2021-11-17, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Är det svårt att redogöra exakt vilka urval du gör? Du kan till och med göra urvalen och klicka på den runda blå ikonen med vit pil i för att få en dynamisk länk du kan dela med mig/oss.

Hela den rapporten baseras nämligen på inskrivningsdatum, det är därför jag är tveksam till hur du lyckas filtrera fram vilka som faktiskt fortfarande vårdas ett visst datum.

Jag sa ju att jag valde vecka 45, inget annat urval
https://portal.icuregswe.org/siri/sv/report/corona.vaccincovid?filter=aaa9d908-c402-d22b-047c-def32a9738be

Du måste fortfarande klicka på detaljer för att se antalet unika personer.
Citera
2021-11-17, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ursäkter, ursäkter och ursäkter, du låter precis som våra politiker som vägrar ta ansvar för någonting. Det finns ett stort jäkla systemfel i det här landet och det ser vi dagligen när det skjuts, samma klientel som ligger och flämtar på IVA. Integration är ett skitord som används för att svensken ska tro att det är något bra, det är det inte. Vi ska ha assimilation och inget annat, passar inte det så kan man åka hem. Vi hanterar invandringen lika uselt som vi gjorde med pandemin. Att putsa Sverigebilden i en krissituation är helt galet då man borde fokusera på krisen. Krav är också något som behöver ställas, på politiker, FHM och det invandrade klientelet, som det är nu fungerar inte, gör om gör rätt!

De som röstar har makten, politikerna ska genomföra. Har som tidigare sagt insyn i flera vårdnära verksamheter, och det finns historier som få politikerna att tuppa av, ffa inblandningen av kriminella verksamheter. Det är bara nya sätt att skaffa sig pengar och makt, vården är sekundär, och vårdtagare en handelsvara.
Senast redigerad av TAD2 2021-11-17 kl. 10:24.
Citera
2021-11-17, 10:25
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
De som röstar har makten, politikerna ska genomföra. Har som tidigare sagt insyn i flera vårdnära verksamheter, och det finns historier som få politikerna att tuppa av, ffa inblandningen av kriminella verksamheter. Det är bara nya sätt att skaffa sig pengar och makt, vården är sekundär.

Den här pandemin visar att vi måste återinföra tjänstemannaansvaret, det skulle få bukt med en del av problematiken och kanske också få lite fart på politikerna.
Citera
2021-11-17, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Sverige har den næstlaveste gennemsnitlige levealder i Norden.

Norge har den laveste gennemsnitlige levealder på 40 år i Norden:

https://da.zhujiworld.com/no/

Sverige har den næstlaveste gennemsnitlige levealder på 41 år i Norden:

https://da.zhujiworld.com/se/

Danmark har den tredielaveste gennemsnitlige levealder på 42 år i Norden:

https://da.zhujiworld.com/dk/

Finland har den fjerdelaveste gennemsnitlige levealder på 43 år i Norden:

https://da.zhujiworld.com/fi/

Som sagt gör man en jämförelse av dödstal mellan länder måste man justera för åldersfördelning och använda statistik som är användbar för dödstal. DN-debattartikeln som detta handlade om hänvisar till en studie som är ett skämt, vilket mitt inlägg handlade om.
Citera
2021-11-17, 10:34
Medlem
Citat:
Den här pandemin visar att vi måste återinföra tjänstemannaansvaret, det skulle få bukt med en del av problematiken och kanske också få lite fart på politikerna.

Går alltid att börja med att kopiera grannländernas modell rörande krav, istället för att år ut och år in diskutera det.

https://www.svd.se/bred-kritik-mot-medborgarskapsprov

"Delegationen för migrationsstudier (Delmi), anser att medborgarskapsprov "riskerar medföra negativa konsekvenser för invandrare från länder med större kulturell och språklig distans till Sverige". Delmi pekar på att färre kan komma att ansöka om medborgarskap."

