2021-11-16, 12:27
Medlem
George1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Hr, mina vnner, har vi en sn dr sovande svenne som inte fattat nt.

knyt inte knytnven fr hrt i fickan lille vn! Min pong var mer att dom anstller nytt folk som inte tar sitt jobb serist och drmed missar viktiga saker som detta fall.

Sjlvklart frekommer det korruption men syftade p att allt inte alltid handlar om det.
Citera
2021-11-16, 12:58
Medlem
Hurt-kes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SubaruXT
Hoppas alla som rstade fr att privatisera Bilprovningen r njda nu s hr med facit i hand efter ett par r,,, .

Problemet r att snt hr inte fungerar med den svenska naiviteten. Myndighetskontrollerna r fr dliga och man litar fr mycket p att fretagen sjlva kryssar i rtt ruta p ett formulr.

Detta med att man ska kontrollera sig sjlv finns inom vldigt mnga branscher i Sverige och det r som upplagt fr korruption och kriminalitet. Det bygger p den gamla svenska, nrmast sjukliga, hederligheten.
Citera
2021-11-16, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SubaruXT
Hoppas alla som rstade fr att privatisera Bilprovningen r njda nu s hr med facit i hand efter ett par r,,, .

Det hr har inget med privatiseringen att gra. Tro mig, jag har "fulbesiktat" bilar i 30 r.
Innan privatiseringen s lade man bara nn hundring p lmplig plats i bilen s att besiktningsmannen "rkade" hitta dem. Det funkade alltid, p alla stationer.
Idag r det betydligt svrare och dyrare. Personalen vet att risken r stor att dom ker dit och frlorar jobbet, men ett sms till rtt person och ngra tusenlappar via swish s funkar det fortfarande.

Var det inte Clearcar som frlorade sitt tillstnd att besikta bilar fr ngra r sedan efter att Swedac ftt nyss om att dom slppt igenom bilar som inte blivit godknda? Dom blev vl tvungna att stnga typ 80 stationer eller nt innan rendet lste sig p ngot vis.
Senast redigerad av n.lite 2021-11-16 kl. 14:30.
Citera
2021-11-16, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av n.lite
Det hr har inget med privatiseringen att gra. Tro mig, jag har "fulbesiktat" bilar i 30 r.
Innan privatiseringen s lade man bara nn hundring p lmplig plats i bilen s att besiktningsmannen "rkade" hitta dem. Det funkade alltid, p alla stationer.

Klassiker.
Citera
2021-11-16, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av n.lite
Idag r det betydligt svrare och dyrare. Personalen vet att risken r stor att dom ker dit och frlorar jobbet, men ett sms till rtt person och ngra tusenlappar via swish s funkar det fortfarande.

Var det inte Clearcar som frlorade sitt tillstnd att besikta bilar fr ngra r sedan efter att Swedac ftt nyss om att dom slppt igenom bilar som inte blivit godknda? Dom blev vl tvungna att stnga typ 80 stationer eller nt innan rendet lste sig p ngot vis.

Varfr har du gjort det i 30r?

Varfr inte se besiktningen som en frhllandevis billig tjnst som ger dig vgledning i vad du br underhlla och reparera och istllet lgga tid, energi och mutpengarna p det och som en inte helt oviktig bonus f en bil som det r ordning p?

Jag har full frstelse fr att du ville ha igenom nn gammal burk nr du var 18 men att nu vid (minst) 48 rs lder hlla p och pressa igenom bilar med defekter knns som ett ganska mrkligt beteende.

Det mesta av det bilprovningen kontrollerar vill man vl nd som vuxen ska fungera p bilen?

Eller kr du Diesel i en bil som r reggad som bensinare med lgre skatt eller vad r pongen?

Vad r det fr anmrkningar du mutat bort i 30r som r vrda mutpengarna och som du anser dig inte behva p dina bilar?
Senast redigerad av rotebro-conny 2021-11-16 kl. 16:45.
Citera
2021-11-16, 17:28
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldgoat41
Jag har begrt ut det "blanka" besiktningsprotokollet frn oktober och har naturligtvis det nyaste (med alla fel). Plus ett ldre (frn 2018) som iofs bara var en efterkontroll. Dr stod att fel p bakaxelbalken var tgrdat. Bilen har sedan fram till oktober 2021 varit avstlld och bara rullat 100 mil innan den besiktigades.

Naturligtvis finns besiktningsmannens signatur p protokollet frn oktober. S om hans chef vill honom ngot r det vl bara att stvla p.

Sljaren var en ung kille som faktiskt gav ett riktigt ordentligt intryck men jag har tagit fel frr... Det r totalt obegripligt om besiktningsmannen rligt kommit fram till att att bilen saknade fel. Stationschefen i Malm fotograferade felen och skickade till stationen som utfrdat det blanka protokollet.

Jag har krt bilen och kan definitivt sga att bilen r farlig. Uppstr en situation som krver kraftig undanmanver kan det sluta hur som helst.

Jag behvde inte ens andas "ersttning / skadestnd". Det kom spontant frn dem.

