2021-11-16, 18:34
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men detta påstod du ju även angående Turning Torso för några veckor sen?

Du fick du se ett flygfoto på området runt TT, och nej, byggnaden står såklart inte i en sänka.

Måste vi verkligen göra samma sak med staden Toronto nu? Bara så jag vet, tänker du att man brukar bygga städer i sänkor intill sjöar och hav?

Jag håller med om att detta verkar peka mot det du säger.
Men jag vill fortfarande zooma in mer å se hur det blir.

Eftersom jag sett båtar försvinna helt och zoomas tillbaks så måste jag väl ifrågasätta detta också.
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2021-11-16 kl. 18:39.
Citera
2021-11-16, 18:40
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat

Men varför? Ser du inte hur väl det fenomenet passar ihop med allt det andra som hänger ihop med en rund planet?

Här tänker jag inte komma med den tiotusende uppräkningen av exempel i tråden. Du vet själv.
Citera
2021-11-16, 18:41
Medlem
Citat:
Om jag har lagt golv i en galleria, sätter mig ner. Så har jag väldigt svårt att se slutet på golvet. Det har inte krökt sig, då jävlar.

Vad för gallerior jobbar du i som är jämförbara med jorden? Du vet att anledningen till att vi ser som vi ser är objektets storlek som vi står på i förhållande till vår storlek. Sätt ett kvalster på Globen som vi kan se är rund, kvalstret kommer se en horisont där den inte längre kan se andra objekt som är bortom rundningen.

Så vart kan jag besöka dina gigantiska gallerior, måste ju prova ditt experiment för att kunna avfärda eller bekräfta detta.
Citera
2021-11-16, 18:41
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Eftersom jag sett båtar försvinna helt och zoomas tillbaks så måste jag väl ifrågasätta detta också.

Nej det har du inte sett.

Och varför nöjer du dig med youtubeklipp? Du har ju inte en aning om vilken teknik som används, väder- och andra förhållanden på platsen.

Har du aldrig själv varit med en kikare vid havet? Varför kollar du inte själv?
Citera
2021-11-16, 18:43
Medlem
Citat:
Men varför? Ser du inte hur väl det fenomenet passar ihop med allt det andra som hänger ihop med en rund planet?

Här tänker jag inte komma med den tiotusende uppräkningen av exempel i tråden. Du vet själv.

Eftersom jag sett samma fenomen fast i mindre skala upphöra med en kraftig inzoomning.
Citera
2021-11-16, 18:45
Medlem
Citat:
Nej det har du inte sett.

Och varför nöjer du dig med youtubeklipp? Du har ju inte en aning om vilken teknik som används, väder- och andra förhållanden på platsen.

Har du aldrig själv varit med en kikare vid havet? Varför kollar du inte själv?

Ok. Ja möjligt att jag blivit manipulerad av bilder och videor.
Måste verkligen ta en dag å åka till närmaste hav.

Men lämnar det vid det och kan inte spekulera innan jag gjort det själv. Trevlig kväll påre.
Citera
2021-11-16, 18:56
Medlem
Citat:
Det är plant och jag kan inte se hela.
Tycker det talar ganska starkt för att man inte kan dra slutsatsen att det kröker sig för man inte ser längre.
Har du aldrig sett t,ex räls bete sig på det sättet?

Du har alltså lagt ett golv som är ca 5 km långt (ungefär så långt som en normalhög person ser)? För om du trycker dig mot golvet så att dina ögon är ca 20 cm ovanför golvet så skulle du behöva ett golv som är mer än 1,6 km långt för att kunna se någon krökning. Du måste då också säkerställa att du tittar rakt fram och inte neråt, för jag ser då rakt inte 5 km ut över ett hav om jag glor snett neråt men det kanske andra gör.
Går vi ner så lågt att du av någon biologisk sak kan trycka din syn mot golvet på 1 cm höjd skulle du ändå behöva ett golv på ca 360 m, så du kan ju själv välja nu hur du testade detta och dessutom kan upprepa detta på godtyckliga ytor och då ska du få samma resultat.

Väldigt långa broar måste kompensera för jordens rundning annars skulle de rent byggnadsmässigt inte fungera.
Citera
2021-11-16, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Du har alltså lagt ett golv som är ca 5 km långt (ungefär så långt som en normalhög person ser)? För om du trycker dig mot golvet så att dina ögon är ca 20 cm ovanför golvet så skulle du behöva ett golv som är mer än 1,6 km långt för att kunna se någon krökning. Du måste då också säkerställa att du tittar rakt fram och inte neråt, för jag ser då rakt inte 5 km ut över ett hav om jag glor snett neråt men det kanske andra gör.
Går vi ner så lågt att du av någon biologisk sak kan trycka din syn mot golvet på 1 cm höjd skulle du ändå behöva ett golv på ca 360 m, så du kan ju själv välja nu hur du testade detta och dessutom kan upprepa detta på godtyckliga ytor och då ska du få samma resultat.

Väldigt långa broar måste kompensera för jordens rundning annars skulle de rent byggnadsmässigt inte fungera.

Men jag ser ju såklart bortom golvet.
Menar bara att just golvet reser sig och det sista suddas som ut och är svårt att se.
Men visst, det har kanske ingen bäring på just horisonten.
Så. Jag ut.
Citera
2021-11-16, 19:17
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Menar bara att just golvet reser sig och det sista suddas som ut och är svårt att se.
Så. Jag ut.

Detta är alltså när du sitter ned. Har du testat att lägga ett föremål som är lätt att se, förslagsvis en lampa, längst bort i gallerian?
Citera
2021-11-16, 19:21
Medlem
Citat:
Så. Jag ut.

Nä, dålig syn har ingen bäring av när horisonten uppträder.
Brytningsfel i ögonen (om man nu har brytningsfel) kan ju orsaka diverse intressanta optiska fenomen.
Citera
2021-11-16, 21:09
Avslutad
Man kanske kan sammanfatta läget så här.

Kan man med enbart stenåldersmetoder bevisa något som upptäcktes först under järnåldern?

Svaret på den frågan är nog nej i detta fall.

Ska man bevisa att jorden är en sfär måste någonstans mattematik, geomteri och verktyg som fanns först på järnåldern in i bilden.
Senast redigerad av DefactoAnarki 2021-11-16 kl. 21:22.
Citera
2021-11-16, 22:23
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Ett par frågor om hur långt man kan se:

Det hus som jag bor i står högst upp på en ås. Om jag klättrar upp på taket befinner sig mina ögon på ca 395 meter över havet. Från den höjden kan jag se över skogen åt alla håll. När jag står uppe på taknocken och tittar västerut kan jag se Åreskutans topp, som befinner sig ca 80 km från mig fågelvägen. Åreskutans topp befinner sig 1 420 m.ö.h. men ser ut att vara i samma höjd som mina ögon.
Om jorden vore platt skulle jag behöva lyfta blicken 1 000 m högre för att se toppen. Hur kan det komma sig att toppen ser ut att vara i ögonhöjd?

Om jag i stället riktar blicken norrut borde jag kunna se Kebnekaises topp från min position på taket om jorden vore platt. Jag har ungefär 554 km till den toppen som når 2 096 m.ö.h. Eftersom Kebnekaise är Sveriges högsta berg finns inga berg som kan skymma min blick, om jorden vore platt. Men varför kan jag inte se denna bergstopp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in