"Större och kulturell och språklig distans till Sverige". Istället för "Ge bättre möjligheter till god utbildning, bättre delaktighet i samhället och förutsättningar för ett tryggare försörjning."
Citera
2021-11-17, 10:37
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Om du läst artikeln så ser du vilken smörja ekonomerna har slängt ihop. Tanzania är exempelvis knappast ett land som redovisat i närheten alla döda i covid. Som även länkats ovan. Beräkningarna de gör blir helt felaktiga. Sedan finns massor av andra felaktigheter och märkliga antaganden som inte har några vetenskapliga belägg. Och det publiceras i DN.

Fast jag kommenterade inte de ekonomiska "forskarnas" artikel i DN, utan en undersökning gjord av tyska forskare, som tagit hänsyn till ålder hos de avlidna. Och räknar man så, då låg Sverige inte så dåligt till även under 2020.
Citera
2021-11-17, 10:37
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Går alltid att börja med att kopiera grannländernas modell rörande krav, istället för att år ut och år in diskutera det.

https://www.svd.se/bred-kritik-mot-medborgarskapsprov

"Delegationen för migrationsstudier (Delmi), anser att medborgarskapsprov "riskerar medföra negativa konsekvenser för invandrare från länder med större kulturell och språklig distans till Sverige". Delmi pekar på att färre kan komma att ansöka om medborgarskap."

"Större och kulturell och språklig distans till Sverige". Istället för "Ge bättre möjligheter till god utbildning, bättre delaktighet i samhället och förutsättningar för ett tryggare försörjning."

I Sverige kommer det inte hända någonting. Jag tycker vi släpper det här spåret då det går off topic.
Citera
2021-11-17, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Fast jag kommenterade inte de ekonomiska "forskarnas" artikel i DN, utan en undersökning gjord av tyska forskare, som tagit hänsyn till ålder hos de avlidna. Och räknar man så, då låg Sverige inte så dåligt till även under 2020.

Ok då är jag med.
Citera
2021-11-17, 11:05
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag tror att du, och många andra i tråden, kraftigt överskattar den immunitet som svenskarna erhöll genom att inte införa "lockdown". Immunitet erhålls genom infektion. När en infektion sveper genom en befolkning, så leder det till att en andel avlider. Mängden immunitet som har erhållits genom infektion, bör alltså avspegla mängden dödsfall. Eftersom Sverige har haft färre dödsfall, i förhållande till befolkningsmängd, än exempelvis Belgien och Italien, så är det rimligt att anta att svenskarna har mindre immunitet än belgarna och italienarna.

Vissa verkar leva med en föreställning att svenskarna, genom att undvika "lockdown" på något magiskt sätt skulle ha byggt upp immunitet, utan att det skulle ha avspeglats i dödsfallen. Jag tror inte på den sortens överskattning av svenskarnas immunitet.
En möjlighet är ju att man genom måttliga restriktioner tillät spridning men undvek att folk utsattes för stora mängder av viruset. Det kan i bästa fall ha lett till att många börjat bygga upp immunitet utan att bli allvarligt sjuka. Smittspridning handlar ju inte bara om hur många som nås av smittan utan även om hur stora mängder virus var och en utsätts för.

En stor mängd virus ökar risken för allvarlig sjukdom, medan en mindre mängd förhoppningsvis har en mildare effekt men ändå leder till viss immunitet.

I så fall är inga ytterligheter önskvärda, varken att strunta i alla försiktighetsåtgärder eller att isolera folk totalt från viruset (utom de sårbaraste). Nyckeln till naturlig immunitet är kanske att utsättas för lite av viruset.
Citera
2021-11-17, 11:05
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Jag tror vi har en utbredd immunitet. Ja det kanske beror på Tegnell, men, vi har en jävla massa döda också, det ska man inte förglömma. Det hör ihop liksom. Inte att förglömma. Jag hoppas det bl-
ir lugnt, men tror det inte. Vem sätter ett likhetstecken mellan blir liksom?

Ja, vi har fått betala ett högt pris, i främst, äldre avlidna med/i Covid-19,för en ev. hybridimmunitet. Men fick vi den, främst, undrar våren 2020, när många andra länder var nedstängda, så kan dessa länder få betala för det, nu, i efterhand. Detta trots vaccinet, men tack vare den ytterst smittsamma Delta-varianten av SARS-COV2.