Med en s dligt utfrd besiktning tycker jag besiktningskillen borde bli av med jobbet oavsett, speciellt om det var med uppst att "hjlpa" en kompis.
Ja, hr kan man ju verkligen tycka att personen borde bli av med jobbet. Svida inte de bytt pltar p bilen mot en lika dan, men DEN saken fr vl ses i princip obefintlig av flera skl. Dels s kollas vl chassinummer, och att det sen finns en exakt likadan bil som den som du beskrev r vl inte s stor,
Citat:
Ursprungligen postat av Oldgoat41
Bara fr ordningens skull: Sljaren av bilen var s ktsvensk som man kan bli. Bde utseende, beteende och namn. Det var drfr jag inte kollade mer n jag gjorde. Lesson learned!

Och som svar p tidigare frga: Sljaren sger sig inte haft en aaaning. Jag tror nog vad jag vill om det.
Jo, tyvrr fr man kolla upp allt och alla, men jag vljer generellt bort blattar, fr affrer med blattar innebr generellt krngel i 90% av fallen. Med svenskar s knns det som siffran ligger p 20%.
Citera
2021-11-16, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny

Varfr inte se besiktningen som en frhllandevis billig tjnst som ger dig vgledning i vad du br underhlla och reparera och istllet lgga tid, energi och mutpengarna p det och som en inte helt oviktig bonus f en bil som det r ordning p?

Jag har full frstelse fr att du ville ha igenom nn gammal burk nr du var 18 men att nu vid (minst) 48 rs lder hlla p och pressa igenom bilar med defekter knns som ett ganska mrkligt beteende.

Det mesta av det bilprovningen kontrollerar vill man vl nd som vuxen ska fungera p bilen?

Eller kr du Diesel i en bil som r reggad som bensinare med lgre skatt eller vad r pongen?

Vad r det fr anmrkningar du mutat bort i 30r som r vrda mutpengarna och som du anser dig inte behva p dina bilar?

Mycket relevant frga! Undrar detsamma...
Citera
2021-11-17, 01:35
Medlem
TattooedFuckers avatar
Haft bilfirma . Samtliga bilar kte besiktades vid samma station och fick blanka papper p 9 av 10 o p resten var de skit 2or p som lampor o snt trams s ofta byttes lampor direkt o in p ombes

Men ja de frekommer fusk och jag kan f tag p en fulbes redan samma vecka om s behvs utan att ens ka in till besiktningen . Kostar 3-5000 kr plus de vad bes kosta

S ja . Man br g igenom bilen grundligt nr man kper en fr risken finns att den r fulbessad ... Inte jttestor men tillrckligt fr man tnka sig fr
Citera
2021-11-17, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TattooedFucker
Haft bilfirma . Samtliga bilar kte besiktades vid samma station och fick blanka papper p 9 av 10 o p resten var de skit 2or p som lampor o snt trams s ofta byttes lampor direkt o in p ombes

Men ja de frekommer fusk och jag kan f tag p en fulbes redan samma vecka om s behvs utan att ens ka in till besiktningen . Kostar 3-5000 kr plus de vad bes kosta

S ja . Man br g igenom bilen grundligt nr man kper en fr risken finns att den r fulbessad ... Inte jttestor men tillrckligt fr man tnka sig fr

r hela stationen inblandad d eller hur funkar det dr i praktiken s att just den du mutat kan ta din bil nr du kommer till hallen?

Det br ju se lite konstigt ut efter en tid om en kollega bara str passiv och vntar p att rtt bil ska komma in eller krver att f byta mitt i en pgende besiktning.

Eller kr man inte ens dit ngon bil verhuvudtaget?
Citera
2021-11-17, 09:12
Medlem
Citat:

I mitt fall har det aldrig handlat om ngra defekter utan att komma frbi byrkrati.
Det kan vara en gammal jnkare som ftt ny motor eller en nyare bil som ftt bttre bromsar, i princip har det alltid handlat om frbttringar men det fyrkantiga regelverket i Sverige gr det nd olagligt. S fr att kunna ka till och frn trffar och utstllningar s sms-besiktar man istllet.

Mina bruksbilar som anvnds i vardagsbruk besiktas alltid, dock kan jag nog rkna antalet tvor jag ftt p 30 r p ena handens fingrar. Du fr leta lnge innan du hittar bilar som r mer vlservade och underhllna n mina.
Citera
2021-11-17, 09:40
Medlem
Citat:

Senast det hnde s var det en Ford som ftt sin gamla Lima motor frn 1969 utbytt mot en relativ modern Coyote V8. Drar troligtvis en tredjedel s mycket bensin och slpper ut en tiondel av avgaserna, men gillas frsts inte av bilprovningen.
Citera
2021-11-17, 10:15
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av filip60
Fr ngra r sedan hrde jag av en verkstad att man i malm kunde f bilen godknd i besiktningen fr en "Rding" Tror jag lste senare att man i malm fick stnga ett besiktningsorgan jost p,ga detta b.la

Stationen lg p Waldermarsro i Malm och den fuskande besiktningsmannen var en kvinna.
Hon behvde inte ens se bilen utan det rckte med att hon fick regnummret sen lste hon Besiktningen med blankt papper, det kostade dock 750 spnn hehe
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in