2021-11-17, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Nej det är tråkigt att vi fastnat på detta vis. Men tills någon av oss kommer med lämplig statistik kommer jag fortsätta gå i Tanto nattetid utan att vara speciellt orolig. Du får gå där du trivs.

Nja, jag bryr mig faktiskt inte speciellt mycket.
Jag unnar dig det!!! Och tack för att du unnar mig detsamma.

En sista undran från min sida: Du är en man, eller hur?
Citera
2021-11-17, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Fast Zinkens väg leder ju till gång/cyklelbanan som går genom tanto det är ju just denna väg som är genvägen till Hornstull från Norra Södermalm om man inte vill gena vid vattnet.
Man kan inte gena vid vattnet från norra Södermalm. Det är ju Hornsgatan man går då.
Citera
2021-11-17, 15:20
Medlem
ExNihiloNihilFits avatar
Vilka experter många av er är på Stockholm och Tantolunden. Jag bor nära Zinkens BP men sov över hos flickvännen denna natt.
Jag jobbar som ordningsvakt i tunnelbanan dagtid och känner inte igen mig i att Hornstull skulle vara en no-go zon eller att Tanto är full av "migranter"? På dagtid höst så är majoriteten av personerna i Tanto hundägare som motionerar eller barnfamiljer som springer runt och leker.
På sommaren samlas tiotusentals personer i Tanto och det förekommer storskalig narkotikaförsäljning och massvis av delinkventer söker sig dit såklart.
Ni som tror att pundare och hemlösa håller sig i Tanto på vintern, är ni galna eller? De är nere i tunnelbanan och värmer sig eller åker på tågen fram och tillbaka.

Jag utesluter att det skulle röra sig om en prostituerad som utsatts för brottet. Antingen som ni andra säger; någon som haft svårt att sova och gått en runda, någon som jobbar natt och passerat igenom Tanto. Jag tror knappast att GM legat och väntat på offret, snarare att han förföljt henne en tid och väntat på rätt plats.

En sista grej: apropå brist på signalement. Man skriver inte mordförsök för en lätt misshandel, kvinnan kan bedömt ha varit medvetslös under större delen av brottet, tänker på den som nämnde överfallet på Årstabron, där vart kvinnan slagen i huvudet bakifrån och vaknade upp efter våldtäkten. Kan mycket väl vara samma GM. Det är bedömt svårt att ge signalement om man är medvetslös eller svårt skadad...
Citera
2021-11-17, 15:46
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExNihiloNihilFit
Vilka experter många av er är på Stockholm och Tantolunden. Jag bor nära Zinkens BP men sov över hos flickvännen denna natt.
Jag jobbar som ordningsvakt i tunnelbanan dagtid och känner inte igen mig i att Hornstull skulle vara en no-go zon eller att Tanto är full av "migranter"? På dagtid höst så är majoriteten av personerna i Tanto hundägare som motionerar eller barnfamiljer som springer runt och leker.
På sommaren samlas tiotusentals personer i Tanto och det förekommer storskalig narkotikaförsäljning och massvis av delinkventer söker sig dit såklart.
Ni som tror att pundare och hemlösa håller sig i Tanto på vintern, är ni galna eller? De är nere i tunnelbanan och värmer sig eller åker på tågen fram och tillbaka.

Jag utesluter att det skulle röra sig om en prostituerad som utsatts för brottet. Antingen som ni andra säger; någon som haft svårt att sova och gått en runda, någon som jobbar natt och passerat igenom Tanto. Jag tror knappast att GM legat och väntat på offret, snarare att han förföljt henne en tid och väntat på rätt plats.

En sista grej: apropå brist på signalement. Man skriver inte mordförsök för en lätt misshandel, kvinnan kan bedömt ha varit medvetslös under större delen av brottet, tänker på den som nämnde överfallet på Årstabron, där vart kvinnan slagen i huvudet bakifrån och vaknade upp efter våldtäkten. Kan mycket väl vara samma GM. Det är bedömt svårt att ge signalement om man är medvetslös eller svårt skadad...

Hur ofta hänger du i Tanto nattetid på hösten/vintern? Antar att du sover då, som den ordningsamme ordningsvakt du är?

Ingen säger att Tanto är en no-go zon, men DET ÄR en osäker och otrygg plats att vistas på som kvinna nattetid, speciellt utanför sommartid.

Jag har av olika anledningar råkat befinna mig längre in i Tanto (mot kolonilotter och Årsta-bron, samt gått hela vägen till Skanstull under bron, och tro mig det är en salig mix av svenska och utländska pundare, hemlösa och annat slödder som hänger hela den sträcken. Det görs inbrott på kolonilotterna, pundas vid vattnet och längre in i skogen, samt härjas vilt i övrigt. Det är som sagt, slödder av olika slag som befinner sig på dessa mörka stigar, centralt men utanför åsyn från människor, samt med många goda platser att gömma sig på snabbt, om man känner till området väl.

