2021-11-17, 09:42
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
https://portal.icuregswe.org/siri/sv/report/corona.vaccincovid

Vad gör du för urval för att få fram de som ligger inne just idag?
Citera
2021-11-17, 09:45
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det hela beror på väsentligen nedrustad civil beredskap som beredskapslager, utbildad och tränad personal ffa i kommunernas verksamhet, och en låt-gå politik för integration där de mest utsatta verksamheterna för en pandemi (vård av sköra och gamla) fått lida för. Reinfeldts ”öppna era hjärtan” politik har lett till att allt fler vårdnära yrken fått statusen som integrationsmotor. Trots det hamnar Sverige på en låg total överdödlighet internationellt sett särkilt om man justerar för ländernas åldersfördelning.

Att driva vårdnära verksamheter med beredskap och kompetens kostar pengar. Inget som varit prio de senaste 20-30 åren. Kommissionens rapporter pekar på dessa brister vilket är rätt men i övrigt är det inte mycket att dra lärdom av.

Det finns massor att lära. Folkhälsomyndighetens senfärdighet exempelvis, i en pandemi agerar man då tiden är viktig. FHM stod och såg på som får när smittan välde över oss. Det är bättre att sätta in åtgärder i tid även om det blir lite för mycket, en åtgärd kan dras tillbaka medan ett människoliv inte kan det. Norge hanterade det föredömligt, Finland med, bitvis tog man kanske i lite väl hårt men det betalade sig. Flumliberalism har ingen plats i kris eller krig.
Citera
2021-11-17, 09:49
Medlem
Citat:
Jag skrev "just nu" så du tror alltså att de som var inskrivna 1 november fortfarande ligger inskrivna?

Under vecka 45 så var 14 av 30 personer fullvaccinerade, 2 personer hade fått en spruta och 13 personer var ovaccinerade.

Men även om man tittar på november som du gjorde så kan man konstatera att 22 av 43 personer var vaccinerade och 20 ovaccinerade, och en med okänd status.

Nästan alla ovaccinerade på IVA är under 70 år.

Kollar vi på personer under 70 år så ser det ut så här:

Ovaccinerade: 72,2% (11 personer)
Fullt Vaccinerade: 22,2% (4 personer)
Delvis Vaccinerade: 5,6% (1 person)

Ovaccinerade är i majoritet på IVA om man kollar åldersgruppen 0-70 år.

Ju äldre personerna är desto längre tid var det sedan de fick sprutan och ju äldre man är ju sämre svarar kroppen på ett vaccin - dvs immunförsvaret kan vara så dåligt att det inte klarar av att skapa antikroppar.
Citera
2021-11-17, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Vad gör du för urval för att få fram de som ligger inne just idag?

Finns ingen data alls tillgänglig för den här veckan så "just idag" är väl egentligen inte ens tillgängligt. När jag skrev hälften i förra inlägget så utgick jag bara från min minnesbild av läget. När du ifrågasatte så valde jag att kolla förra veckan som verkar vara ganska fullständig.

Trenden tyder inte på att det skulle se mer gynnsamt ut för vaccinerade idag än förra veckan vilket du kan se i denna sammanställning av månaderna.
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2021-11-17, 09:52
Medlem
Citat:
Du har inte läst originalartikeln. Den är smörja. För att jämföra länders dödlighet i covid måste man utgå från ålderstandardiserad överdödlighet. Redan där har de ekonomiska ”forskarna” helt tappat greppet.

Sverige ligger lågt i jämförelse med de flesta länder tom för 2020.

https://www.cebm.net/covid-19/excess-mortality-across-countries-in-2020/

Sverige har den næstlaveste gennemsnitlige levealder i Norden.

Norge har den laveste gennemsnitlige levealder på 40 år i Norden:

https://da.zhujiworld.com/no/

Sverige har den næstlaveste gennemsnitlige levealder på 41 år i Norden:

https://da.zhujiworld.com/se/

Danmark har den tredielaveste gennemsnitlige levealder på 42 år i Norden:

https://da.zhujiworld.com/dk/

Finland har den fjerdelaveste gennemsnitlige levealder på 43 år i Norden:

https://da.zhujiworld.com/fi/
Citera
2021-11-17, 09:54
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Finns ingen data alls tillgänglig för den här veckan så "just idag" är väl egentligen inte ens tillgängligt. När jag skrev hälften i förra inlägget så utgick jag bara från min minnesbild av läget. När du ifrågasatte så valde jag att kolla förra veckan som verkar vara ganska fullständig.

Trenden tyder inte på att det skulle se mer gynnsamt ut för vaccinerade idag än förra veckan vilket du kan se i denna sammanställning av månaderna.
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Hur gör du när du kollar "förra veckan då"?
Jag har använt mig av SIR ganska länge men inte lyckats klura ut hur man får fram vaccinationsstatus på de som ligger inne ett visst datum. Så om du knäckt den är jag väldigt intresserad.
Citera
2021-11-17, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Nästan alla ovaccinerade på IVA är under 70 år.

Kollar vi på personer under 70 år så ser det ut så här:

Ovaccinerade: 72,2% (11 personer)
Fullt Vaccinerade: 22,2% (4 personer)
Delvis Vaccinerade: 5,6% (1 person)

Ovaccinerade är i majoritet på IVA om man kollar åldersgruppen 0-70 år.