Dock tvivlar jag på att våra nordiska grannländer kommer att nå upp till våra dödssiffor/miljon invånare. Men ett land som Tyskland, vilket fick mycket beröm för sin Corona-hantering våren 2020, kan mycket väl få våra siffror i/med Covid-19/miljon invånare, ganska snart. Många andra länder har redan gått om oss.
Citera
2021-11-17, 11:07
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det där är ju helt godtyckligt. Bland det konstigaste jag läst.

För det första är det mycket värre med turister utåt än inåt. Det är av uppenbara skäl mycket större risk att smittas på semesterresan än att man åker på semester när man redan är sjuk.

Och "densitet" är kanske världens sämsta mått på hur tätt människor lever. Några av de länder som har lägst densitet är Ryssland, USA, Brasilien, Peru, Argentina och Paraguay.

Guldstjärna för denna:
The second variable is the degree of stringency. However, the relationship is positive, suggesting that it reflects the fact that governments in countries with high mortality have adopted tight lockdowns to reduce the number of cases. If so, it should not be included in the analysis here but in a separate analysis of the factors that lead governments to introduce restrictions.
Det visade sig att fler dött i länder med hårdare restriktioner. Då struntade man i den.
Haha, otroligt resonemang. Jag är nästan förvånad över att de inte lagt in antalet OS-guld per miljon invånare som en parameter. Då skulle Italien ligga ännu bättre till.

Man kan tycka vad man vill om Sveriges och andra länders strategier i pandemin. Men vill man framstå som intelligent inför någon annan än möjligen Lena Einhorn och IMBILDEN bör man nog utgå från annat underlag än dessa beräkningar, oavsett vad man har för ståndpunkt.

Dessa ekonomer gör antagligen bäst i att bilda lag med trådens sorgligt frånvarande brittiske akademiker och fortsättningsvis hålla sig till att studera pandemins "ekonomiska effekter på ekonomin".
Citera
2021-11-17, 11:11
Medlem
Eurostat: Den extra dödligheten i Bulgarien i september är över 50%,

Bland länderna med lägst extra dödlighet i september är Sverige och Belgien.

Reuters noterar att Bulgarien är det EU-land med lägst vaccinationsfrekvens mot covid-19
De som dog i Bulgarien i september i år är 50,2 % fler än genomsnittet för den här månaden under åren från 2016 till 2019, enligt uppgifter från Eurostat, citerad av Reuters.

Enligt en rapport från Europeiska statistikbyrån, som jämför ytterligare dödsfall med nivåer före pandemi, har Bulgarien den högsta ytterligare dödligheten i EU. Litauen, Grekland och Rumänien följer efter - alla tre över 30%.

Reuters noterar att Bulgarien, EU-landet med lägst vaccinationsfrekvens mot covid-19, har drabbats hårdast av pandemin sedan sensommaren och har satt rekord för antalet dödsfall de senaste veckorna.

Totalt sett var ytterligare dödsfall i EU i september 12 %. Detta är en betydande ökning sedan juli, då de var 5 %. Sammantaget hade regionen en topp av ytterligare dödsfall i november 2020.

Bland länderna med lägst extra dödlighet i september finns Sverige och Belgien. Belgien hade högre dödlighet tidigare under pandemin.

https://nova.bg/news/view/2021/11/16/346737/%D0%B5%D0%B2%D1%80%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82-%D0%B4%D0%BE%D0%BF%D1%8A%D0%BB%D0%BD%D0%B8%D1%82%D 0 %B5%D0%BB%D0%BD%D0%B0%D1%82%D0%B0-%D1%81%D0%BC%D1%8A%D1%80%D1%82%D0%BD%D0%BE%D1%81%D 1%82-%D0%B2-%D0% B1%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%8F-%D0%BF%D1%80%D0%B5%D0%B7-%D1%81%D0%B5%D0%BF%D1%82%D0%B5 %D0%BC%D0%B2%D1%80%D0%B8-%D0%B5-%D0%BD%D0%B0%D0%B4-50-%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84%D0%B8%D0%BA%D0%B0/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in