en massa utan att du o jag har insyn i det ?
Citera
2021-11-17, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Du verkar vara väldigt intresserad av varför folk som inte tror på SE är i tråden. Jag är här för att jag stör mig på att vissa är så säkra på att det är SE trots att de vet att han är osannolik. Jag har läst många som resonerar ungefär: "SE är osannolik men jag är ändå övertygad om att det är han".

Om jag ska gissa på någon så säger jag CA, men jag skulle inte påstå att jag tror att det var han, eftersom det finns så många andra möjliga GM.

Jag har viss förståelse för att man inte kan känna sig 100 % att SE är GM.

Men osannolik som GM? Komigen. Beakta följande:

a) SE var definitivt där innan det small.

b) Finns inga uppgifter om att han var där efter skotten.

c) Ser ut mördaren som flyr enligt vissa uppgifter och tolkningar av dessa.

d) Pekar ut ett vittne längs mördarens flyktvägen som inget annat vittne kunnat placera där.

e) Under hela sin medverkan i utredning bidrar han med en salig blanding av ändringar, lögner och orimligheter. Vissa enskildheter stämmer.

f)Hade vapenvana och tyckte illa om Palme.

g) Gör ett förtäckt erkännande i media?

Om du hade varit polis, hade du skrivit av honom då?

Ja, man kan inte säga att det var han 100 %. Det saknas ett rykande vapen eller DNA.
Senast redigerad av BleakHouse 2021-11-17 kl. 17:32.
Citera
2021-11-17, 17:51
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag tror jag hörde någonstans att Palme utredningen är den största utredningen i hela världen...

Tror du inte dom gjort en massa utan att du o jag har insyn i det ?

Har svårt att tro det. Allt har ju skötts i pappersform, ej sökbart med dator. Knappast några avancerade modeller i Palantir. De har inte den kompetensen.
Citera
2021-11-17, 17:55
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleakHouse
Jag har viss förståelse för att man inte kan känna sig 100 % att SE är GM.

Men osannolik som GM? Komigen. Beakta följande:

a) SE var definitivt där innan det small.

b) Finns inga uppgifter om att han var där efter skotten.

c) Ser ut mördaren som flyr enligt vissa uppgifter och tolkningar av dessa.

d) Pekar ut ett vittne längs mördarens flyktvägen som inget annat vittne kunnat placera där.

e) Under hela sin medverkan i utredning bidrar han med en salig blanding av ändringar, lögner och orimligheter. Vissa enskildheter stämmer.

f)Hade vapenvana och tyckte illa om Palme.

g) Gör ett förtäckt erkännande i media?

Om du hade varit polis, hade du skrivit av honom då?

Ja, man kan inte säga att det var han 100 %. Det saknas ett rykande vapen eller DNA.

Vad gäller (g) så har det sagts att hans uttalande i tidningen skydd & säkerhet skulle vara ett förtäckt erkännande. Jag har läst artikeln och förstår inte hur man kan få det till det...
Citera
2021-11-17, 18:12
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
I GWs nya bok har han en ny teori o har redan lämnat denna åt sidan ...

Samma GW som uteslöt Engström pga tiden för utstämplingen
GW har varit ute "kartlagt" det hela "i detalj" tillsammans med sina "medarbetare" och kommit fram till att SE kom fram en minut för sent.
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/news/gw-om-netflix-serien-%E2%80%9Duppfyller-f%C3%B6ruts%C3%A4ttningarna-f%C3%B6r-ett-grovt-f%C3%B6rtal-a v-avliden%E2%80%9D/vi-AAQNt1W

Han måste ha varit och rekat i nutid, i maj 2018 tyckte han nämligen att Skandiamannen var ett intressant spår

https://www.youtube.com/watch?v=RbT5KuhrU38

Han tyckte iofs att Engström sa "konstiga" saker men det var bara konstiga om han bara var ett vittne, som gärningsman var de ju inte alls konstiga.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-11-17 kl. 18:18.
Citera
2021-11-17, 18:25
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
GW har varit ute "kartlagt" det hela "i detalj" tillsammans med sina "medarbetare" och kommit fram till att SE kom fram en minut för sent.
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/news/gw-om-netflix-serien-%E2%80%9Duppfyller-f%C3%B6ruts%C3%A4ttningarna-f%C3%B6r-ett-grovt-f%C3%B6rtal-a v-avliden%E2%80%9D/vi-AAQNt1W

