2021-11-16, 17:44
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Jag jobbar med just att göra ytor platta. Och även fast jag är helt säker på att det är platt så ser det ju ut som du beskriver om det är en stor yta.

Du tror inte det har att göra med att vatten bildar vågor och har sig?

Hur? Din platta yta bildar en kulle nånstans? Då är den nog inte plan, tyvärr.

Nej, även då det saknas eller är endast små vågor är nederdelen av Torontos skyskrapor dolda av en klar och tydlig massa av vatten.
Citera
2021-11-16, 17:50
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Att dom döper sina saker efter gamla gudar.
Och Hermes (Mercury) gillar att lura Apollo.

Va? Men visst syns det bra på bilden att jorden är rund? Det finns fler bilder från början av 70-talet på jorden från månen. Alla visar en rund planet kallad jorden.
Citera
2021-11-16, 17:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Va? Men visst syns det bra på bilden att jorden är rund? Det finns fler bilder från början av 70-talet på jorden från månen. Alla visar en rund planet kallad jorden.
Men... då måste månen vara platt också eller?
Citera
2021-11-16, 18:03
Medlem
Citat:
Om jag har lagt golv i en galleria, sätter mig ner. Så har jag väldigt svårt att se slutet på golvet. Det har inte krökt sig, då jävlar.

Så det finns en horisont på stora golv? Hur långt bort ser du horisonten? Har du mätt upp hur mycket en golvhorisont döljer av nederdelen av objekt och i så fall stämmer detta med den verkliga horisonten? Har du provat att zooma eller använda kikare?
Citera
2021-11-16, 18:06
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudwigVon
Så det finns en horisont på stora golv? Hur långt bort ser du horisonten? Har du mätt upp hur mycket en golvhorisont döljer av nederdelen av objekt och i så fall stämmer detta med den verkliga horisonten? Har du provat att zooma eller använda kikare?

Det är plant och jag kan inte se hela.
Tycker det talar ganska starkt för att man inte kan dra slutsatsen att det kröker sig för man inte ser längre.
Har du aldrig sett t,ex räls bete sig på det sättet?
Citera
2021-11-16, 18:11
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det är plant och jag kan inte se hela.
Tycker det talar ganska starkt för att man inte kan dra slutsatsen att det kröker sig för man inte ser längre.
Har du aldrig sett t,ex räls bete sig på det sättet?

Ditt galleriagolv är inte helt plant, lika lite som räls är det
Citera
2021-11-16, 18:14
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag jobbar med just att göra ytor platta. Och även fast jag är helt säker på att det är platt så ser det ju ut som du beskriver om det är en stor yta.

Du tror inte det har att göra med att vatten bildar vågor och har sig?

Citat:
Om jag har lagt golv i en galleria, sätter mig ner. Så har jag väldigt svårt att se slutet på golvet. Det har inte krökt sig, då jävlar.

Citat:
Hur? Din platta yta bildar en kulle nånstans? Då är den nog inte plan, tyvärr.

Nej, även då det saknas eller är endast små vågor är nederdelen av Torontos skyskrapor dolda av en klar och tydlig massa av vatten.

Glömde du det här inlägget? Kolla på bilden. Hur höga vågor är det?
Citera
2021-11-16, 18:15
Medlem
Citat:
Ditt galleriagolv är inte helt plant, lika lite som räls är det

Jo det är helt plant. Det bildar ingen horisont för så långt golv har jag aldrig hållt på med. Men det är svårt att se en boll om den ligger längst bort. Men det kanske inte har nån bäring på just horisont är jag medveten om.
Citera
2021-11-16, 18:18
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jo det är helt plant. Det bildar ingen horisont för så långt golv har jag aldrig hållt på med. Men det är svårt att se en boll om den ligger längst bort. Men det kanske inte har nån bäring på just horisont är jag medveten om.
Kurvaturen börjar inte vid horisonten utan det är en kontinuerlig kurva.
Citera
2021-11-16, 18:21
Medlem
Citat:
Glömde du det här inlägget? Kolla på bilden. Hur höga vågor är det?

Vattnet kanske avslutas och sen ligger de byggnaderna i en sänka relativt till vattnet. Skulle vilja zooma in mer och se hur det blir.
Sen tycker jag man borde se det luta bortåt men det kanske är svårt att se på bilder. Om ett ljus på en av byggnaderna lyste snett uppåt hade det varit grymt.
Men ja, jag ser din poäng.
Citera
2021-11-16, 18:29
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Vattnet kanske avslutas och sen ligger de byggnaderna i en sänka relativt till vattnet. Skulle vilja zooma in mer och se hur det blir.
Sen tycker jag man borde se det luta bortåt men det kanske är svårt att se på bilder. Om ett ljus på en av byggnaderna lyste snett uppåt hade det varit grymt.

Men detta påstod du ju även angående Turning Torso för några veckor sen?

Citat:
Ja hur kommer det sig när längre avstånd setts och det inte är så. För mig pekar det mot att det är en sänka efter vattnets avslut just i detta fall..

Du fick du se ett flygfoto på området runt TT, och nej, byggnaden står såklart inte i en sänka.

Måste vi verkligen göra samma sak med staden Toronto nu? Bara så jag vet, tänker du att man brukar bygga städer i sänkor intill sjöar och hav?
Citera
2021-11-16, 18:31
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Är ju inget förbjudet ingemanlandsland utan vem som helst kan ju åka fram till stan och konstatera att den inte ligger i en sänka. Man bygger nog inte en stad i en sänka alldeles intill ett hav med tanke på översvämningsrisken och dom enorma skyddsvallar som skulle behövas.
Lutningen är typ 1 grad på drygt tio mil så det är näst intill omöjligt att se på långt håll.
Senast redigerad av Jonas1968 2021-11-16 kl. 18:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in