2021-11-17, 16:45
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmedkulfisorbet
Vem har rätt att fråga efter covidbevisen? Kassörskor? Väktare?

Kan jag börja fråga random somalier om dom har covidpass och om inte neka dom tillträde?

Om du har uppgiften vid en allmän sammankomst så ja, absolut. Likaså väktaren eller kassörskan.
Citera
2021-11-17, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Helt sjukt.

Min son har sin första dansuppvisning i december och vi har redan köpt biljetter. Kommer inte kunna gå på det nu. Samt kommer få avboka restaurangbesök där vi skulle firat (vaccinerad) mormor.

Du kan torka dina tårar.
Det gäller varken skolor eller restaurangbesök. Eller tja, vid närmare granskning verkar det egentligen inte krävas alls då det står att det inte kommer att vara ett krav att uppvisa vaccinationsbevis...
Citera
2021-11-17, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Aha, du skrev fel, med "hela tiden" menade du "nu" inte lätt förstå. Bättre skriva det man menar så det går att förstå.

Förlåt, måste vara extra tydlig när man kommunicerar med barn och idioter som inte kan härleda det absolut uppenbara från sammanhanget.
Ber om ursäkt.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VilaVila
Det är helt okej att smitta med säsongsinfluensan, finns inga begränsningar där inte

Det är nog så. Det är ju inte lika allvarligt att dö om det bara är säsongsinfluensan som stod för övertippningen.

Man får travestera det gamla skämtet:

[PHP]- Hörde du att Nilsson har dött?
- Var det i Covid-19?
- Nej, det var visst inget allvarligt.[/PHP]
Senast redigerad av HerrGickhan 2021-11-17 kl. 16:52.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Oroa dig inte. Det är inga problem för de att få sina vaccin/vaccinpass.

"Fråga
Jag är inte svensk medborgare, men bor i Sverige. Kan jag vaccinera mig i Sverige?

Svar
Ja, det kan du. Du behöver inte vara svensk medborgare för att få vaccin mot covid-19. Alla som bor eller stadigvarande vistas i Sverige erbjuds vaccination.

Du behöver inte ha ett svenskt personnummer eller samordningsnummer för att vaccinera dig.

Även personer som söker asyl och personer som vistas utan tillstånd i Sverige erbjuds vaccination.

Det är gratis att vaccinera sig mot covid-19."

https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/lungor-och-luftvagar/inflammation-och-infektion-ilungor-och-luftror/om-covid-19--coronavirus/om-vaccin-mot-covid-19/fragor-och-svar-om-vaccination-mot-covid-19/fragor-och-svar-om-vaccination-mot-covid-19/praktiska-fragor-om-vaccinationen/jag-ar-inte-svensk-medborgare-men-bor-i-sverige.-kan-jag-vaccinera-mig-mot-covid-19-i-sverige/

Svenskar som vaccinerats utomlands kan inte få passet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iwaalgeudat
Det som många inte verkar förstå är att allt det här är ju bara för att ta fram verktygen så att staten kan kontrollera människor i grupp, tillsammans med polis och väktare då kontrollera om du har rätten att vistas ute eller inte har det. Sen att media och myndigheter dehumaniserar ena sidan är ju inte heller bra i det långa loppet, då det finns otagliga bevis historiskt vad som kan hända sånna gånger.

Så rent hypotetiskt, vad händer om det här aldrig får ett slut? Det kommer bli ännu mer restriktioner, kanske rent utav får du inte längre rösta om du inte har ett vaccinationspass/bevis (samt X antal injektioner för att räknas). Kanske rent utav tar man bort val för "allas bästa". Kanske kommer det en tid då du bara får vistas ute mellan 8-16. Kanske kommer det en tid då du inte längre får studera, eller dina barn gå i skola om du inte har ett sådant pass som är kopplat till din identitet utöver dina vanliga identifikationshandlingar.

Att ge staten mer makt att inskränka folks rättigheter är aldrig något bra (undantaget är extrema situationer som krig, eller om något liknande digerdöden börjar härja, där 70% av alla som blir smittade dör (vilket inte är fallet här överhuvudtaget)). Finns även här otagliga bevis för det historiskt vad som kan hända.
För att tro att det bara är temporärt är väldigt naivt, utan det kommer bara bli mer och mer av samma, då majoriteten accepterar detta, vilket inte är bra.
Det sägs ju att enklaste sättet att kontrollera människor i stor grupp är rädsla, och uppenbarligen stämmer det väldigt bra.
Svårt att införa allt på en gång också, så sakta men säkert så folk vänjer sig fungerar ju bäst.