Bra inlägg i debatten av GW. Skulle vara intressant att se hur de har klockat SE, med tanke på att det finns de som hävdar motsatsen, dvs att han hade möjlighet rent tidsmässigt att utföra mordet.
Citera
2021-11-17, 18:32
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Bra inlägg i debatten av GW. Skulle vara intressant att se hur de har klockat SE, med tanke på att det finns de som hävdar motsatsen, dvs att han hade möjlighet rent tidsmässigt att utföra mordet.
GW har inte gjort någon djupare analys, han går bara på den ene väktarens "ett par minuter", utstämplingstiden och så har de promenerat till mordplatsen och klockat tiden, det var nog hela "karläggningen". TV4 borde bjuda in TP och/eller MG så GW skulle få lite tuggmotstånd.

Jag noterade för övrigt att han i 2018-klippet sa att SE varit ute på kvällen "... och kommer tillbaka vid niotiden, det vet man".
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-11-17 kl. 18:36.
Citera
2021-11-17, 18:40
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Med "pekar på motsatsen" menar du att vapenintresse inte nämns i rapporten? Det är väl en tolkningsfråga, kanske menar Clarke att det är självklart att GM hade ett visst vapenintresse eftersom GM uppenbarligen hade ett vapen. Det vore absurt att säga att GM troligtvis inte var intresserad av vapen. Allt pekar däremot på att SE inte var intresserad av vapen, eftersom flera års utredning inte visade några tecken på det.

Jag måste kolla upp den uppgiften på nytt, men det är en del som stämmer med SE. Men en hel del som INTE stämmer enligt Clarke. Klart att TP inte nämner dessa, men felet ligger nog i läsarnas tolkning då jag inte tror att han på något sätt hävdat att profilen skulle stämma till hundra procent.
Citera
2021-11-17, 18:42
Medlem
Citat:
Vad gäller (g) så har det sagts att hans uttalande i tidningen skydd & säkerhet skulle vara ett förtäckt erkännande. Jag har läst artikeln och förstår inte hur man kan få det till det...

Förtäckt innebär att det inte är ett erkännande...

Så hur menar du nu ?
Citera
2021-11-17, 18:43
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
GW har inte gjort någon djupare analys, han går bara på den ene väktarens "ett par minuter", utstämplingstiden och så har de promenerat till mordplatsen och klockat tiden, det var nog hela "karläggningen". TV4 borde bjuda in TP och/eller MG så GW skulle få lite tuggmotstånd.

Jag noterade för övrigt att han i 2018-klippet sa att SE varit ute på kvällen "... och kommer tillbaka vid niotiden, det vet man".

Med tanke på att SE även kommer tillbaka till Skandiakontoret 20 minuter efter mordet så är det ju extremt osannolikt att han är mördaren. Han ska alltså ta sig från David Bagares gata tillbaka till mordplatsen igen? Helt orimligt, han kunde ju omöjligt veta om han kunde vara säker på att inte kännas igen om han skulle gå tillbaka.
Senast redigerad av catforwardpower 2021-11-17 kl. 18:56.
Citera
2021-11-17, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Med tanke på att SE även kommer tillbaka till Skandikontoret 20 minuter efter mordet så är det ju extremt osannolikt att han är mördaren. Han ska alltså ta sig från David Bagares gata tillbaka till mordplatsen igen? Helt orimligt, han kunde ju omöjligt veta om han kunde vara säker på att inte kännas igen om han skulle gå tillbaka.

Nej det kunde han såklart inte men om han var GM så kände han sig omringad o att springa in på Skandia kan har gjorts i panik o affekt .

Det styrks ju av väktarna att han bultar på dörren o uppfattas helt uppjagad o i chock...
Citera
2021-11-17, 18:49
Medlem
Citat:

Ja gå i snabb takt i 60m är väl inga problem på 2min...

Det fixar man på 25sek...

Löjligt av GW ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in