2021-11-16, 14:08
  #7033
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Ser du det inte som lite riskabelt att köpa på dig en massa Tesla aktier under en "rea" som fortfarande är högre än kursen någonsin varit innan den 24 oktober i år (alltså för ca tre veckor sedan)? Vad har egentligen hänt senaste halvåret som motiverar kursuppgången tills nu? Jag sitter inte med något facit men det känns som en oerhörd risk om du nu är långsiktig i aktien, dvs att fylla på en massa på kort tid.

Har iaf sålt mina korta positioner nu, var trött på att hålla koll på kursen och Elon twitterflöde, räcker ju med en tweet att Giga Berlin spottat ut en Tesla eller att en split är på gång så rusar den väl på kort sikt.
Risker finns alltid, men man måste ta risker för att bli ekonomiskt oberoende. Jag har gjort min hemläxa och är väldigt säker på att Teslas uppgång kommer fortsätta i många år framöver. Enda anledningen att kursen går ner nu är pga att Elon vill betala skatt. Det kom ny info angående försäljningen, han försöker maximera sin skatt, inte minimera. Han säljer sina grundaktier som han köpte extremt billigt, istället för att sälja aktierna med dyrare inköpspris, detta är för att få tyst på alla kritiker som kallar honom en girig skattesmitare. Det bevisar också att han inte försöker "casha ut" för då hade han försökt minimera skatten och maximera vinsten.
Men Elon haters kommer alltid försöka spinna allt han gör till något negativt.

Det som har hänt under 6 månader är ökad försäljning, vinst, marginal etc..
Slår du ut eps till 2022 eller 2023 så är Tesla undervärderad. Kortsiktigt kan allt hända, men jag är långsiktig.

Som du sa så räcker det med en tweet/bra nyhet så rusar kursen, därför vill man inte sitta på sidlinjen när det händer. Därför köper jag lite i taget, men köpte rätt mycket för $982, har dock 50% av mina pengar kvar till ytterligare köp om den fortsätter ner.

Grattis till vinsten på din kortposition! Alltid kul när folk tjänar pengar
Citera
2021-11-16, 17:13
  #7034
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Risker finns alltid, men man måste ta risker för att bli ekonomiskt oberoende. Jag har gjort min hemläxa och är väldigt säker på att Teslas uppgång kommer fortsätta i många år framöver. Enda anledningen att kursen går ner nu är pga att Elon vill betala skatt. Det kom ny info angående försäljningen, han försöker maximera sin skatt, inte minimera. Han säljer sina grundaktier som han köpte extremt billigt, istället för att sälja aktierna med dyrare inköpspris, detta är för att få tyst på alla kritiker som kallar honom en girig skattesmitare. Det bevisar också att han inte försöker "casha ut" för då hade han försökt minimera skatten och maximera vinsten.
Men Elon haters kommer alltid försöka spinna allt han gör till något negativt.

Det som har hänt under 6 månader är ökad försäljning, vinst, marginal etc..
Slår du ut eps till 2022 eller 2023 så är Tesla undervärderad. Kortsiktigt kan allt hända, men jag är långsiktig.

Som du sa så räcker det med en tweet/bra nyhet så rusar kursen, därför vill man inte sitta på sidlinjen när det händer. Därför köper jag lite i taget, men köpte rätt mycket för $982, har dock 50% av mina pengar kvar till ytterligare köp om den fortsätter ner.

Grattis till vinsten på din kortposition! Alltid kul när folk tjänar pengar

Va tror du om Rivian?
Citera
2021-11-16, 18:45
  #7035
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KirkOL
Va tror du om Rivian?
Håller mig borta från Rivian. Dom har samma börsvärde som Tesla hade i början av 2020. Då hade Tesla levererat över 360.000 bilar 2019, Rivian har väll inte ens levererat 100 bilar än?

Sen är Rivian bara ett bilföretag, till skillnad från Tesla som även har ett finger i energibranschen, försäkring, AI, mjukvara, batterier m.m.
Jag tror många vill hitta nästa Tesla, men det finns bara en enligt mig.
Citera
2021-11-16, 19:53
  #7036
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Ser du det inte som lite riskabelt att köpa på dig en massa Tesla aktier under en "rea" som fortfarande är högre än kursen någonsin varit innan den 24 oktober i år (alltså för ca tre veckor sedan)? Vad har egentligen hänt senaste halvåret som motiverar kursuppgången tills nu? Jag sitter inte med något facit men det känns som en oerhörd risk om du nu är långsiktig i aktien, dvs att fylla på en massa på kort tid.

