Citat:
Ursprungligen postat av
ExNihiloNihilFit
Vilka experter många av er är på Stockholm och Tantolunden. Jag bor nära Zinkens BP men sov över hos flickvännen denna natt.
Jag jobbar som ordningsvakt i tunnelbanan dagtid och känner inte igen mig i att Hornstull skulle vara en no-go zon eller att Tanto är full av "migranter"? På dagtid höst så är majoriteten av personerna i Tanto hundägare som motionerar eller barnfamiljer som springer runt och leker.
På sommaren samlas tiotusentals personer i Tanto och det förekommer storskalig narkotikaförsäljning och massvis av delinkventer söker sig dit såklart.
Ni som tror att pundare och hemlösa håller sig i Tanto på vintern, är ni galna eller? De är nere i tunnelbanan och värmer sig eller åker på tågen fram och tillbaka.
Jag utesluter att det skulle röra sig om en prostituerad som utsatts för brottet. Antingen som ni andra säger; någon som haft svårt att sova och gått en runda, någon som jobbar natt och passerat igenom Tanto. Jag tror knappast att GM legat och väntat på offret, snarare att han förföljt henne en tid och väntat på rätt plats.
En sista grej: apropå brist på signalement. Man skriver inte mordförsök för en lätt misshandel, kvinnan kan bedömt ha varit medvetslös under större delen av brottet, tänker på den som nämnde överfallet på Årstabron, där vart kvinnan slagen i huvudet bakifrån och vaknade upp efter våldtäkten. Kan mycket väl vara samma GM. Det är bedömt svårt att ge signalement om man är medvetslös eller svårt skadad...
Hur ofta hänger du i Tanto nattetid på hösten/vintern? Antar att du sover då, som den ordningsamme ordningsvakt du är?
Ingen säger att Tanto är en no-go zon, men DET ÄR en osäker och otrygg plats att vistas på som kvinna nattetid, speciellt utanför sommartid.
Jag har av olika anledningar råkat befinna mig längre in i Tanto (mot kolonilotter och Årsta-bron, samt gått hela vägen till Skanstull under bron, och tro mig det är en salig mix av svenska och utländska pundare, hemlösa och annat slödder som hänger hela den sträcken. Det görs inbrott på kolonilotterna, pundas vid vattnet och längre in i skogen, samt härjas vilt i övrigt. Det är som sagt, slödder av olika slag som befinner sig på dessa mörka stigar, centralt men utanför åsyn från människor, samt med många goda platser att gömma sig på snabbt, om man känner till området väl.
Jag hade numer aldrig satt min fot längre än till graffitiväggen i början av Tanto efter skymning på hösten och vintern. Det är en jävla risk. Och här hade vi ett fruntimmer vandrandes ute kl 02.00 på natten, speciellt i ljuset av händelsen för någon månad sen med överfall på Årsta-bron, är det rent ut idiotiskt att göra det.
Ingen säger att det var HENNES FEL, men det är då naivt att tro att Tantolunden skulle vara någon trygg och säker plats att vistas på för någon, efter mörkrets fall. Hornstull, Ringvägen, Zinkensdamm, Årsta och Liljeholmen går inte att likställa med Tanto, då dessa är vältrafikerade områden med öppna ytor och mängder med människor i rörelse. Tanto är det inte.