2021-11-17, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Jaså det är så du ser det, då förstår jag att du inte kan släppa SE-teorin. Personligen föredrar jag att bryta ner det vi vet om SE och tolka och analysera omständigheterna var för sig.

VG befann sig i området och hade krutstänk på sina kläder och hatade OP. CA bodde på gångavstånd till mordplatsen och hade en revolver som han gjorde sig av med. Osv.

Men det har ju man redan gjort o man kom fram till att SE lär vara GM
Citera
2021-11-17, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja, detta är mystiskt. Var det inte meningen att ALG skulle täcka upp helt för ASO?

Å andra sidan, med en bridgespelande väktare, en som var bortrest, o.s.v., så var det en dag med slirande och slarv. Inte firmans finaste stund, med tanke på att det small rejält i grannskapet.

Men det finns ett namn på ännu en väktare som jobbade på Skandia under fredagen, i ett av PH:s PM: "Ytterligare en väktare *IW*, Securitas, arbetade på L18 under fredagen."

Förutsatt att L18 innebär Skandia. För det fulla namnet, se PM:et från den 5:e juni. (Det är i samma PM som AK vittnar om att SE pratade "en stund" om sin semester. Dokumentet finns även i en version som är full med maskeringar, och då ser man varken IW:s eller AK:s namn.)

Ta fram den omaskerade versionen av detta PM i Palmemordsarkivet. Förresten, jag kan länka:

https://drive.google.com/file/d/1CDYLvXgWRwDDTfPKvFMfEe6dh8_pWIuH/view

(Här finns annat smått och gott, som till exempel att SE arbetade över till efter kl. 23 flera gånger.)

Men eftersom IW inte förhördes av polisen som de övriga så kanske hon jobbade innan AK påbörjade sitt pass? Kunde ändå tro att den nitiske PH skulle ha hört sig för, om det så bara gällde SE på dagtid.

Har inte sett namnet på något annat ställe i arkivet. Men någon annan kanske har?

Det kan ju dock röra sig om en väktare som inte haft någon interaktion alls med SE ...

Bra där Dalulven.

Dock är det som du skriver,Inger Wallentin är mig veterligen inte hörd av PU.
Väktarna skulle ju jobba i par därför att en går rond(er) så kan den andra sitta i receptionen.
Därför så kan det föreligga så att Inger Wallentin är den som jobbat ihop med AK fram tills dess att ALG kommer till Skandia på kvällen.
Att i sådant fall inte höra Inger Wallentin är katastrofalt polisarbete.Någon skall nämligen sitta i receptionen,och sitter man bara där så är en på utgående SE närmast omöjlig att missa.
Tidpunkten för SEs utgång är av största vikt,liksom att IW(om det nu var hon som satt där)bör ha kommit ihåg hur SE var klädd...hon kan ju till och med ha pratat med honom vid tillfället osv,osv,osv.

Att inte höra IW är i fall hon har arbetat ihop med AK på kvällen den 28 Februari absolut sanslöst.
Gud endast vet vilken fakta som därmed gått om miste.
Inte ens PH har ju något ytterligare om IW.
Det är ju helt enkelt inte klokt någonstans.
Citera
2021-11-17, 16:16
Medlem
barkies avatar
Man ser ju faktiskt ganska klart hur dynamiken fungerar på Flashback, oavsett ämne.

Vi har krigare här som skulle försvara pedofiler och massmördare om de visste att folk blev triggade och irriterade. Frågan är hur ni orkar?

Det finns absolut INGENTING som ger SE alibi. Jag håller med om att det inte finns nog med bevisföring för att fälla honom. Jag undrar dock vad som hänt om man följt det spåret ordentligt och satt press på honom som häktad. Tråkigt att Arne gick i pension och att storidioten som säkert pippade Lisbeth, HH fick styra och ställa fritt.
Citera
2021-11-17, 16:19
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Okej ska vara mer tydlig nu...

Vi fattar båda två att eftersom inget går längre att bevisa så handlar denna tråden enbart om två saker....

Ena lägret försöker spekulera om teorin om hur mordet gick till med Engström som GM....o förstår samtidigt att det inte bygger på bevis !..

Andra lägret går in o sticker hål på teorin varenda dag o säger att teorin inte går ihop....också utan bevis

Men jag tror att båda " gängen" älskar att prata om Engström....

Det finns inte tillräckligt att prata om i trådarna VG o CA ...

Jag såg faktiskt fram emot intressanta diskussioner här angående Skandiamannen. Intelligensnivån är dock extremt låg och folk väljer att gå i försvar eller i attack istället för att diskutera.

I vår moderna tid så diskuteras det inte längre. Det är bajskastning.

Alla ska ha rätt, alla ska vara smartast, alla ska ha sista ordet.

Vad hände med tiden då folk faktiskt försökte ändra någons åsikt via diskussion och presenterade material och kunskap?
Citera
2021-11-17, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Haha! Exakt. Vissa SEktmedlemmar tänker inte särskilt objektivt.