Har iaf sålt mina korta positioner nu, var trött på att hålla koll på kursen och Elon twitterflöde, räcker ju med en tweet att Giga Berlin spottat ut en Tesla eller att en split är på gång så rusar den väl på kort sikt.

Ja, och sen kommer den första dödsolyckan när en självkörande Tesla kör in en grupp dagisbarn eller liknande, och så faller korthuset. Har några tesla men skulle aldrig få för mig att köpa fler just nu.
Citera
2021-11-17, 10:10
  #7037
Medlem
illuminas avatar
Elon sålde igår men kursen gick upp ändå. 48% klar nu. Han borde va färdig nästa vecka.
Citera
2021-11-17, 12:33
  #7038
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Håller mig borta från Rivian. Dom har samma börsvärde som Tesla hade i början av 2020. Då hade Tesla levererat över 360.000 bilar 2019, Rivian har väll inte ens levererat 100 bilar än?

Sen är Rivian bara ett bilföretag, till skillnad från Tesla som även har ett finger i energibranschen, försäkring, AI, mjukvara, batterier m.m.
Jag tror många vill hitta nästa Tesla, men det finns bara en enligt mig.


Du menar att Tesla är rimligt värderad och Rivian inte? Tesla har ingenting att göra i energibranschen, dom spelar i gärdsgårdsserien jämfört med Vattenfall och Eon t ex.
Citera
2021-11-17, 12:36
  #7039
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Du menar att Tesla är rimligt värderad och Rivian inte? Tesla har ingenting att göra i energibranschen, dom spelar i gärdsgårdsserien jämfört med Vattenfall och Eon t ex.
Vaddå? Tycker du Rivian är rimligt värderade? Tesla är rimligt värderade om man jämför med Rivian till 100%
Citera
2021-11-17, 13:29
  #7040
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Du menar att Tesla är rimligt värderad och Rivian inte? Tesla har ingenting att göra i energibranschen, dom spelar i gärdsgårdsserien jämfört med Vattenfall och Eon t ex.
Tesla Energy kommer se en kraftig ökning 2022, vänta du bara
Citera
2021-11-17, 17:30
  #7041
Medlem
Otroligt hur snabbt det vände?
Citera
2021-11-17, 17:51
  #7042
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Tesla Energy kommer se en kraftig ökning 2022, vänta du bara

Fullt möjligt att aktiekursen kommer stiga men jordens samlade produktion av solceller kontrolleras av kina inte tesla och den del av energi som produceras av solceller är försvinnande liten och har lönsamhetsproblem.
Citera
2021-11-17, 17:52
  #7043
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacy1
Vaddå? Tycker du Rivian är rimligt värderade? Tesla är rimligt värderade om man jämför med Rivian till 100%

Bägge är orimligt värderade.
Citera
2021-11-17, 18:51
  #7044
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Fullt möjligt att aktiekursen kommer stiga men jordens samlade produktion av solceller kontrolleras av kina inte tesla och den del av energi som produceras av solceller är försvinnande liten och har lönsamhetsproblem.

Solcellerna är ju bara en rest av Elon fick Tesla att köpa SolarCity som höll på att konka. SC grundades av Elons kusiner samt att han själv ägde 22% av bolaget, men för att undvika personliga förluster så gick alltså Tesla in och köpte det fallfärdiga bolaget till överpris. Tror inte att det kommer generera någon vidare omsättning någonsin, konkurrensen är som du säger för stor. Dock har du fel i att solcellsel inte är lönsam, i industriella sammanhang är den absolut lönsam i större delen av världen.

Däremot tror jag, som jag skrivit tidigare i tråden, att Tesla har en framtid för storskaliga batterilager samt för laddnätverk. Båda marknadsområdena har enorm tillväxtpotential så även om inte Tesla är billigast eller bäst så har de chansen att ta stora marknadsandelar. Tror nästan mer på det än bilarna egentligen, bilarna kommer ju tappa kraftigt i försäljning om några år när alla övriga tillverkare kommit ikapp och folk inser hur dålig kvalitet det är i en Tesla.
__________________
Senast redigerad av handtralala 2021-11-17 kl. 18:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in