Jag hade numer aldrig satt min fot längre än till graffitiväggen i början av Tanto efter skymning på hösten och vintern. Det är en jävla risk. Och här hade vi ett fruntimmer vandrandes ute kl 02.00 på natten, speciellt i ljuset av händelsen för någon månad sen med överfall på Årsta-bron, är det rent ut idiotiskt att göra det.

Ingen säger att det var HENNES FEL, men det är då naivt att tro att Tantolunden skulle vara någon trygg och säker plats att vistas på för någon, efter mörkrets fall. Hornstull, Ringvägen, Zinkensdamm, Årsta och Liljeholmen går inte att likställa med Tanto, då dessa är vältrafikerade områden med öppna ytor och mängder med människor i rörelse. Tanto är det inte.
Citera
2021-11-17, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Hur ofta hänger du i Tanto nattetid på hösten/vintern? Antar att du sover då, som den ordningsamme ordningsvakt du är?

Ingen säger att Tanto är en no-go zon, men DET ÄR en osäker och otrygg plats att vistas på som kvinna nattetid, speciellt utanför sommartid.

Jag har av olika anledningar råkat befinna mig längre in i Tanto (mot kolonilotter och Årsta-bron, samt gått hela vägen till Skanstull under bron, och tro mig det är en salig mix av svenska och utländska pundare, hemlösa och annat slödder som hänger hela den sträcken. Det görs inbrott på kolonilotterna, pundas vid vattnet och längre in i skogen, samt härjas vilt i övrigt. Det är som sagt, slödder av olika slag som befinner sig på dessa mörka stigar, centralt men utanför åsyn från människor, samt med många goda platser att gömma sig på snabbt, om man känner till området väl.

Jag hade numer aldrig satt min fot längre än till graffitiväggen i början av Tanto efter skymning på hösten och vintern. Det är en jävla risk. Och här hade vi ett fruntimmer vandrandes ute kl 02.00 på natten, speciellt i ljuset av händelsen för någon månad sen med överfall på Årsta-bron, är det rent ut idiotiskt att göra det.

Ingen säger att det var HENNES FEL, men det är då naivt att tro att Tantolunden skulle vara någon trygg och säker plats att vistas på för någon, efter mörkrets fall. Hornstull, Ringvägen, Zinkensdamm, Årsta och Liljeholmen går inte att likställa med Tanto, då dessa är vältrafikerade områden med öppna ytor och mängder med människor i rörelse. Tanto är det inte.

Det som bortmedfifittor skriver är 100% korrekt.

Jag kan tillägga att det även fanns bosättningar med tiggare på den aktuella platsen tidigare, men det var ett par år sedan.
Citera
2021-11-17, 16:00
Medlem
Det kan vara en våldsam serievåldtäksman.
Exakt en månad sedan blev en annan kvinna brutalt våldtagen och slagen.

Lyssande på en SR podd som handlade om en annan serievåldtäktsman från södra Stockholm. Han blev gripen till slut då han fångades på övervakningskamera i en kiosk på söder

Polisen kartlägger kvinnans väg för att kanske hitta möjlig Gm.

Jag tror att gärningsmannen kommer att hittas snart.
Citera
2021-11-17, 16:05
Medlem
Faustik-Funks avatar
Citat:
Jag är övertygad om att det skett fler överfallsvåldtäkter i anslutning till Ringvägen än mitt inne i Tanto de senaste tio åren.
Din mening ter sig väldigt tvetydig då Ringvägen ligger i anslutning till Tanto. Så hur skulle det gå ihop?

Är du ens 08a?
Citera
2021-11-17, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trillian
För 2 år sedan arbetade jag natt i Tantolunden.
Polisen patrullerar där enligt schema. Det är bilar där nästan hela tiden men området är enormt så det är inte praktiskt möjligt att polisen skall hålla koll på hela Tanto.

Sedan ca. 5-10 år så har Tanto blivit ett tillhåll för ett 50-tal illegala flyktingar från Afrika. I princip alla i gruppen har stora problem med alkohol och narkotika.

Flera av dessa afrikaner är välkända av personalen i närheten. En och annan legend är till och med känd vid namn av polisen eftersom han så frekvent begår brott.

De hänger vid staketet till minigolfbanan borta vid den stora gräsmattan i självaste Tanto.