Och jag kan ju bara tala för mig själv, men det är verkligen inte en värld jag vill ska bli standard, en polis stat där media och företag styr tillsammans med regeringen, över vad som är rätt och fel i deras ögon (där behålla makten till vilket pris som helst blir det viktigaste). Finns ett ord för vad detta kallas.

En mycket skrämmande utveckling inte bara i vårat land men i resten av världen likaså.

Mycket kloka tankar!
Citera
2021-11-17, 16:47
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Det är luddigt.

Om det är en restaurang, pub eller en klubb som anordnar ett julbord så tolkar jag det som att det inte kommer att krävas något intyg på att man är vaccinerad, dessa tre verksamheter faller ju inte under allmänna sammankomster enligt FHM och regeringen. Ett julbord är väl inte en danstillställning i grunden, att det finns ett dansgolv att tillgå för gästerna gör det nog inte till en dansställning per automatik. Jag tror att många restauranger, klubbar och dylikt kommer att jobba sig runt den där frågan.

Av ren nyfikenhet så frågade jag en vän som är ägare av ett hotell tillhörande restaurang/klubb i en medelstor stad. Hen informerade om att man har ett flertal julbord inbokade i sina restaurangytor där ett x antal företag kommer närvara. Hen utgår från att ett intyg för vaccin inte kommer vara aktuellt för den verksamheten.

Det står innomhusevenemang, så resturanger och dylikt bör inte innefattas.
Men det är ändå konstigt att det inte gäller sammankomster av 100 personer, oavsett event, resturang eller vad det nu kan vara.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
När ska FHM och vår regering hålla fast vid något som de beslutar om?
Att vara långsiktig i detta land är mer eller mindre omöjligt då regler ändras från vecka till vecka.

Själv är jag vaccinerad med två sprutor och har inget emot att ta en tredje om det krävs. Vi har en säsongsinfluensa varje år där äldre vaccineras varje år så varför ska vaccinet för Covid hålla längre?

Det blir väl som med munskydden i kollektivtrafiken...haha. Det slutar med en rekommendation.
Sverige, en tandlös tiger. På gott och ont.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Ingen behöver tvinga mig till något. Jag är en sann demokrat. Följer alla råd och rekommendationer från staten och deras noggrant utsedda experter.

Att ta sprutan är demokratiskt. Gör man inte det så ställer man sig utanför gemenskapen och samhällets värdegrund. Punkt.

Vi ser olika på saken, men att prata om tvång och sticka upp i rektum är inget som går ihop med " värdegrund " kan jag tycka.
En sann demokrat pratar inte om att sticka upp något i rektum på någon. Det är mer fascistens dårskap.
Citera
2021-11-17, 16:48
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Du kan torka dina tårar. Det gäller varken skolor eller restaurangbesök. Eller tja, vid närmare granskning verkar det egentligen inte krävas alls då det står att det inte kommer att vara ett krav att uppvisa vaccinationsbevis...

Arrangören får välja. Antingen krav på vaccinationsbevis eller särskilda smittskyddsårgärder.
Citera
Medlem
Ja som många är jag kritisk till det här men av den enkla anledningen att jag var för pass om man infört det när man släppte restriktionerna för att visa allvaret i att vaccinera sig och att myndigheten verkligen tror på vaccinet. Nu visste de redan att det inte funkade så bra som man trodde det skulle göra, så det ser väldigt medvetet ut för att få det att se ut som det är ovaccinerades fel.

Som jag skrivit tidigare vad ska jag som vaccinerad vara rädd för en ovaccinerad bör ju inte bli allvarligt sjuk om jag smittas. Vaccinet är väl inte så dåligt att det ska jmr med placebo. För övrigt så är det tre vaccinbolag som tillsammans drar in 8800 kr/sekunden, de lär vara rätt nöjda att leverera en produkt som måste ges många gånger och tjäna ändå mer pengar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmedkulfisorbet
Vem har rätt att fråga efter covidbevisen? Kassörskor? Väktare?

Kan jag börja fråga random somalier om dom har covidpass och om inte neka dom tillträde?
Neka en somalier så är risken stor dom hämtar resten av släkten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in