Ju äldre personerna är desto längre tid var det sedan de fick sprutan och ju äldre man är ju sämre svarar kroppen på ett vaccin - dvs immunförsvaret kan vara så dåligt att det inte klarar av att skapa antikroppar.

Hur många procent är 4 av 15? Respektive 1 av 15?

Ja, det verkar onekligen som att vaccinationen är en färskvara.
Citera
2021-11-17, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det finns massor att lära. Folkhälsomyndighetens senfärdighet exempelvis, i en pandemi agerar man då tiden är viktig. FHM stod och såg på som får när smittan välde över oss. Det är bättre att sätta in åtgärder i tid även om det blir lite för mycket, en åtgärd kan dras tillbaka medan ett människoliv inte kan det. Norge hanterade det föredömligt, Finland med, bitvis tog man kanske i lite väl hårt men det betalade sig. Flumliberalism har ingen plats i kris eller krig.

De hade helt andra förutsättningar. En stor skillnad är att våra nordiska grannar inte har eller har haft någon autobahn mellan Sveriges utbredda "utsatta områden" där smittan var 10x högre initialt och vårdapparaten, vilket tidigt visades i bland annat artikeln i Läkartidningen. Att Sverige ligger i botten i EU när det gäller integration är inga nyheter. Grannländerna har en helt annan sammansättning både i mängd och land vad gäller migranter OCH ffa helt andra krav på språk, utbildning, medborgarprov och var man får bo. Till detta kommer arbetsförhållanden för anställda på vårdboenden där Sverige åter är väsentligen sämre än övriga nordiska länder, vilket visat sig i studier från bland annat Nordiska ministerrådet. Det står helt tydligt vilka grupper som drabbades hårdast i Sverige och det var utlandsfödda, de med sämre hälsa och övervikt samt boenden på äldreboenden.
Citera
2021-11-17, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Hur gör du när du kollar "förra veckan då"?
Jag har använt mig av SIR ganska länge men inte lyckats klura ut hur man får fram vaccinationsstatus på de som ligger inne ett visst datum. Så om du knäckt den är jag väldigt intresserad.

Uppe till höger om grafen har du en ruta med bild av en tratt och en pil(visa urval), klicka på den så kan du välja tidsperioder och en hel del annat.
Citera
2021-11-17, 10:04
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Uppe till höger om grafen har du en ruta med bild av en tratt och en pil(visa urval), klicka på den så kan du välja tidsperioder och en hel del annat.

Är det svårt att redogöra exakt vilka urval du gör? Du kan till och med göra urvalen och klicka på den runda blå ikonen med vit pil i för att få en dynamisk länk du kan dela med mig/oss.

Hela den rapporten baseras nämligen på inskrivningsdatum, det är därför jag är tveksam till hur du lyckas filtrera fram vilka som faktiskt fortfarande vårdas ett visst datum.

Edit: haha, jag tror jag vet vad du gjort. Du har alltså tittat på de som skrevs in 8-14/11 och menar att de är de som ligger kvar också. Inga tidigare inlagda ligger kvar?
Senast redigerad av Beaver14 2021-11-17 kl. 10:10.
Citera
2021-11-17, 10:05
Medlem
Citat:
Hur många procent är 4 av 15? Respektive 1 av 15?

Ja, det verkar onekligen som att vaccinationen är en färskvara.

Procenttalen är för VTF (Vårdtillfällen).

Två av de ovaccinerade tvingades läggas in mer än en gång under veckan.

Det verkar vara bra fart på tredje dosen iaf.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/uppfoljning-av-vaccination/

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/uppfoljning-av-vaccination/vaccinationstackning-dos-tre/
Citera
2021-11-17, 10:09
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
De hade helt andra förutsättningar. En stor skillnad är att våra nordiska grannar inte har eller har haft någon autobahn mellan Sveriges utbredda "utsatta områden" där smittan var 10x högre initialt och vårdapparaten, vilket tidigt visades i bland annat artikeln i Läkartidningen. Att Sverige ligger i botten i EU när det gäller integration är inga nyheter. Grannländerna har en helt annan sammansättning både i mängd och land vad gäller migranter OCH ffa helt andra krav på språk, utbildning, medborgarprov och var man får bo. Till detta kommer arbetsförhållanden för anställda på vårdboenden där Sverige åter är väsentligen sämre än övriga nordiska länder, vilket visat sig i studier från bland annat Nordiska ministerrådet. Det står helt tydligt vilka grupper som drabbades hårdast i Sverige och det var utlandsfödda, de med sämre hälsa och övervikt samt boenden på äldreboenden.

Ursäkter, ursäkter och ursäkter, du låter precis som våra politiker som vägrar ta ansvar för någonting. Det finns ett stort jäkla systemfel i det här landet och det ser vi dagligen när det skjuts, samma klientel som ligger och flämtar på IVA. Integration är ett skitord som används för att svensken ska tro att det är något bra, det är det inte. Vi ska ha assimilation och inget annat, passar inte det så kan man åka hem. Vi hanterar invandringen lika uselt som vi gjorde med pandemin. Att putsa Sverigebilden i en krissituation är helt galet då man borde fokusera på krisen. Krav är också något som behöver ställas, på politiker, FHM och det invandrade klientelet, som det är nu fungerar inte, gör om gör rätt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in