2021-11-17, 17:15
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Tänkte exakt samma. Arbetar gör man ju som regel dagligen. Och ”träffar” då hundratals varje dag, i kollektivtrafiken och på arbetsplatsen osv.

Medan evenemang går man väl mer sällan på. Hade varit mkt smartare att återuppta rekommendation om hemarbete så långt det är möjligt.

Håller med, gissar att tanken är att under event så trängs väldigt många människor på liten yta.

Å andra sidan så trängs rätt många på liten yta i kolletivtrafiken med under rusningstid.

Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Skitsnack. Vaccinet stoppar ingen sjukdom.

Jo till ca 95%
Citera
Avslutad
Sossen kommer älska detta, nu får han äntligen ett tillfälle att visa sig duktig och godhetssignalera med sitt bögiga vaccinpass i mobilen och se ner på alla som inte är vaccinerade. Den där varma känslan i bröstet efter att ha spammat sin Facebook om att de minsann är dubbelvaccinerade har nu lagt sig, så att vaccinpasset införs kommer väldigt lägligt för dessa patetiska varelser.
Citera
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Ursprungligen postat av tlcswe
De kan ju lika gärna börja med vaccinationsbevis för sammankomster på 500-1000 personer.

100 personer innebär att varenda krog eller livsmedelsaffär kommer få kontrollera vaccination

Citat:
Ursprungligen postat av YeeNaaldloshii-
Men vänta nu... Gäller det redan mataffärer med 100+ besökare?

Jag tänkte precis skriva att dagen då jag måste visa covidpass för att handla livsmedel är dagen då staten (äntligen) inte längre får in några skattepengar från mig. Men vi kanske alltså redan är där?

Blind leder blind, införs inget krav på vaccinpass på mataffärer och krogar.
Senast redigerad av FockeWulf190d 2021-11-17 kl. 17:19.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Dra inte in "jazister och nudar" i det här!

Handlar inte om diskriminering eller "rashat", handlar bara om att stoppa en sjukdom.
Finns en massa "tvång" redan, exempelvis om att det är tvång på att ha körkort för att köra bil med mera. Har man inget körkort, får man inte köra bil. Har man inget fiskekort för vattendraget man vill fiska i, får man inte fiska. Hoppas att liknelsen går fram.

Alltså, vill du gå på konsert, behöver du "vaccinpass". Inget knepigare än så, och handlar inte om diskriminering, eller att vi skulle gå mot någon ny "hitlerstat" eller "sovjetunion".
Handlar bara om vanligt folkvett.
Vad handlade det om när Hitler införde ”gesundheitspass” då? Googla får du se.
Citera
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Dra inte in "jazister och nudar" i det här!

Handlar inte om diskriminering eller "rashat", handlar bara om att stoppa en sjukdom.
Finns en massa "tvång" redan, exempelvis om att det är tvång på att ha körkort för att köra bil med mera. Har man inget körkort, får man inte köra bil. Har man inget fiskekort för vattendraget man vill fiska i, får man inte fiska. Hoppas att liknelsen går fram.

Alltså, vill du gå på konsert, behöver du "vaccinpass". Inget knepigare än så, och handlar inte om diskriminering, eller att vi skulle gå mot någon ny "hitlerstat" eller "sovjetunion".
Handlar bara om vanligt folkvett.

Planen har aldrig handlat om att stoppa covid. Målet har från början gått ut på att tillåta en bred allmän smittspridning, men att vi skulle "platta till kurvan" så att inte allt för många skulle bli sjuka samtidigt.

Kurvan är sedan länge tillplattad, men inskränkningarna blir fler och fler och fler. Att vi nu ska stoppa covid är helt en efterhandskonstruktion.

Utöver det så stoppar inte vaccinen covid. De minskar ett allvarligt händelseförlopp främst hos riskgrupper.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YeeNaaldloshii-
Men vänta nu... Gäller det redan mataffärer med 100+ besökare?

Jag tänkte precis skriva att dagen då jag måste visa covidpass för att handla livsmedel är dagen då staten (äntligen) inte längre får in några skattepengar från mig. Men vi kanske alltså redan är där?
NEJ det gäller inte ens krogar vad jag förstått.
Citera
2021-11-17, 17:16
Medlem
Hirugataris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbakiosk
Varför bry sig om kutym när man tar ett beslut som är allt annat än kutum?

För att det är ett myndighetsbeslut?
Citera
2021-11-17, 17:16
Medlem
UngCynikers avatar
Citat:
Över 90% av Irland är vaccinerade. Varför har de inte "stoppat en sjukdom" än?
Citera
2021-11-17, 17:17
Medlem
Analys av dagens presskonferens:

Ytterst bakslugt att försöka implementera vaccinationsbevis på det sätt regeringen nu väljer att göra men tyvärr inte förvånande. Det hade inte gått att göra för ett halvår sedan. Men med 80 procent av den vuxna populationen vaccinerade (under hot om införande av vaccinpass), kunskaper som sipprar ut om vaccinets begränsade effektivitet och det stora antalet biverkningar så räknar de nu kallt med att motståndet inte kommer att vara så stort mot denna åtgärd i gruppen "fullvaccinerade". Tvärtom vill många i den gruppen nu känna att de kan kapitalisera på sitt kanske i vissa fall oövervägad beslut att vaccinera sig och få bekräftelse på att de "gjorde rätt". Med vetskap om de legala komplikationerna börjar regeringen med ett lite oskyldigt steg och nämner i förbigående att de på nytt avser att föreslå förlängning av pandemilagen.

Under dessa förutsättningar är det solidariskt, ja rentav ädelt att avstå sprutan.

Men alla, vaccinerade som ovaccinerade, måste nu försöka samarbeta, se verkligheten för vad den är och uttrycka sitt missnöje över den auktoritära utvecklingen där grundläggande fri- och rättigheter begränsas. Många, många som inte tidigare gjort sina röster hörda vet och KÄNNER innerst inne vad som är rätt och vad som är fel.
Citera
Medlem
Lena Hallengren öppnar upp för flera restriktioner framöver om det krävs.
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Ifall det handlar om att skydda andra människor kan vi införa ett manspass. Män får inte tillträde till allmäna lokaler eftersom de begår majoriteten av alla mord och våldsbrott.

Utrikes födda har 11 ggr högre chans att begå våldtäkt än svenskfödda. Dags för ett invandrarpass för att garantera säkerheten för våra kvinnor?

Falsk analogi. Våldsbrottslighet smittar inte.
Citera
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbakiosk
Är det inte lika "livsfarligt" med covid under dessa två veckor som efter 1 dec? Om det är så nödvändigt så borde väl kravet verkställas i samma ögonblick som förslaget kommit fram till? Varför vänta 2 veckor, om någon nu fått för sig att liv kommer räddas?

Det är typ sådana här frågor jag ställer mig, Om vi nu har denna "#digerdöd#" som media och styresmän hävdar att vi har varför hela tiden dessa dubbla budskap och motsägelser? Och hur kan det komma sig att en full tunnelbaneperrong med 100 pers inte sprider detta dödliga virus men en sammankomst med 100 pers gör det, var finns logiken?

Nu har det ju gått så lång tid så"jag vill ha svaret på frågan- HUR FARLIGT ÄR SARS COV-2 EGENTLIGEN?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in