Vittnesmål om hur det är där nattetid:
Endast missbrukare, afrikaner och riktigt trasiga ungdomsgäng. Efter midnatt lämnar alla skötsamma personer Tanto. Ibland så är det någon förvirrad stackars ungdom som hittar dit och då åker polisen DIREKT och säger "gå härifrån omedelbart, detta är en mycket osäker plats på natten". Det där har jag sett med egna ögon vid minst 4 tillfällen. Vid ett tillfälle gick en tonårsflicka och pratade i telefon med en kompis när polisen plockade upp henne och körde henne ut ur Tanto.

All in all: det är en väldigt farlig plats som man skall hålla sig ifrån nattetid. Jag skulle själv ALDRIG gå dit efter skymning om det inte vore i jobbet.

Förr i tiden bodde jag i närheten och då brukade jag ta kvällspromenader i området, det har jag slutat med sedan några år tillbaka.
Mycket bra beskrivning av Tantolunden.
Citera
2021-11-17, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trillian
Håller med. Personligen kan jag tycka att de där argumenten börjar halta lite. Nu måste ändå de flesta svenskar förstå att landet har förändrats och att det inte längre är säkert att röra sig överallt, när som helst.

Exempelvis: jag skulle inte rekommendera en jude att gå ensam, klädd i sin kippa, genom Rosengård en mörk natt.
Jag skulle inte rekommendera en vit person att gå genom Harlem en mörk natt.
Jag skulle inte rekommendera en vit överklassperson med dyr Rolex-klocka att gå genom Tensta centrum en mörk natt.

Varför ska tjejer har något slags märkligt frikort till att vara immuna mot all form av inskränkning i rörelsefriheten? Sverige har förändrats och detta måste alla inse och ta ansvar för, oavsett vad vi anser om det. Om det tröstar någon som är upprörd över det jag just skrev: jag tycker också det är förjävligt. Jag anser att alla världens människor skall kunna röra sig överallt, precis när som helst men jag inser också att vi har en verklighet att förhålla oss till. Jag själv har flera platser i Stockholm som jag undviker vid vissa tidpunkter. Det är bara automatiskt inprogrammerat i min hjärna och jag ser det faktiskt inte som en större förlust. Jag skulle exempelvis inte åka till Rinkeby ensam efter skymning, men det gör mig inte jättemycket.
Håller med dig till 100 %.
Citera
2021-11-17, 16:13
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faustik-Funk
Din mening ter sig väldigt tvetydig då Ringvägen ligger i anslutning till Tanto. Så hur skulle det gå ihop?

Är du ens 08a?

En mindre del av Ringvägen ligger i anslutning till Tanto ja.

Men du har rätt - jag hade kunnat ta tex Sveavägen som exempel för att undvika förvirring.
Citera
2021-11-17, 16:17
Medlem
lemmy124s avatar
Brukar hänga vid graffitiväggen på sommaren och måla.
På dagarna hänger dom precis intill. Dom går ofta väldigt nära inpå folk som går ner för trappan.
Är bekant med en av dom. Han är från Skärholmen och har alltid velat vara gangster. Alla tycker han är en mupp därifrån. En snubbe som pratat om att han är villig att göra allt. Nu hänger han där och är skyhög varje gång jag ser han.

Folk i gänget försöker sno min bärs, när jag gått mot dom så har dom skällt på mig som hundar. Ja dom har på riktigt stått och skällt på mig med hundljud. Ni förstår det är inte det vanliga a-lagargänget man kan hitta i Hökarängen som bara sköter sig själva.

Och för varje år blir det här Tantogänget större. Jag känner mig inte otrygg, och skönt att ni som bor där inte heller gör det. Men man är bra naiv om tror att dom inte kommer göra något dumt.
Spännande med en heroinpark i stan.
Senast redigerad av lemmy124 2021-11-17 kl. 16:19.
Citera
2021-11-17, 16:20
Medlem
Faustik-Funks avatar
Citat:
En mindre del av Ringvägen ligger i anslutning till Tanto ja.

Men du har rätt - jag hade kunnat ta tex Sveavägen som exempel för att undvika förvirring.
Fast du gör det ju lätt för dig när du använder det lösa begreppet "i anslutning till" när du skriver att Ringvägen/Sveavägen har fler överfallsvåldtäkter generellt sätt än vad "mitt inne i Tanto" har. Vad betyder exakt "i anslutning till"?

Jag försöker på ett hederligt sätt ta till mig din argumentation men den lyckas inte. Jag är fortfarande övertygad om att det är farligare för en ensam berusad tjej att nattvandra i Tanto eller någon annan undanskymd park på Södermalm än vad det är för en berusad tjej att gå längst med Ringvägen eller Sveavägen under samma tid. Detta av skäl som jag tidigare har angett, och jag är säker på att statistiken talar till min fördel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in