Säg det till Redme som skrev det..
åklagaren tror starkt på att det är SE. Vad kan du mer än honom menar du som skrattar o hånar andra?
Folk behöver inte tycka som dig
Citera
2021-11-17, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Jag såg faktiskt fram emot intressanta diskussioner här angående Skandiamannen. Intelligensnivån är dock extremt låg och folk väljer att gå i försvar eller i attack istället för att diskutera.

I vår moderna tid så diskuteras det inte längre. Det är bajskastning.

Alla ska ha rätt, alla ska vara smartast, alla ska ha sista ordet.

Vad hände med tiden då folk faktiskt försökte ändra någons åsikt via diskussion och presenterade material och kunskap?

Är du novis i Palmemordssammanhang?
Här binder man sig fast vid bestämd mast så hårt man bara kan..och sedan så står man kvar oavsett vilka saker som presenteras.
Så har det alltid varit,så kommer det alltid att vara.
Citera
2021-11-17, 16:33
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
åklagaren tror starkt på att det är SE. Vad kan du mer än honom menar du som skrattar o hånar andra?
Om KP har rätt om SE för att han var förundersökningsledare i PU så har ju HH rätt om PKK eftersom han var spaningsledare i PU.

KP har förklarat varför han tror att SE mördade OP. Tror du att KP sitter på några ess i rockärmen eller?
Senast redigerad av Sobrilbil 2021-11-17 kl. 16:36.
Citera
2021-11-17, 16:38
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso

Du har rätt i att han "tror". Det kan vissa göra i en kyrka men inte i en mordutredning. De hade inget nytt att presentera på presskonferensen 2020. Även Filter-redaktionen tror en massa. Det var samma visa runt CP som GM. Det troddes en massa och se hur bra det gick

Arbetar man med forskning och statistik så vet man hur farligt det är att stirra på ett litet urval data som ingår i ett större dataset. Man drar nästan alltid fel slutsatser, det kan se väldigt logiskt ut, utan att hålla för en mer utförlig och mer omfattande validering.

Därför funkar inte resonemang av typen "det fattar ni väl att det var han".

Lite grann att citera SE så är det dåligt med kompetensen att lägga pussel. Man borde koka ihop all info som finns, lägga den i en databas och sedan köra algoritmer som genererar sannolikheter och tänkbara scenarios.

Sånt har väl utredarna inte ens nosat på. Nej, det har varit papper, penna och pärmar. Som taget ur en pilsnerfilm från 50-talet
Senast redigerad av quggel 2021-11-17 kl. 16:50.
Citera
2021-11-17, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Du har rätt i att han "tror". Det kan vissa göra i en kyrka men inte i en mordutredning. De hade inget nytt att presentera på presskonferensen 2020. Även Filter-redaktionen tror en massa. Det var samma visa runt CP som GM. Det troddes en massa och se hur bra det gick

Arbetar man med forskning och statistik så vet man hur farligt det är att stirra på ett litet urval data som ingår i ett större dataset. Man drar nästan alltid fel slutsatser, det kan se väldigt logiskt ut, utan att hålla för en mer utförlig och mer omfattande validering.

Därför funkar inte resonemang av typen "det fattar ni väl att det var han".

Fast allt börjar med en tro o misstanke så vad ska man göra nu efter 35år ?

Engström är ju inte dömd för något...

Eller du menar att man har för lite för att misstänka honom ?
Citera
2021-11-17, 16:51
Medlem
quggels avatar
Citat:
Fast allt börjar med en tro o misstanke så vad ska man göra nu efter 35år ?

Engström är ju inte dömd för något...

Eller du menar att man har för lite för att misstänka honom ?

Se mitt upodaterade inlägg vad jag tror man måste göra.
Citera
2021-11-17, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Se mitt upodaterade inlägg vad jag tror man måste göra.

Jo jag läste du menar att dom inte får misstänka utan mer kött på benen men det går inte längre så då blir det ju spekulationer kvar...

Du menar troligen att dom inte skulle nämna hans namn...

Men det är sagt 1000gånger i tråden redan..
Citera
2021-11-17, 17:05
Medlem
quggels avatar
Citat:
Jo jag läste du menar att dom inte får misstänka utan mer kött på benen men det går inte längre så då blir det ju spekulationer kvar...

Du menar troligen att dom inte skulle nämna hans namn...

Men det är sagt 1000gånger i tråden redan..

Nä, jag menar att man nog måste göra en matematisk data-modell över skeendet, ihop med tidpunkter, intervall och olika parametrar som man kan skruva på för att kunba generera olika tänkbara förlopp tillsammans med en skattning av den totala sannolikheten för de olika alternativen.

Även räkna på hur många motsägelser man har för varje case.

Och gärningsmannaprofiler som även dessa ges olika sannolikheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in